Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Iron Maiden - (Bandtråd)

NYTT TEMA
TheBracket
TheBracketInnlegg: 25586
21.05.12 09:30
Starblind: Chemical Wedding er nok den beste. Men både Accident of Birth og Tyranny of Souls er verdt å skaffe seg. De tidligste solo-forsøkene til Bruce overser jeg glatt. Kanskje et par gode låter her og der, men det er metal som er sjangeren han passer og håndterer best.

Da skal jeg sjekke ut Chemical Wedding. Hørte låta Tattooed Millionaire, og den skremte meg nesten bort fra hele solokarrieren hans i sin helhet.

latserini
latseriniInnlegg: 648
19.06.12 20:27

Da nærmer det seg med stormskritt turnestart i Usa. Blir utroligt spanande hvilke låter vi får. Rekner med at de drar til europa med samme setlisten neste år.

Turnen er som de fleste vet basert på Maiden England vhs/plata, så vi kan forvente oss mange låter som ikke er spilt på lang tid. Smith og Murray har bekreftet 2 låter i et intervju. Og det er lovende! Håper selv på mange låter fra 7. son plata. En av de mest perfekte platene etter min mening.

Første konsert er på Torsdag. Når resten av verden får oppleve de på denne turneen, er fortsatt ikke kjent. Tipper det blir til våren neste år.

ulfarne
ulfarneInnlegg: 16573
19.06.12 20:48
latserini: Smith og Murray har bekreftet 2 låter i et intervju

Hvilke da?

Starblind
StarblindInnlegg: 2013
19.06.12 21:13
ulfarne: Hvilke da?

Spoiler

Seventh Son og The Prisoner.

ulfarne
19.06.12 21:33
Starblind: Seventh Son og The Prisoner

Fantastisk!

Dex74
Dex74Innlegg: 14970
19.06.12 23:58

Great news!!!

Håper de er såpass tro mot den originale "7th tour of a 7th tour" at også låter som Infinite Dreams, Still Life og ikke minst Killers trekkes frem igjen!

Og de dytter nok (dessverre) og så denne gangen inn FOTD som i Somewhere in Time-touren grunnet allsangfaktoren! Og med tanke på den touren bør et potensielt Norgesbesøk i 2013 som den gangen legges til Valle Hovin. For en kveld det var...tilogmed lydmessig! Steve har og i etterkant sagt den kvelden er noe av det beste de har levert musikalsk i karrieren :)

(Innlegget ble redigert 20.06.12 00:08)

Dex74
20.06.12 00:10

Ehem...Somewhere "BACK" in time skulle det stå ;-)

ulfarne
20.06.12 00:11
Dex74: Ehem...Somewhere "BACK" in time skulle det stå ;-)

Vi skjønte hva du mente;)

latserini
20.06.12 00:16
Dex74: Great news!!! Håper de er såpass tro mot den originale "7th tour of a 7th tour" at også låter som Infinite Dreams, Still Life og ikke minst Killers trekkes frem igjen!

Helt enig i deg her, men er stygt redd for at Still life blir droppet. Denne er kun blitt spilt på 7. son touren? Infinite dreams har jeg stor tru på kommer til å bli spilt. I det samme intervjuet lovet de og pyrooooo!!!! Bomber og granater blant isfjellene må bli tøft som faen!

Starblind
20.06.12 00:27
latserini: Helt enig i deg her, men er stygt redd for at Still life blir droppet. Denne er kun blitt spilt på 7. son touren? Infinite dreams har jeg stor tru på kommer til å bli spilt. I det samme intervjuet lovet de og pyrooooo!!!! Bomber og granater blant isfjellene må bli tøft som faen!

De sa vel at vi får tre Eddier og masse pyro. Still Life ble for øvrig spilt i 83 også, på Piece of Mind turnéen. Stiller meg tvilende til at vi får den denne gangen, tror heller vi får Die With Your Boots On som ble spilt både i 03 og 05.

Tipper vi får følgende låter

Iron Maiden/Sanctuary
The Prisoner/Number of the Beast/Hallowed
Die With Your Boots On/Trooper
Wasted Years
Moonchild/Infinite Dreams/Madness/Evil/Seventh Son/Clairvoyant
Fear

Da er vi oppe i 15 låter. De seneste årene har de spilt 16, så det er plass til én sang til. Kan fort være en kjent låt, som f.eks Wrathchild, Hills eller 2 Minutes. Med mindre de overrasker oss og smeller til med f.eks Still Life eller Killers.

Dex74
20.06.12 00:34

Eller hva med en special treat og de spiller en låt fra albumet som vel aldri har vært spillt live før..."The Prophecy"! En av mine favoritter og etter min mening en meget undervurdert låt!

Men det skjer nok neppe :-(

Kuul fanvideo i det minste :-)

(Innlegget ble redigert 20.06.12 00:40)

ulfarne
20.06.12 11:21
Dex74: The Prophecy

Blir vel litt stress å synge det som synges før refrenget, med mindre Harris/Smith tar seg av det. At en av de synger "suffering and pain", så synger Dickinson "impending disaster"

Men ja, det hadde vært kult om de spilte den live :)

Dex74
21.06.12 00:22

THE COUNTDOWN BEGINS

Steve fra 2.27 : "Maiden England, The Tour, Seventh Son of a Seventh Son THE album..."

Hørte jeg feil eller sa han virkelig at de skal spille hele skiva? Ligger det an til live verdenspremiere på The Prophecy med andre ord? Å fy faen som jeg gleder meg til å se setlista!!!

(Innlegget ble redigert 21.06.12 00:23)

Starblind
21.06.12 04:48
Dex74: THE COUNTDOWN BEGINS Steve fra 2.27 : "Maiden England, The Tour, Seventh Son of a Seventh Son THE album..." Hørte jeg feil eller sa han virkelig at de skal spille hele skiva? Ligger det an til live verdenspremiere på The Prophecy med andre ord? Å fy faen som jeg gleder meg til å se setlista!!!

Det hadde vært et sjokk, og noe Maiden aldri før har gjort. Ikke spille et album fra start til finish, men å spille låter live de ikke gjorde på albumturnéen. Tipper vi får de seks de spilte i 88/89.

Men ja, jeg gleder meg ekstremt mye til å se setlisten, bilder av scenen, Eddie (tre av de visstnok) og høre hvordan låtene sitter.

Running Free er vel også mer eller mindre bekreftet nå. Spent på om vi får Run to the Hills. Ikke spilt på en "stund", så den må vel tilbake i setlisten snart.

(Innlegget ble redigert 21.06.12 04:50)

Starblind
21.06.12 05:04

Lurer på om det er setlisten vi ser på papiret Dave holder ca 1:17 ut i videoen. Er jo mulig å se flere av låtene.

Anywho, spoiler ahead.

Number of the Beast
Phantom of the Opera
Hallowed Be Thy Name
Wasted Years
Seventh Son of a Seventh Son
The Clairvoyant
Fear of the Dark
Iron Maiden
Aces High
The Evil That Men Do
Run to the Hills

11 sanger, og ingen Running Free. The Prisoner, Can I Play With Madness og Moonchild blir garantert spilt. Tipper Infinite Dreams og The Trooper er de to siste.

(Innlegget ble redigert 21.06.12 05:11)

latserini
21.06.12 07:18

Det verste er at vi europerer må vente i nesten et år før vi får oppleve dette! I verste fall. Kanskje det blir en arena tour i vinter?

Dokumentaren fra perioden og Maiden England på dvd/bluray bør kommer og i løpet av høsten vinteren. Kommer til å bli et fantastisk Maidenår!

Dex74
21.06.12 09:45
Starblind: Tipper vi får de seks de spilte i 88/89.

Er nok det ja dessverre...men et håp ble tent da Steve sa THE album! Og Bruce sier og det vil dukke opp overraskelser. Nei nå skal jeg slutte med spekuleringen og heller få utrykke at jeg liker "setlisten til Dave"...Phantom er gledelig men ville heller sett Caught Somewhere være der enn Aces! Hadde vært en fantastisk intro til encore som Moonchild var på SBIT :)

Folk har i de siste årene sagt at man er drittlei av låter som Run To The Hills og Wratchild...men hva med FOTD? Jada...er jo den ultimate allsangen men virket helt malplassert på SBIT og det gjør den denne gangen og etter min mening. Men helt greit å spille den på albumturnéene!

Kveldens store spørsmål...har Bruce droppet lua? ;-)

ulfarne
21.06.12 11:24

Herregud, som jeg gleder meg!

ulfarne
21.06.12 22:15

Skal opp klokka 6 i morgen. Regner med at setlista ligger ute da :)

Hufsa_88
Hufsa_88Innlegg: 722
21.06.12 22:18

Vil så gjerne ha sanger som de ikke spiller!! Vet at et par seff er spikret uansett.. Men Caught somewhere in time og kanskje sea of madness hadde vært fantastisk! Ellers så er 7th son en av favoritt platen så mye derfra er meget velkommen!

Starblind
22.06.12 04:51

I kveld/natt er faktisk første gang at Hallowed Be Thy Name ikke har blitt spilt siden den ble utgitt. Latterlig. Ellers en ganske ok setliste, et par overraskelser og Eddie dukket opp fire ganger om jeg ikke tar feil. Walking Eddie under Run to the Hills og The Evil That Men Do, og big Eddie under Seventh Son og Iron Maiden.

Ser ut som de hadde jævle mye pyroeffekter også.

Moonchild
Madness
Prisoner
2 Minutes
Afraid to Shoot Strangers
Trooper
Beast
Phantom
Hills
Wasted
Seventh Son
Clairvoyant
Fear
Iron Maiden
Aces
Evil
Running

Edit: Faktisk ikke sikker på om de hadde walking Eddie under The Evil That Men Do. Kanskje ikke.

(Innlegget ble redigert 22.06.12 04:54)

Dex74
22.06.12 05:48

Ikke dum den setlisten der men HBTN og ID er et savn...ATSS var en hyggelig overraskelse. Liker låta jeg blant annet på grunn av de fengende instrumentale partiene mellom vers og refreng og ikke minst midterste partiene og soloene. Funker og veldig bra live!

Er lagt ut to mindre klipp (siste er kun 12 sekunder!) fra gigen på tuben :

SSOASS

The Prisoner

Ser også ut til at Bruce endelig kvittet seg med lua...og er det blazer igjen som på AMOLAD-turnéen???

(Innlegget ble redigert 22.06.12 05:48)

Starblind
22.06.12 05:56
Dex74: Ser også ut til at Bruce endelig kvittet seg med lua...og er det blazer igjen som på AMOLAD-turnéen???

Er en vest lignende den han hadde på enkelte låter i 08/09. Powerslave, Heaven Can Wait osv. Buksene ser også kule ut, 10 ganger bedre enn de han hadde i fjor.

Han ser rett og slett kul ut.

(Innlegget ble redigert 22.06.12 05:57)

Dex74
22.06.12 06:04

Jepp...du har rett! Så ut som blazer ved første øyekast men så så jeg et par bilder her via twitter!

Fet side :)

Venter i spenning på flere og forhåpentligvis lengre tubevideoer!

Starblind
22.06.12 06:08
Dex74: Jepp...du har rett! Så ut som blazer ved første øyekast men så så jeg et par bilder her via twitter!

På Seventh Son har han en slags frakk. Ganske stilig.

Men at de faktisk har kvittet seg med Hallowed fremfor f.eks Fear of the Dark er ufattelig. Men, hey! Prisoner, ATSS, Phantom og Seventh Son er gullegodt.

(Innlegget ble redigert 22.06.12 06:10)

latserini
22.06.12 07:30

Er det lov å være litt skuffet? Det sekundet turneen ble offentliggjort, tenkte jeg: Yes!, endelig Infinite Dreams!

Men vi får prisoner , 7. son og phantom. Burde skammet meg over den skuffende følelsen.

Litt skuffet over mangelen på isfjell på scenen og. Hadde håpet på noe mer spektakulært....

Afraid to shoot strangers er et pussigt valg, men har heller ikke hørt den live før.

Starblind
22.06.12 07:39
latserini: Litt skuffet over mangelen på isfjell på scenen og. Hadde håpet på noe mer spektakulært....

Ganske enig her. Selve scenen er veldig simpel, med unntak av de låtene der de har virkelig kule effekter. Jeg hadde ikke forventet like mange isfjell som i 88/89, da både Bruce og Steve har sagt at de ikke likte scenen de hadde den gangen, men det hadde vært fint med noe større og mer spektakulært. I 08 hadde de jo f.eks flere mumier på scenen og de der hundene oppe på platformen til Bruce.

Når det er sagt, så hadde de to virkelig kule big Eddies, men den walking Eddien så bare teit ut.

ulfarne
22.06.12 09:11

Pen setliste!

taknina
takninaInnlegg: 25431
22.06.12 09:18
Starblind: Ganske enig her. Selve scenen er veldig simpel, med unntak av de låtene der de har virkelig kule effekter. Jeg hadde ikke forventet like mange isfjell som i 88/89, da både Bruce og Steve har sagt at de ikke likte scenen de hadde den gangen, men det hadde vært fint med noe større og mer spektakulært. I 08 hadde de jo f.eks flere mumier på scenen og de der hundene oppe på platformen til Bruce.

Duverden. Er ikke musikken bra nok i seg selv så er det kanskje på tide å finne på noe annet å gjøre. Eg trodde det bare vare de såkalte syngedamene som knapt har noe med musikk å gjøre og han der jackson som ikke er blant oss lenger og han dvergen prince  som holdt på med slikt tull pluss den gruppa med rosa elefanter (heter de floyd alle sammen?) . Musikk er blod svette og tårer for helsike.

Starblind
22.06.12 09:45
taknina: Duverden. Er ikke musikken bra nok i seg selv så er det kanskje på tide å finne på noe annet å gjøre. Eg trodde det bare vare de såkalte syngedamene som knapt har noe med musikk å gjøre og han der jackson som ikke er blant oss lenger og han dvergen prince som holdt på med slikt tull pluss den gruppa med rosa elefanter (heter de floyd alle sammen?) . Musikk er blod svette og tårer for helsike.

Du skriver mye rart.

Selvsagt er musikken viktigst, men du vil oppleve mer enn bare musikken på konserter. Min beste konsertopplevelse noeninne var Iron Maiden på Valle Hovin i 08. Ikke bare pga musikken, men hele oppsettet. Masse pyroeffekter, eksplosjoner, monstre på scenen og en scene med masse detaljer og småfikse ting og tang. Du vet, det lille ekstra.

Egentlig burde jeg ikke høres så klagete ut, med tre Eddier og plenty med pyroeffekter burde vi være fornøyd. Men råets sceneoppsett må være det kjedeligste Maiden har levert siden, tja, 2005. I fjor hadde de i det minste de to store tårnene som ga scenen mer dybde og tyngde. Derimot hadde de ikke noen flammer og eksplosjoner, så det jevnes vel ut..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg