Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Neil Young-remasters

[ Trådet ] NYTT TEMA
Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
12.08.09 17:33

Kjøpte disse(altså de fire første soloplatene) i dag for oppsparte bonuspoeng på PK(lurer på om jeg så gilmour også..), og hører nå Harvest for første gang. Det som slår meg er at det er nettopp som om jeg hører den for absolutt første gang: lyden er helt avsindig ren, men samtidig dyp og detaljerik.

Anbefales på det varmeste. Håper han gjør dette med absolutt alle skivene. Kanskje vi til og med får Time Fades Away? Det ville i såfall vært både på høy tid og utrolig herlig.

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
13.08.09 10:09

Jeg bumper litt her, bare for å dryge litt. Etter å ha hørt alle fire må jeg si meg over måte fornøyd, men det er Harvest og After the Gold Rush som har trengt denne oppgraderingen mest.

Det er noen vokalharmonier på sistnevnte der det tidligere hørtes ut som om det bare var noen fyrer sang sammen som nå er blitt nesten utenomjordisk vakre.

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
15.08.09 00:41

Til og med "There's a World" og "A Man Needs A Maid" er utenomjordisk vakre etter oppgraderingen. Og gitaren og pianoet på "Alabama" kan nesten ikke beskrives med ord...

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
15.08.09 15:48

Tyter litt videre jeg da, siden jeg tydeligvis er den eneste som fortsatt kjøper cd'er her...

Liker man NY bør man kjøpe disse, lurer man på om man liker NY bør man kjøpe disse, liker man ikke NY skal man kjøpe dem og bli omvendt.

Årets lydmessige julegave og det tør jeg si uten å ha fått hørt Beatles-boksene.

tinytim
tinytim
15.08.09 16:04

Har akkurat bestilt After the Gold Rush fra Amazon.co.uk. De har blitt så treige på å levere, så jeg får vel den i postkassen om en ukes tid.
Har egentlig bestemt meg for ikke å kjøpe nyutgivelser av CD-er jeg har fra før lenger, men entusiasmen din overbeviste meg:-)

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
15.08.09 16:13

Wo-ho!

Du kommer til å bli rystet i din sjel, mann. Vokalene på "Birds" er ubeskrivelige. Er det nærmeste jeg har vært på å oppleve "ha dem i rommet"-følelsen.

tinytim
tinytim
15.08.09 16:22

Da har jeg noe å se frem til. Håper Journey through the Past og (spesielt) Time Fades Away er blant de neste nyutgivelsene.

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
15.08.09 16:26

Ja, de bør jo strengt tatt være det. Og TFA er en av hans ti beste skiver i mine ører, så nå er det jaggu meg på tide at den blir lettere å få kloa i.

Men ingen vet hva Neil mener er logisk...

tinytim
tinytim
15.08.09 16:30
Johnny-come-lately3: TFA er en av hans ti beste skiver i mine ører

Enig der.

Jonasar
Jonasar
15.08.09 16:31
Johnny-come-lately3: og hører nå Harvest for første gang

Harvest er i mine øyne det beste albumet som har blitt lagd!

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
15.08.09 16:36
Jonasar: Harvest er i mine øyne det beste albumet som har blitt lagd!

Da bør du høre denne versjonen, det blir som sagt som å høre den med nye ører ;)

Jonasar
Jonasar
15.08.09 16:37
Johnny-come-lately3: pianoet på "Alabama" kan nesten ikke beskrives med ord...

La oss ikke glemme are you ready for the country!

Gitaren og stemmen på Needle and the damage done

Old man, A man needs a Maid...

Jonasar
Jonasar
15.08.09 16:39
Johnny-come-lately3: Da bør du høre denne versjonen, det blir som sagt som å høre den med nye ører ;)

skal dra ned og høre med dem, takk for tipset ;)

har faktisk vært i butikken og kjøpt 4 eksemplarer!

de andre ligger utslitt i en skuff, samleobjekt :p

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
15.08.09 17:05
Jonasar: har faktisk vært i butikken og kjøpt 4 eksemplarer! de andre ligger utslitt i en skuff, samleobjekt :p  

Hehe, ja, jeg har vært akkurat der med noen skiver sjøl. En blanding av galskap og kjærlighet som er uslåelig. Eller, forresten, kjærlighet er jo galskap.

Men ja, løp løp, dette er verd å få med seg!

Jonasar
Jonasar
15.08.09 17:13
Johnny-come-lately3: Hehe, ja, jeg har vært akkurat der med noen skiver sjøl. En blanding av galskap og kjærlighet som er uslåelig. Eller, forresten, kjærlighet er jo galskap. Men ja, løp løp, dette er verd å få med seg!

i will :)

noen som vet historien til A man needs a maid forresten?

har vanskeligheter for og tru av han prater om en hushjelp...

tinytim
tinytim
15.08.09 20:10
Jonasar: noen som vet historien til A man needs a maid forresten?   har vanskeligheter for og tru av han prater om en hushjelp...

Han synger vel at han ønsker seg en tradisjonell kvinne/kjæreste, en som kan stelle hjemme for ham. En kjerring av den gamle skolen, ikke noen feministhippie. Linjen "I fell in love with an actress" referer nok til hans daværende samboer Carrie Snodgress, som for øvrig akkurat hadde spilt hovedrollen i filmen Diary of a Mad Housewife da de møttes.

Neil Young  - mannssjåvenistgris... "Welfare Mothers" er en annen av disse i dag politisk ukorrekte tekstene hans - skjønt hvor alvorlig de er ment er et annet spørsmål.

(Innlegget ble redigert 15.08.09 20:14)

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
15.08.09 20:26

My life is changing
in so many ways
I don't know who
to trust anymore
There's a shadow running
thru my days
Like a beggar going
from door to door.
I was thinking that
maybe I'd get a maid
Find a place nearby
for her to stay.
Just someone
to keep my house clean,
Fix my meals and go away.
A maid. A man needs a maid.
A maid.
It's hard to make that change
When life and love
turns strange.
And old.

Eller så var han blitt såpass fucka opp av frøken Carrie at han bare ønsket seg fred og ro. Aldri godt å vite med Neil.

Jonasar
Jonasar
15.08.09 23:00

faan or en tekst...

fryser av og lese den faktisk, melodien sitter så sykt bra i hodet mitt :D

takk for svar tinytim, tenkte litt rett jeg da, mer enn hushjelp :p

Eastwick
Eastwick
15.08.09 23:16

Hva har de gjort med remasterene? Er i utgangspunktet litt skeptisk. Har de endret lydbildet? Type mer/mindre gitar, vokal osv. Eller er bare lyden "renere" ?

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
15.08.09 23:33
Eastwick: Hva har de gjort med remasterene? Er i utgangspunktet litt skeptisk. Har de endret lydbildet? Type mer/mindre gitar, vokal osv. Eller er bare lyden "renere" ?

Skeptisk?

Fordi de, altså Neil, mr Perfeksjonist selv, har fått sine nærmeste håndlangere til remastra lyden slik at den likner mest mulig på den originale, analoge miksen? Debuten er f.eks. første gang de har brukt den miksen han selv hadde ønsket skulle brukes før plateselskapet fucka den opp. Og det er faktisk 40 år siden. Er det noe å være skeptisk over? For helt seriøst, få skiver høres verre ut i forhold til vinylen enn cd'en av Harvest.

Hverken mere eller mindre av noe, med unntak av alle detaljene vi tidligere gikk glipp av på den gamle cd'en, som ble mastra direkte fra analogkilden uten noen som helst form for tilpasning på 80-tallet. Det kan da umulig skade å gjøre noe med dette? Dette er som å vaske ei glassrute som er full av støv og dritt: det er fremdeles samme ruta selv om alt fremstår som mye klarere etterpå, vettø ;)

(Innlegget ble redigert 15.08.09 23:34)

Eastwick
Eastwick
16.08.09 15:55

SPENNENDE!

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
16.08.09 16:04
Eastwick: SPENNENDE!

Ja, det håper jeg da virkelig at du synes ;)

For meg var det en virkelig øyenåpner for en artist jeg har glemt litt de siste 10-12 årene.

JackFrost
JackFrost
16.08.09 23:23
Johnny-come-lately3: Fordi de, altså Neil, mr Perfeksjonist selv, har fått sine nærmeste håndlangere til remastra lyden slik at den likner mest mulig på den originale, analoge miksen?

Du skriver ikke forgjeves.

Skal sjekkes ut.

Når dette gis ut vet man at det er fordi Neil mener teknologien har blitt bra nok til at det gjør en forskjell.

The_Loner
The_Loner
06.02.10 21:49

Denne tråden er vel død nå, men prøver likevel: Jeg har de nevnte platene på vinyl ( bortsett fra Neil Young som jeg kun har på CD) + Archives-boksen der de fleste sangene er representert i oppgraderte versjoner. Mener du fortsatt at jeg trenger de remastrede versjonene? Har (selvfølgelig) brukt mye penger på Neil det siste året.

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
08.02.10 15:40
The_Loner: Mener du fortsatt at jeg trenger de remastrede versjonene?

Sorry for sent svar. Masse jobb og drit. Jajajajajajajajjjjjjjjjjjaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

Klart du må ha skivene! De er jo helt superbe. Lyden er, ved siden av Beatles-remastrene, det drøyeste jeg har hørt.

The_Loner
The_Loner
08.02.10 22:05
Johnny-come-lately3: Klart du må ha skivene!

Takk, ante meg hva svaret måtte bli. (Jeg tilhører ikke dem som sitter klistret og venter på svar, så et par døgn kan jeg leve med!)

Jeg har nå Neil Young remastret og må nok ha de tre andre også. Vi snakker tross alt om noen av de beste albumene som er utgitt overhodet.

(Innlegget ble redigert 08.02.10 22:07)

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3
09.02.10 12:15
The_Loner: Takk, ante meg hva svaret måtte bli.

;)

Men seriøst, forskellen er størst på After the Gold Rush og Harvest. De to første høres også svært mye bedre ut, men forskjellen på disse to er nesten ufattelig. "Birds" er som tidligere nevnt det drøyeste jeg har hørt.

biermann
biermann
09.02.10 18:21
Johnny-come-lately3: "Birds" er som tidligere nevnt det drøyeste jeg har hørt.

Hører egentlig ikke hjemme i denne tråden, men har du hørt denne versjonen med Sidsel Endresen og Bugge Wesseltoft? Bør være en av de bedre covrene av Neil Youngs låter der ute.

The_Loner
The_Loner
26.02.10 18:28

Nå er platene kjøpt! Synes forbedringene er minst på albumet Everybody Knows this is Nowhere. Fantastisk å høre "Out on the Weekend" med gromlyd. Spørsmål til HI-FI- freaks (hører sikkert hjemme i en annen tråd): Jeg har Blu-Ray spiller (Panasonic DMP 80(?)) og Surround receiver (Denon AVR 1610). Spiller imidlertid stereo med to DALI 4 høytalere. Jeg opplever at bassen er dypere og finere med analoge kabler enn HDMI kabel som skulle gi såkalt HD-lyd. Er det meg det er noe i veien med, eller bør jeg kjøre HDMI + subwoofer? 

Insane2
Insane2
26.02.10 18:33
The_Loner: Jeg opplever at bassen er dypere og finere med analoge kabler enn HDMI kabel som skulle gi såkalt HD-lyd. Er det meg det er noe i veien med, eller bør jeg kjøre HDMI + subwoofer? 

Det enkle svaret er selvsagt at du skal bruke det du synes lyder best. Og så gir du f... i alle forståsegpåere som sier du gjør feil...... ;-)

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg