Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Da jeg var ungfole og gitarist hørte jeg ofte følgende:
Keybordister er de mest intelligente.
Gitar litt foran bass
Trommiser på grensen til hjernedøde
Ta ytterpunktene, stemmer dette? Smarte keybordister og dumme trommiser?
Tja.. For eksempel Ringo er nok ikke den mest slipte kniven i skuffen.
Hvorfor ikke?
Trommisene er vel som regel den minst kreative kraften i en gruppe. Neal Peart i Rush er et hederlig unntak, men blant andre av mine favoritter, som Pink Floyd, Beatles og Genesis, så var jo trommeslageren utvilsom "the weakest link" når det gjelder kreativitet (regner ikke heismusikken til Phil Collins som særlig kreativt).
(Innlegget ble redigert 03.02.10 13:13)
Akkurat den er vel veldig forskjellige fra band til band.
John Bonham er et hederlig unntak her. Grunnen til at han sendte TV-apparater ut gjennom hotellvinduer og kappet ned nipgjenstander og lampetter med jungelkniv og iblant kakket folk på nesten skyldtes ren og skjær hjemlengsel.
Bonham var en hjemmets mann som savnet kjærring og unger når LZ dro på turne, og derfor måtte ta ut frustrasjonen på et vis. Bare noen plasserte ham bak trommesettet gjorde han det på en ultrakreativ måte som fortsatt gir gjenlyd i musikkverdenen.
(Innlegget ble redigert 03.02.10 20:33)
Pianister har ofte klassisk opplæring. Troming er litt mer "neandertaler", bank og slå løs :p
Gitar og bass og vokal kommer an på stilen ;)
Personlig har eg møtt flest dumme bassister og vokalister :p
Som gammel trommeslager vil jeg påstå at Ringo Starr i Beatlestiden gjorde ting som jeg har funnet geniale. At mannen kan virke enkel er jeg enig i, men (tromme:)-skinnet bedrar. Trommespillet på eksempelvis "Ticket to Ride" og alt han gjør på Abbey Road kan vanskelig gjøres bedre. At Abe Laboriel i McCartney-bandet gjør Ringo-ting bedre enn Ringo endrer ikke at det var Ringo som var en genial trommeslager.
Maiden-trommis Nicko McBrain må jo være superintelligent. Det sier seg selv. Så påstanden til trådstarter faller på sin egen urimelighet.
Det er en grunn til at det ikke er trommer i gitar i musikken for de sofistikerte og intelligente; klassisk.
Så... ka spille du? :)
Heh, det var vel ingen tilfeldighet at hans første Maiden-album het Piece of Mind og har et bilde av gutta som sitter rundt et bord hvor det er en hjerne på middagsfatet.
Jeg digger Ringo, men jeg anser han som den litt dumme, naive gutten i Beatles. Jeg mener fortsatt at han er en genial trommeslager, og at The Beatles uten Ringo ikke er The Beatles.
Litt av en konklusjon!
Three Beatles?
Har tilgode å møte én eneste trommis som ikke er ekstrovert.
Men man kan vel både være intelligent og uintelligent selv om man er ekstrovert (eller utadvent, som man gjerne sier på norsk).
Trodde stigmaene var omtrent slik jeg.
Trommis - Helt mørkt/stokk dum.
Bassist - Lat, upålitelig, "på hælen"
Vokalist - Enkel sjel med sterke meninger, narcissist
Gitarist - Sånn ca normal
Keybordist - Smart, den ordentlige.
Tror han hadde fått vanskeligheter med å være med i Rush i det store og det hele om han var en nisse!
Den minst intelligente karen er utvilsomt rapperen som kommer inn som gjest i låtas siste halvdel
50 IQ og Doggy Poop er vel noen av de beste argumentene mot Evulosjonsteorien.
Det er forsåvidt riktig, men det var den eneste båsen jeg greide å sette alle trommiser inn i. ;)
Når det gjelder intelligens har jeg aldri møtt noen trommiser som er regelrett tomskaller. Denne idéen tror jeg har en sammenheng med at noen av de ofte blir utestengt fra den kreative prosessen i bandet, og at de dermed blir litt som det femte hjulet på vogna. (det finnes selvfølgelig masse unntak her)
Du mener vel musikken for de pretensiøse?
Nei. Mener at klassisk musikk er for de som evner å se musikk i "3D", mens vanlig musikk er i "2D"... altså en ekstra dimensjon bare enkelte ser. Akkurat som man kan trene seg opp til å kjenne forskjellen i kompleksiteten på en whisky til 1000 kroner og en til 200 kroner...
Er stor fan av klassisk, og det er hevet over enhver tvil at det Mozart, Bach og Beethoven skrev er i en helt annen etasje enn det mølet som produseres i dag. Kan ikke sammenliknes engang... Du må gjerne si at du personlig syns 50Cent skriver verker på linje med Bach, du må gjerne si at du syns Lada er like bra som Aston Martin... tror dog ingen vil ta deg seriøst.
I motsetning til andre tøffinger så tror jeg faktisk verken 50 eller snoop er av de dummeste gutta i bransjen, så jeg tror nok evolusjonsteorien fortsatt står ved lag -godt backet opp av denne siden
...knis...
pretensiøse idioter og snobber i det store og hele, dessverre. Folk som undervurderer verdien av den påståtte 'enkelheten' i f.eks. deltablues eller et band som AC/DC går i akkurat samme fella som de som er nødt til å ha lange verk, überkompliserte komposisjoner eller såkalt blendende teknikk.
Det som dog er verst er at begge parter går glipp av utrolig mye bra musikk.