Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gladiator

NYTT TEMA
ddt
ddtInnlegg: 7429
14.05.02 22:31
Er denne filmen historisk korrekt?, og prover den a vere det?

Etter det lille jeg kan om romersk innvasjon av tyskland (germania), sa mener jeg at romerne fikk skikkelig bank. Og at Maximus var leder for Romerne pa dette tidspunket. Legionene 16,17 og 18 ble utslettet fordi germanerne angrep deres lange rekker.

Julius Ceasar var allerede dod pa dette tidspunktet mener jeg.

Innrommer at jeg er pa fryktelig tynn is.

Kan noen fortelle meg hva som skjedde?
tevje
tevjeInnlegg: 302
14.05.02 23:46
Hei, nei...den er ikke historisk korrekt. De aller fleste personene og hendelsene i filmen er fiktive. En av grunnen til at jeg ikke liker filmen...

/tevje
spurs10
spurs10Innlegg: 9809
14.05.02 23:57
"tevje skrev:
Hei, nei...den er ikke historisk korrekt. De aller fleste personene og hendelsene i filmen er fiktive. En av grunnen til at jeg ikke liker filmen...

/tevje"

Da hadde du veil feil innstilling? Film er stort sett fiksjon. Dokumentarer er en egen sjanger. Synes også de fleste filmer i sjangeren "based on a true story" ikke er spesielt troverdige, og da er det bedre mer ren, skjær fiksjon som gjør hva den kan for å underholde. Gladiator er en god underholdningsfilm!
Tickle
TickleInnlegg: 22296
15.05.02 00:01
http://www.exovedate.com/ancient_timeline_one.html

T ϊ © К Ļ Ĕ

Tickle
TickleInnlegg: 22296
15.05.02 00:03
Eller egentlig:
http://www.exovedate.com/the_real_gladiator_one.html

For den "ekte" historien.

T ϊ © К Ļ Ĕ

tevje
15.05.02 00:06
Hei, litt respons fikk jeg på den uttalelsen ja...får mye pepper for den somregel.. ;)

Jeg likte ikke Gladiator, fordi den ikke hadde noe å gi..Ikke en sjiiit..Det var noen gode sloss scener, RC har absolutt gjort bedre roller, som f.eks. i Beautiful Mind... Den var historisk fryktelig ukorrekt, hovedtrekkene i filmen, var nesten helt lik de i Braveheart... Nei..det blei for mye feil i den filmen for min del... Og at den fikk Oscar for beste film, er 1) tegn på at the academy er så fantastisk seige og 2) faktisk ikke betyr noe mer enn at Titanic vant denne prisen også...og det sier jo sitt....

/tevje
jonas
jonasInnlegg: 27256
15.05.02 10:23
Å sammenligne Gladiatoren og Braveheart blir helt feil. Braveheart handlet om hvordan skottene, med William Wallace i spissen, nedkjempet engelskmennene og fikk frihet, mens Gladiatoren handlet om Maximus' hevn over Cæsaren. Wallace var en stakkarslig bondetamp som kjempet seg opp i verden, Maximus begynte på topp(som general) men ble kastet i gjørma av en maktsyk, degenerert tulling. Mens Wallace fartet rundt og gjorde mye annet tøys(bl.a.romantikk) hadde Maximus ett mål for øye.
Bare så det er sagt, jeg DIGGET Russell Crowe i Gladatoren.
Chuckie
ChuckieInnlegg: 267
15.05.02 12:48
Gladiator og Braveheart kan vel sies å være like historisk (U)korrekte begge to. I Gladiator er Marc Aurel, Commodus og Maximus reelle personer, men handlingen er for en stor del fri fiksjon. Lite vites eksakt om denne perioden, og Marc Aurel er kjent for helt andre ting enn erobring av germanere.
I Braveheart er William Wallace, Robert Bruce og Kong Edward (Mallus Scotus) reelle personer, mens handlingen tar seg nokså store friheter når det gjelder hvordan målet ble nådd for skottene.
Syns begge filmene er sånn midt på treet. Bygd på historiske hendelser, men med en rimelig fri fiktiv handling og historieforløp. De kan ikke taes som faktiske beretninger om hendelser i verdenshistorien.

---------------------------------------------------------------------------------
Chuckie, chuckie, chuckie.... NOT Eric the-half-a-Bee...
"Clint Eastwood, I fu*ked him... Ohh!!"
---------------------------------------------------------------------------------
Spurseren
SpurserenInnlegg: 177
15.05.02 13:16
Uansett gladiatoren suge!
ddt
ddtInnlegg: 7429
15.05.02 13:27
Musikken er en blanding av den diggbare "The Rock" og "Den siste mohikaner"
tevje
15.05.02 16:23
hehe...jeg regnet med å få litt pepper for den der.. :) Men jeg mener det fortsatt... Gladiator var et forsøk på å skape den suksessen Braveheart hadde. Og de klarte det, det blei en kassasuksess, og penger og oscar bare rullet inn... Men det er fortsatt for dårlig syntes jeg. Og som noen nevnte i stad, det er ikke store forskjellene på disse to filmene, man kan gå mere i dybden, i kameraføring og musikken..den har til og med store likhetstrekk...hovedfaktoren er at man bruker lokale instrumenter. Vokal ideen, stemningen...nei..de må klare å finne på noe litt mere originalt enn detta... Når det dessuten blander inn historiske karakterer, så blir det på en måte litt feil. Skal man lage fiksjon, så lag fiksjon...helt greit...skal du lage et "historisk drama" så lag et historisk drama, ikke bland fiksjon inn i dette..der feiler begge filmene...

Men...dere må absolutt kose dere med Gladiator...det er sikkert en flott action film..mer er det ikke..
thomash
thomashInnlegg: 1448
15.05.02 16:46
Romerne erobret bare deler av Tyskaland. De ble stoppet ved Rhinen (Teutenberg), du klarte aldri å komme over. Men de hadde nok halve området av det de kalte Germania. De delte Germania i Germania Inferior og Germania Superior. Jeg tror de pløyde seg igjennom Superior ganske lett ....men de slet og ga opp Inferior.
Så filmet er vel da lagt til Superior...

Mulig de brukte Germania som et samle utrykk fora lle områder det bodde Germanere også. dvs store deler av midt Europa, Norden og Spania. (Gothere, Vandaler) Var ikke maximus fra Spania? Kanksje han var Germansk. Han (skuespilleren) ser hvertfall mer germansk ut enn romantisk(?)...

tooommm
tooommmInnlegg: 23294
15.05.02 18:12
Gladiator er en meget bra film. Well done mister Scott!!
NATO
NATOInnlegg: 7604
15.05.02 21:47
Jepp! Liker særlig kampscenen/åpningscenen på førsten!

" At my signal, unless hell "

Do you bury me when I’m gone
Do you teach me while I’m here
Just as soon as I belong
Then it’s time I disappear
flash99
flash99Innlegg: 1044
15.05.02 21:50
Jeg syntes Gladiator var en glimmrende film. Det eneste som teller er om jeg syntes den er underholdene. Vil jeg se på noe som er historisk korrekt er det nok av dokumentarer å se på.
thomash
thomashInnlegg: 1448
15.05.02 22:12
Det er delt i to. De som liker filmen pga slaget, og de som liker filmen for gladiator kampene....Så klart de fleste liker vel begge....men jeg vil si at en oppfølger håper/tror jeg på slag i hauger....
Halvpalle
HalvpalleInnlegg: 555
15.05.02 23:06
"Etter det lille jeg kan om romersk innvasjon av tyskland (germania), sa mener jeg at romerne fikk skikkelig bank. Og at Maximus var leder for Romerne pa dette tidspunket. Legionene 16,17 og 18 ble utslettet fordi germanerne angrep deres lange rekker."

Du tenker på slaget i Teutoburger-skogen der Arminius regelrett utslettet 3 romerske legioner. Skjedde i 9 e.kr da Augustus var keiser. Dette skjedde en god del år før handlingen i Gladiator(Marcus Aurelius ble keiser i 161 e.kr).

-God gave me a brain to use but I miserably failed to use it to my advantage
polluxlm
polluxlmInnlegg: 6108
15.05.02 23:16
"Julius Ceasar var allerede dod pa dette tidspunktet mener jeg."

om det ikke er nevnt allerede: julius ceasar var den første keiseren, men ikke særlig lenge. grunnen til at commodus blir omtalt som ceasar = er utalen .

immelmann
immelmannInnlegg: 2448
15.05.02 23:35

Jeg kan ikke få sagt nok hvor inderlig dypt skuffet jeg ble over den miserable filmmusikken! Det kunne ha reddet Gladiatoren.
Men ellers så er den ikke noe film man husker.

Jeg likte mye bedre Braveheart! Får deg til å heie så sinnsykt på skottene! :)
Draque
DraqueInnlegg: 638
16.05.02 09:27
Jeg synes nå Gladiatoren var en mektig film. Tevje: du klager over at Gladiatoren ikke er tidsriktig korrekt, men lovpriser Beautiful mind? Det er i hvert fall en film som ikke er korrekt i forhold til virkeligheten..og den er basert på en sann historie tilogmed..
tevje
16.05.02 11:08
Hei Draque,

hvis du leser hva jeg skriver, så lovpriser jeg Russel Crowe's skuespill i filmen..ikke nødvendigvis filmen i seg selv...

/tevje
Urbanjo
UrbanjoInnlegg: 2009
16.05.02 14:53
Det er snakket om att man skal lage en oppfølger som er lagt til tiden før 1'ern. Den kommer til å suge, ikke at jeg liker 1'ern da
Thorgrimm
ThorgrimmInnlegg: 201
17.05.02 02:53
Hei. Hva er film egentlig? En form for escapisme spør du meg. På denne bakgrunn gjør Gladiator jobben sin og forteller en historie som jeg kan relatere til. Jeg syntes filmen var god og driter i om de historiske fakta stemmer. Det spiller ingen rolle uansett.
Destroyer
DestroyerInnlegg: 1768
17.05.02 10:12
Enig....
tevje
18.05.02 14:54
Sier litt om troverdigheten til en film...

/tevje
Destroyer
DestroyerInnlegg: 1768
18.05.02 15:08
En film er en film, og en dokumentar er en dokumentar, og Gladiator er en film ikke dokumentar, og ta den for det, lik det eller ei...
tevje
21.05.02 16:18
hehe...det er jo akuratt det jeg sier... fiksjon er fiksjon, fakta er fakta...de fungerer fint på hver side...Men man kan ikke blande fakta og fiksjon, for å skape "ny" historie... Der svikter hele troverdigheten til denne filmen...

men la oss drepe diskusjonen...jeg liker ikke Gladiator...mitt tap!!!

/tevje
GhostRider007
GhostRider007Innlegg: 4379
22.05.02 10:28
Det var da veldig så mange som ikke likte Gladiator.. filmen er stor den.. godt laget og med bra skuespill.. at den ikke er historisk korrekt har da liten betydning.. det er ikke mange filmer som er basert på en sann historie.. og denne gir seg heller ikke ut for å være det..

Filmens story og setting gjør at den umiddelbart må kunne karakteriseres som en storhet. Skuespillerne, med Russel Crowe, Richard Harris og Oliver Reed i spissen gjør intet for å redusere inntrykket.

Ser en Gladiator sammen med Spartacus, med Kirk Douglas i hovedrollen, har en et utmerket utgangspunkt for en temakveld.. gjerne med noen flasker ørkentørr hvitvin.

http://www.hop.no/ls/Film-alfabetiskG.htm
Samuh0lm
Samuh0lmInnlegg: 7207
06.03.17 15:09
immelmann: Jeg kan ikke få sagt nok hvor inderlig dypt skuffet jeg ble over den miserable filmmusikken!

Jaha?

Ikke ofte (har vel aldri gjort det) jeg drar frem nesten 15år gammel tråd, men har faktisk klart å unngå å se denne filmen, men etter å avenellerannengrunn ha fått dette soundracket på hjernen den siste uken har jeg bestemt meg for å se filmlen, enten etter TWD i kveld (om jeg ikke blir for trøtt), eller i morgen..

Har vel fått med meg hav den handler om og hvordan det sluter, så er vel ganske spoila sånn sett..   Grunnen til at jeg plutselig fant denne tråden er at jeg prøvde å google om det fantes noe historisk korrekthet i filmen, noe jeg forstår at det ikke er særlig mye av..  Plager ikke meg, likte LOTR også jeg :p

Kumite
KumiteInnlegg: 4695
06.03.17 15:52

Historisk korrekt eller ei,  dette er en fantastisk film og musikken av Hans Zimmer er epic. Ridley Scott på sitt beste. 

(Innlegget ble redigert 06.03.17 15:55)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg