Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Letterboxd

NYTT TEMA
GimleSag
GimleSagInnlegg: 2312
10.01.18 14:02

Hei!

Flere som har Letterboxd-konto her? For den som ikke vet hva det er, så ville jeg kalt det IMDb for viderekomne ;-) Om det er lov å anse seg selv som det. Føler IMDb er stappfullt av fanboys og folk med ufattelig kjedelig filmsmak, der user reviewsa enten er "10/10 best movie ever!!!" eller "1/10 this is pure shit". Mulig jeg er fordomsfull her, men er uansett mange artige features på Letterboxd og et mye deiligere grensesnitt, der man enkelt kan loggføre filmene sine, ha en oversikt over antall sette filmer per måned/år, samt raskt se hva dine venner har skrevet om eller ratet en film. 

Link gjerne kontoen deres under!

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 836
10.01.18 14:24

Har vurdert å se etter bedre alternative for IMDb, har jo daglig oppdatert rating/vote lista mi siden sommer 2011 og hadde en konto før men av en eller annen grunn fikk jeg ikke logget meg inn igjen og måtte dermed starte opp en ny. 

Tror faktisk jeg skal sjekke ut Lettboxd da jeg er redd for at 4000 sette filmer til og fra plutselig forsvinner over natta grunnet IMDb og deres stadige "oppdateringer" og det er ikke antallet som bekymrer meg, men det at jeg alltid har brukt IMDb som en fin påminnelse om filmer jeg har sett og ikke, så man ikke glemmer seg og kjøper en film man hatet eller mislikte, og så har man allerede sett den fra før osv. Begynner jo å bli glemsk med åra. ;)

Uansett, takker for tipset og skal komme tilbake hit dersom jeg får starta opp en, og vil (dersom ingen allerede har rappa nicket mitt) benytte meg at det samme brukernavnet som jeg har her på Vgd.

Vel, det var jo enkelt å sette opp en ny bruker, så nå får jeg se om jeg gidder å overføre 4047 filmer (og TV-serier) i løpet av de neste timene, heller tvilsomt men blir nok en del timer som går med fremover til å få orden i sakene og bli kjent med denne filmsiden.

(Innlegget ble redigert 10.01.18 14:29)

GimleSag
10.01.18 14:42
Frank.N.Steen: Vel, det var jo enkelt å sette opp en ny bruker, så nå får jeg se om jeg gidder å overføre 4047 filmer (og TV-serier) i løpet av de neste timene, heller tvilsomt men blir nok en del timer som går med fremover til å få orden i sakene og bli kjent med denne filmsiden.

Men dette, kjære deg, kan du ordne lett som bare det!

Her kan du overføre lister, ratinger, watchlist og sikkert mer. Jeg brukte det selv for litt siden, hadde tatt veeeeeeldig lang tid å ratet opp igjen alle filmene mine...

Elguaje
ElguajeInnlegg: 16003
10.01.18 14:47

Her er min

Brukes mest til å selv ha kontroll på det jeg har sett og watchlist. Jeg rangerer alt jeg ser, men er lite anmeldelser. Følg om du vil.

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 836
10.01.18 14:58
GimleSag: Her kan du overføre lister, ratinger, watchlist og sikkert mer. Jeg brukte det selv for litt siden, hadde tatt veeeeeeldig lang tid å ratet opp igjen alle filmene mine...

Den var slettes ikke dum nei, takk for opplysningen og ja, det ville nok tatt sin tid å ratet igjen tusenvis av titler.

Må bare spørre om en ting. Kan man rate igjen (forandre på en gammel rate) man allerede har gitt tidligere? Enkelte filmer får man jo enten et bedre eller dårligere inntrykk av ved et nærmere gjensyn, og litt kjipt om en da ikke kan forandre den.  

GimleSag
10.01.18 15:13
Frank.N.Steen: Kan man rate igjen (forandre på en gammel rate)

Ja, selvsagt! Er bare å gå inn på filmen du vil oppdatere og forandre ratingen (stjernene) om det er det du mener :-) Men den rates ikke automatisk både på IMDb og Letterboxd hvis du endrer på en av plassene hvis det er det du mener :p 

GimleSag
10.01.18 15:17

Her er min

PS: 12 år gammelt bilde, og nei jeg er ikke en jente...

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7415
10.01.18 16:19

Slettet letterboxd kontoen min siden jeg hadde store problemer med siden. Har opprettet ny konto nå som funker, men idiotisk av meg å slette den gamle..Hadde logget flere tusen filmer og karaktersatt alle filmer siden jeg ble medlem, men heldigvis tok jeg vare på alle karakterer på de nordiske filmene jeg har sett de siste årene.

Kommer godt med når man skal lage ei stor nordisk filmliste med karakterer.

GimleSag
10.01.18 17:48
LANGEMANN-1968: .Hadde logget flere tusen filmer og karaktersatt alle filmer siden jeg ble medlem

...og du rater ikke på IMDb?

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7415
10.01.18 17:56
GimleSag: ..og du rater ikke på IMDb?

Nei, aldri ratet noen filmer der.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 685
10.01.18 18:16
GimleSag: så ville jeg kalt det IMDb for viderekomne ;-) Om det er lov å anse seg selv som det. Føler IMDb er stappfullt av fanboys og folk med ufattelig kjedelig filmsmak, der user reviewsa enten er "10/10 best movie ever!!!" eller "1/10 this is pure shit". Mulig jeg er fordomsfull her, men er uansett mange artige features på Letterboxd og et mye deiligere grensesnitt, der man enkelt kan loggføre filmene sine,

Nå vet jeg ikke hva du mener med loggføring men det høres ut som ekstremt mye arbeid. Jeg er kanskje ikke like lidenskaplige som enkelte andre her men har jo nærmere 1000 filmer rata på IMDB så har jo sett mine filmer.

Men denne Letterbox-sida var jo hinsides elendig, med et helt forferdelig og uoversiktlig grensesnitt. At noen mener det er deilig gjør at jeg lurer på om de enten er 14 eller er i den alderen at de vokste opp og trodde MySpace var fantastisk. Unnskyld for at jeg kan virke i overkant kritisk, men hva er det som er så bra med designet? 

Så er det jo artig når du påstår at user reviews er "10/10 best movie ever". Her er et eksempel på en anmeldelse på førstesida der; these two bisexuals that look like they just stumbled out of their first vampire weekend concert really had the nerve to make me lay on my floor & cry while listening to sufjan stevens huh

GimleSag
10.01.18 20:06
Mikey666: Nå vet jeg ikke hva du mener med loggføring men det høres ut som ekstremt mye arbeid. Jeg er kanskje ikke like lidenskaplige som enkelte andre her men har jo nærmere 1000 filmer rata på IMDB så har jo sett mine filmer. Men denne Letterbox-sida var jo hinsides elendig, med et helt forferdelig og uoversiktlig grensesnitt. At noen mener det er deilig gjør at jeg lurer på om de enten er 14 eller er i den alderen at de vokste opp og trodde MySpace var fantastisk. Unnskyld for at jeg kan virke i overkant kritisk, men hva er det som er så bra med designet?  Så er det jo artig når du påstår at user reviews er "10/10 best movie ever". Her er et eksempel på en anmeldelse på førstesida der; these two bisexuals that look like they just stumbled out of their first vampire weekend concert really had the nerve to make me lay on my floor & cry while listening to sufjan stevens huh

Oisann, noen som har stått opp på feil fot!

Loggføring: Da mener jeg at etter at du ser en film, så finner du filmen på Letterboxd, trykker på "review or log", så velger du dato du så filmen, gir den en like om du likte den samt antall stjerner du mener den fortjener. I tillegg kan du legge ved din personlige anmeldelse, noe jeg stort sett hopper over da de fleste skriver på engelsk og jeg sliter mer enn nok med å lage en detaljert anmeldelse på norsk.
SÅ dukker filmen opp i dagboken din, der det står hvilke filmer du har sett i januar, februar etc., der du ved slutten av året får statistikk over forskjellige fun facts, som hvor mange filmer du så den måneden eller hele året, og sikkert mer. Er selv relativt ny på Letterboxd. Men selvsagt, er du en som liker det enkelt er det kanskje ikke noe for deg :-)

At du mener grensesnittet er uoversiktlig er utenfor min fatteevne. Med mindre du er av typen som skal ha det temmelig enkelt (som nevnt), da fungerer nok IMDb som mer enn bra nok for deg (som nevnt x2). Synes det er et mye mer livlig design, og hvis du prøver å leke litt på siden i mer enn et par timer så er jeg temmelig sikker på du ikke finner den så uhyre elendig som du vil ha det. IMDb ser ut som noe som er lagd på 90-tallet i forhold mener jeg.

Angående anmeldelsen så svarer jo du ganske så bra på hva jeg vil få frem som et stort pluss. En kort men morsom beskrivelse av filmopplevelsen han har hatt, som nettopp ikke bare inneholder vokabularet til en trettenåring som akkurat har oppdaget forum.

Smaken er som baken mann.

molster
molsterInnlegg: 8571
10.01.18 20:25

Dette likte jeg. Nå har jeg noe å sysle med i kveld.

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 518
10.01.18 21:49

Har sjekket Letterboxd før uten å bli imponert. Sette ratinger kan man like gjerne gjøre på imdb, og der er det i tillegg mye mer informasjon om filmene tilgjengelig.

Nå er riktignok imdb i ferd med å bli så dårlig at det ikke er så stor forskjell lengre.

Jeg startet en konto på Letterboxd og importerte alle ratingene mine fra imbd. Det gikk jo greit forsåvidt, bortsett fra at alle står med dagens dato for rating date. De har altså importert alle filmene med korrekt Watched Date men ikke koblet det mot Rating Date. Dermed blir den listen mye mindre funksjonell.

I tillegg så er ikke TV-serier tilgjengelige på Letterboxd.

Greit nok å ha en backup i tilfelle imdb går under fullstendig, men selv så dårlig som imdb har blitt så ser jeg ikke noen grunn til å bytte til Letterboxd. Eneste jeg har sett som er bedre er at man kan endre visningsrekkefølge på user reviews (idiotisk av imdb at de fjernet den muligheten).

(Innlegget ble redigert 10.01.18 21:50)

spårt
spårtInnlegg: 2381
10.01.18 22:10

Mye finere side enn IMDB etter min mening, selv om jeg gjerne hadde sett serier inkludert. Her er min bruker. Ser ikke lenger særlig med film og har ikke skrevet reviews på snart 4 år, men liker fremdeles å loggføre de få filmene jeg faktisk ser.

Henderson
HendersonInnlegg: 4693
10.01.18 23:03

Her er min bruker.

Følger selvsagt tilbake.

keyser1
keyser1Innlegg: 13266
10.01.18 23:05

Finner vel mange gamle vgd-travere på listene her, men hvor mange av de som er aktive med film om dagen vet eg ikke.

Letterboxd var først og fremst veldig gunstig for å holde seg oppdaterte på hva kjentfok/brukere med tilnærmet lik smak som deg sjlø så, og dermed få tips og impulser til å sjekke ut ting de hadde likt. Greit å scrolle gjennom activity-streamen å se hva som var blitt rated/reviewet etc.

Har aldri vært meningen at den skulle erstatte imdb, og derfor ikke det fokuset på å ha inne skuespillerne, regissørene listet etc, men derimot som ett salgs sosialt cinefile-community hvor det var enkelt å finne reviews fra andre brukere for filmer man var nysgjerrig på eller hadde nylig sett sjøl.

Ang Frank.N.Steen's spørsmål så kan man gå inn og logge filmene så mange ganger man vil, og ratingen som står fra din seneste logging vil stå som din rating for filmen. De gamle ratingene vil fortsatt bli stående på evt eldre reviews du har skrevet, og som sådann bli bevart for egen eller andres forlystelse for å se evolusjon (om man vil kalle det det).

GimleSag
11.01.18 00:20
keyser1: Finner vel mange gamle vgd-travere på listene her, men hvor mange av de som er aktive med film om dagen vet eg ikke.

Liverpo_ole er i hvert fall høyst aktiv! Ikke her inne dessverre. Resten vet jeg ikke. 

Mikey666
Mikey666Innlegg: 685
11.01.18 10:11
GimleSag: Oisann, noen som har stått opp på feil fot! Loggføring: Da mener jeg at etter at du ser en film, så finner du filmen på Letterboxd, trykker på "review or log", så velger du dato du så filmen, gir den en like om du likte den samt antall stjerner du mener den fortjener. I tillegg kan du legge ved din personlige anmeldelse, noe jeg stort sett hopper over da de fleste skriver på engelsk og jeg sliter mer enn nok med å lage en detaljert anmeldelse på norsk.
SÅ dukker filmen opp i dagboken din, der det står hvilke filmer du har sett i januar, februar etc., der du ved slutten av året får statistikk over forskjellige fun facts, som hvor mange filmer du så den måneden eller hele året, og sikkert mer. Er selv relativt ny på Letterboxd. Men selvsagt, er du en som liker det enkelt er det kanskje ikke noe for deg :-) At du mener grensesnittet er uoversiktlig er utenfor min fatteevne. Med mindre du er av typen som skal ha det temmelig enkelt (som nevnt), da fungerer nok IMDb som mer enn bra nok for deg (som nevnt x2). Synes det er et mye mer livlig design, og hvis du prøver å leke litt på siden i mer enn et par timer så er jeg temmelig sikker på du ikke finner den så uhyre elendig som du vil ha det. IMDb ser ut som noe som er lagd på 90-tallet i forhold mener jeg. Angående anmeldelsen så svarer jo du ganske så bra på hva jeg vil få frem som et stort pluss. En kort men morsom beskrivelse av filmopplevelsen han har hatt, som nettopp ikke bare inneholder vokabularet til en trettenåring som akkurat har oppdaget forum. Smaken er som baken mann

Hehe, var redd jeg virket litt i overkant aggressiv. Er som du avslutter med, smaken er som baken. Men letterboxd erstatter overhodet ikke Imdb på noe som helst måte, hverken mengde informasjon, oversiktlighet eller anmeldelser.  

Loggføring: Å datere når man ser filmer hver gang er nok litt mye arbeid for meg. Men forsåvidt greit det for de som ønsker det.

Det jeg mener med uoversiktlig er dårlig kategorisering, ingen mulighet til å undersøke videre om lignende filmer/filmer fra samme regissør/skuespiller/cinematograf utenom folks subjektive lister. Kan hende du stoler først og fremst på andre, det gjør ikke jeg. 

Eneste positive jeg ser med letterboxd er dark skin. 

Var det en moden anmeldelse? Han snakket jo som en fjortis, uten relevans til filmen og med en gramatikk jeg ser hos folk på barneskolen.

GimleSag
11.01.18 10:29
Mikey666: Det jeg mener med uoversiktlig er dårlig kategorisering, ingen mulighet til å undersøke videre om lignende filmer/filmer fra samme regissør/skuespiller/cinematograf utenom folks subjektive lister. Kan hende du stoler først og fremst på andre, det gjør ikke jeg.  Eneste positive jeg ser med letterboxd er dark skin.  Var det en moden anmeldelse? Han snakket jo som en fjortis, uten relevans til filmen og med en gramatikk jeg ser hos folk på barneskolen.

Det går selvsagt an! Hvis du trykker på filmen, enten via en anmeldelse, eller at du søker den opp, da kommer det opp navnet på regissøren ved siden av tittelen, der du får opp alle filmene han har regissert, som du kan sortere etter flere kriterier; popularity, average rating, length etc.
Det samme gjelder castingen, som du finner under filmbeskrivelsen. Der kan du også velge å se resten av crewet bak kamera, detaljer om filmen eller sjanger. Tror bare du må prøve deg litt mer frem her, mulig du har oversett en del :p 

Haha, anmeldelsen ga i hvert fall meg mersmak! Men dette er selvsagt subjektivt, og hvis du leter litt mer finner du nok dine favorittanmeldere etter hvert. Og det du nevner om nettopp det, "folks subjektive lister", er det jeg liker best med siden! Har etter hvert funnet meg en neve med folk som jeg 9/10 ganger er ganske så enig med. Blir jo akkurat som å lese anmeldelser fra NRK eller VG. Forskjellen er bare at de får betalt, og at jeg stort sett er uenig med de "profesjonelle" :-) Gi det tid, finn deg noen personlige favorittanmeldere. 
Kan anbefale Ole Holgersen - en tidligere traver her inne, men som har blitt lite aktiv og Biringvad som jeg vil anse som min personlige favoritt.

Supertzar_
Supertzar_Innlegg: 2363
GimleSag
12.01.18 16:40

OBS

Kan være greit å merke seg - om man bruker den metoden jeg linket til for å få alle filmene over på Letterboxd - at om du har ratet serier på IMDb, så finner Letterboxd filmer med samme tittel og gir de ratingen du har gitt seriene. Letterboxd har ikke med serier dessverre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg