Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vinnie

NYTT TEMA
CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5576
28.03.12 10:10

Er det ingen som bryr seg om årets store hit, Vinnie, og de låtene fra Hver Gang Vi Møtes som får venninnene deres, mødrene og tantene deres til å gå bananas fordi han er så flink og de blir i så godt humør?

Jeg har aldri vært noen fan av Vinnie eller Paperboys, så jeg har ikke det beste utgangspunktet for å uttale meg, men jeg blir uvel når jeg hører de rapifiserte svigermorfrieriene av noen coverlåter, sommerfugl, god morgen Norge og de andre. Jeg skal gi vinnie props for å ha tatt overgangen fra å rappe på engelsk til norsk veldig bra, men for min del så stopper det der.

det kan ha noe med settingen for programmet å gjøre, selvfølgelig. Det blir kleint for meg å sitte og se artister hylle hverandre, runke egoene til hverandre og grine til hverandres låtversjoner mens de spiser mat og gjør "morsomme" aktiviteter med kamera på slep. Men i bunn og grunn så synes jeg de popversjonene av allerde nevnte låter er så tannløse og popete at jeg begynner å vri meg i stolen av vemmelse, haha. Det hjelper ikke på at jeg hele tiden må høre masse folk rundt meg (som ikke liker rap) hylle vinnies versjoner, linker låtene på facebook med kommentarer som "takk vinnie", "perfekt start på dagen" etc... skal forsøke å skille musikk og det kommersielle rundt, men i bunn og grunn så synes jeg låtene er forferdelig kjipe.

Hva mener dere om disse låtene og Vinnies vei fra urokråke til angrende synder og vårens store favoritt i Norge? Det er lov å like det selv om jeg ikke er begeistret. Har også kompiser som er godt inne i rap som synes dette er skikkelig stas, så jeg er veldig åpen for at andre her på forumet synes disse låtene kan være årets beste.

DontGetIt
DontGetItInnlegg: 3437
28.03.12 12:10
CrazyNoise: Er det ingen som bryr seg om årets store hit, Vinnie, og de låtene fra Hver Gang Vi Møtes som får venninnene deres, mødrene og tantene deres til å gå bananas fordi han er så flink og de blir i så godt humør?

Haha, har ventet på denne tråden fra deg :-)

Som deg så har min Facebook flommet over av Halvdan-linker og Vinni her og Vinni der. Jeg synes jo i utgangspunktet at Halvdan er Norges soleklart mest undervurderte visesanger, så det er vanskelig å skulle gjøre en nydelig låt som Sommerfuggel i vinterland med den respekten låta fortjener. Synes likevel Vinni kom greit fra det, men det er ikke noe jeg spiller av på Spotify regelmessig, for å si det sånn. Men hvorfor folk som ikke liker rap plutselig skal hylle denne versjonen er meg enn jeg kan fatte. Det er sikkert den vakre historien Vinni kom med om hvorfor denne låta betydde noe ekstra for ham.

I motsetning til deg synes jeg faktisk konseptet er noe av det bedre vi har hatt her på berget den senere tida. Men noen (for meg) mer interessante artister kan det bli stas neste sesong. Ser for meg at Lars Vaular kunne vært et monster på dette. Det blir jo garantert en rapper med neste gang.

Allikevel.Er det noe jeg er lei av er det ryktet "ræpp" har fått etter programmer som Norske talenter og Hver gang vi møtes, som koselig og "rett fra hjertet" (Sirius). Kan ikke noen gå på scena og spytte noen skitne vers??

(Innlegget ble redigert 28.03.12 12:11)

CrazyNoise
28.03.12 12:24
DontGetIt: Haha, har ventet på denne tråden fra deg :-)

You know I'm a hater :-)

CrazyNoise
28.03.12 12:35

Det er jo høy kosestemning i programmet, og det ikke noe feil med det. For all del, jeg synes også flere av coverversjonene er flotte, men jeg får noia av alle følelsene på en lørdagskveld. Det var en eller annen lørdag jeg ble sittende og se på det hvor det var maraton i programmer der folk skulle vise følelser. Jeg satt og savnet litt hjernedød action på en lørdag.

Jeg synes også Halvdan S er en av Norges beste visesangere. Jeg har sett ham live flere ganger, og han er bunnsolid. Både melodier, tekster og fremførelse er vanskelig å toppe.

Jeg er også helt enig i at det sikkert blir med en rapper i neste runde. De er jo som skreddersydd for norske helgekonsepter. Badguys som får vist seg fra både morsomme og følsomme sider og kommer inn i varmen. er jo som tatt ut av en hollywood-film.

Jeg sitter og tenker akkurat det samme som deg hver eneste gang jeg ser en norsk rapper på TV. Hvor er det blitt av opposisjonen? Hvorfor skal alle være så jævlig voksne? De blir jo bare klisjeer av hverandre. Hvorfor kan ikke noen ha upolitisk korrekte tekster? Jeg vil ha inn hele A-laget i neste runde av hver gang vi møtes, haha, ikke noen "folkekjær" rapper som legger ut om hvor tøft livet var før, enten før musikken ble veien eller i starten av karrieren. Det blir nesten like kleint som disse som ringer på døra for å fortelle om Jesus

Elninodeoro
ElninodeoroInnlegg: 2253
28.03.12 19:47

Fullstendig enig med trådstarter. Grøsset meg første gang jeg sjekket den ut etter all hypen i media og facebook.

Empathy
EmpathyInnlegg: 981
28.03.12 21:07

Angående Vinnie sin sommerfuggel, så synes jeg Sivertsen sin originale fortsatt går den en høy gang. Men det kan kanskje skyldes min sterke nordlands-patriotisme.

Hva gjelder selve showet Hver Gang Vi.. og lignende, så bryr jeg meg ikke så mye om det. Om Vinnie sin sang kan glede andre, så er det helt fint. Det har egentlig ikke vært så mye oppmerksomhet rettet mot vinnie eller noe sånt her oppe, ikke fra venninner, tanter, mødrer eller klassekamerater.  

CrazyNoise
28.03.12 22:07
Empathy: Det har egentlig ikke vært så mye oppmerksomhet rettet mot vinnie eller noe sånt her oppe, ikke fra venninner, tanter, mødrer eller klassekamerater.

det er litt pussig at ikke yngre bryr seg, for han har jo vært en av Norges mestselgende rappere. Gir ungdom faen i vinnie nå som han er blitt "voksen"?

Empathy
28.03.12 22:40

Vet ikke helt, men interresant spørsmål. Husker han hadde noe kult gående for seg med Barcelona og One Day var helt rå, en av mine favorittsanger da jeg var liten. Meeeen jeg har aldri likt Vinnie noe større. Aner ikke hvorfor, Synes han virker som en slesk pappagutt fra Bærum (for å bruke en liten stereotype...). Slikt appelerer ikke her oppe, vil jeg våge meg på å si. Plumbo er mer stuereint enn Vinnie, for å illustrere det på den måten, men det er satt på en ganske skarp spiss.

Jeg har alltid vært større fan av OnklP og Jaa9. Men jeg var ganske kjempe liten da (vi snakker 10-11 alder her), så kanskje noen andre kan gi et svar på akkurat det. F

Forresten, jeg hørte på Eminem rundt den tida da Vinnie var "hot" (spesielt på NRK Svitsj og The Voice, husker ikke flere musikkanaler akkurat nå). Kanskje det har noe å gjøre med saken. For Vinnie hører ganske lik ut som Eminem, bare at Eminem var en del kulere (det var ihvertfall en gjenganger husker jeg, Eminem var kulest og 50 Cent & G-Unit var de eneste svarte ræpperne som fantes ^^).

(Innlegget ble redigert 28.03.12 22:42)

Mors_hjemmelagede
Mors_hjemmelagedeInnlegg: 1506
29.03.12 07:58

Har ikke sett programmet. Låta har jeg hørt en gang på radio, og jeg blei ikke akkurat spesielt imponert.

Kan jo hende at jeg hadde forstått mer av hypen om jeg hadde sett programmet, men jeg har valgt å totalt ignorere det, da jeg generelt ikke er så glad i sånne derre kommersialiserte sentimentale kose/gråte-TVprogrammer. Ikke det at jeg vet noe særlig om programmet, men det lille jeg faktisk har fått med meg fikk meg til å assosiere i de baner.

Det er en potensiell kraft i rapmusikk som neppe kommer til sin rett, eller lar seg realisere ordentlig, ved slike anledninger, eller i en slik "familievennlig" innpakkning.

Rap som er ment "for alle" er ikke den rappen jeg best setter pris på. Det er ikke akkurar et mål at raptekster skal være dumbed down, ukontroversielle eller lite komplekse.

Ellers har jeg aldri vært noen større fan av norske rappere, ei heller Vinnie eller Paperboys.

Jeg digga Tungtvann, og der stoppa det, så vidt jeg husker.

Rindal_
Rindal_Innlegg: 662
29.03.12 09:06
CrazyNoise: Hvorfor kan ikke noen ha upolitisk korrekte tekster? Jeg vil ha inn hele A-laget i neste runde av hver gang vi møtes, haha, ikke noen "folkekjær" rapper som legger ut om hvor tøft livet var før, enten før musikken ble veien eller i starten av karrieren.

Å neeei, A-Laget? :(

Fikk du med deg Lydverket CrazyNoise? Var vel i forrige uke, et innslag om tekstene deres. For meg er disse enda lavere på rangeringen enn Vinnis kommersfrieri, og kanskje til og med Mia Gundersen-reality-livet mitt var ræva, nå er jeg voksen fordi jeg fikk en kid-"du e ein bhrrra rrrhapperhh" greiene.

Vet ikke hvor gamle de gutta er, men de ser ut som tre tenåringer og i dette innslaget gjorde de meg bare pinlig berørt. Vinklingen var som sagt tekstene deres, og mange "eldre" som ble sjokkerte da de hørte de. Eksemplene trukket frem var noe sånt som "slikke fitten, smake på klitten" "pule henne opp etter veggen, sprute, bla bla bla". For meg er ikke dette "politisk ukorrekt" (noe de selv hevdet), men bare flaut og barnslig. Nevøen min på syv år elsker reaksjonen han får når han sier bæsj ved bordet liksom, dette er for meg i samme gate. Når de i tillegg påstår at alle som ikke liker tekstene deres er "konservative" (????), og at de er politiske fordi de rapper om en hore fra Belgisk Kongo med èn arm (?!), nei da håper jeg bare resten av omgangskretsen min hadde skrudd av tv'en.

Kaveh var også med på samme program, og selv om han naturlig nok med sine 17 (tror jeg) år fremstår veldig som en fjortis virket han mange ganger mer moden enn guttene i A-Laget.

Nei, takke meg til Salvador, Son of Light og White Shadow :)

CrazyNoise
29.03.12 09:30
Rindal_: Å neeei, A-Laget? :(
Fikk du med deg Lydverket CrazyNoise? Var vel i forrige uke, et innslag om tekstene deres. For meg er disse enda lavere på rangeringen enn Vinnis kommersfrieri, og kanskje til og med Mia Gundersen-reality-livet mitt var ræva, nå er jeg voksen fordi jeg fikk en kid-"du e ein bhrrra rrrhapperhh" greiene

Haha, nei jeg fikk ikke med meg det, men det hørtes jo ikke spesielt bra ut det heller slik du beskriver det. Men jeg digger A-lagets debutskive Rett Vest, og jeg synes fortsatt de er morsomt breiale på den skiva. Nå har jeg ikke hørt det de har gitt ut etter det.

Men poenget mitt er ikke at jeg nødvendigvis vil ha a-laget med på neste runde. Det jeg mener er at de mest kjente artistene i norsk rap (dvs de som rapper på norsk) mangler den brodden jeg mener rappere skal ha. Det skal stikke litt, det skal provosere og det skal pushe grenser. verken vinnie eller noen av de andre gullrekkerapperne som har blitt "folkekjære" evner det lenger. Derfor vil jeg ha tilbake breiale rappere som skryter og får folk til å snu seg i avsky fremfor emorapperne som appellerer til alle de som ikke liker rap.

Jeg kan ikke fronte på grisetekster på norsk. Jeg digger jo 2 live crew, jo, haha.

CrazyNoise
29.03.12 09:31
Rindal_: Nei, takke meg til Salvador, Son of Light og White Shadow :)

Der snakker vi, ja. Men ikke på hver gang vi møtes.

CrazyNoise
29.03.12 09:32

Hvem tror dere blir rapperen i neste runde?

Sirius?

OnklP?

Diaz?

Rindal_
29.03.12 09:51
CrazyNoise: Derfor vil jeg ha tilbake breiale rappere som skryter og får folk til å snu seg i avsky fremfor emorapperne som appellerer til alle de som ikke liker rap.

Det kan jeg skrive under på, men for meg er det viktig at de faktisk har noe å si, ikke at de er tøffe på "fjortismåten".

Jeg kjøpte aldri Cast sitt album Probembarn da det kom ut, men fant det til 30 kroner for noen måneder siden. Èn lytting har jeg gitt det, og igjen, dette høres ut som noe jeg og kompisene mine kunne sagt på ungdomsskolen. Bitches, hoes, mothafuckas, alle som prøver seg på meg skal jeg grisebanke. Dette er både skryting og ting som får deg (vel, meg i hvert fall!) til å snu i avsky - MEN, ikke på den positive måten. Da Ice Cube eller Chuck D beskrev den rasistiske staten USA var de breiale, vågale, frekke og skremmende. Men de hadde rett! Cast & A-Laget er bare fjortiser med lav utdannelse, og for meg blir det bare hodeløst flaut.

Hadde disse norske gangstrene snakket om politiets håndtering av 22 juli, Frps gjentatte rasistiske uttalelser, politikere fra AP/V/H/Frp innblandet i voldtekt/sexskandaler, utrygge Oslo hvor voldtektene herjer, kongefamilien som snakker med engler, korrupte folk i ministerposter, problemene i Groruddalen, drapene på asylmottak osv osv osv med litt tyngde bak tekstene, da vil jeg være enig med deg. Et album med noen sånne kutt kunne gjerne hatt et par "jeg skyter hue av deg i min Ferrari" eller "jeg slikker klitten i fitten og treffer midten", det er så straight opp hip-hop (korrekt stavelse :p) som det kan bli. Men bare gangster og fitte uten substans, det blir bare lavutdannet sosialkontor-fjortis for meg....  

Rindal_
29.03.12 09:52
CrazyNoise: OnklP?

Her treffer du nok.

Han er jo faktisk en ganske artig figur som gjør seg på tv.

CrazyNoise
29.03.12 10:37

Så du forresten artikkelen om norsk raps fremtid i dagbladet, der bla a kaveh ble presentert foran grafittiveggen ved Blå? skandaløst dårlig artikkel hvor gutta bla a ble beskrevet som "aggressivt likegyldig". omtrent like tøft som "hip-hop-aktig"

CrazyNoise
29.03.12 10:46
Rindal_: Jeg kjøpte aldri Cast sitt album Probembarn da det kom ut, men fant det til 30 kroner for noen måneder siden

Hadde ikke kjøpt det da heller. Problemet mitt med Cast er at han er en elendig rapper med elendig flow. I tillegg til at han høres så patetisk hard ut.

Det er vanskelig å skulle sett opp tekster mot hverandre, for jeg har ikke hørt mye av det nye fra A-laget siden Rett Vest, men det jeg har hørt med dem har i hvertfall blitt levert med humor. Det er ekstremt harry på den morsomme måten, av typen som en finner igjen hos for eksempel Devin, Too short, 2 live crew. Nå er det selvfølgelig en balansegang, og man bikker over til tider så det bare blir teit. Nå ønsker jeg ikke å gå i bresjen for en a-lagetkampanje men jeg synes de definitivt har en plass i norsk rap. vi trenger motstykker til gullrekkerapperne. Så kan en selvfølgelig velge om en vil høre på det eller ikke. Jeg foretrekker uansett fitteprat fremfor emorap over indiepopbeats :-)

(Innlegget ble redigert 29.03.12 10:46)

CrazyNoise
29.03.12 10:49

Er det noen norske rappere som har evnet å beskrive samfunnsproblematikk samtidig som han har vært en bra rapper? Jesse jones er vel en som fikk rykte for å beskrive drabantbyproblematikk, men han var jo en kjip rapper. hørte en ny utgivelse med en kar jeg ikke husker navnet på, men han var jo offbeat nesten hele tiden

yoyosucka
yoyosuckaInnlegg: 460
29.03.12 14:35

Sup with the hate playas?!?!

La meg starte med Vinnie, jeg synes han er ti ganger kulere på norsk, og jeg hater ikke noe på det programmet, synes det var kult på sin måte. Coverlåtene til Vinni synes jeg var fete, og den sommerfuggel i vinterland synes jeg var kul. Jeg er en sucker for slik chezzy poppete rap gjort av artister som faktisk kan rappe. Norsk rap er blitt stuerent, og jeg ser ikke noe negativt i det. Synes norsk rap er ganske nyansert nå til dags, og man kan velge mye forskjellig å høre på, i en haug av forskjellige stiler. Jeg synes norsk rap er gått mye mer til the basics når det kommer til rap. Det handler mye mer om å ha det gøy. Noen fletter inn noe politikk og samfunnskritikk, men shit, de der greiene døde for 10 år siden. Det er mye opposisjon i norsk rap fortsatt, og Bergen står for mye av den synes jeg. Du har artister som har en regional stil startet av Freakshow/ A-laget, mye tettetere opp til sørstatene/vestkysten. Der det er breiale tekster med humor.

Rindal: Kom igjen sønn, det lukter forhåndsdømming lang vei her. Har du noensinne hørt noe fra A-Laget? Relativt sterke ord du bruker basert på noe som blir sagt i et halvcorny intervju regisert av Lydverket. Så litt av det intervjuet selv, og synes ikke det var så kleint. Det som gjor det mest flaut var jo Lydverket, A-laget gjør jo bare sin ting, også skal Lydverket blåse det ut av proporsjoner. Det er jo breial rap sterkt forankret i elementene fra gangstarappen de har vokst opp på, pussy, weed, hustling og gøy.  Man trenger ikke være i oppisisjon for at rappen skal være bra. Man merker jo på innlegget ditt at du på langt vei har vokst opp på nittitallet med politisk aktive rappen i Norge. For min del så er jeg sjeleglad for at rappere ikke rapper om politikk, for ofte blir det bare jævla døvt. Rap for meg handler om å "flykte" fra virkeligheten og ikke til, bare ha det gøy når jeg hører, få meg til å le i stedet. Jeg har aldri hørt på rap for å bli opplyst, og det vil jeg aldri gjøre heller.  Jeg tror nok du må forandre hele ditt syn på hvordan hiphop skal låte, fordi det er utdatert..

Rindal_
29.03.12 15:18
yoyosucka: Rindal: Kom igjen sønn, det lukter forhåndsdømming lang vei her. Har du noensinne hørt noe fra A-Laget?

Det kan godt hende at jeg forhåndsdømmer, men jeg gjør det vel rimelig klart i den siste posten min mener jeg. Jeg har tidligere sagt at jeg ikke er noe fan av norsk rap og derfor ikke hører mye av det. Det jeg har basert mine kommentarer på her er tingene de selv sa på Lydverket. Du kan påstå at det er Lydverket som har blåst det opp, men i så fall baserer du deg på at jeg kun fikk med meg overskriften. Mitt inntrykk av disse guttene er basert på det som kom ut av deres egen munn, ikke "hvordan det ble regisert".

Men ja, jeg forhåndsdømmer nok. Treffer du en fyr på byen som spytter deg i trynet og kaller deg en balle gidder du liksom ikke prøve å bli kjent med han. På samme måte fremsto A-Laget (for meg) ufattelig umodne og dumme, og jeg er da ikke interessert i å utforske deres musikk noe videre - såfremt da ikke noen jeg deler noenlunde like musikksmak med overbeviser meg om å gi de en sjanse.

Man merker jo på innlegget ditt at du på langt vei har vokst opp på nittitallet med politisk aktive rappen i Norge.

Falt for rap sent på 80-tallet, så den kan nok stemme.

For min del så er jeg sjeleglad for at rappere ikke rapper om politikk, for ofte blir det bare jævla døvt.

Men kommer ikke det an på hvem som rapper, og hvor flinke de er? Det blir jo "ofte" ganske døvt uansett hva temaet er, om det så er ølbriller, på do med Biz, slavetiden eller sex?

Jeg tror nok du må forandre hele ditt syn på hvordan hiphop skal låte, fordi det er utdatert..

Heldigvis er jeg ikke opptatt av å være politisk korrekt med tanke på hva slags musikk jeg liker. Jeg har mange ganger sagt at musikken jeg missliker er feil for meg, og ikke at alle som liker den er dumme. Om smaken min er utdatert får så være, jeg vet hva jeg liker.

Hva synes du om albumet Problembarn?

Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
29.03.12 15:18

DontGetIt nevnte tidlig Lars Vaular som en god kandidat til å være med i neste runde, og han har jeg også tro på. Man må jo også se det litt ann i forhold til hvem som skal slippe skive sånn rundt de tidene når programmet sendes.

Anngående Vinni så er jeg tydeligvis den eneste her på forumet som virkelig liker han...

En ting er at jeg digger han som person; i hvert eneste et av alle de lengre intervjuene jeg har lest/sett med han helt siden det aller første jeg leste i Kingsize i 2001 elns, så har han sagt haugevis av ting som jeg har følt har vært som stjålet fra min egen munn. Enten det har vært om musikk, politikk eller livet generelt. Uten tvil den norske artisten jeg mest kunne tenkt meg å henge en dag med for å si det sånn.

En annen ting er at han, i mine ører, er muligens den beste norske rapperen noen sinne. Spesielt på grunn av hans skills som låtskriver, et felt hvor jeg mener han uten et sekunds tvil ER den beste i norsk raps historie.

Og tatt dette i betraktning så skulle det vel kanskje egentlig vært rimelig kjipt for meg å se at han plutselig har satt rekord i folkekjærhetsfaktor for en norsk rapper med ordentlige røtter i undergrunnen. Men jeg merker at jeg egentlig ikke har noe problemer med dette, og jeg tror det er på grunn av de tingene her...

Jeg føler at Vinni allerede har bevist mer enn de aller fleste i den knøtlille norske rap-verdenen, både musikalsk og kommersielt sett. Det han har levert og utrettet på alle fire Paperboys albumene (like vel med debutalbumet som den store bautaen), det kan omtrent samtlige norske rappere som eksisterer og har eksistert bare drømme om å matche. Mao så kan folk jatte så mye de vil om mainstream-frieri osv. Whatever, fyren har paid his dues som en "ekte" rapper for lenge siden.

I tillegg pusher vel fyren 40 år, har giftet seg og blitt pappa. Det er godt mulig han føler seg mer hjemme nå blant de mer voksne artistene av typen som var med i det programmet. De aller fleste av de han kom opp med samtidig i norsk Hip-Hop har jo lagt om karrieren og livsstilen de også. Enten det er snakk om å sitte i juryen på TV2's fredagsunderholdning, bli programledere for div. tulleprogram på TV3 og Viasat, eller bli journalist for et mannfolkblad mens man hjelper til med å smugle norske kokaindømte småjenter ut av Bolivia. Selv om de for ti år siden gikk rundt pratet om "fire elementer" og "Hip-Hop til vi dør". Det Vinni har involvert seg i har i det minste musikken i fokus.

Men til slutt vil jeg si at jeg er skeptisk til det norskspråklige albumet han skal slippe. "Sommerfugl I Vinterland" var helt grei, men hører heller originalen hvis jeg først vil høre den. Ikke at jeg synes Vinni høres dårlig ut på norsk, men alt jeg har hørt foreløpig har bleknet voldsomt i forhold til hvor bra jeg vet han er på engelsk. Kanskje jeg gir den en sjanse på Spotify...alle småbarnsmødrer, tanter, osv. kommer sikkert til å gi den gode salgstall uansett.

Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
29.03.12 15:24
CrazyNoise: Er det noen norske rappere som har evnet å beskrive samfunnsproblematikk samtidig som han har vært en bra rapper?

Når du spør etter "en bra rapper" så legger du jo opp til veldig subjektive svar.

Selv har jeg et et stort JA å gi til spørsmålet, ettersom at jeg mener at navn som Karpe Diem, Equicez og Gatas Parlament alle har laget en rekke låter som i mine ører samsvarer med det du spør om.

Men siden dette er rap-grupper som alltid har blitt dømt nord og ned på dette forumet, inkl. innlegg i denne tråden, så vet jeg jo at dette egentlig ikke er et "bra nok" svar for deg og andre.

Men hey....du spurte etter vår mening og dette var min :)

CrazyNoise
29.03.12 15:32
yoyosucka: Du har artister som har en regional stil startet av Freakshow/ A-laget, mye tettetere opp til sørstatene/vestkysten. Der det er breiale tekster med humor.

Og morro er det. Jeg synes rap på bergensdialekt er knallbra. Man kan hate så mye man vil på dialekten, men en kommer ikke bort fra at flyten passer smooth sørstats-/vestkystinspirerte beats. Staccato østlandsdialekt blir veldig ofte kleint, hakkete og offbeat. Lurer på om jeg skal plukke frem Rett vest i kveld, og så må jeg få med meg dette infamøse A-lagetinnslaget på Lydverket.

Rindal_
29.03.12 15:37
CrazyNoise: Jeg synes rap på bergensdialekt er knallbra.

Spesielt Spetakkels "Fame" :D

Rindal_
29.03.12 15:38
Ruud18: Selv har jeg et et stort JA å gi til spørsmålet, ettersom at jeg mener at navn som Karpe Diem, Equicez og Gatas Parlament alle har laget en rekke låter som i mine ører samsvarer med det du spør om.

Idè til spillelistetråden:

Topp 10 norske samfunnsbeskrivende låter :)

CrazyNoise
29.03.12 15:49
Ruud18: Når du spør etter "en bra rapper" så legger du jo opp til veldig subjektive svar.

Det er på det rene at en ikke kun kan bruke objektive kriterier for hva en "bra rapper" er. alt brytes ned til subjektivitet når en skal bestemme hvem som er en bra rapper eller ikke.

Jeg har ingen problemer med Karpe Diem, og de er i mine ører bra rappere med voldsomt kjedelige beats. Det var veldig historieløst av meg å glemme Gatas, og jeg synes førsteskiva deres er ganske så morsom. Equicez besto av en veldig god og en veldig opphypa rapper. Hadde Generation... kun bestått av F'em one i stedet for comboen med Cast så hadde jeg kanskje brydd meg mer om skiva. Jeg kjøpte den etter at all hypen hadde lagt seg, men jeg ble ikke spesielt fan av den. Men både Gatas og E var på topp før rap ble stuereint i Norge. Så kanskje jeg  burde spørre om vi kommer til å oppleve bra rappere som også tar opp samfunnsspørsmål, nå som de fleste rappere går clubbing og sikter mot listeplasseringer og show på rådhusplassen....?

CrazyNoise
29.03.12 15:51

Det her begynner jo å likne aktivitet på forumet, folkens :-)

Empathy
29.03.12 16:46

Jeg ser for meg at neste rapper på programmet blir Ravi, med sitt comeback i rampelyset. Han har alltid vært stuerein og soft, og ser ut som en postmedarbeider som drikker kakao istedet for kaffe. Etter å ha kjørt et par cover versjoner av Bertine Zetlits og Marit Larsen, går mødre over hele landet amok og platestativer blir veltet i hastverket med å få med seg et eller annet CD-cover med en snill, liten rødhåret mann og Ravi går rett til topps på VG-Lista topp 20, året etterpå headliner han showet på rådhusplassen med Tsjeriåu og fullt barnekor. Ås toooo i osjlooooo.

Eller Tshawe Baqbaq. 

DontGetIt
DontGetItInnlegg: 3437
29.03.12 16:55
Empathy: Jeg ser for meg at neste rapper på programmet blir Ravi, med sitt comeback i rampelyset. Han har alltid vært stuerein og soft

Det er også litt av problemet. "Folket" vil ha ræppere med et litt dårlig rykte som tar steget inn i varmen igjen. Som Vinni, som gikk fra å være høy på Spellemannsutdelingen til å bly hyllet av svigermor.

Rindal_
29.03.12 16:58
Empathy: ser ut som en postmedarbeider som drikker kakao istedet for kaffe.

Hahaha!

Glimrende beskrivelse! :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg