Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 album du må høre før du dør.

NYTT TEMA
kingken
kingkenInnlegg: 1128
10.08.08 14:22
Har nettopp fått denne boka.
Mulig jeg er sær, men mener at denne boka skuffer litt.
Nå er musikk subjektivt,men denne boka speiler litt for mye smaken til forfatterne.
70-tallet er rimelig greit summert,men når vi kommer til 80-tallet og utover kommer manglene.
Et band som Marillion er ikke nevnt i det hele tatt.... !!!!
Dire straits er nevnt med det første albumet + Brothers......etter min mening de 2 svakeste,de 4 imellom inklusive Alchemy er definitivt bedre.
Roger Waters mesterverk Amused.... er heller ikke nevnt,ei heller Division Bell med Pink F. Merkelige greier når omtrent det meste av oppskrytte Morrissey er med.
Journalister er noen merkelige skruer, eller er det jeg som er sær..........
Mange andre klassikere som mangler også.
Flere som har boka?
Kjør debatt, Gilmour, magicpie, Octo og alle andre.
glanton
glantonInnlegg: 1004
10.08.08 14:32
Har hørt det skal være skrale greier, ja, men har ikke tittet i den. Limp Bizkit fikk en dobbeltside i den, mener jeg det var noen som sa?
Hemisphere
HemisphereInnlegg: 37
10.08.08 14:34
Har ikke boka, men har lest en del "gratis" i den hos bokhandleren. Det første som slo meg var at boka var gjennomsyret av uvitenhet. De albumene som anbefales er de mest opplagte og kjente, skuffende. Det var ingen obskuriteter, eller noen "overraskende" anbefalinger for å si det slik. Mao. var det ofte de mest kommersielle og allment kjente albumene som var å finne.
franzsigel
franzsigelInnlegg: 14919
10.08.08 14:46
Plukket opp denne boka for en billig penge. Til tross for at boken inneholder en del merkelige feil (noe som jeg tror skyldes en dårlig oversettelsesjobb) så synes jeg den er helt grei.

Det er vel egentlig ikke meningen at den skal være noen objektiv liste over verdens 1001 beste plater - og Division Bell hører vel strengt tatt ikke hjemme på en slik liste uansett... :-)

Synes vel egentlig det mest interessante med slike bøker er når de trekker fram album som du ikke har hørt om, eventuelt album du har glemt og som fortjener en ny sjanse.

Hvis du ønsker en mer "objektiv" bok, så kan jeg jo anbefale Asbjørn Bakke's "Revolver" som stort sett legger seg tett opp til den almennene oppfatningene til musikkjournalister når han anmelder platene.

Men spørs om du vil like den bedre. Division Bell får karakter 2/6...
jubalong
jubalongInnlegg: 5033
10.08.08 18:39
For ikke å snakke om hvor forbanna lidenskapsløst ting var skrevet. Var som å lese et leksikon, intet engasjement og relativt dårlig språl synes jeg.

Har dog bare tatt spot-checks i butikken jeg og.

Mvh Juba
arbeidsmanden
arbeidsmandenInnlegg: 2537
10.08.08 18:42
Boka blir ikke noe bedre om du _eier_ den.
kingken
10.08.08 19:17
franzsigel skrev:Det er vel egentlig ikke meningen at den skal være noen objektiv liste over verdens 1001 beste plater - og Division Bell hører vel strengt tatt ikke hjemme på en slik liste uansett... :-)

Division Bell var et eksempel,men bare gitarspillet til Gilmour er nok til å like dette albumet og definitivt en grunn til å høre albumet.
Men poenget mitt var at boka er for farget av journalistenes smak,og da blir det feil....

Amused to death er et annet godt eksempel: Roger Waters uttalte en gang at eneste grunnen til at dette albumet ikke har fått den anerkjennelsen det fortjener,er at det ikke hadde Pink Floyd-signatur, noe godeste Waters selvfølgelig har helt rett i.....

Ellers merkelig at Mark Knopfler ikke er nevnt i større grad.....
SB-fan
SB-fanInnlegg: 6227
10.08.08 20:07
Metallica -Metallica
Ranselen
RanselenInnlegg: 9313
10.08.08 21:33
kingken skrev:
"Men poenget mitt var at boka er for farget av journalistenes smak,og da blir det feil...."

- Hvems smak, eventuelt hvilke kriterier mener du bør ligge til grunn for en slik bok?
Corvus
CorvusInnlegg: 20361
10.08.08 22:02
glanton skrev:
Har hørt det skal være skrale greier, ja, men har ikke tittet i den. Limp Bizkit fikk en dobbeltside i den, mener jeg det var noen som sa?

Hvis Limp Bizkit får en dobbeltside i den, mens Division Bell ikke blir tatt med så sier det meg med en gang at dette er en bok jeg aldri gidder å kjøpe

vatutin
vatutinInnlegg: 4343
10.08.08 23:12
Synes boka er bra nok den, har fått mange tips til CD-kjøp der.

Prisen er bare skarve 199 kr og den er like morsom som 3 halvlitere, og varer mye lengere.

cressida1
cressida1Innlegg: 18895
11.08.08 12:08
Når du først nevner denne boka, så fikk jeg den selv til jul, og om en stund kommer jeg til å starte en tråd om denne boka. Jeg har nå nemlig endelig klart å få lastet ned det siste albumet(av de jeg ikke hadde fra før) og kommer snart til å ta for meg samtlige 1001 album(+ de få norske), og vil starte fra 1955 og jobbe meg oppover; en jobb som ventelig vil ta minst 3 år.
Må si jeg gleder meg til denne jobben også for det er hundrevis av album der jeg ikke har hørt, mange jeg definitivt ikke liker og mange jeg elsker. At det kommer til å bli en subjektiv, kall det egotripp, er vel hevet over enhver tvil, men det er også derfor jeg kommer til å ønske innspill fra dere der ute.
Men det blir utpå høstparten engang når jeg blir ferdig å printe ut de resterende coverne og får sortert de 1001 albumene.
Manbitecat
ManbitecatInnlegg: 7930
11.08.08 13:20
Hey, må si jeg gleder meg til du starter på dette prosjektet.
Har selv boka og synest den er sånn nogenlunde bra. Er selvfølgelig mange album jeg er enig i og mange jeg er dypt ueing i og enda en haug jeg ikke bryr meg om på hverken den ene eller andre måten. Ja det er en del feil i boka men jeg tror som andre at noe av det kommer av håpløs oversettelse.
-makaveli-
-makaveli-Innlegg: 2822
11.08.08 13:25
Hemisphere skrev:
Har ikke boka, men har lest en del "gratis" i den hos bokhandleren. Det første som slo meg var at boka var gjennomsyret av uvitenhet. De albumene som anbefales er de mest opplagte og kjente, skuffende. Det var ingen obskuriteter, eller noen "overraskende" anbefalinger for å si det slik.

Så er det jo ganske opplagt at det skal være opplagte og kjente album, når boka heter "1001 album du må høre før du dør". Det skal bare være nogenlunde klassikere i den.
Homers_Law
Homers_LawInnlegg: 5446
12.08.08 02:12
Jeg får en automatisk sammentrekning i pungen hver gang jeg leser eller hører slike utsagn: "ting du bare må prøve, filmer du må se, musikk du må høre, steder du må oppleve..."

Når du har blitt tatt bilde av stående foran Louvre Museum, og du har hørt gjennom abbey road og dark side of the moon. Vil livet ditt da være komplett?

For all del, det er ingenting å si på de som vil liste opp og beskrive musikalske klassikere. Jeg er for så vidt glad i leksikon. Men i den grad dette brukes som en målestokk på din musikalske intellekt eller kredibilitet, er det et håpløst prosjekt fra ende til annen.

Hilsen en som enda ikke har fått hørt Pet Sounds grunnet lathet, eller som aldri noensinne kommer til å høre en ACDC plate i sin helhet.
Mr_Mudd
Mr_MuddInnlegg: 6
12.08.08 08:40
Ser frem til prosjektet ditt cressida1.
Det som suger med denne boka er enten at den ikke er spesielt velskrevet i utgangspunktet, eller at oversettelsene suger. Språket er tungrodd og lite underholdende.
Bakke's Revolver-bok er i den sammenhengen langt, langt bedre, selv om konseptet der er et annet.
shanman
shanmanInnlegg: 2747
12.08.08 09:20
cressida1 skrev:
...kommer snart til å ta for meg samtlige 1001 album(+ de få norske), og vil starte fra 1955 og jobbe meg oppover; en jobb som ventelig vil ta minst 3 år.
- - - - -
Jesus. :)
Ta for deg? Mener du å høre grundig igjennom, eller skrive et avsnitt eller to for hvert album i tillegg?
Octo
OctoInnlegg: 9170
12.08.08 11:47
Har ikke lest boka, og er usikker på om jeg kommer til å gjøre det. Er nysgjerrig, men som oftest er slike bøker gjennomsyret av subjektivitet.
Og om det stemmer at f.eks Marillions Misplaced Childhood er med, eller Division Bell, blir jeg betenkt. Hva annet mangler? Toto IV?
cressida1
12.08.08 12:09
shanman skrev:
cressida1 skrev:
...kommer snart til å ta for meg samtlige 1001 album(+ de få norske), og vil starte fra 1955 og jobbe meg oppover; en jobb som ventelig vil ta minst 3 år.
- - - - -
Jesus. :)
Ta for deg? Mener du å høre grundig igjennom, eller skrive et avsnitt eller to for hvert album i tillegg?

Begge deler ja....hehe...jeg nevnte 3 år, men trur kanskje jeg må tøye meg til 4-5. Ett album pr dag er jo 3 år bare det, men kan ikke tru jeg klarer både å høre gjennom og skrive om ett album pr dag. Men bare jeg rekker det før jeg forlater denne jord så er jo målet nådd......så vi får se...starter snart med bl.a. Elvis' første album osv...........
Romstasjon
RomstasjonInnlegg: 11416
12.08.08 12:12
cressida1 skrev:
"Når du først nevner denne boka, så fikk jeg den selv til jul, og om en stund kommer jeg til å starte en tråd om denne boka. Jeg har nå nemlig endelig klart å få lastet ned det siste albumet(av de jeg ikke hadde fra før) og kommer snart til å ta for meg samtlige 1001 album(+ de få norske), og vil starte fra 1955 og jobbe meg oppover; en jobb som ventelig vil ta minst 3 år.
Må si jeg gleder meg til denne jobben også for det er hundrevis av album der jeg ikke har hørt, mange jeg definitivt ikke liker og mange jeg elsker. At det kommer til å bli en subjektiv, kall det egotripp, er vel hevet over enhver tvil, men det er også derfor jeg kommer til å ønske innspill fra dere der ute.
Men det blir utpå høstparten engang når jeg blir ferdig å printe ut de resterende coverne og får sortert de 1001 albumene."

Haha. Ser ikke for meg at dette skjer :)

Er det noen norske plater med i denne boka, forresten?
cressida1
12.08.08 12:43
et er 3 norske album som er tatt med blant de 1001 albumene + en 8-10 ekstra i den norske utgaven i tillegg.
De 3 ordinære er a-ha's Hunting high and low, Turbonegers første album samt Røyksopp, mene rjeg å huske her jeg sitter uten boka på jobben.
otherdemon
otherdemonInnlegg: 5674
12.08.08 14:51
Av de 10 ekstra norske albumene som er med, så er det, så vidt jeg husker:

The Aller Værste - Materialtretthet
Depress - Block To Block
Barbie Bones - Death In The Rocking Horse Factory
Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas
Motorpsycho - Timothy's Monster
Biosphere - Patashnik
Turboneger - Apocalypse Dudes
Madrugada - Industrial Silence
Et DeLillos album (tror det var Suser Avgårde)
Muligens et DumDum Boys album

De er anmeldt av Asbjørn Slettemark, Morten Ståle Nilsen og Thomas Strzelecki (to eks-Idol dommere og en current Idol-dommer. Go figure)

...'till in the end we didn't know right from wrong anymore.
That's when the fun started....
Romstasjon
RomstasjonInnlegg: 11416
12.08.08 14:53
Idol-dommere eller ikke; de har i det minste fått med Biosphere - Patashnik. Ikke verst.

cressida1
12.08.08 15:29
Ikke Suser avgårde, men Hjernen er alene av De Lillos. Og det er med Radka Toneff fra 1981
DelPaca
DelPacaInnlegg: 3059
12.08.08 15:37
Hadde det ikke vært et nokså mye mer produktivt prosjekt å sette sammen "1001 album du IKKE må høre før du dør"?
otherdemon
otherdemonInnlegg: 5674
12.08.08 15:58
Fairytales var selvfølgelig den siste ja. Da var ikke Dumdum Boys representert...

...'till in the end we didn't know right from wrong anymore.
That's when the fun started....
kingken
13.08.08 07:21
Og om det stemmer at f.eks Marillions Misplaced Childhood er med, eller Division Bell, blir jeg betenkt. Hva annet mangler? Toto IV?

Jepp, Octo stemmer d, faktisk ingenting av Marillion og Toto.
Det skurrer skikkelig da.
Manbitecat
ManbitecatInnlegg: 7930
13.08.08 07:51
cressida1 skrev:
Turbonegers første album

------------------------

Det er ikke Turbonegers første album men det fjerde; Apocalypse Dudes som er med i boka. Om det første hadde vært med hadde det vært tilnermet en skandale da dette albumet er langt fra noe du må høre før du dør.
cressida1
13.08.08 08:01
Takk skal du ha for korreksjonen Manbite! Ordnung muss sein som det visstnok heter på "utaskjærsk" (o;
muzzIe
muzzIeInnlegg: 18073
13.08.08 08:39
Ingen Motorpsycho-plater? Jeg regner med at du, av alle, hadde husket det. Synes i det minste at Timotny's Monster gjør seg fortjent til en plass blant de nevnte skivene.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg