Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Patti Smith, tøffeste dama i gata!

[ Trådet ] NYTT TEMA
Eastwick
EastwickInnlegg: 3639
10.06.09 18:59

Glem at Patti er punk. Patti er gudinne!

Eg kan forstå at folk vil/ville båssette henne som en punker, men Patti Smith er så mye mye mer.

Hør på mesterverket Easter, det er da ikkje punk? Det er så klassisk rock 'n roll du kan komme!
Horses er meget bra, men ikkje mitt favorittalbum. Har oppdaget Radio Etihopia hvor Pissing In A River må være blandt de tøffeste sangene noensinne!
Gud bevare meg vel så bra!

Nå er ikkje eg noen Patti Smith ekspert, og har heller ikkje alle hennes album, men Gone Again og Wave er også verdt hver eneste krone!

For de som ønsker denne dronninga i en annen versjon, så bør dere sjekke ut hennes Twelwe album der hun gjør noen meget spennende coverversjoner av mange av sine favorittsanger bl.a. Changing Of The Guards (Dylan), Helpless (Young), Gimme Shelter (Stones), Boy In The Bubble (MEGET bra!) (Simon) og Smelles Like Teen Spirit (Nirvana).

Faen at eg aldri får sett henne på konsert!!!

Break It Up...!

STONEHARDING
STONEHARDINGInnlegg: 634
10.06.09 20:26
Eastwick: Hør på mesterverket Easter

Hør hør...innertier Eastwick....kunne ikke vært mer enig.........og Pissing in the river er helt utrolig.....

HypnoToad
HypnoToadInnlegg: 2859
10.06.09 21:47

Jeg har Gone Again, Easter og den coverskiva på PCen. Det er kun den førstnevnte skiva jeg har hørt på, og jeg likte forsåvidt den. Men det er liksom ikke noe jeg setter på for å høre.

Zinklar
ZinklarInnlegg: 8962
10.06.09 21:59

Patti Smith er keiserinna du ikke våger å sette på plass eller overstyre. Patti Smith er dama Russland hadde trengt etter Peter den store. Ikke overraskende er jeg helt enig med deg, Eastwick. De tre albumene jeg har av Patti er fantastiske.

Eastwick
10.06.09 22:15
HypnoToad: Jeg har Gone Again, Easter og den coverskiva på PCen. Det er kun den førstnevnte skiva jeg har hørt på, og jeg likte forsåvidt den. Men det er liksom ikke noe jeg setter på for å høre.

Det burde du! Du som er Nick Cave fan burde like Gone Again. Mørk plate d der!

Prøv igjen ;)

Eastwick
10.06.09 22:17
Zinklar: Ikke overraskende er jeg helt enig med deg, Eastwick. De tre albumene jeg har av Patti er fantastiske.

Hvorfor overrasker ikkje dette meg?
Hvilke album har du?

Zinklar
10.06.09 22:31

Nå fant jeg faktisk fire! Visste ikke at jeg hadde "Wave". Har ellers "Horses", med den rimelig knallharde, men akk så vidunderlige, coverversjonen av Van Morrisons "Gloria", "Easter", med "Because The Night" som hun gjør tusen ganger bedre enn ham hun skrev låta til, og "Radio Ethiopia".

Spørs om jeg ikke må gjøre meg bedre kjent med "Wave".

STONEHARDING
STONEHARDINGInnlegg: 634
10.06.09 22:44

..........ellers så vil jeg anbefale samlealbumet "LAND" fra 2002 for alle som vil bli bedre kjent med dronninga....glimrende samling som dekker over det meste.....fra 1975-2002

tinytim
tinytimInnlegg: 6322
10.06.09 22:56

Det finnes et fantastisk liveopptak fra svensk TV i 76 - utgitt på bootlegen "I Never Talked to Bob Dylan". Her Velvets "We're gonna have a realgood time together".

Eastwick
10.06.09 22:59

Horses, med et av rockens aller aller beste cover er knall, så også Easter.

Skulle egentlig kjøpte Radio Etihopia tidligere i uka, men de hadde det ikkje, så eg ente opp med Wave som også var meget bra :) Tror Revenge og Citizen Ship er mine favoritter på det til nå.

Må få meg Radio Etiophia snart!

natura
naturaInnlegg: 250
11.06.09 22:12

Patti Smith er bare helt rååå:)

Jeg har ikke noe stort behov for å ha "alle" platene til grupper/artister jeg liker, men av henne har jeg 4 plater... og har akkuratt bestilt denne DVD "Dream of life" og har nok ikke kjøpt siste cd"en heller for å si det sånn!

Kjøpte for 2-3 år siden Horses og Gone again. To veldig forskjellige album. Horses er en veldig energisk og fengende plate, og en plate jeg likte med en gang. Gone again er et mer melankolsk og vemodig(er melankolsk og vemodig egentlig det samme?). Dette albumet har jeg brukt litt mer tid på å like, men gud så bra det er.

For noen uker siden kjøpte jeg Easter og Twelve... De er jo så  bra!! Har hørt mye på endel av sangene fra Easter, så dette albumet "kjente" jeg godt. Men Twelve var ukjent, faktisk flere av sangene jeg aldri har hørt før. Et veldig solid album, dette også.

Oppdaga litt seint at hun faktisk var både i Molde og i Bergen i fjor sommer. Det måtte ha vært en opplevelse!!

Ett lite knippe av mine favoritter... faktisk veldig vanskelig , da må man jo utelukke noen, og det er noe med helheten i albuma, Som gjør de så bra. Men prøver.. Gloria, redondo beach, free money, land,(Horses), till victory, because the night, rock n roll nigger, 25th floor(Easter) Gone Again, Beneath the southern Cross, Summer Cannibals, dead to the wold, My Madrial.

De beste på Twelve albumen er etter min mening Helpless, Gimme Shelter, Within you whitout you, White rabbit, The boy in the bubble, Soul kitchen.

Digger den dama:)

(Innlegget ble redigert 11.06.09 22:42)

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 3864
12.06.09 00:27

Kommer høyt, om ikke høyest, opp på listen over de tøffeste rockepikene gjennom tidene. Få som har like svære bein i nesa og hatt tilsvarende innflytelse. I tillegg er hun jo som folk er inne på her en interessant kunstner utover bare musikken.

Har sovet litt på det meste musikalske etter den fantastiske debutplaten, men etter å ha gått lenge uten å ha hørt noe særlig på Patti gjenopptok interessen seg da jeg begynte å sjekke ut Radio Ethiopa og Easter nærmere. To dødsfete skiver.

Gikk glipp av den dokumentarfilmen da den gikk på Cinemateket, dels fordi jeg ble skeptisk etter å ha fått inntrykk av at den var i overkant pretensiøs. Men angrer litt på at jeg ikke fikk satt av tiden.

Hun er forøvrig visstnok å se i Jean-Luc Godards kommende film. Det kan bli spennende.

natura
naturaInnlegg: 250
12.06.09 07:06
Eastwick: Har oppdaget Radio Etihopia hvor Pissing In A River må være blandt de tøffeste sangene noensinne!
Gud bevare meg vel så bra!

Ja, Pissing in a River er en ultra bra sang:)

men kjenner lite til de andre sangene på Radio Etiopia, mye bra?

gøy å se at vi er flere som liker Patti Smith.

Dancing barefoot er og en fin fin sang.

Eastwick
14.06.09 12:19
natura: men kjenner lite til de andre sangene på Radio Etiopia, mye bra?

JA! :)

Men altså, Pissing In A River er månedens sang for min del. Gud bevare meg vel!

Eastwick
14.06.09 12:23

Vil og slå et slag for en låt ved tittelen Mother Rose fra albumet Trampin' som er en meget fin popsang.

Eastwick
15.06.09 23:28

Pissing In A River Live 2007

Fy faen, fy faen, fy faen...

AtomHeartFather
AtomHeartFatherInnlegg: 436
20.06.09 01:02

Herlig tråd, herlig dame!

Eastwick
09.07.09 22:11

Dream Of Life

En flott biografi/dokumentar om vår heltine! Veldig "kunstnerisk" film. Forbasket personlig, overraskende personlig.

Anbefales til alle fans!

Eastwick
22.08.09 22:32

Pissing In A River er ikkje bare månedens sang, men faen meg årets sang!

Ivan Kral, gitaristen på 70-tallet, hva skjedde? Hvorfor fortsatte han ikkje i bandet da de gjorde comeback i 88?
Han var/er jo fantastisk!

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3Innlegg: 2610
22.08.09 23:06

(Ivan var hovedsaklig bassisten, Eastwick. Lenny Kaye var og er leadgitaristen hennes, selv om andre, som Tom Verlaine og senere Oliver Ray trår til innimellom)

Eastwick
22.08.09 23:34

Hmm, både Lenny og Ivan er oppført som gitarister og bassister. Youtubeklipp viser da tydlig av Ivan spiller gitar. Det står til og med spesifikt av Ivan spiller Les Paul, mens Lenny spiller Stratocaster.

Ta f.eks. Citizen Ship (sangen til Ivan), der er det herlig gitarspill, det må være Ivan for det låter Les Paul og det høres ikkje ut som Lenny.

Uten for mye erfaring så virker Ivan litt mer rockete enn Lenny, mye mulig det bare er noe eg tror.

tinytim
tinytimInnlegg: 6322
22.08.09 23:40

Apropos Kral:

Det finnes en DVD som heter Dancing Barefoot/Blank Generation der Dancing Barefoot er en dokumentar om Kral (muligens fra Tsjekkisk TV) og Blank Generation er Krals film om New York punken. Kornete sort/hvittklipp og dårlig, usynkronisert lyd (ofte fra plate) karakteriserer sistnevnte. Ellers har Kral gitt oss soloalbumet Nostalgia på 90-tallet en gang.

Eastwick
23.08.09 00:06

Det er dette eg liker med VGD. Det er alltid noen som kan gi et svar :)

Nostalagia ligger på Spotfy, så det skal få noen runder. DVD'en har verken PK eller cdon. Får lete litt mer, men den høres spennende ut.

Takk for tipset :)

Eastwick
23.08.09 00:11
Johnny-come-lately3: Og Lenny er da rocka som få andre brillejesuser. Hva med "Rock'n'Roll Nigger"?

Akkurat det er bare en slags vrangforestilling eg har fått, så du må ikkje bry deg så mye om det haha

Mye kan sies om Rock 'n Roll Nigger, men det tøffeste er faktisk når Lenny begynner å synge. Det er ikkje det at han synger dårlig eller noe, men han blir rett og slett tynn i forhold til Patti. Patti høres ut som en mann og Lenny som ei dame haha

Forøvrig har eg ingen verdens ting imot Lenny Kane, han er en knallgod gitarist. Det var bare det at Ivan Kral har liksom forsvunnet, iallefall for meg. Inntil nå.

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3Innlegg: 2610
23.08.09 01:02
Eastwick: Forøvrig har eg ingen verdens ting imot Lenny Kane, han er en knallgod gitarist. Det var bare det at Ivan Kral har liksom forsvunnet, iallefall for meg. Inntil nå.

Skjønner veldig godt hva du tenkte her, har vært der en gang eller ti sjøl, vettø ;)

Ellers står det ting om Lenny her og Ivan her.

Xiophyria
XiophyriaInnlegg: 407
23.08.09 01:19
Eastwick: Dream Of Life En flott biografi/dokumentar om vår heltine! Veldig "kunstnerisk" film. Forbasket personlig, overraskende personlig. Anbefales til alle fans!

Fantastisk dvd dette her - anbefales på det varmeste :)

UVox
UVoxInnlegg: 13861
23.08.09 01:26
STONEHARDING: ..........ellers så vil jeg anbefale samlealbumet "LAND" fra 2002 for alle som vil bli bedre kjent med dronninga....glimrende samling som dekker over det meste.....fra 1975-2002

Helt klart.

Min interesse for Patti Smith var heller laber. Ok, greie enkeltlåter her og der liksom, men riktig venn med ble jeg ikke. Land fikk meg på bedre tanker.

Zinklar
08.02.10 12:10

Grepa kjerring ho Patti, eg trur ho har møtt på dei underjordiske eit par gongar i løpet av livet sitt. Difor er det sjølvsagt greit at ho ikkje har fele, men rett og slett berre er tøff.

Eastwick
08.02.10 22:40

Gloria må være en av de beste coverlåtene der ut!

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg