Zinklar |
21.02.09 22:37
ZinklarInnlegg: 8310
Lev Tolstoj, mannen bak noen av tidenes beste bøker og en av verdenshistoriens mest komplekse skikkelser, fikk rundt 1900 et spørsmål av den yngre beundreren Anton Tsjertkov spørsmål om hva hans favorittmusikk var. Den aldrende mannen med sin profetiske kraft begynte med å deklamere sin kjærlighet for Beethoven og hans verker, før den skrøpelige kroppen endelig fant tilbake til sitt menneskefientlige og bitre sinn og bet i seg hele svaret. Det ble en lang pause hvor Tolstoj stirret tomt på den yngre beundreren, før han rasende fortsatte med de berømte ordene: "Musikk av folket, med folket og for folket." Og mer ble det ikke sagt den dagen.
Det var besynderlige ord fra en mann som selv etter sine skriftemål og etter forkastelsen av alt han hadde latt seg forføre av i sine yngre, hedonistiske dager, satt og spilte Beethoven og annen klassisk musikk han erklærte sitt hat for. Men hva er egentlig musikk som er laget av folket, med folket og for folket? Med dette som utgangspunkt skal jeg i denne tråden bli bedre kjent med folkemusikk.
Vilkårlige album innenfor denne meget vide og løst definerte sjangeren skal her lyttes på, føles på og vurderes. Men hvilke album er det man egentlig kan få se i denne tråden? For hvordan skal man egentlig tolke Tolstojs ord? Er det kun uarrangerte folkeviser, sunget og spilt av en stakkarslig bonde, akkompagnert av balalaika, fele og et trekkspill? Er det kun felevalser fra Gudbrandsdalen? Eller utelukkende reels med sekkepipe, fele og fløyte?
Det er vanskelig å definere. Men her i denne tråden skal jeg gjøre et forsøk på å treffe på det meste, så lenge det ikke innebærer kun elementer av folkemusikk eller for mye elektrisitet i instrumentbruken. Om det er norsk, amerikansk, øst-europeisk eller arabisk. Forslag på en god definisjon mottas med takk.
Og første album som skal vurderes kommer litt senere. "After The Break" med Planxty er først ut.
madigan |
19.08.09 18:49
madiganInnlegg: 2697
Hei,jeg er også veldig glad i både Plaxty og Christy Moore,men man må ikke glemme andre gruppene i samme sjanger,det finnes en god del fra 60-70 og 80 tallet vi skjelden hører om.
Du har nevnt litt fra Scottland, såvel som Irland,men en god del kom vel fra England også,f-eks Dubliners,(til tross for at de er Irske,var de mere populære internationalt,og i England,enn hjemme i Irland) og de synger som kjent nesten bestandig på Engelsk,Dessuten har vi Chiftains (også Irske) og her begynner du å få litt problemer med med mangfoldet,for de har produsert nesten tre ganger så mye enn Planxty og Christy Moore tillsammen,og også i samme sjanger,til og med samme låter,så jeg skjønner ikke helt at du tør å bare nevne planxty uten å gå innom Chiftains,selv om Christy Moore har blit nominert som best et å annet år,det samme har Chiftains gjort.
Dessuten har vi The Finbar Furies med Davey Arthur som også har sine pris utdelinger for en rekke album.
Så kan vi jo da omsider ta England,som fostret opp band som The Johnstons (tidlig Johnstons) hadde reeler og gigs samt tekster på Gaelisk etter hvert fikk de rock under vingene de også,vi har Sweeney's men (ikke så ulikt Dubliners å høre på,men de har sin egen greie allikevel) bra greier.
Vi husker jo Ashley Hutchings startet opp Fairport Convention og senere Steeley Span,selv om disse kansje lå mere under folk/rock er de likevel noen av de største gruppene som noensinne har generert denne type sjanger.
Defor synes jeg at greit at du subjektivt foretrekker Planxty og Christy Moore,men det er andre som følger med også,å vi tar ikke for gitt at de skal ha hele kreditten for seg selv,det var mange som delte ut forskjellige biter av anglesisk kultur,planxty og Moore skal selvsagt ha for det de har bidratt med,men som sagt,Det var mange om beinet som vi følger med på :)
(Innlegget ble redigert 19.08.09 18:54)
Johnny-come-lately3 |
19.08.09 19:06
madigan: Fairport Convention
Han liker ikke slike historieforfalskninger. Trist, men det er jaggu meg verst for ham.
Zinklar |
19.08.09 19:08
Johnny-come-lately3: Han liker ikke slike historieforfalskninger. Trist, men det er jaggu meg verst for ham.
Historieforfalskning så visst. Folkerock har ingenting med folkemusikk å gjøre.
Johnny-come-lately3 |
19.08.09 19:12
Zinklar: Historieforfalskning så visst. Folkerock har ingenting med folkemusikk å gjøre.
Men likefullt verst for deg som nekter deg gleden av Richard Thompsons eminente gitarspill, låtskriver-og arrangørtalent, samt Sandy Dennt's sorgtunge og erkebritiske vokal.
madigan |
19.08.09 20:18
Johnny-come-lately3: samt Sandy Dennt's sorgtunge og erkebritiske vokal.
Sandy Denny ja,fy flate for en stemme,dame med stor D gitt.
Fikk forresten Liege & Lief som remastret,og der holdt jeg nesten på å få sjokk,se her hva de skriver sitat fra coveret:in1969 Ashley Hutchings and Sandy Denny left the band forever,sitat slutt.
Ashley er jo grei,han startet jo opp Span,så han viste jeg om,men at Sandy forsvant viste jeg ikke,trodde hun var fullmedlem av Fairport helt til slutt,men så viser det seg at de bare har leid henne inn som vokalist på alle album hun var med på etter 69,hviste du det ?
(Innlegget ble redigert 19.08.09 20:18)
Johnny-come-lately3 |
19.08.09 20:27
madigan: men så viser det seg at de bare har leid henne inn som vokalist på alle album hun var med på etter 69,hviste du det ?
Hun er jo bare med på to plater etter '69, Live Convention og Rising for the Moon, fra '74 og '75. Foruten gjestevokal på en låt hver på Rosie og Babbacombe Lee da, men det kan ikke regnes. Men hun gjorde jo en serie sporadisk briljante soloskiver.
madigan |
19.08.09 20:32
Johnny-come-lately3: Men hun gjorde jo en serie sporadisk briljante soloskiver.
Oh yeh, det gjorde hun,må legge til at jeg ikke har senere skiver med fairport, unntatt moat on the legde live fra 1980 da,de Fairport skivene som jeg har er vel fra den første til rise at the moon liksom,men jeg har lyst på en de har på cdon som heter noe sånt som live in Oslo,har du hørt/hvert borti den,ser jo litt morsom ut:)
(Innlegget ble redigert 19.08.09 20:35)
Johnny-come-lately3 |
19.08.09 20:36
Har hørt at den er ganske middelmådig, men det er vanskelig å bedømme noe man ikke kjenner selv ;) men det er sikkert gøy å ha den bare ppå gunnlag av at det er i Oslo i '75. Vurderer den selv.
madigan |
19.08.09 20:40
Johnny-come-lately3: men det er sikkert gøy å ha den bare ppå gunnlag av at det er i Oslo i '75. Vurderer den selv.
Ja,ikke sant,det er vel det som er litt kult.
madigan |
19.08.09 21:01
Var inne på cdon for å sjekke ut dette albumet nøyere,Many ears to plase-live in Oslo 75,og Sandy er med der,da er vurderingen min over,og den er herved bestilt :)
Johnny-come-lately3 |
19.08.09 21:09
madigan: den er herved bestilt
Du får gi tilbakemelding da, om låtvalg og kvalitet .
madigan |
19.08.09 23:00
Johnny-come-lately3: Du får gi tilbakemelding da, om låtvalg og kvalitet .
Ja,hehe,kansje best å starte en ny tråd da,for han liker jo ikke at vi infiserer tråden hans med (hvar det historieforfalskninger) men jeg skal gi melding om skiva,tar vel ei ukes tid før den ligger i postkassa.
Og til trådstarter vi jeg bare ønske lykke til videre med tråden,om du bare skal se ting fra din egen synsvinkel,så har jo vi andre egentlig ikke noe her å gjøre .
Good luck
You're gonna need it :)
Zinklar |
19.08.09 23:29
madigan: Og til trådstarter vi jeg bare ønske lykke til videre med tråden,om du bare skal se ting fra din egen synsvinkel,så har jo vi andre egentlig ikke noe her å gjøre .
Hva! Her starter du en fin-fin diskusjon og svarer ikke engang på tiltale! Nei, nå må jeg si meg skuffet. Endelig noen som kunne skape litt blest her, tenkte jeg. Og gav deg svar som fortjent. Og så stikker du avgårde uten annet svar enn dette. Og jeg som trodde det var sunt med forskjellige synsvinkler. Stikk nå ikke av, for Guds skyld!
Zinklar |
19.08.09 21:15
Johnny-come-lately3: Men likefullt verst for deg som nekter deg gleden av Richard Thompsons eminente gitarspill, låtskriver-og arrangørtalent, samt Sandy Dennt's sorgtunge og erkebritiske vokal.
At denne tråden er tilegnet ekte folkemusikk, erkekonservativ som man da må være, betyr ikke at jeg kan ta fra meg slike gleder. Man kan godt kose seg med musikk av typen ikke-folkemusikk, men da holder man det utenfor denne.
Men hyggelig med litt aktivitet her. Det gleder. Det stoffet dere bringer inn i tråden kan man jo tross alt krangle på.
Johnny-come-lately3 |
19.08.09 21:19
Zinklar: Det stoffet dere bringer inn i tråden kan man jo tross alt krangle på.
Er jo uansett det du liker best, jfr. fotballforumet... hehehe. Og Van the Man-tråden din.
Zinklar |
19.08.09 21:22
Johnny-come-lately3: Og Van the Man-tråden din.
Mer harmonisk tråd på VGD finner du da ikke!
Og hvorfor er ikke du aktiv inne på litteratur-forumet, om jeg tør spørre?
Johnny-come-lately3 |
19.08.09 21:28
Zinklar: Og hvorfor er ikke du aktiv inne på litteratur-forumet, om jeg tør spørre?
Jeg er blitt så svaksynt og hjerneskadd på mine eldre dager at jeg har gått ned fra en bok om dagen til 20 i året. Samt at jeg liker bedre å lese bøker enn å bable i vei om dem... på musikkforumet møter man derimot endel grepa bønder med sterke meninger og alt for mange bleke bytamper som liker det de tror er 'vanskelig' musikk til at jeg klarer å holde stillt.
Johnny-come-lately3 |
19.08.09 21:28
Johnny-come-lately3: svaksynt og hjerneskadd på mine eldre dager
Alle disse fæslege elektriske instrumentenes skyld, jeg sverger..!!!
Zinklar |
19.08.09 21:37
Johnny-come-lately3: på musikkforumet møter man derimot endel grepa bønder med sterke meninger og alt for mange bleke bytamper som liker det de tror er 'vanskelig' musikk til at jeg klarer å holde stillt.
Jeg vet ikke om jeg skal nikke anerkjennende eller om jeg skal knytte med neven. Siden jeg er en fæl bondetamp med ei grusom dialekt som hater byfolk som vil ha ulv ute blant sauene, så nikker jeg anerkjennende. Jeg forstår ikke dette oppstyret med tomler, men denne gangen tror jeg det er rett å gi en. Ned med bleke bytamper!
madigan |
19.08.09 19:12
Zinklar: torieforfalskning så visst. Folkerock har ingenting med folkemusikk å gjøre.
Hva mener du med historieforfalskninger???
Johnny-come-lately3 |
19.08.09 19:18
madigan: Hva mener du med historieforfalskninger???
You can't argue with a sick mind ;)
madigan |
19.08.09 19:25
Zinklar: Folkerock har ingenting med folkemusikk å gjøre.
Nei,ikke om man skal pirke på instrument bruk,det som Fairport og Span gjorde var vel og eksprementere,men om du tar albumet til Span,'' Hark the village can vait'',så er det vel dette de ekspremiterer minst på,her er det fuldt opp med Dulchimer,Bouzoki og mandoliner,men de har allikevel trommer bass og kompgitarer da,det kan vel ikke taes som helt stuerein folkemusikk,det er jeg enig i,men dog et frisk album.
madigan |
19.08.09 19:39
Dessuten gjør jo Christy Moore mye av det samme som både Fairport og Span på noen av sine soloalbum,f-eks Nancy Span albumet,det er jo Fairport og Span prega som bare det,med både trommer bass og gitarkomp,også albumet ''Whatever tickles your fancy,er jo Fairport og Span opp av dage,så jeg skjønner ikke helt hva du roter med!
(Innlegget ble redigert 19.08.09 19:40)
Zinklar |
19.08.09 21:17
madigan: Dessuten gjør jo Christy Moore mye av det samme som både Fairport og Span på noen av sine soloalbum,f-eks Nancy Span albumet,
Det er jeg fullt klar over, og etterhvert som jeg ble mer og mer kjent med Christy Moore, desto mindre likte jeg ham. Men han har i alle fall gjort en fin innsats for de tradisjonelle irske visene, og skal ha æren for det. Og det er også av den grunn at jeg for evig og alltid kommer til å foretrekke supermusikeren Andy Irvine. Selv om han også ikke lykkes på noen album, så gjør han det så til de grader på mange album. Spesielt med Patrick Street. Det er noe av det tøffeste av irsk musikk!
trak1oregg |
24.11.09 22:10
trak1oreggInnlegg: 99
Her var det mye interessant lesing, zinklar, selv om jeg bare har skummet gjennom det meste. Det mest interessante er de du skriver om norsk folkemusikk, og lurer mest på hva din egen bakgrunn er? Spiller du sjøl?
Zinklar |
24.11.09 23:06
trak1oregg: Det mest interessante er de du skriver om norsk folkemusikk, og lurer mest på hva din egen bakgrunn er? Spiller du sjøl?
Eg er fyst og framst ein ivrig gamaldansar, men eg kan òg spele komp. Deltok ikkje på tevling på sommarens landskappleik, men var med å spele til dans ein kveld, og sjølvsagt noko buskspel ymse stader eg ikkje kjem i hug no og ikkje var medviten om den gong heller. Men det er dansen som er bakgrunnen. Og rett og slett fordi eg tykkjer det er så ven og flott musikk. Men eg er han som elskar flatfelemusikken her til lands, noko du kanskje har lagt merke til.
Godt du berre har skumma, veit ikkje lenger om eg kan stå for kva eg skreiv fyst i tråden. Men det var òg meininga for min del med denna tråden, å utvikle mi viten om folkemusikk verda over og smaken min for.
Er du òg av dei som er svak for folkemusikk som spelast på tradisjonelt vis?
trak1oregg |
25.11.09 16:01
Zinklar: Eg er fyst og framst ein ivrig gamaldansar, men eg kan òg spele komp. Deltok ikkje på tevling på sommarens landskappleik, men var med å spele til dans ein kveld, og sjølvsagt noko buskspel ymse stader eg ikkje kjem i hug no og ikkje var medviten om den gong heller. Men det er dansen som er bakgrunnen. Og rett og slett fordi eg tykkjer det er så ven og flott musikk. Men eg er han som elskar flatfelemusikken her til lands, noko du kanskje har lagt merke til.
Godt du berre har skumma, veit ikkje lenger om eg kan stå for kva eg skreiv fyst i tråden. Men det var òg meininga for min del med denna tråden, å utvikle mi viten om folkemusikk verda over og smaken min for.
Er du òg av dei som er svak for folkemusikk som spelast på tradisjonelt vis?
Jeg er oppvokst (i den grad jeg er det) i nevnte Vårdalen, og kommer fra det man kaller spelmannslekt (men det er egentlig alle slekter i der). Da er man på en måte dømt til å ha et forhold til folkemusikken og gammeldansen, selv om jeg kanskje først og fremst tenker på meg selv som "rocker". Er først og fremst ganske ivrig lytter når det gjelder folkemusikk/gammeldans. Har også spilt mye komp til gammeldans opp gjennom åra, og har også som regel vært deltaker på Landsfestivalen. De siste årene har det kun vært buskspel. Spiller også en del torader, og litt fele til husbruk.
Om jeg er svak for folkemusikk som spilles på tradisjonelt vis? Ja, det er jeg. Men det jeg er kanskje enda svakere for folkemusikk som er spilt på litt utradisjonelt vis. Det viktigste er at utøverene vet i hvilke sammenhenger de kan gjøre noen "sprell". Uansett er det viktigste at det er stilfult gjort. For eksempel så mener jeg at man skal være knallhard på tradisjonene når man spiller solo, men at man kan "utfolde" seg mere i grupper. Som jeg skrev, er det noen år siden jeg har deltatt i konkurranser, og noe av grunnen til det er at jeg syns det er kjedelig at gammeldansidealene er som de er. Måten kompet, og da først og fremst gitaren, brukes i gammeldansen i dag er et hån mot gitaren som instrument. Og hvis noen er så "crazy" at de prøver å gjøre noe litt utenom det vanlige havner de langt ned på resultatlistene. Folk (les dommerene) må skjønne at ting er slik de er i dag pga noen "bestemte" at det skulle være slik for 30-40 år siden. Musikken kan være flere hundre år, men måten å spille den på er fra 70-tallet. Akkurat som at ting ikke har gått fremover, eller utviklet seg. Gammeldansen vil lide en rask, og ikke spesielt smertefull død, hvis det ikke blir "lov" å gjøre noe litt utenom det vanlige.
Det var forresten ikke landskappleik i år!
Zinklar |
25.11.09 16:30
trak1oregg: Det var forresten ikke landskappleik i år!
Og måtte Gud forby at det skjer ein gong til. Eg vel å kalle det landskappleik uansett, då eg meinar at årets "NM" var eit hån mot både gamaldans og folkemusikk. Ikkje spesielt vellukka, i alle fall. Men det er vel attende til god, gamaldags praksis neste år, med kappleik på Voss og Gamaldanstreff.. ehm, var det oppi Nordfjordeid?
Artig med ein deltakar frå sjølvaste flatfeleland her i Noreg, og kanskje den staden folkemusikken står sterkast i heile Noreg, inkludert alle hardingfeledistrikt. Eg er imponert over dominansen frå Gudbrandsdalen i tevlingene eg har fått med meg; det er skapa noko spesielt særeige nørdst oppi Dalen over alle daler. Så eg vonar at du som kjem frå det mest korpulente folkemusikkmiljø er fornøgd med kva som har kome fram, og rettar eventuelle feil.
Eg er halvvole på bølgelengde med deg angåande kompen i norsk folkemusikken. Ein er så absolutt ikkje sprek nok til å utvikle bruken av kontrabass, gitar og elles andre instrument enn fele og trekkspel (Orsak at eg trekk turadar og liknande inn under trekkspelgruppa, det gjer berre alt så mykje enklare). Utruleg lettvinn løysing, i kvart einaste lag og gruppe, og her har ein utruleg mykje å hente inspirasjon av frå folkemusikk i andre land, spesielt frå dei keltiske landa som har mykje til felles elles òg. Men i kva grad gamaldansen lid under det er eg meir usikker på. Musikalsk innovasjon i form av annan bruk av taktinstrument trur eg ikkje ville slå heldig ut i dansing.
trak1oregg |
25.11.09 17:10
Zinklar: Og måtte Gud forby at det skjer ein gong til. Eg vel å kalle det landskappleik uansett, då eg meinar at årets "NM" var eit hån mot både gamaldans og folkemusikk. Ikkje spesielt vellukka, i alle fall. Men det er vel attende til god, gamaldags praksis neste år, med kappleik på Voss og Gamaldanstreff.. ehm, var det oppi Nordfjordeid?
Årets løsning var engentlig grei for meg som kun var "tilskuer". En vanlig kappleik har for meg for mange uinteressante klasser. Er vel egentlig bare a- og b-klassa, durspillklassa, lagspel og åpen klasse som er interessant på landskappleiken. Landsfestivalen derimot har nesten for få klasser i seg sjøl. I år var det liksom noe interessant passe ofte, og lite som kræsja for min del. Jeg har også en samboer som ikke er like ivrig på festivallivet som meg, og da var det greit å få "to festivaler til tiden av én). Men skjønner at det var stressende for de som deltok på mye. Neste år blir det nok kun Nordfjordeid på meg pga familieforøkelser.