Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tidenes 100 beste filmer (Roger Ebert)

NYTT TEMA
trophy
trophyInnlegg: 8509
21.08.03 15:11
Den amerikanske filmkritikeren har listet opp tidenes 100 beste filmer, og det er ingen tvil om at denne listen har langt mer for seg enn f.eks. IMDBs Top 250.

• 8 1/2
• AGUIRRE, THE WRATH OF GOD
• ALI: FEAR EATS THE SOUL
• ALL ABOUT EVE
• AMADEUS
• ANNIE HALL
• THE APARTMENT
• APOCALYPSE NOW
• THE APU TRILOGY
• THE BANK DICK
• THE BATTLESHIP POTEMKIN
• BEAT THE DEVIL
• BEAUTY AND THE BEAST
• BEING THERE
• BELLE DE JOUR
• THE BICYCLE THIEF
• THE BIG SLEEP
• BIRTH OF A NATION (PART I)
• BIRTH OF A NATION (PART II)
• BLOWUP
• THE BLUE KITE
• BODY HEAT
• BOB LE FLAMBEUR
• BONNIE AND CLYDE
• BREATHLESS
• THE BRIDE OF FRANKENSTEIN
• THE BRIDGE ON THE RIVER KWAI
• BRING ME THE HEAD OF ALFREDO GARCIA
• BROKEN BLOSSOMS
• CASABLANCA
• CHILDREN OF PARADISE
• CHINATOWN
• A CHRISTMAS STORY
• CITIZEN KANE
• CITY LIGHTS
• THE CONVERSATION
• CRIES AND WHISPERS
• DAY FOR NIGHT
• DAYS OF HEAVEN
• THE DECALOGUE
• DETOUR
• THE DISCREET CHARM OF THE BOURGEOISIE
• DON'T LOOK NOW
• DO THE RIGHT THING
• DR. STRANGELOVE
• DOUBLE INDEMNITY
• DRACULA
• DUCK SOUP
• THE EARRINGS OF MADAME de ....
• E.T -- THE EXTRA-TERRESTRIAL
• THE EXTERMINATING ANGEL
• FALL OF THE HOUSE OF USHER
• FARGO
• FILMS OF BUSTER KEATON
• THE FIREMEN'S BALL
• FIVE EASY PIECES
• FLOATING WEEDS
• THE 400 BLOWS
• GATES OF HEAVEN
• THE GENERAL
• THE GODFATHER
• GOLDFINGER
• GONE WITH THE WIND
• GOODFELLAS
• GRAND ILLUSION
• THE GRAPES OF WRATH
• GRAVE OF THE FIREFLIES
• GREAT EXPECTATIONS
• GREED
• A HARD DAY'S NIGHT
• HOOP DREAMS
• HOUSE OF GAMES
• THE HUSTLER
• IKIRU
• IN COLD BLOOD
• IT'S A WONDERFUL LIFE
• JAWS
• JFK
• JULIET OF THE SPIRITS
• KIND HEARTS AND CORONETS
• KING KONG
• L'ATALANTE
• L'AVVENTURA
• LA DOLCE VITA
• THE LADY EVE
• THE LAST LAUGH
• LAST YEAR AT MARIENBAD
• LAURA
• LAWRENCE OF ARABIA
• LE SAMOURAI
• THE LIFE AND DEATH OF COLONEL BLIMP
• M
• THE MALTESE FALCON
• MANHATTAN
• McCABE & MRS. MILLER
• MEAN STREETS
• METROPOLIS
• MON ONCLE
• MOONSTRUCK
• MR. HULOT'S HOLIDAY
• THE MUSIC ROOM
• MY DARLING CLEMENTINE
• MY DINNER WITH ANDRE
• MY LIFE TO LIVE
• MY NEIGHBOR TOTORO
• NASHVILLE
• NETWORK
• NIGHT OF THE HUNTER
• NIGHTS OF CABIRIA
• NOSFERATU
• NOTORIOUS
• ON THE WATERFRONT
• ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST
• ORPHEUS
• PANDORA'S BOX
• PARIS, TEXAS
• THE PASSION OF JOAN OF ARC
• PATTON
• PEEPING TOM
• PERSONA
• PICKPOCKET
• PICNIC AT HANGING ROCK
• PINOCCHIO
• PLANES, TRAINS AND AUTOMOBILES
• THE PRODUCERS
• PSYCHO
• PULP FICTION
• RAGING BULL
• RAIDERS OF THE LOST ARK
• RAISE THE RED LANTERN
• RAN
• RASHOMON
• REAR WINDOW
• RED RIVER
• RIFIFI
• THE RIGHT STUFF
• ROMEO AND JULIET
• SATURDAY NIGHT FEVER
• SAY ANYTHING
• SCHINDLER'S LIST
• THE SEARCHERS
• THE SEVEN SAMURAI
• THE SEVENTH SEAL
• SHANE
• THE SHAWSHANK REDEMPTION
• THE SILENCE OF THE LAMBS
• SINGIN' IN THE RAIN
• SNOW WHITE AND THE SEVEN DWARFS
• SOLARIS
• SOME LIKE IT HOT
• STAR WARS
• STROSZEK
• SUNDAY IN THE COUNTRY
• SUNSET BOULEVARD
• SWEET SMELL OF SUCCESS
• SWING TIME
• A TALE OF WINTER
• TAXI DRIVER
• THE THIN MAN
• THE THIRD MAN
• THIS IS SPINAL TAP
• 'THREE COLORS' TRILOGY
• TOUCH OF EVIL
• TROUBLE IN PARADISE
• 12 ANGRY MEN
• 2001: A SPACE ODYSSEY
• UMBERTO D
• UN CHIEN ANDALOU
• UNFORGIVEN
• THE 'UP' DOCUMENTARIES
• VERTIGO
• WALKABOUT
• THE WILD BUNCH
• WINGS OF DESIRE
• THE WIZARD OF OZ
• WOMAN IN THE DUNES
• A WOMAN UNDER THE INFLUENCE
• WRITTEN ON THE WIND
• YANKEE DOODLE DANDY
• A YEAR OF THE QUIET SUN
• YELLOW SUBMARINE

trophy
undef
undefInnlegg: 203
21.08.03 15:16
trophy skrev:
Den amerikanske filmkritikeren har listet opp tidenes 100 beste filmer, og det er ingen tvil om at denne listen har langt mer for seg enn f.eks. IMDBs Top 250.

-----

Denne listen har mer for seg fordi...? Fordi denne listen er kun en manns mening, mens IMDB top 250 er den kombinerte meningen til tusensvis? Stemmer enmannslisten bedre med din oppfating enn IMDB?

Mener ikke å være spydig, jeg bare lurer på hva det er du mener som gjør at du synes denne listen er mer relevant for deg.

Hedning
HedningInnlegg: 931
21.08.03 16:04
"Denne listen har mer for seg fordi...? Fordi denne listen er kun en manns mening, mens IMDB top 250 er den kombinerte meningen til tusensvis? Stemmer enmannslisten bedre med din oppfating enn IMDB?"

fordi stemminga på IMDB er helt høl i huet. Folk gir filmer 1'ere bare for å få den bak egne favoritter på lista og for mange fins det bare to karakterer...1 og 10.

Ta den som topper lista(The Godfather)

10: 51.7%
9: 19.1%
8: 11.5%
7: 5.7%
6: 2.4%
5: 1.6%
4: 0.8%
3: 0.8%
2 0.9%
1 5.6%

og denne er jævli typisk. hva i helvete får folk til å gi en film en ener? Jeg mener, 1'ere skal gis til filmer med absolutt ingen gode sider whatsoever. Selv en slik møkkafilm som Pearl Harbour er ikke en ener. Og det samme er tilfellet med 10'ere. Filmen skal være *perfekt*....og det er toppen et par dusin filmer som er. Oi jeg likte filmen, da gir jeg den en 10'er...patetisk!

når en først er inne på Pearl Harbour......12% har gitt den 10! det sier alt om det mentale nivået.............

redpudlian
redpudlianInnlegg: 2697
21.08.03 16:07

På denne siden kan en lese om disse filmene

www.suntimes.com/ebert/greatmovies/
nukualofa
nukualofaInnlegg: 8671
21.08.03 16:08
"Den amerikanske filmkritikeren har listet opp tidenes 100 beste filmer, og det er ingen tvil om at denne listen har langt mer for seg enn f.eks. IMDBs Top 250."

Jeg er enig i dette. IMDb-lista er lagd av nolduser. At en film får høyt snitt der betyr ikke at filmen er bra likevel. Dessuten har det gått sport i å stemme filmer opp og ned der, f.eks. på The Shawshank Redemption som ligger alt for høyt.
trophy
21.08.03 16:16
undef;

Svaret er selvsagt at folk flest ikke har greie på film.

trophy
hiIIis
hiIIisInnlegg: 865
21.08.03 16:27
Ikke 100% enig her. Synes én "ekspert" sin liste kan være like intetsigende som 1000 "idioter" sin. Skal man først ha en "ekspert"-liste bør det være flere enn én som har satt den opp, da også "eksperter" kan ha sansen for filmer som egentlig ikke er noe spesielt å se på likevel...

Hillis, som likevel ser at det er mange bra filmer på både denne listen og IMDb sin...
nukualofa
21.08.03 16:29
Kan sammenligne med hva de har fått på imdb

• 8 1/2
-nr 209, 8,0/10
• AGUIRRE, THE WRATH OF GOD
-7,9/10
• ALI: FEAR EATS THE SOUL
7,5/10
• ALL ABOUT EVE
-nr 50, 8,5/10
• AMADEUS
-nr 74, 8,3/10
• ANNIE HALL
-nr 70, 8,3/10
• THE APARTMENT
-nr 82, 8,4/10
• APOCALYPSE NOW
-nr 32, 8,5/10
• THE APU TRILOGY
-7,8/10
• THE BANK DICK
-7,6/10
• THE BATTLESHIP POTEMKIN
-nr 166, 8,2/10
• BEAT THE DEVIL
-6,6/10
• BEAUTY AND THE BEAST
-nr 221, 7,8/10
• BEING THERE
-nr 217, 7,9/10
• BELLE DE JOUR
-7,5/10
• THE BICYCLE THIEF
-nr 112, 8,3/10
• THE BIG SLEEP
-nr 101, 8,3/10
• BIRTH OF A NATION (PART I)
-part i og ii?
• BIRTH OF A NATION (PART II)
-7,3/10
• BLOWUP
-7,4/10
• THE BLUE KITE
-7,2/10
• BODY HEAT
-7,4/10
• BOB LE FLAMBEUR
-7,8/10
• BONNIE AND CLYDE
-nr 194, 7,9/10
• BREATHLESS
-7,8/10
• THE BRIDE OF FRANKENSTEIN
-nr 250, 8,1/10
• THE BRIDGE ON THE RIVER KWAI
-nr 48, 8,4/10
• BRING ME THE HEAD OF ALFREDO GARCIA
-6,8/10
• BROKEN BLOSSOMS
-7,4/10
• CASABLANCA
-nr 5, 8,8/10
• CHILDREN OF PARADISE
-8,2/10
• CHINATOWN
-nr 44, 8,4/10
• A CHRISTMAS STORY
-nr 135, 8,1/10
• CITIZEN KANE
-nr 7, 8,8/10
• CITY LIGHTS
-nr 94, 8,4/10
• THE CONVERSATION
-149, 8,1/10

og det får være nok for nå. Det mest sjokkerende jeg oppdaget nå var at Antonionis mesterverk Blowup ikke var på imdbs topp250-liste.
Masse
MasseInnlegg: 1981
21.08.03 16:46
Nå husker jeg ikke alle, men jeg tror jeg kom frem til at jeg har sett 2 av disse filmene.
21.08.03 16:52
Jeg foretrekker mye heller IMDBs liste over den du kommer med her.
Husk at IMDB er veldig klare over hvordan folk stemmer, derfor har de bestemte statistiske utregninger som luker ut veldig skarpe stemmer, som 1 og 10.

Husk at på IMDB er det folket som stemmer, ikke en filmkritiker med kjærlighet for russiske melodramaer fra 60-tallet. Så ja, den blir kanskje feil for "filmsosser" som hater alt som er mainstream.
majestix
majestixInnlegg: 4228
21.08.03 17:24
Correct me if i'm wrong. Men er det ikke bare stemmer som er stemt av regelmessige stemmere, som blir registrert på topp 250-listen? Det ble en forferdelig rotete setning, men kanskje dere forstår den allikevel.
Raziel
RazielInnlegg: 281
22.08.03 08:31
Hedning skrev:
hva i helvete får folk til å gi en film en ener? Jeg mener, 1'ere skal gis til filmer med absolutt ingen gode sider whatsoever. Selv en slik møkkafilm som Pearl Harbour er ikke en ener.
-----

Ikke enig. Pearl Harbour har absolutt ingen gode sider whatsoever, så å gi den en ener er derfor helt ok...
altamont
altamontInnlegg: 5149
22.08.03 13:00
Helt sikkert en fantastisk liste som overgår alt annet, men Yellow Submarine?!? Trodde den bare virket bra på folk som hadde spist for mye hundekjeks.

///wriggle like a fucking eel///
nukualofa
22.08.03 13:04
Reagerte litt på det der, jeg også. Føler at den ikke helt passer inn på den lista.
pretender
pretenderInnlegg: 606
22.08.03 14:21
IMDb-listingen ER helt på trynet. Det er faktisk en fordel at de som står bak lista har sett noen filmer, og har en viss lidenskap for mediet. Eller peiling som noen skrev her.

Forøvrig, når VGD stemte fram en liste for en stund siden, ble den forbausende lik IMDb sin - og man vet jo hvilke typer film man "diskuterer" oftest her på forumet. Hvor mange T3-tråder er det egentlig? Hvor mange ROTK vil det bli?

Er forresten ikke utpreget fan av Roger Ebert, men iallefall halvparten av filmene han lister opp er svært gode.
stylesno
stylesnoInnlegg: 782
23.08.03 03:12
En virkelig "Top xxx" liste kan umulig være presis basert på en enkelt filmkritikers meninger. Nå sier jeg ikke at en folkeliste er fasit, men den stemmer mye bedre med den vanlige seeren.

Filmkritikere har en tendens til å være veldig krasse / sære i sine filmvalg - sammenlignet med en gjennomsnittlig filmelsker, men det går vel litt igjen på listens målgruppe.

Veldig mange sier feks at "LOTR er min favorittfilm", og derfor stiller den sterkt på lister som IMDBs liste. Selv om jeg ikke liker LOTR innrømmer jeg at hvis flertallet digger den, så er den en bra film.
nukualofa
23.08.03 03:17
"Selv om jeg ikke liker LOTR innrømmer jeg at hvis flertallet digger den, så er den en bra film."

Hø? Hva slags logikk er det? Tenker du sånn om musikk også?
Folket trenger brød og sirkus, kultur og kunst er en helt annen ting.
Hedning
HedningInnlegg: 931
23.08.03 03:48
"Selv om jeg ikke liker LOTR innrømmer jeg at hvis flertallet digger den, så er den en bra film."

har du vurdert at kanskje 1 av 100 som stemmer på IMDB:
- har sett f. eks City Lights?
- har sett mere enn 2 filmer fra før 1970?
- en eneste japanske helaftens animasjonsfilm?
- vet hvem Toshiro Mifune er?
...etc.

filmelskere my ass! går igjen på diverse lister her på forumet, typisk er at toppen en film er mere enn 10 år gammel(og da kan du vedde venstre testikel på at det er The Godfather). det ble jo selvsagt ikke lagd noen gode filmer i de resterene 90+- årene det har blitt mekket film. innse det, den vanlige mann i gata hakke peil, han ser film fordi Mr/Mrs Handsome pryder plakaten, fordi han er tett nok til å bite på reklamekampanjer og hype, han tror filmhistorien startet omtrent på samme tid som da han hadde sin første våte drøm, han makter ikke å fate at filmkunst er mer enn fete effekter, at skuespill er mer enn et pent smil og dyp utringning, at svart-hvitt film faktisk kan være bra....and so on......
trophy
23.08.03 03:50
Tanken er fullstendig meningsløs. Skal flertallet (som gjerne består av en inkompetent masse) bestemme hva som er kvalitet ???!

Da stoler jeg langt mer på én fagmann ! - selv om heller ikke dét er riktig.

trophy
nukualofa
23.08.03 03:55
Enig. Jeg mener Roger Ebert er mer til å stole på, enn en flokk med hundretusener av null.
trophy
23.08.03 03:58
Filmelsker- begrepet er ganske riktig særdeles søkt i denne sammenheng. Mitt inntrykk er at det i høyden er en håndfull skribenter på denne siden som har noe å fare med på området. Det verste er at situasjonen er den samme på DVDArkivet. Hvor er filmfolket ? De som kan film ? Både pretender, nukualofa og hedning virker å kjenne filmens ABC, men hvor er alle de andre filmentusiastene ? Selv har jeg foreløpig ikke allverdens peiling, men er iallefall interessert i å lære mer. Det er det dessverre små muligheter for på VGD.

trophy
Darco
DarcoInnlegg: 8755
23.08.03 04:10

Hedning skrev:

når en først er inne på Pearl Harbour......12% har gitt den 10! det sier alt om det mentale nivået.............

Ein av dei få filmane so har fått 2 av meg.
Verdens dårligaste film!

Nei, ein må no ha brunost og på dinna...

nukualofa
23.08.03 04:10
En grei inngangsportal til den generelle filmhistorien vil være David Bordwell og Kristin Thompsons Film Art. Leser du den vet du mer enn de fleste.

History of Narrative Film av David A. Cook er også et bra valg. Mens den første forteller mye rundt filmskaping, konsentrerer den siste seg mest om selve filmene. En veldig bra bok. Vil helst anbefale deg denne, tror jeg.

Her finner du den: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0393968197/ref=pd_sr_ec_ir_b/026-6168922-8152461
trophy
23.08.03 05:36
Takk for utmerket tips !

trophy
nukualofa
23.08.03 05:41
Det er ganske tunge bøker, og egner seg ikke så mye til sengekos, mer som oppslagsverk og referanser.
trophy
23.08.03 05:43
Og nettopp slike bøker er ofte verdt hver krone :)

trophy
pretender
pretenderInnlegg: 606
23.08.03 06:42
Apropos Bordwell og Thompson, vil jeg minne om deres Film History, en bok jeg har fått mye mer ut av enn Film Art (som konsentrer seg - naturlig nok - mindre rundt historie, og mer på formelle og narrative trekk).
Rorymei
RorymeiInnlegg: 484
24.08.03 00:47
Ebert er min favoritt-kritiker. Trodde han kom til å nevne LA Confidential og Wild at Heart faktisk. 2 av mine all time favs
blausen
blausenInnlegg: 2412
27.08.04 10:35
opp! folk må se til å skaffe mer av de filmene som ligger på denne lista...iforhold til imdb. imdb er vi lei av.
Internett7
Internett7Innlegg: 6055
27.08.04 11:10
blausen skrev:
imdb er vi lei av.
----

å?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg