Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Frank Turner

NYTT TEMA
muzzIe
muzzIeInnlegg: 18074
10.01.09 21:41

For et par måneder siden så jeg at et band ved navn Gaslight Anthem var booket til Vega her i København. Beskrivelsen av bandet på Vegas egne sider var såpass interessant at jeg sjekket dem ut umiddelbart. I dag kan jeg konkludere med at det er et ganske så bra band, og at jeg skal på konserten. Men det er ikke bare Gaslight Anthem som tar turen 18. februar. Det gjør også Angry Polar Bear og Frank Turner, to navn som inntil nylig ikke akkurat fikk bjellene til å kime i hodet mitt. Men siden jeg allerede hadde besluttet å reise på konserten, fant jeg ut at det umulig kunne skade å kjenne til resten av artistene som skulle spille denne kvelden. Og nå er jeg i den heldige situasjonen at selv om jeg gleder meg til Gaslight Anthem, er jeg minst like spent på hva Frank Turner kommer til å diske opp med.

En runde på Wikipedia kunne fortelle meg at unge Turner har en fortid som vokalist i hardcore-/punkbandet Million Dead, et navn jeg mener å ha hørt, men ikke har festet meg noe særlig ved. Men viktigere i denne sammenhengen er det at Frank Turner, etter at Million Dead la inn årene i 2005, har - som Wikipedia så poetisk formulerer det - "pursued a solo career in folk music". Den samme encyklopedien kan fortelle at Turner siden denne pursuiten startet, har gitt ut to album og en kompilasjon. Det andre av disse ordinære albumene, Love, Ire And Song, må kunne sies å være ganske fine saker.

Turner driver, som Wikipedia allerede har fortalt oss, med folk. Man kunne også kalt musikken han spiller for pop, singer/songwriter med solid backing eller noe annet i den gata. Mest av alt høres han ut som en britisk versjon av John Darnielle, for folk flest kjent fra Mountain Goats. Tidvids frenetiske akustiske gitarer, lystige og bittersøte ballader og låter fulle av ord satt sammen til morsomme og tankevekkende fortellinger om folk og fe. Noen steder er det en liten country-vibb, som seg hør og bør for en folk/pop-orientert ung herremann, andre steder skinner punk-fortiden hans gjennom, først og fremst gjennom hvordan de vokale bidragene - igjen ikke helt ulikt hvordan Darnielle sprenger singer/songwriter-formatet, og fremfor å spørre pent om din oppmerksomhet, bare tar den. Når det hele roes ned, og fokuset ligger i folk- snarere enn i pop- eller rockland, kan han minne litt om Decemberists. Det hender også at både Turner og bandet hans lar ting flyte, og rocker det hele opp et hakk eller to. Men det er aldri verken virkelig hardt eller skittent, og fokuset er hele veien på den gode melodien og på ordene som ledsager den.

Frank Turner er verken unik eller spesielt innovativ, men nevte Love, Ire And Song er både så energisk, morsom og livlig at den fortjener oppmerksomheten fra mennesker som setter pris på ordrik, fengende og energisk pop-musikk, ispedd både litt folk, litt country og litt rock. Og om noen skulle befinne seg i København medio februar, bør man defnitivt benytte muligheten til å få to (jeg har ikke kommet så langt som å sjekke ut Angry Polar Bear) gode band for prisen av ett.

Her er to av høydepunktene fra den omtalte plata, i Youtube-format (som dessverre ser ut til å ha forsvunnet, nå som inlegget er redigert. Jeg poster dem i et nytt innlegg).

(Innlegget ble redigert 10.01.09 21:48)

muzzIe
10.01.09 21:48

Photosynthesis

Reasons Not To Be An Idiot

Og sånn ellers:

Frank Turner på Myspace.
Hva Wikipedia har å si om mannen.

Charmicarmicat
CharmicarmicatInnlegg: 1596
11.01.09 00:23

Frank Turner spiller hyggelig musikk. Liker spesielt låta "Long Live the Queen".

muzzIe
11.01.09 00:42

"Hyggelig" er et treffende adjektiv. Selv om det rett som det er dukker opp en melankolsk og sentimental nerve i låtene til Turner, er de stort sett fryktelig koselige, på den udelt positive måten, og både hva musikk og tekst angår. Åpningssporet på plata jeg har stiftet bekjentskap med, I Knew Prufrock Before He Got Famous, er et godt eksempel i så måte.

"And I know I'm not the one who is habitually optimistic
But I'm the one who's got the microphone here so just remember this
Yeah, well life is about love, lost minutes and lost evening
About fire in our bellies and about furtive little feelings
And the aching amplitudes that set our needles all a-flickering
And they help us with remembering that the only thing that?s left to do is live"

(Innlegget ble redigert 11.01.09 00:43)

muzzIe
19.02.09 22:14

Fryktelig hyggelig Frank Turner-opptreden i går kveld. Det var i utgangspunktet litt skuffende, om enn ikke spesielt overraskende, at han stilte solo. Etter videoene på Youtube å gjøre gjør han seg aller best med et band i ryggen. Men det funket strålende solo også. Det var vanskelig å ikke tenke på Mountain Goats, for Turner har den samme måten å kombinere intensitet og trygghet på. Men Turner er også fryktelig britisk, og tekstmessig er han langt mer utleverende og personlig enn Darnielle vanligvis (The Sunset Tree unntatt) er. Fortellingene om en ungdomstid der punken var en viktig bestanddel fremstår som både genuine og interessante, og måten de leveres på er av et slikt slag at man virkelig lytter. Konserten var i alle fall finfin, og i mine ører var Turners opptreden langt mer interessant enn kveldens headliner Gaslight Anthem.

Etter konserten, omtrent halvveis i Gaslight-settet, stakk jeg ned i merchandise-boden for å plukke med en CD eller en t-skjorte. Der sto Turner selv, og han viste seg å være en fryktelig trivelig type. Jeg hadde for anledningen på meg en Hold Steady-skjorte, og han lurte på om jeg var stor fan, og jeg måtte i grunnen svare ja. Da snudde han seg, trakk opp t-skjorta, og viste frem en tekstlinje tatovert på korsryggen: "Damn right I'll rise again". Jeg ble smått målløs. Her oppdager jeg en finfin singer/songwriter, lytter meg opp, og stikker på konsert, og så viser det seg at fyren har tatovert det ultimate statementet fra favorittbandet mitt på ryggen. Veldig, veldidg morsomt. Han kunne også fortelle at han håpet å ta turen til Roskilde med fullt band, og at det tredje albumet skulle vært klart til høsten.

Frank Turner, altså. Fin mann!

Obsternazi
ObsternaziInnlegg: 309
20.02.09 01:55

Ikke min ting, men kul historie likevel.

Old-King-Cole
Old-King-ColeInnlegg: 2946
20.02.09 08:55

Hmm, fikk definitivt en del Mountain Goats assosiasjoner av denne karen ja. Slettes ikke verst dette.

muzzIe
20.02.09 12:00

Jeg skjønner forresten ikke hvor jeg har Angry Polar Bear fra. Det tredje bandet som spilte her på onsdag var Polar Bear Club. Det er altså snakk om isbjørner som ikke er sinte, men som har en klubb. Jeg gikk dessverre glipp av dem.

Ja, Old King Cole, det er mye Mountain Goats å spore i Frank Turners låter. Man kan naturligvis si at mye innenfor denne sjangeren lyder ganske likt, men Darnielle og Turner er likere enn som så, mye på grunn av den intense måten å behandle gitaren på, de insisterende tekstene, og vokalen som skjærer gjennom marg og bein. Jeg synes tanken om Turner som en ung og britisk ekvivalent til Darnielle er ganske fin.

Fikk Love Ire & Song i posten i dag. Den er nok bedre enn Sleep Is For The Week. Anbefaler alle å bestille på Play.com, der man for tiden ikke bare får den nevnte plata, men også en hel kompilasjon - The First Three Years (2008) - som bonus. Value pack!

Old-King-Cole
Old-King-ColeInnlegg: 2946
20.02.09 12:07

Slettes ingen dum sak å bruke spede 90 norske dalere på :-)

muzzIe
21.02.09 11:35

Uten at jeg skal henge meg for mye opp i Mountaing Goats-sammenligningene, kan det kanskje være verdt å utdype forskjellen mellom de noe videre. For det er ikke bare det at Turner er mer personlig, han er også mye mer konkret og mindre poetisk - og det på en god måte. Han tar gjerne for seg helt spesifikke hendelser i sitt eget liv, eller i samfunnet generelt, og sier ting rett ut. Selv om Darnielle heller ikke legger så mye i mellom når han har noe på hjertet, er det gjerne en annen lek med ord i Mountain Goats-låtene, mens Turner går rett på sak. Et godt eksempel er den strålende Tatcher Fucked The Kids, The First Three Years-samlingen, her i live-versjon:

PellePenis
PellePenisInnlegg: 4794
21.02.09 15:28

Kan du ikke lage en tråd om noe du hater for en gangs skyld. Du er alltid så positiv :)

mzzlfbs
mzzlfbsInnlegg: 14833
08.07.09 21:30

Frank Turner reiser på turné rundt omkring i Europa på senhøsten. Denne gangen tar han også med seg fullt band, hvilket kommer til å bli temmelig morsomt  Han kommer både til Danmark, Sverige og Finland, men ikke Norge. Verdt å få med seg om man befinner seg i en av de aktuelle byene.

mzzlfbs
mzzlfbsInnlegg: 14833
21.11.09 12:06

...og nå er tredjeplata Poetry Of The Deed ute. På Spotify også.

Har gitt den noen gjennomspillinger de siste ukene, og synes vel kanskje den er jevnere enn de to foregående, selv om høydepunktene ikke er like fremtredende. Det er mindre Frank-og-gitaren her, og mer full bandbesetning. Mer rock'n'roll også, selv om folken og poppen aldri er langt unna. Tempoet er jevnt over høyere enn på de to første platene.

Det gir mening at Frank Turner på den pågående turnéen reiser rundt med fullt band, for det høres ut som de nye låtene både er skapt med tanke på to gitarer, bass og trommer, og at de egner seg langt bedre live for et fullt band enn for en enslig singer/songwriter.

Han skal spille både i Helsinki, Stockholm, Göteborg og København, men ikke i Norge, dessverre. Personlig gleder jeg meg stort til 9. desember, når han kommer til intime Loppen her i København.

[Åja, jeg hadde visst allerede skrevet om turnéen. Uansett, Poetry Of The Deed er verdt å sjekke ut]

(Innlegget ble redigert 21.11.09 12:08)

Fygaren
FygarenInnlegg: 40003
16.06.12 14:50

Eldgammel tråd, men siden Frank Turner skal spille sitt første show i Norge om en drøy måned føler jeg at det er bryet verd å trekke den frem. 

Definitivt en konsert jeg kommer til å få med meg. Er interessant at de trekker frem koblingen til Dropkick Murphys, da jeg oppdaget ham nettopp som følge av at han var oppvarmer for dem på deres St. Patrick's Day-tour i år. Fant ut at jeg skulle gi ham en sjanse, og det var vel verd det. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg