Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når "Blue Master" ble lagd over, hva syntes dere?

NYTT TEMA
Reavs
ReavsInnlegg: 1783
02.09.03 11:10

Våren 2001 ble den berømte-, og fredete Blue Master reklamen på Majorstua t-banestasjon lagd over av en graffitti-piece. Denne piecen var vel en såkalt "bombe piece", det vil si at den var enkel (-uten masse farger og kompliserte former) og sannsynligvis lagd på relativt kort tid (tipper 5-15 minutter). Kanskje ikke så rart at man lager en "bombe piece" når man skal lage på et så risikabelt sted, men Blue Master reklamen var etter min mening kulere og se på enn denne "bombe piecen". Jeg synes at det hadde vært kult nok om den piecen hadde vært litt mer gjenomført, men i og med at den var såpass "enkel" synes jeg at det ble litt teit. Spør du meg hadde det nesten vært bedre å lage over "Nifs piecen" i stedet, selv om den også var klart bedre enn piecen som ble lagd over Blue Master`n. I dag spiller det vel ikke så stor rolle lenger, siden det har kommet et stygt Netcom skilt over hele pipa. Men på en annen side hadde vel ikke det Netcom skiltet blitt satt opp over den fredete Blue Master reklamen.
Noen som har noen meninger om dette?.....
totalax
totalaxInnlegg: 2168
02.09.03 11:38
Jeg husker jeg syntes det var jevla synd når den reklamen ble malt på.
PerryParkas
PerryParkasInnlegg: 20604
02.09.03 11:56
Neste gang disse deduktivt utfordrede individene skal lage en "piece", foreslår jeg at de heller bryter seg inn på Munch-muséet og maler over et par Muncbilder, f.eks., evt. at de drar og finner en stavkirke eller noen helleristninger å male på.
------
"I have great faith in fools - self confidence my friends call it."
Edgar Allan Poe
llTHELADll
llTHELADllInnlegg: 7781
02.09.03 12:05
hisker jeg riktig er det pops som gikk over Blue Master reklamen og Nave mekka ved siden av som nå er dekka av reklameskilt (netcom eller noe)...Hakke noe spes mot pops, han lager en del fete steder, men det var sinnsykt wack å gå over den reklamen, skulle fått smekk for det.
istedet for å kalle det "bombe piece" vil jeg kalle det throw up :)
Reavs
02.09.03 13:03

PerryParkas: Nå skal det sies at det er svært sjeldent slike "kultur skatter" blir tagget- eller lagd piece`er på her i landet. Det er en uskreven regel som sier at slikt gjør man bare ikke, dessverre ble den "regelen" ignorert i dette tilfellet, noe jeg mistenker kan ha en samenheng med en fuktig kveld fra "artisten" sin side (-eller det VET jeg). Men jeg synes som sagt det var tragisk at "Blue Master`n" ble lagd over. Men til taggerenes forsvar skjer slike ting nærmest aldri her til lands, den eneste lignende episoden jeg kan komme på var når Sinnataggen ble tagget på...og det begynner jo og bli EN DEL år siden....
PerryParkas
02.09.03 13:35
Jo, da, men når det først skjer, er skaden skjedd for alltid, hvertfall for Blue Master-reklamen. Mannen gjorde ikke akkurat norsk graffiti noen tjeneste ved dette.

PS! Det er vel en uskreven regel at man ikke skal tagge ned folks boliger også. Det ser ikke sånn ut i mitt borettslag.
------
Edgar Allan Poe
Reavs
02.09.03 14:27
PerryParkas skrev:
"..Mannen gjorde ikke akkurat norsk graffiti noen tjeneste ved dette."

-Nei, heller tvert om..

"PS! Det er vel en uskreven regel at man ikke skal tagge ned folks boliger også. Det ser ikke sånn ut i mitt borettslag."

-Ja, regner med at det er snakk om en bygård i indre Oslo her(?). Dette synes jeg er en veldig vanskelig sak å gjøre meg en bestemt menig om. På en side synes jeg graffiti hører hjemme i storbyen, selv om det er på en privat bygård (-vanskelig å vite om de er private eller ikke forresten). På en annen side har jeg full forståelse for at folk blir fly forbanna når det kommer tagging på deres egen bygård. Hadde sikkert blitt det selv hvis jeg ikke hadde likt graffiti/tagging, og bodd i en bygård som ble tagget ned...
PerryParkas
02.09.03 14:34
Det er en Torshov-gård, og vi bruker en del penger i borettslaget på å prøve å få det pent rundt oss. Skal man bruke litt anarkistisk tenkemåte, som jeg mener man må om man skal forsvare graffiti, skal jo de som beslutningen er nærmest være de som avgjør. Det vil her si de som bor i gården, ikke en tilfeldig graffer. Vel... bruker man mye tid og penger på å lage et godt miljø rundt seg for seg selv og evt. barn er det ikke så moro å bli overstyrt av en kid med en sprayboks.
------
Edgar Allan Poe
strOOtz
strOOtzInnlegg: 144
02.09.03 14:37
deter på trynet,
typisk talentløs ungdom, eldre grafitti kunstnere, ville ALDRI gjort noe sånt, selv om det høres rart ut, grafitti kunstnere har repspekt for visse ting..og jeg er sikker på at denne grafitti kunstneren har hørt i ettertid at det han gjorde var på trynet
strOOtz
02.09.03 14:38
blokker er ikke fredet, men private hus er :)

timmytimmy
timmytimmyInnlegg: 2129
02.09.03 14:40
Reavs skrev:
"På en side synes jeg graffiti hører hjemme i storbyen"

- Hvorfor det?
PerryParkas
02.09.03 14:40
strOOtz skrev:
blokker er ikke fredet, men private hus er :)

- Interessant! Det betyr jo at man har mer respekt for fiffen i villastrøkene enn oss stakkarer som bor i høyden.
------
Edgar Allan Poe
Reavs
02.09.03 14:46
PerryParkas: -Skjønner at det kan være frustrerende ja. Synes det blir spesielt teit hvis det blir tagget- og/eller utført hærverk inne i selve gården, i så fall blir det sannsynligvis bare gjort for å lage faen.... Jeg mener hvis det "kun" er på utsiden ut mot gata, er det vel gjort for offentligheten (-eller andre taggere om du vil), men hvis det er gjort på innsiden av gården er det vel mer sannsynlig at det er gjort bare for å lage kvalm...Men dette blir vel litt uvesentlig for dere, en tagg er en tagg liksom. Som sagt, skjønner godt at det kan være veldig frustrende, spesielt når dere bruker mye ressurser på å holde det fint og barnevennlig der...
strOOtz
02.09.03 14:47
nja, kan si det sånn,
blokker er som regel forbeholdt store byer, midt i sentrum (ikke arrester meg på dette)
jeg vet det ikke bare er det,
og da et yndet sted for grafitti kunstnere

EGENTLIG, (når jeg var en av dem) så skrev man ikke på noe som helst der folk bodde, men det ser jeg har forandret seg i de siste årene
og denne nulltoleranse regelen har bare gjort det værre, nå er alt gjort på 2 minutter, i steden for 30..da blir det automatisk styggt, og de får mer tid i løpet av natten til å "bombe" flere steder, siden hver Piece tar kortere tid
strOOtz
02.09.03 14:48
helt riktig a.n.g throw up, en bomber piece er noe helt annet
PerryParkas
02.09.03 14:49
Det er inni gården, ja, men problemet er at folk går forbi der (gjerne på vei til Rema), og da synes tydeligvis en del at det er "offentlig" med én gang. Problemet er at det også er bakgården der vi som bor der oppholder oss, lar barna leke osv.
Reavs
02.09.03 14:50
timmytimmy skrev:
"Reavs skrev:
"På en annen side synes jeg graffiti hører hjemme i storbyen"

"-Hvorfor det?"

-Fordi det har vært der siden 60-70 tallet. Eller hvis du ser på det i et litt større spekter, så har det eksistert siden rundt tiden når pyramidene i Egypt ble bygd...

"..The first grafitti artists in the world where The Egyptians.."
PerryParkas
02.09.03 14:51
strOOtz skrev:
"nja, kan si det sånn,
blokker er som regel forbeholdt store byer, midt i sentrum (ikke arrester meg på dette)
jeg vet det ikke bare er det,
og da et yndet sted for grafitti kunstnere"

- Også jeg som trodde det dreide seg om en moralkodeks.... betyr det bare noe hvor "yndet" det er og hvor mange som kan komme til å se det?
timmytimmy
timmytimmyInnlegg: 2129
02.09.03 14:53
Med samme logikk kan man si at voldskriminalitet hører hjemme i storbyen: Det har vært der lenge...
strOOtz
02.09.03 14:57
ja, poenget med "tagging" er å få kunster navnet sitt kjent
poenget med "piecer" er å bevise at du er en god grafitti kunster,
sånn kort oppsummert..
og ja, det finnes faktisk moral i grafitti miljøene..men nå skjønner jeg jo at det kommer en eller annen idiot med et motargument om at "er ikke det litt teit å ødelegge for andre for å bli en kjente tagger" .. SPAR MEG (jeg tenker ikke på deg PerryParkas)
MystiKul
MystiKulInnlegg: 1097
02.09.03 20:47
Reavs,
Husker jeg reagerte på at Blue Master-reklamen ble ødelagt jeg også, ja. Hadde en god venn som røyket BM, han er nå borte, men det hender jeg kjøper BM faktisk, ikke bare av den grunn men også fordi det rett og slett er ganske god sigg. Dessuten er vel merket "hel-norsk" såvidt jeg vet, uten at det er særlig relevant.

Nei, den reklamen burde absolutt ikke vært ødelagt. Men jeg tror det var noe snakk om den reklamen i media for en god tid siden, at den måtte bort pga forbudet mot tobakksreklame også videre.. Så selv om den ikke hadde vært nedtagga, så hadde den vel blitt fjernet til slutt uansett.
--
I always wanted to be somebody, but I should have been more specific.
PerryParkas
02.09.03 20:49
De har prøvd å fjerne den lenge, men bla. pga. noen reklameskolestudenter som sneik seg opp dit og restaurerte malingen ble det aldri noe av.
llTHELADll
03.09.03 09:52
graffiti er kunst noe vold ikke er, om man da ikke er bokse fanatiker :)
Batucada
BatucadaInnlegg: 9520
03.09.03 13:40
1) For så vidt, ja, uten at argumentet til Reavs blir styrket av den grunn.
2) Skal vi følge argumentet ditt og hva det impliserer kan vi like godt si at boksing er sport og derfor skal kunne utøves mot hvilke som helst personer uavhengig av hva disse selv ønsker.

- timmytimmy
llTHELADll
03.09.03 14:47
Sport da Boksing er noe som drives innenfor kontrollerte rammer noe kunst ikke bedrives. Dessuten bedrives vel boksing stort sett hver helg nede på harry johan i de sene nattekvelder, men da uten hansker.
Det er noe annet og knekke kjeven på en person enn å smelle opp en godt utført signatur eller piece, selv om jeg forstår de som ikke liker dette.
Batucada
03.09.03 15:24
llTHELADll skrev:
"Sport da Boksing er noe som drives innenfor kontrollerte rammer noe kunst ikke bedrives."

- Kan du gi en definisjon av kunst, slik at det er mulig å diskutere hvilke fenomener som omfattes av dette begrepsord og ikke?

"Dessuten bedrives vel boksing stort sett hver helg nede på harry johan i de sene nattekvelder, men da uten hansker."

- Ja.

"Det er noe annet og knekke kjeven på en person enn å smelle opp en godt utført signatur eller piece, selv om jeg forstår de som ikke liker dette."

- Noen sier at det kan være kunst å smøre ting inn med bæsj. Jeg vil heller få en på trynet enn å få smurt leiligheten min og alt den inneholder med bæsj, så selv om "kunst" og "vold" kan referere til forskjellige ting, så er ikke det ene nødvendigvis mindre klanderverdig enn det andre.
llTHELADll
03.09.03 15:31
jeg mener grafitti er kunst, jeg synes ikke å smøre bæsj utover ansiktet til en person er kunst, men den personen som utøver dette, har rett til å kalle det kunst. Jeg har dessverre ikke en definisjon på hva som er kunst, det tror jeg man skal lete lenge etter, og jeg er nok ikke den rette til å definere det heller.
Men graffiti er en viktig del av bybildet synes jeg.
Persona
PersonaInnlegg: 19880
03.09.03 18:40
Uansett om man har et begrep om kunst, eller ikke, kan du ikke bruke dette bokseeventyret ditt som et forsvar mot graffiti. Jeg er godt klar over at spørsmålet om graffiti er kunst, er et omdiskutert fenomen.. slik diskusjonen om hva kunst er, er et omdiskutert fenomen. Idag stiller man ut avføring på blikkbokser, og kaller det kunst. Har man et visst overblikk over samtidskunsten, vet man også at dagens kunstnere hiver etter å provosere og lage rabalder. Det klarer de også. Man vil aldri kunne forstå seg på graffiti uten å sette seg inn i virkeligheten til den og de som utfører denne kunsten. Slik jeg ser det er kunsten et speilbilde av virkeligheten. Et speilbilde av virkeligheten til den som utfører kunsten. Et speilbilde av dagens ungdom. Jeg stopper iallfall opp, og tenker på hva graffiti-artisten ønsker å formidle med en "piece" eller "tag".

Den viktigste feilen kritikerne gjør er troen deres om at kunst må se fint ut..
Batucada
03.09.03 19:42
"Bokseeventyret" kan jeg bruke etter eget forgodtbefinnende, når de resonnementer som er lagt på bordet av andre debattanter inviterer til det. I dette tilfellet ble påstanden "noe hører hjemme et sted om det har foregått der lenge" presentert, hvilket logisk sett ikke kan implisere annet enn at "[voldskriminalitet] hører hjemme et sted om det har foregått der lenge". Denne logiske følgen er jeg bare budbringer om, og rotet det forårsaker er således ikke mitt problem.

Et annet poeng er at å forsvare graffiti med at det er "kunst", er svakt når man ikke kommer med rasjonell argumentasjon for hvorfor "kunst" skal være et ord som frikjenner virksomhet - i særdeleshet virksomhet som beviselig innebærer å ta seg til rette på andre menneskers eiendom.

Hvis all graffiti ble utført lovlig på egne dedikerte vegger, dog, så ville jeg ikke ha innsigelser mot det, men da hadde vel kanskje moroa forsvunnet for mange...
Reavs
04.09.03 10:52
strOOTz skrev:
"helt riktig a.n.g. throw up, en bomber piece er noe helt annet"

-Nei, der tar du feil. Om man kaller det en bombe piece eller en throw up blir hipp som happ. Den eneste forskjellen på en bombe piece og en throw up, er at en throw up ikke er nødt til å ha fill-in.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg