Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Paul Westerberg/the 'Mats

NYTT TEMA
Johnny-come-lately
Johnny-come-latelyInnlegg: 669
19.09.08 18:41
Anybody? Forhåpentligvis ikke, liker best hvis han bare er min, for å være ærlig. En av mine all time faves og en av tidenes mest undervurderte låtskrivere, han burde vært, i det minste, så kjent som Steve Earle.

Fikk endelig tak i hans nyeste shennanigans i dag, to cd'er fulle av galskap, humor, sarte ballder og førsteklasses rock'n'roll. På mandag kommer de siste 4 'Mats-albummene remastret med masse bonuscrap. Gleder meg som et lite barn.

Hvis ingen svarer meg vet jeg hvor dere står, og da er jeg fornøyd, okke som. I såfall lar jeg tråden fade ut. Hæhæ.
unclemoe
unclemoeInnlegg: 139
19.09.08 19:31
Neida, du er ikke aleine om å like Westerberg/'Mats :-)

Vil spesielt trekke fram platene Tim og Pleased To Meet Me som to personlige favoritter, med fantastiske låter som Left Of The Dial, Here Comes A Regular, Alex Chilton og Can't Hardly Wait!!
Johnny-come-lately
19.09.08 19:43
Faen også, ad blir jeg jo tvunget til å skrive da!! ;)

Regna nok med at jeg ikke var helt alene, nei. PTMM og Tim er fantastiske, begge to. Er også veldig svak for førsteskiva og All Shook Down også. Og hipsterfave'en Let It Be også. Tim skulle egentlig hete Let It Bleed etter Stones-skiva med samme navn. Bra humor, ja.
unclemoe
19.09.08 19:52
Går ut i fra at du også har Westerbergs Suiciane Gratification? Synes åpningssporet It's A Wonderful Life er noe av det vakreste han har skrevet. Resten av skiva er heller ikke så gæren ;-)
Johnny-come-lately
19.09.08 19:57
Tror jeg har ALT fyren har gjort (på godt og vondt), og "It's A Wonderful Lie" er skammelig vakker, ja. Finnes en enda bedre versjon fra Later... with Jools Holland utrolig nok.

Tenk å møte et menneske med god smak HER ;)
unclemoe
19.09.08 20:12
Hehe, jo da, det er da noen av oss her...(selv om jeg egentlig ikke er så veldig aktiv, som du kan se av mine antall innlegg).

Må forøvrig noe skamfull innrømme at det er enkelte hull i min Westerberg/'Mats-samling, men blei inspirert til å gjøre noe med det nå! Har de gamle cd-utgavene fra 80-tallet av Replacements-skivene, men må helt klart skaffe meg de remastra utgavene også!
DirtyFrank
DirtyFrankInnlegg: 1490
19.09.08 21:08
Du er ikke alene. Sangene på Singles soundtracket er forøvrig også knall.
Johnny-come-lately
19.09.08 21:18
Enda flere!? Damn! ;)

Jo, de remastrene er helt sjef, mann. Bare å handle først som sist, massivt med bonusspor, fantastisk lyd og forholsvis bra essays.

@DirrtyFrankie: flotte låter, ja. Min intro til Paul. Skjønte ingenting første gang jeg hørte skiva, dette var jo pokker ikke grunge! Hehe. I dag er det vel stort sett de to jeg hører på. Og AiC og Screaming Trees hvis humøret passer.
DirtyFrank
19.09.08 22:03
Var Singles soundtracket som gjorde at jeg oppdaget Westerberg, og har kjøpt de fleste studioskivene i ettertid. Var/er en grunge idiot, og har Pearl Jam som favorittband. Noen som vet når det nye solo albumet til Paul blir sluppet? Skal vel hete 49:00 om jeg ikke husker feil.
Manbitecat
ManbitecatInnlegg: 4480
19.09.08 23:50
Oppdaget og geniet Westerberg gjennom Singles. Må dog innrømme at grungerockeren avfeide mannen de første gangene jeg hørte sangene hans på plata, men etter et par runder var det bare å innse at dette talentet kunne ikke feies under teppe. Gikk til solodebuten hans som kom i de dager også og var solgt. Etter et par år kjøpte jeg det dobble samlealbumet og siden den gang har Paul raget høyt på listen over favoritter her i huset.
Johnny-come-lately
20.09.08 02:20
49:00 er kun et downloadalbum. Og det er fjernet for lenge siden, så dere må for gudsskyld føle dere fri til nedlasting. For det er virkelig en av de beste skivene mannen noensinne har gjort.

Masse låter ved siden av er også lagt ut. Det er helt ultra!

@manbitecat: er jo masse av oss her inne, nå blir jeg lei meg! ;) seriøst, blir fremdles like rørt av å oppdage at det finnes flere av oss.
Manbitecat
20.09.08 07:24
Hehe, det er da ikke så mange av oss og er det ikke godt at ikke alle er så jævlig opptatt av Death Magnetic og powermetal :p
Tipper at denne tråden ikke ligger så veldig lenge på forsiden så du får heller nyte det så lenge det varer.

Så over til saken. Hadde egentlig tenkt til å kjøpe 49:00 (het det ikke egentlig 44:50 eller noe sånt) men selvfølgelig så var det plutselig ikke mulig lenger når jeg fikk tilgang til min egen maskin. Så i dette tilfelle får en vel være kjip og benytte seg av piratbukta og heller være flink og støtte mannen neste gang han gir ut noe på fysisk format.
GrantLee
GrantLeeInnlegg: 2172
20.09.08 07:36
Kjøpte en plate av Paul Westerberg en gang. Eventually. Hørte gjennom den kanskje tre ganger, men fant ut at plata ikke var noe bra. Har stått urørt i cd-hylla i ti år nå. Spørsmålet er om Eventually er en av hans svakere plater, eller om det er verdt å finne den frem og gi den en ny sjanse?

The Replacements var jo bra.
Manbitecat
20.09.08 08:08
Liker veldig godt det albumet, men soloalbumene til Westerberg er mindre rølperock en det en god del av Mats var så jeg kan forstå at ikke alle liker det. Jeg synest for min del at låtene er veldig sterke på den utgivelsen.
DirtyFrank
20.09.08 09:35
Johnny-come-lately skrev:
49:00 er kun et downloadalbum. Og det er fjernet for lenge siden, så dere må for gudsskyld føle dere fri til nedlasting. For det er virkelig en av de beste skivene mannen noensinne har gjort.

Kjipt, men får se om jeg finner det et sted. Liker å ha formatet i hylla. Helst på vinyl :-)
Johnny-come-lately
20.09.08 12:59
Ja, jeg må nok heller nyte mitt "moment of glory" (høhø), ja, manbitecat. Og det er som du sier, bare bra at noen skriver og liker noe annet enn DM.

@grantlee: synes Eventually er en av fyrens aller beste plater, ved siden av 14 songs og Mono/Stereo (og sannsynligvis også før nevnte 49:00)., selv om denne nok kan oppfattes som litt "voksenpop"-aktig. Flotte låter, med triste og svært personlige tekster, da spesielt "Love Untold", "Once Around The Weekend" og "Good Day", men også ltt idioti og mongorock i "Century" OG "Trumpetclip". Men jeg er fanatiker og ergo indisponert fra å komme med noen nøytral analyse.

@dirtyfrank: skulle også gjerne ha hatt skiva i et fysisk format, men men. Tror han leker seg med de som har "downloads syndrom", skiva kostet jo tross alt bare 49 cent og mannen har etter sigende ikke PC selv en gang. Hehe.

Og den ble trukket tilbake, ikke pga "proteter" av et eller annet slag fra høyere hold (masse ville teorier om dette på div. forum), i. flg. meg for å spooke hardcorefansen som ikke hadde den enda. For det neste som ble lagt ut var en protestvise mot dagens sue me/sue you-kultur og platebransjen generelt. Denne heter "5:05", der tittelen henviser til låtens spillelengden. Og hvis man legger den sammen med hovedalbumets lengde får man... jepp, 49:00. Neppe tilfeldig.

Etter dette har det kommet tre låter til, og den forrige blir alltid fjernet når dette skjer. Altså en slags lim. ed. download. Noe som jo lett kan oppfattes som en måte å¨drive gjøn med hele denne kulturen på.

Paul rules.
Riffhard
RiffhardInnlegg: 11
20.09.08 13:34
Wow! Flere enn meg som liker Fall Downstairsberg!? Trua på menneskeheten er tilbake, og Paul er nok den beste/verste av alle. Som resten av oss, med andre ord. Helt enig meg Johnny i at Eventually er ei knasende deilig skive; "Love Untold" og "MamaDaddyDid" er to to soleklare kandidater til historiens aller, aller, aller beste låter! Ser ut som det må handles inn no brennevin til mandan for å feire at gjenutgivelsene av 'Mats-katalogen er komplett. De første fire skivene er morsomme de (bestanding veldig søtt med tenåtingspunks som gauler "Fuck school, fuck school, fuck my school!"), men det er nå det begynner for alvor. Gleder meg som en kåt hund til å høre Tim og Don't Tell A Soul med god lyd! Julaften kan bare gi opp-det blir ikke bedre enn dette..

På mandag er alle invitert!!
Johnny-come-lately
20.09.08 13:52
@Riffhard: Enda en!? "Even Here We Are", ass. Faen til greie. Tror jeg pælmer ut han derre tjommien min (han jeg skrev om i Bruce & the Hornsby-tråden) jeg, så tar du deg en tur, hr Riffhard.

Haha. det hadde nok gått hardt for seg, ja.

Men du må ikke undervurdere Sorry Ma..., mann! En av de fem store. Og bonusmaterialet her er jo faen ta meg og det gjør han nok før eller siden helt psykt fantastisk! Skiva ble jo enda bedre!! Demoen av "Raised In The City"!!! "If Only You Were Lonely"!!!! ...song for the Huskers who have never taken drugs!!!!! Fantastiske greier.
Riffhard
20.09.08 14:05
Synes jo de første 'Mats-skivene er nydelige, selvfølgelig! Selv om de smukke låtene ligger gjemt under et tjukt lag med alkoholisert tenåringsangst og hypre, skakke gitarer, hører en jo at dette er små mesterverk. På de senere skivene våger de å bli noe snillere og litt bedre til å spille (selv om de har stålkonroll i starten også da), og Paul skriver enda bedre og enda mer hjerteskjærende låter ("They're Blind" fra Don't Tell A Soul...goddamn!), selv om han da er enda reddere.

Og å kaste ut Bruce-tjommien!? Kan du bare våge!
Johnny-come-lately
20.09.08 14:19
Kaste ut bare for å gjøre plass til en bror i ånden, vøtt. Men nei, han kan nok få bli. Liker jo tross alt både alko og st Paul han også.

Skjønner hvor du vil hen med tidlig'Mats, men det har seg bare sånn at Sorry, Ma... er en av de skivene som "de" ALLTID avskriver. "Ingen bra låter, dårlig spilt etc etc". Samme som det du sa om Journey: oppleste og vedtatte usannheter. Hvem faen er "de" egentlig? Kjenner du dem? De bør snart få seg en liten tilsnakk.

"They're Blind", ja. Fra opplest og vedtatte crappy'e Don't Tell A Soul. ...they hold you too close to the light-fantastisk låt. Kjip lyd på plata, men jeg x-er fingrene for opprenskning i 80 tallssynder. Men det er ikke så viktig, egentlig. har hørt plata endel hundre ganger til nå og flere blir det.

Gleder meg også syyykt mye til å få "Nowhere Is (Near) My Home" med bedre lyd. En glemt perle.
Riffhard
20.09.08 14:50
Sorry Ma... er helt konge, og sammen med den første Ramones-skiva ei av tidenes beste pop-skiver. Rett og slett to veritable pop-julegaver av noen skiver, rølpete pakka inn i sjarmerende pønk-gråpapir. Raised On Radio med Journey er også sinnssykt bra, men det er ei HELT anna historie...
Quinninho
QuinninhoInnlegg: 7925
20.09.08 19:58
Don't tell a soul har fått altformye pepper opp gjennom årene...Klassealbum. Jeg har selvsagt alt som er gitt ut inkludert soundtracket til Boog and Elliott.
Flere enn meg her inne som så Westerberg på Rockefeller for ca 11-12 år siden. God konsert foran en noe glissen sal.....
tinytim
tinytimInnlegg: 8961
20.09.08 20:49
Replacements-albumene er svært bra alle sammen, spesielt rekken Let it Be - Tim - Pleased to meet me. Sliter med Westerbergs soloplater, det virker som om han ikke klarer å bestemme seg om han skal være Alex Chilton anno 1980(skranglete r&b-basert rølperock) eller Tom Petty.
Johnny-come-lately
21.09.08 10:45
Quinninho skrev:
"Flere enn meg her inne som så Westerberg på Rockefeller for ca 11-12 år siden. God konsert foran en noe glissen sal....."

Er nok heller 14 år siden, på turneen til 14 Songs, tror jeg. Og takk for at du minnet meg på den, ja. Grrr. Da satt jeg på flyet til Danmark. Fremdeles pissed for dette. Bitter mann, vettø. Hehe.

Er meg bekjent eneste gang go'gutten har vært i bygda vår. Men jeg prøver å påvirke folk jeg kjenner til å starte en folkeaksjon for å få fyren tilbake hit. Oppfordrer herved alle andre Westermaniacs her til å bruke sin innflytelse til å gjøre det samme.

Han kunne jo tatt en kveld på den fæle, men hyggelige hipsterbula Mono eller en tur i kjeller'n på John Dee.

@tinytim: skjønner i prinsipp hva du mener, men den Tom Petty-greia er jeg uenig i. TP er jo verdens hyggeligste, men også kjedeligste rocker. Paul er mere som Jackson Browne, når han er i singer/songwritermodus. Og jeg synes det er veldig bra at Westy har utvida og utvikla stilen sin. Ville vært litt patetisk om han, alene og snart 50, skulle prøvd å gjennskape 'Mats-ting om og om igjen. Liker veldig godt at han satte låtene i fokus på de tre første solo-skivene sine. Og at han rocka villt og totalt uhemmet på f. eks Mono.

Skulle alikevel ønske at han gjorde en skikkelig studioplate igjen, altså med andre musikere. For som trommis er han en jævlig god vokalist. Han kunne f.eks. brukt den rytmeseksjonen han ofte har hatt med seg de siste årene, bassist Jim Boquist (eks Meat Puppets) og fantastisk fete og fantastisk feite Michael Bland (Prince) på trommer. Så kunne han fått kloa i en eller annet hot-shot gitarist på 20 og prøvd å sette verden i flammer igjen. Men det er nok litt tvilsomt at det kommer til å skje.

Elsker også GranpaBoy-skiva Dead Man's Shake som jo er garage-blues av ypperste kvalitet. Vindskeiv og jævlig. Og han er stort sett mye stødigere enn sin helt, Alex Chilton, som etter Big Star har vært rimelig "ukommersiell" (lost at sea, mener jeg) innstilt.
Manbitecat
21.09.08 12:35
Jeg skriver gjerne under på opprop og det måtte være for å få mannen til landet, og samtidig kunne han godt dratt med seg Robert Pollard, en annen kar som ikke akkurat kan kalles norgesvenn.

Forøvrig så liker jeg begge sidene av Westerberg, men som soloartist tror jeg jeg synest de rolige låtene er hakket bedre.
Riffhard
21.09.08 13:32
Jeg donerer med glede en formue! Til hvilket kontonummer skal jeg sette inn spenna? Tror nok vi skulle greid å fylle Per På Hjørnet ihvertfall-hehe. Hadde jo vært fett å sett'n på ei kul sjappe som f.eks. Parkteateret eller Gamle Logen da, selv om jeg tviler på at han er serlig lysten på turnelivet for tida-han er jo en plaget mann stakkars. Come Feel Me Tremble-dokuen tyder ihvertfall på at gubben ikke er helt i vater, selv om han selvfølgelig er jævlig, jævlig kul. Faen som jeg gleder meg til å høre nyskiva/ene!!!
Johnny-come-lately
21.09.08 14:50
Du er en holden mand, ass, mr Riffhard? Fett! La oss sende en mail til mr Westerbergs manager og booke duden snarligen ;)

Den Gamle Loge, ja. Fy faen, Nick Lowe-gig'en der var helt mongofet. Det ville vært helt perfekt å sett ham der. Og det er jo ikke en turne å spille for oss grabbarne i Oslo da-det er jo en payed vacation. Kunne t.o.m. ha fiksa det sånn at han kunne tatt med seg kone og sønn. Hehe, nå bør jeg roe meg litt ned her.

Det nye greiene er spektakulært, forresten. Beyond description.
Johnny-come-lately
22.09.08 01:03
P.S.Fikk en herlig mail fra Amazon i sted der de bekreftet at de fire siste remastrede skivene var i posten. Yesss!!! Utgivelsesdato i Europa er 6. oktober.

God bless America.
Quinninho
QuinninhoInnlegg: 7925
23.09.08 09:56
Ja den gig'en skulle du vært på Johnny...hehe.
Paul var som vanlig veldig energisk på scenen, jøss er det virkelig 14år siden....God konsert var det hvertfall........Er nok ikke bare du som gleder deg til Re-utgivelsene gitt...Dæven døtte. De folka som mener The Hold Steady er verdens tøffeste band burda blitt tjora fast i en stol og fått en 48-timers dose med Replacements..........men jeg er istand til å se at Hold Steady er bra, bevares........men jeg mistenker at 20åringene på Hold Steady-hypekjøre er analfabeter når det gjelder Westerberg og Replacements....Og det mine damer og herrer er en aldri så liten skandale det.....Blir som å digge The Strokes uten å ha hørt om Rolling Stones det....nuff said..........
Det var dagens utblåsing fra gammelonkel'n på forumet.........sånn tilbake i gyngestolen igjen....ahhhh, deilig. Kaffe på kjel og kampferdrops resten av dagen nå tenker jeg........
Johnny-come-lately
23.09.08 11:13
Ja, det skulle jeg, mann! Verden er urettferdig ;)

Ja, vi begynner visst å dra på årene, både vi og Paul. Holder oss selvsagt meget bra, da.

Helt enig i det du sier om the Hold Steady. Synes egentlig de bare har en låt som snuser på 'Mats-kaliber (b-sidekaliber, bare så det er sagt. Men "Portland", ikke "All He Wanna Do Is Fish") og det er "Stuck Between Stations". Den er til gjengjeld helt killer.

Men ALLE som ikke digger mannen som burde vært større enn Springsteen (masse bra, bevares, men fy faen! Så ufattelig mye vasprat da. Han og Morten Harket burde hatt et radioprogram kalt Tåkefyrstene) og Petty til sammen trenger slik Guantanamo-behandling som du beskriver der. Vantro hunder!

Strokes, Hives og alle de "The ..."-bandene skjønte jeg aldri helt pointet med, med et svært unntak for mine høyt elskede, dypt savnede svenskefaener the Hellacopters, men de er jo ganske annerledes. Digresjoner, digresjoner, et sant tegn på fremskreden alder.

Hvor var jeg? Jo, altså: de verste Replacements rip-off bandet er llikevel Goo Goo Dolls og han hummelpungen Ryan Adams. Paul er rimelig fuckin' hostile i forhold til dem begge, og hvem kan vel ikke ha forståelse for det? De gjorde en blåkopi av lyden hans, fjernet ballene (musikalsk kastrasjon?) og tjente seg rike mens han sitter som en fattiglus i kjeller'n og spiller rævva trommer, mens nervene og galskapen vrir hans bitre hjerne. Verden er i sannhet urettferdig. På den andre side, Westy har jo alltid gjort det beste han kunne for å unngå at folk liker ham, så på dette område er han nesten for en superstjerne å regne. På andre, andre siden, dvs. den tredje eller side C for oss gæmlisene, fuck dem som ikke elsker ham alikevel.

Der måtte jeg ta frem tøflene og lage meg en kopp kamomillete, gett. Sorry, Granpa Boy, forgot to take out the trash.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg