Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Tilfeldige Tanker pt. fordi det trengs

[ Trådet ] NYTT TEMA
Noob_Saibot
Noob_Saibot
10.12.08 03:43

Ah, det minner meg på...!: Lil Wayne er oppe på fjerdeplass på en tilsvarende liste hos Aftenposten:

http://oslopuls.aftenposten.no/musikk/article111824.ece

gooodBye
gooodBye
10.12.08 04:10

Er visst det. Har være lite aktiv på forumet i det siste. Ser som regel innom, men føler det er litt tiltak å skrive noe.. Haha.. Men det er jo såre enkelt når man først begynner!

gooodBye
gooodBye
10.12.08 04:12

Skulle tro media-norge kun lager disse listene to piss me off! :-P

ackryte
ackryte
10.12.08 11:44
gooodBye: Skulle tro media-norge kun lager disse listene to piss me off! :-P

Fleet Foxes er bra da.

Yawn
Yawn
10.12.08 18:40

Joe Budden er en morsom jævel, sjekk ut Youtube- kanalen hans..

http://www.youtube.com/user/cheah201

Dufsen
Dufsen
11.12.08 20:37

Hørte igjennom Harlem World for første gang for noen uker siden, men jeg er fortsatt plaget av første gangen jeg hørte "Niggaz Wanna Act" og aldri fikk et vers fra Busta. Argh.

Cunninlynguits
Cunninlynguits
12.12.08 01:32

Ey Swing, hva syntes du om Jake One - White Van Music? Og hvordan er debuten til Reks?

Tooth
Tooth
12.12.08 09:19
ackryte: Fleet Foxes er bra da.

..skaffa meg den her i våres - noen flotte låter, men i overkant sakral. Litt mer upolert og jeg hadde vært helt solgt (setter på CSN og gliser)..."Falling Down" med Oasis(!) er faktisk en av mine favorittlåter i år, samt "Soul On Fire" med Spiritualized....not countin any rap song here.

.

Swingpjatt
Swingpjatt
12.12.08 10:55

Jeg syns at White Van Music er ganske midt på treet. Eneste sangene jeg virkelig digger der er Glow og The Truth, men det er noen andre kule sanger der også. (har ikke fått hørt så mye på albumet, dog)

Har ikke hørt debuten til Reks.

LoveJones
LoveJones
12.12.08 14:10
Cunninlynguits: Og hvordan er debuten til Reks?

Skjønner ikke helt hvor denne kom fra, spesielt siden debutplata til Reks kom i 2002? Men hvis du lurer på hvordan den er, så er det ganske ålreit undergrunns-hip-hop. Gansk solid produksjon. Men jeg gikk litt fort lei, den ble litt anonym likevel. Tror ikke jeg har dratt den fram på sikkert fire-fem år.

LoveJones
LoveJones
12.12.08 14:19
Tooth: ..skaffa meg den her i våres - noen flotte låter, men i overkant sakral. Litt mer upolert og jeg hadde vært helt solgt (setter på CSN og gliser)..."Falling Down" med Oasis(!) er faktisk en av mine favorittlåter i år, samt "Soul On Fire" med Spiritualized....not countin any rap song here.  

Har blitt veldig glad i den nye "bølgen" med americana/folk, og fokuset på harmoni og melodi som har blomstret litt igjen (kanskje det er fordi så mye av den nye musikken jeg har utforsket de siste årene har vært preget av veldig mye lyd...). Fleet Foxes inkludert. Men har selvsagt intet imot CSN, America og andre gamle gutter heller :-)

Spiritualized ble jeg litt skeptisk til etter at jeg så dem spille på Roskilde. Syntes det var litt kjedelig, men skal vurdere å gi dem en ny sjanse.

Tooth
Tooth
12.12.08 15:22
LoveJones: Spiritualized ble jeg litt skeptisk til etter at jeg så dem spille på Roskilde. Syntes det var litt kjedelig, men skal vurdere å gi dem en ny sjanse.

...J. Spaceman og kompani trenger du muligens litt tid på, men i min bok er musikken deres noe av det mest fantastiske som er kommet ut av de britiske øyer-punktum-og DET skal det f#¤n meg litt til å prestere..

.

Noob_Saibot
Noob_Saibot
13.12.08 02:17

Nå har jeg hørt gjennom "AmeriKKKa's Most Wanted" av Ice Cube for første gang. "A Gangsta's Fairytale" var så kul at jeg måtte le.

AmeriKKKa's Most Wanted > Death Certificate

Tooth
Tooth
13.12.08 12:36

...skaff deg Lethal Injection også så har du et knall trekløver.

.

Dufsen
Dufsen
13.12.08 21:19
Noob_Saibot: Nå har jeg hørt gjennom "AmeriKKKa's Most Wanted" av Ice Cube for første gang. "A Gangsta's Fairytale" var så kul at jeg måtte le. AmeriKKKa's Most Wanted > Death Certificate

Haha, samme her første gang jeg hørte albumet. Allikevel må jeg innrømme at albumet ikke har fått fortjent spilletid. Skal innrømme at jeg er en beat-hore, og var ikke helt fornøyd med produksjonen.

ackryte
ackryte
13.12.08 22:34
Dufsen: Haha, samme her første gang jeg hørte albumet. Allikevel må jeg innrømme at albumet ikke har fått fortjent spilletid. Skal innrømme at jeg er en beat-hore, og var ikke helt fornøyd med produksjonen.

Hæ? Hvis det er snakk om beats er det jo ikke så mye som slår Bomb Squad anno 1990.

Og tooth, er trodde trekløveret var Amerikka's, Death Certificate og Predator, var jo de som kom etter hverandre.

Ruud18
Ruud18
13.12.08 23:09
ackryte: Hæ? Hvis det er snakk om beats er det jo ikke så mye som slår Bomb Squad anno 1990.   Og tooth, er trodde trekløveret var Amerikka's, Death Certificate og Predator, var jo de som kom etter hverandre.

Enig...Bomb Squad sine produksjoner på den tiden var jo skamfete.  I tillegg sørger assistansen fra Sir Jinx og Cube selv for den lille funky westcoast-vrien, som passer sistnevnte sin rapping ekstra bra.  "AmeriKKKa's Most Wanted" er min favoritt også.  Og jeg er enig i at det er den, Death Certificate og The Predator, som er det priceless trekløveret når det gjelder Ice Cube sine album, selv om "Lethal Injection" også er fett... 

ackryte
ackryte
13.12.08 23:44

Jeg foretrekker faktisk Death Certificate, sans Color Blind...

Tooth
Tooth
15.12.08 13:15

...når det kommer til Cube kan man iallefall si firkløver. Predator er jo seff en must i hylla - It Was A Good Day gjorde jo at ALLE hadde den skiva i hylla før...

Synes ofte Letahl Injection blir oversett, og i min bok er den heelt på høyde med de tre første ( selv om Amerikkka har en egne råhet mye pga Bomb Squad...). Har også en egen forkjærlighet til LI da jeg har manglet vinylen i mange år år, kunn hatt coveret, men fant den igjen under en ryddings i platehylla - stod inne i et annet cover...julekvelden i stua da.

..

(Innlegget ble redigert 15.12.08 13:32)

CrazyNoise
CrazyNoise
15.12.08 14:17

Jeg setter Amerikkka's most wanted over death certificate, men bare så vidt. Ice Cube er glimrende sammen med bomb squad beats. kan ikke forstå den som mener beatsene er so-so på den skiva. Death Certificate er ogsåic, men AMW slo deg bakover i godstolen da den kom. "Fuck you Ice Cube!" Skjønner fortsatt ikke hvorfor han ikke åpnet settet sitt på rockefeller med den låta. den må jo være den beste åpningslåta en kan starte med. glem heller ikke Kill At Will EPn som kom ut rett etter AMW. Ice cube på den tiden var uslåelig....

AMW, DC og predator tror jeg er tre av få album det går an å spiller uten å skippe låter. jeg har aldri helt fått taket på Lethal Injection. ble litt for softe beats etter de tre første skivene.

Tooth
Tooth
15.12.08 15:20
CrazyNoise: AMW, DC og predator tror jeg er tre av få album det går an å spiller uten å skippe låter. jeg har aldri helt fått taket på Lethal Injection. ble litt for softe beats etter de tre første skivene.

...hmm - har aldri skjønt at folk ikke digger LI - Really Doe, Ghetto Bird, You Know How..,Cave Bitch, Bop Gun, What Can I Do,Lill Ass G, Make It Ruff, Down For Whatever...

.

CrazyNoise
CrazyNoise
15.12.08 23:29
Tooth: ...hmm - har aldri skjønt at folk ikke digger LI - Really Doe, Ghetto Bird, You Know How..,Cave Bitch, Bop Gun, What Can I Do,Lill Ass G, Make It Ruff, Down For Whatever...  

Hehe, jeg tror du må se det i lys av historien. Ice Cube hadde gitt ut tre steinharde album med alt fra bråkete råfunky bomb squad-beats til råfunky harde p-funk vestkystbeats før LI. Da LI kom ut ble det sett på som et litt tamt forsøk på å lage Ice Cube på g-funk beats. Ice cube på de tre første albumene var nyskapende, revolusjonært og alle de andre klisjeene du kan komme på. Lethal Injection ble oppfattet som et jump on the bandwagon-forsøk, for G-funk var the shit på den tiden der. Jeg elsker G-funk, men beatsene på LI har aldri engasjert meg. det er et eller annet som er "feil", uten at jeg greier å sette fingeren på det.

Tooth
Tooth
16.12.08 00:54

...hehe - husker godt at folk synes både det ene og andre om flere av skivene til Cube, men i mine ører har alle de fire første pluss KillAtWill sittet støpt...

Dufsen
Dufsen
16.12.08 15:48

Hvilke beats er det dere regner som gode på AmeriKKKa's.. da?

I'm only out for one thang, Gangsta's Fairytale, tittellåta, You can't fade me JD's, It's a man's world er de eneste som appellerer til meg. Kanskje jeg ikke har hørt nok på det?

Mygg1
Mygg1
17.12.08 04:24

Jeg sitter her i natten og lurer på hvorfor Lil' Wayne blir så utrolig hyllet i pressen. Gode anmeldelser, og aftenposten sier: "Den frekke og friske kronprinsen av hiphop-tronen som bare er 25 år, puster allerede storheter som 2 Pac, Biggie og Jay-Z i nakken.", og kårer hans album til 4. beste i år. Dagbladet på sin side flesker til med å kalle ham "verdens beste rapper"(!), og gi hans album 7. plass på tilsvarende liste.

Og da lurer jeg på om hip hop virkelig har falt så lagt ned at man hyller en helt middelmådig (under middels etter min mening) rapper, og en elendig lyriker (man kommer bare til et visst punkt med morsomme tekster som ikke gir mening) som bruker auto tune hver gang han skal synge.

Jaja. Får høre på Midnight Marauders og mimre over hvor bra ting var tidligere :)

(Innlegget ble redigert 17.12.08 04:30)

RapName
RapName
17.12.08 04:32

Lil Wayne er muligens den mest overhypede artisten i hip hop historien. Jeg har enda til gode å høre en god tekst fra mannen og i min bok blir han plasert i samme gruppe som Akon og T-Pain.

Tooth
Tooth
17.12.08 10:30
Mygg1: Gode anmeldelser, og aftenposten sier: "Den frekke og friske kronprinsen av hiphop-tronen som bare er 25 år, puster allerede storheter som 2 Pac, Biggie og Jay-Z i nakken.", og kårer hans album til 4. beste i år. Dagbladet på sin side flesker til med å kalle ham "verdens beste rapper"(!), og gi hans album 7. plass på tilsvarende liste.

...nå synes jeg at Wayne virkelig kan glimte til, men det er ikke poenget her; du burde virkelig ikke bry deg nevneverdig om hva Aftenposten, Dagbladet og resten av Akersgata mener om rap - de har omtrent like god snøring som MTV og ZTV. SÅnne "kåringer" i presse er verdt mindre enn papiret de er skrevet på.

.

RapName
RapName
17.12.08 10:42
Tooth: ...nå synes jeg at Wayne virkelig kan glimte til, men det er ikke poenget her; du burde virkelig ikke bry deg nevneverdig om hva Aftenposten, Dagbladet og resten av Akersgata mener om rap - de har omtrent like god snøring som MTV og ZTV. SÅnne "kåringer" i presse er verdt mindre enn papiret de er skrevet på.

Det er faktisk flere enn norske medier som skryter Lil Wayne opp i skyene. Best rapper alive mye ass!

Ruud18
Ruud18
17.12.08 17:58
RapName: Lil Wayne er muligens den mest overhypede artisten i hip hop historien.

Akkurat det er jeg helt enig i, men samtidig mener jeg det har mer å gjøre med skryten og oppmerksomheten han har fått, enn det har å gjøre med hvor god han faktisk er.  Han har sine stunder, er flink til å rappe på særegent og stilfult vis, og treffer av og til godt med punchlinjene sine, så jeg er absolutt ikke enig med de som kaller han "talentløs", "middelmådig", "under middels" osv.  Men greia er jo at han alldeles ikke er så god som hypen tilsier.  "Best rapper alive", "Greatest of all time", og plasseringer blant de beste gjennom tidene, osv.  Det er jo helt håpløse uttalelser.  Først burde han i det minste gi ut en skikkelig klassiker som folk flest vil snakke om og høre på, minst 10 år frem i tid...det har han ikke vært i nærheten av å gjøre ennå. 

I tillegg kan jeg ikke fatte og forstå at en person som Kanye West kan kalle han den aller beste for øyeblikket, ved flere annledninger.  At en person som har jobbet så tett med en rapper som f.eks. Common, kan si slikt skjønner jeg bare ikke.  Com er nemlig kroneksempelet på en rap-artist som i mine ører gruser Wayne på absolutt alle måter. 

Men nå er det akkurat som Tooth sier også.  Folk bør egentlig drite i hva Aftenposten, Dagbladet, MTV, ZTV og alle de folka der mener om noe som helst innen Hip-Hop (ser på Kingsize-sida, hvordan alle går amokk over MTV sin kåring av årets rap-låter).  I flere år har jeg klaget på at det egentlig ikke er noe gale med Hip-Hop, men at det er måten Hip-Hop blir dokumentert gjennom mainstream-mediene som det virkelig er noe gale med.  Men etter hvert har jeg bare gitt opp, og brydd meg mindre og mindre.  Konsentrerer meg heller om å se/lese/høre på den journalistikken som blir gjort av folk som har dybde og kunnskaper innen det hele...       

Swingpjatt
Swingpjatt
17.12.08 19:05

Er det like mye styr rundt slike diskusjoner (greatest of all time/greatest right now) i andre sjangere som det er i hip hop? Av og til så viker det som at enkelte tror at de sitter med en fasit på hvem som er den beste. Hip hop er musikk det også, og musikk var sist jeg sjekket, subjektivt.  Jeg har mine favoritter, og andre har sine, og jeg blir ikke plaget over at andre ikke har samme som meg. I hvert fall ikke en musikkjournalist som sikkert har hørt ca 5 hip hop plater i år. Når dagbladet eller aftenposten skriver om den ?beste rapperen akkurat nå? så snakker de egentlig om den meste selgende/mest populære akkurat nå uansett.

Jeg kan være enig i at det er kjipt at hip hop blir framstilt slik det blir i media, men det er ikke så mye man kan gjøre med det.

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg