Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Animal Collective - Merriweather Post Pavilion

[ Trådet ] NYTT TEMA
Kartografen
KartografenInnlegg: 2959
08.01.09 13:48
milk-eyed: Med fare for at jeg tar deg altfor bokstavelig, gir du opp fordi det de presterer ikke er fantastisk? Det var da en fryktelig høy terskel.

Hehe. Tror det heller var litt dårlig formulert enn at forventningene mine er så uttrolig høye. Men på den andre siden er jeg en av dem som aldri klarer å følge et band gjennom hele karrieren. Det er nok kun Miles jeg har flere enn 5 album av. Men, men... jeg forhåndsdømmer ikke den nye platen. Og Strawberry Jam fikk en del runder med tiden den også.

Nå leste jeg tråden etterhvert som jeg svarte innlegg, og alt skrytet kom etter de innleggene jeg har svart på så langt. Mye skryt altså. Plukker nok opp skiven når den er i butikkene neste uke (mandag?). Blir spennende å høre, har ikke hørt smakebitene enda.

torgeirht
torgeirhtInnlegg: 3838
08.01.09 13:57
Kartografen: Det er visst Panda Bear som styrer spakene på den siste skiven, enda mer enn på Strawberry Jam.

Det var da så visst Avey Tare som styrte spakene på Strawberry Jam. Tror det elektroniske har lite med enten Avey Tare eller Panda Bear å gjøre, på det tror jeg de står sammen.

torgeirht
08.01.09 13:58
Kartografen: Det må ha vært kjipt å ha så store forventninger til tidenes skuffelse (In Rainbows, altså). Men det er en annen diskusjon.

Selv synes jeg In Rainbows er helt fantastisk, men det trenger vi ikke gå inn på her, nei.

milk-eyed
milk-eyedInnlegg: 1291
08.01.09 13:58

Så det litt større bildet etter som jeg leste et par av de andre innleggene dine.

(Innlegget ble redigert 08.01.09 13:59)

Kartografen
08.01.09 14:03
torgeirht: Det var da så visst Avey Tare som styrte spakene på Strawberry Jam. Tror det elektroniske har lite med enten Avey Tare eller Panda Bear å gjøre, på det tror jeg de står sammen.

Sammen står de helt sikkert, men jeg forholder meg til hva de selv har sagt, at Panda Bear har litt flere føtter i elektro- og techno-grenen enn det resten av gjengen har.

torgeirht
08.01.09 14:05
Kartografen: Sammen står de helt sikkert, men jeg forholder meg til hva de selv har sagt, at Panda Bear har litt flere føtter i elektro- og techno-grenen enn det resten av gjengen har.

Greit nok det, men skjønner ikke hvordan du kan påstå at Strawberry Jam er mer en Panda Bear- enn Avey Tare-plate. I denne sammenheng, se et av mine tidligere innlegg.

milk-eyed
08.01.09 14:07
torgeirht: i motsetning til tidligere album finnes det ikke noe litt svakere mellomparti, eller nedoverbakke mot slutten (snarere tvert imot, se "Brothersport").

Denne sangen har virkelig satt seg fast et eller annet sted bak pannebrasken. Jeg er foreløpig av samme oppfatning. Et jevnt album.

Kartografen
08.01.09 14:24
torgeirht: Greit nok det, men skjønner ikke hvordan du kan påstå at Strawberry Jam er mer en Panda Bear- enn Avey Tare-plate.

Jeg tror ikke jeg sa at Strawberry Jam er mer en Panda Bear- enn Avey Tare-plate. Jeg sa (eller videreformidlet fra hva jeg hadde lest) at den nye platen var mer Panda Bear sitt "prosjekt". Når det er sagt forbinder jeg platene med mye ekko/delay og et mindre akustisk lydbilde mer med Panda Bear enn Avey Tare, på grunn av lyden på Panda Bear sine soloplater. Men det er ingen tvil om at Avey Tare liker den transegreien med mye delay han også.

Hvis du ikke har lest Wire fra desember, kan det virkelig anbefales. De blir testet i Invisible Jukebox, noe som viser veldig godt noe av hva de selv lytter til og er inspirert av, både individiuelt og hva de alle hører på.

(Innlegget ble redigert 08.01.09 14:24)

torgeirht
08.01.09 14:37

Det må jeg få gjort ja.

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden så mener jeg MPP er, i større grad enn tidligere, Avey Tare og Panda Bear sitt prosjekt, sammen. Du skjønner kanskje hva jeg mener når du hører den, noe jeg synes du bør gjøre snart!:)

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 3864
08.01.09 15:07
Kartografen: Jeg har veldig sansen for lyden på Panda Bear-skivene, men ofte blir låtene så som så (noen høydepunkter finnes, selvsagt, men på Young Prayer-skiven finnes det jo ikke låter - det er kun en udefinert masse av mer eller mindre fin lyd). Jeg håper AC på sikt kanskje kan finne tilbake til folk-røttene og et mer "skittent" lydbilde. Strawberry Jam-greiene er kanskje mer i tiden, og de har jo vært med å definere en bølge andre, som Gang Gang Dance, nå utnytter - men jeg tror folk-greiene (her er "folk" løst definert) tåler tidens tann litt bedre.

Tja, "folk" (fortsatt i løst definert form) er vel ganske poppis om dagen, så det burde vel ikke være noe problem å utnytte dette på sitt eget vis en stund til heller. Er uansett enig i at de eldre platene til bandet holder seg bedre, Strawberry Jam er ikke en skive jeg kommer til å dra fram ofte framover er jeg redd.

Young Prayer har jeg til gode å høre, det skal jeg gjøre noe med. Men likte Person Pitch, i alle fall. Bedre enn nevnte SJ.

torgeirht
08.01.09 15:18

Young Prayer er veldig Sung Tongs-ish, så i og med at du også liker Person Pitch kommer du nok til å like den.

EvilEivind
EvilEivindInnlegg: 1075
08.01.09 15:28

Har nå forhåndsbestilt dette albumet og ser frem til å høre det. Synes Strawberry Jam var meget bra, hadde bare ønsket meg litt mer skriking og mer rendyrket elektronisk. Vil dette albumet skuffe eller ei?

Synes for øvrig "Water Curses" er en av deres beste sanger - en mer elektronisk lyd enn tidligere, som jeg hadde savnet, dog ingen skriking. Følger dette albumet i samme spor?

(Innlegget ble redigert 08.01.09 15:28)

Kartografen
08.01.09 15:51
torgeirht: Som jeg har sagt tidligere i denne tråden så mener jeg MPP er, i større grad enn tidligere, Avey Tare og Panda Bear sitt prosjekt, sammen. Du skjønner kanskje hva jeg mener når du hører den, noe jeg synes du bør gjøre snart!:)

Har ikke så mye nedlastingsmuligheter akkurat nå, så jeg får vente til det kommer i butikkene neste uke. Skal plukke det opp da.

kuling
kulingInnlegg: 86
08.01.09 16:00

Som Animal Collective jomfruen eg var, er hinnen nå tatt. Etter å ha gitt Merriweather Post Pavilion en 3-4 gjennomlyttninger, er inntrykket bra, veldig bra.

Selv om det er aspekter ved sounden eg setter mindre pris på, f.eks lette, lyse, "plingete" toner i stort omfang, sitter eg igjen med følelsen av at det er my loss, og en må konkludere med at sounden i sin helhet er strålende, så disse tonene er på sin plass.

Tidligere utgivelser skal sjekkes ut.

kuling
kulingInnlegg: 86
08.01.09 16:13

Spesielt åpningssporet er fantastisk.

muzzIe
muzzIeInnlegg: 18074
08.01.09 17:06

Jeg deler både Kartografen og LoveJones' syn på Strawberry Jam, men MPP er både noe ganske annet og på samme tid noe langt, langt bedre. Jeg syntes Strawberry Jam var et Animal Collective som forsøkte å videreføre den gamle sounden, og gjøre den til noe nytt og spennende, uten å helt lykkes. MPP er det totalt motsatte, en plate der Animal Collective både høres veldig ut som seg selv, og samtidig gjør noe så som føles så nytt, utfordrende og spennende, på samme tid som det er vanvittig tilgjengelig, at det fort kan vise seg å være bandets beste album.

Jeg synes i alle fall alle som likte Animal Collective før, men som har fallt litt av lasset den siste tiden, skal gi denne en sjanse også. Det er som sagt på en og samme tid noe av følelsen de gamle platene ga, og noe som fremstår som veldig innovativt og spennende.

DirtyFrank
DirtyFrankInnlegg: 1459
08.01.09 19:17

Rockefeller:

Onsdag 4. mars
ANIMAL COLLECTIVE
Det eksperimentelle popkollektivet fra New York kommer med sin nye plate ?Merriweather Post Pavilion? i januar. Deres forrige, ?Strawberry Jam? fikk en femmer i Dagsavisen: ??et slags ?Pet Sounds? kastet ut til villdyrene og revet i filler med et stort smil?. Tøft, ikke sant?
Bill. kr. 230,- + bill.avg. 18 år leg.

muzzIe
muzzIeInnlegg: 18074
08.01.09 20:06

Tøft. Får håpe de kommer til København også. Jeg synes ikke de overbeviste helt på Hove i 2007, men jeg tror de er et band som fungerer langt bedre som kveldens eneste konsertmål enn som den siste av mange.

EvilEivind
EvilEivindInnlegg: 1075
08.01.09 21:25

Forrige konsert de hadde i Oslo, da på John Dee - var det i 2008 eller 2007? - var veldig bra, definitivt en av mine beste konsertopplevelser. Bare redd det vil bli mye av det samme igjen; første gang jeg så Stereo Total var det fantastisk, andre gang var det kjedelig da det nesten var ren reprise av deres forrige konsert.

torgeirht
08.01.09 23:30
DirtyFrank:
Onsdag 4. mars
ANIMAL COLLECTIVE

YAY!!!

Liverpool9
Liverpool9Innlegg: 1132
09.01.09 00:56

Det viser seg nok en gang at det er et eller annet med AC som jeg ikke forstår. Har prøvd nå MPP en stund, men må si at det er fortsatt sangene som er "mest" Panda Bear som fenger meg. My Girls er feiende flott.

torgeirht
09.01.09 00:58
Liverpool9: Det viser seg nok en gang at det er et eller annet med AC som jeg ikke forstår. Har prøvd nå MPP en stund, men må si at det er fortsatt sangene som er "mest" Panda Bear som fenger meg. My Girls er feiende flott.

Du skulle da ha gode forutsetninger for å like AC. Merkelig. Men mer enn å prøve kan du jo ikke gjøre. Har du hørt/liker du Pandas Person Pitch da?

Liverpool9
09.01.09 01:06

Det er det som er så rart, jeg elsker mye av Person Pitch. Man kan ikke sitte med noe annet en et stort smil om munnen under "Bro's", "Carrots" eller "Comfy In Nautica". Av AC så har jeg Sung Tongs, Feels, Strawberry Jam og MPP, ingen av de føles så komplett som Person Pitch etter min mening.

torgeirht
09.01.09 01:10

Hvis jeg tar vekk MPP tror jeg jeg er enig. Person Pitch er fantastisk. Du burde sjekke ut Panda Bear sin originale, solo-live-versjon av MPP-låta "Guy's Eyes". Den er bedre enn MPP-versjonen etter min mening, og mye mer Person Pitch-aktig.

CptGlanton
CptGlantonInnlegg: 1178
11.01.09 05:51
torgeirht: Young Prayer er veldig Sung Tongs-ish

Liverpool9
11.01.09 07:12

Denne Frankie Knuckles mixen av My Girls er bare fantastisk: http://hypem.com/track/722712/Frankie+Knuckles+x+Animal+Collective-Your+Love+My+Girls

Nyt!

milk-eyed
11.01.09 10:49
DirtyFrank: Rockefeller:

Onsdag 4. mars

Stiller opp! Husker jeg så dem på... tror det var Random System Festival på Blå for noen år siden. Blir gøy å se dem igjen.

Kartografen
11.01.09 15:10
CptGlanton: hæ

Jeg tenkte det samme. De ligner jo ikke akkurat veldig.

Kartografen
11.01.09 15:13
milk-eyed: Husker jeg så dem på... tror det var Random System Festival på Blå for noen år siden.

Det er faktisk en av de beste konsertene jeg noensinne har vært på. Jeg følte meg som en tenåringsjente på Britney Spears-konsert i 1997 hvert lille sekund av konsertopplevelsen. Panda Bear sin smadrede trommestikke er mitt absolutt mest verdifulle (og forøvrig eneste i den kategorien) "suvenir".

CptGlanton
CptGlantonInnlegg: 1178
11.01.09 20:42

Blå-konserten var knall. Men noe ganske annet enn hva jeg har sett de driver med nå. Det var på den tiden det var nytt materiale for hver konsert.

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg