Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

ALBUMSTAFETT #1: Påmeldings- og spørsmålstråd

[ Trådet ] NYTT TEMA
mzzlfbs
mzzlfbsInnlegg: 11780
05.02.10 12:29

I tråden for artistgjennomganger, som akkurat nå ligger på forsiden, diskuterte noen av oss for noen måneder siden muligehten for å kjøre en slags stafett på omtaler/anmeldelser av album her på VGD. Tanken er enkel: Alle som melder seg på skal a) komme med tittelen på ett album en annen VGD-er skal anmelde, og b) gjøre en slik anmeldelse selv, på bakgrunn av et album foreslått av en annen debattant. Tanken er at vi både kan utfordre oss selv til å lytte til, og danne oss en mening om plater vi kanskje eller ikke ville ha oppsøkt, samt bli servert en anmeldelse av et album vi selv av en eller annen grunn finner det interessant å høre andre VGD-eres mening om.

Denne tråden er ment som en påmeldingstråd, og kan naturligvis også brukes til å svare på spørsmål om opplegget. Vi kjører påmelding i en uke og starter selve stafetten fredag 12. februar. Selve stafetten sparkes i gang fem dager senere, og kjøres fortløpende til alle debattanter både har postet en anmeldelse, og fått sitt album anmeldt.

Men først kan det kanskje være greit å skissere reglene for selve stafetten, slik at hver og en kan gjøre seg opp en mening om det er noe man vil delta i eller ei.

1. Alle som vil delta må i løpet av den neste uken poste et innlegg i denne tråden. Innlegget trenger ikke inneholde noe mer enn tittelen på et album, det albumet man ønsker at en annen VGD-er skal få i oppdrag å anmelde. For å gjøre det så enkelt som mulig for oss å gjennomføre lyttingen, er det et krav at albumet må finnes på Spotify. (Og forresten: To anmeldelser av samme plate er kjedelig, så les gjennom tråden (eller bruk ctrl + f) og sjekk om albumet du vil foreslå allerede er foreslått).

2. 12. februar går jeg gjennom tråden, og skriver navnet på hver påmeldte debattant og hvert enkelt album på hver sin lille papirlapp. Deretter blir det trekning - old skool.

3. I løpet 13. februar - jeg skal drikke meg full den 12. - poster jeg en liste i denne tråden, der alle påmeldte blir tildelt a) et album og b) en dato. Førstemann på lista starter allerede den 17. februar, og deretter følger et nytt album og en ny debattant hver dag til vi har kommet oss gjennom lista.

4. Når vi har kjørt gjennom hele lista, åpner vi for en ny påmeldingstråd der alle de som vil være med på en runde til, samt de som har fattet interesse underveis, gjentar prosedyren ovenfor, og nye tolv dager senere er vi i gang med runde #2.

5. Dette er kun en påmeldingstråd. Det vil bli opprettet en ny tråd for selve omtalene.

Trenger vi gjøre det noe mer komplisert enn som så? Nei, det tror jeg ikke. Om noe ved selve prosedyren skulle være uklart, er det bare å spørre, så finner vi ut av hvordan vi løser eventuelle uklarheter og problemer.

Vi har diskutert om det skal være mulig å reservere seg selv mot enkelte sjangre eller stilretninger, men har kommet frem til (?) at det blir i overkant komplisert. Det ville også forutsatt at man på forhånd visste hvilken debattant som skal anmelde albumet man melder på i stafetten. Såfremt albumet finnes på Spotify er det derfor ingen begrensninger i hva man kan foreslå. Men det oppfordres fra sekretariet til å ta dette halvveis seriøst. Det er ikke så veldig spennende å lese elleve omtaler av daterte boybandplater fra 90-tallet, tysk polka eller japansk støy. For all del, ingen av delene er ekskludert, men det oppfordres til å utvise litt skjønn.

Vi må vel også åpne for muligheten at enkelte melder seg på, men ikke gjennomfører oppdraget. Om den debattanten som på en gitt dag har blitt tildelt et oppdrag ikke gjennomfører dette, går vi bare videre til nestemann på lista. På den måten slipper vi forhåpentligvis store pauser og hull i opplegget. Og jeg foreslår også at vi, for eventuelt senere stafetters enkelhet, ekskluderer dem som ikke er i stand til å poste sin omtale fra neste runde. Jo tettere omtalene kommer, jo morsommere.

Ellers er det jo et spørsmål om hver anmeldelse skal ha en ny tråd, eller om vi skal poste alle fortløpende i én og samme tråd. Jeg er tilhenger av det sistnevnte, og om det ikke er noen sterke motforestillinger tror jeg vi gjør det sånn. Det blir kanskje litt uoversiktelig, men samtidig kan vi få noen interessante debatter på tvers av de ulike omtalene. Skulle dette svikte helt, får vi revurdere opplegget til runde #2.

Når det gjelder selve tekstene om de ulike platene synes jeg folk skal stå helt fritt til å gjøre som de vil. Jeg synes imidlertid det hadde vært greit med en mal for selve formateringen. Ikke minst for at det skal være så lett som mulig å finne igjen selve omtalene i tråden. Jeg foreslår derfor at hvert innlegg som inneholder en omtale ser slik ut (med fet skrift og kursivering):

ARTIST - ALBUMTITTEL (UTGIVELSESÅR)

SPOTIFYLINK

PÅMELDT I STAFETTEN AV: NICK PÅ DEBATTANT

Da bør det være greit å finne frem i tråden. Utover dette er jeg tilhenger av at man gjør som man vil. Vil man skrive 2000 ord, gjør man det. Om en kortere omtale er mer hensiktsmessig, er det også greit. Tommelfingerregelen må bli å ta det sånn passe seriøst. Jo mer jobb hver og en av oss legger i dette, jo morsommere blir prosjektet som helhet. Sett gjerne karakterer på en 3-, 5-, 6-, 10- eller 5000-trinnsskala, eller la være om du er mer komfortabel med det. Det viktigste er at teksten som helhet formidler noe om hvordan du oppfatter albumet. Ingen av oss er (så vidt jeg vet) profesjonelle musikkanmeldere, og hele prosjektet har en glad amatørånd over seg.

Ellers oppfordres naturligvis alle påmeldte til å sjekke denne tråden om nøyaktig en uke. I løpet av de fem dagene som går før stafetten går i gang, bør alle ha hatt muligheten til å se hvilken plate de skal lytte seg opp på, og når anmeldelsen skal postes.

Er det noe som er uklart da? I løpet av den neste uka: Post et innlegg her med en albumtittel, og forsøk å husk på å sjekke tråden igjen i løpet av neste helg.

Spørsmål og kommentarer: Fyr løs. Og det er ingenting i veien for å modifisere prosjektet til runde #2 om noe skulle fungere utilfredsstillende.

Kjør påmelding!

Zinklar
ZinklarInnlegg: 8962
05.02.10 12:44
mzzlfbs: Det er ikke så veldig spennende å lese elleve omtaler av daterte boybandplater fra 90-tallet, tysk polka eller japansk støy.

Men kva med ein skotsk frå Gudbrandsdalen? Eller ein gallopp? Eller ein hoppvals frå Røros? Eller ein irsk polka? Polka er kanskje den artigaste gamaldansen oss har, sidan han er såpass enkel å gjere avansert som han er. Men sidan du tydeleg ikkje likar tysk musikk, polka er forøvrig av tsjekkisk opphav, kva med reinlendaren? Det er jo ein tysk dans, som du finn òg i dei nordiske landa. Tenk om eg skulle finne på å anbefala eit album av sjølvaste Fel-Hans, kva skjer då, når du der vil finne fleire polkaer og fleire reinlendarar?

Men greit, eg skal helde meg til norske bygdedansar. Det er begrensa kor mykje ein orkar å høyre av pols og springleik, men det var ditt val.

progman2
progman2Innlegg: 2596
05.02.10 13:05

jeg er herved påmeldt (ref. farstråden til denne).

mzzlfbs
05.02.10 13:28
progman2: jeg er herved påmeldt (ref. farstråden til denne).

Leste du (de temmelig enkle) reglene? For at antallet album og antallet påmeldte skal gå opp, må nesten hver deltager poste et album en annen debattant skal anmelde. Så hvilket album er ditt bidrag til stafetten? Hvilket album ønsker du at en annen VGD-debattant skal skrive en omtale av?

progman2
05.02.10 13:38

Hater regler med flere enn ett punkt...

Men dette blir jo gøy så jeg foreslår følgende album:

Focus - Hamburger Concerto

Zinklar
05.02.10 13:48

Faen som nokon har raska til seg ein heil del med album frå Spotify då. No må eg seriøst tenkje over kva for eit album eg skal hive med her.

mzzlfbs
05.02.10 14:46
progman2: Hater regler med flere enn ett punkt... Men dette blir jo gøy så jeg foreslår følgende album: Focus - Hamburger Concerto  

...som ikke ligger på Spotify. Vil du ha et tredje forsøk?

Jeg benytter samtidig anledningen til å oppfordre alle andre om å lese åpningsinnlegget.

progman2
05.02.10 14:56

Har ikke lastet ned Spotify ennå...  kan du gjøre meg tjenesten å sjekke om følgende ligger inne da?

Blue Öyster Cult: Secret Treaties

hvis ikke, alternativt

Blue Öyster Cult: Imaginos

mzzlfbs
05.02.10 14:58
progman2: Blue Öyster Cult: Secret Treaties

...ligger ute. Da er den saken grei.

Zinklar
05.02.10 15:04

Eg trur eg har avgjort saka. Det måtte enten bli norsk eller noko med Johnny Cunningham, og sidan alt med Silly Wizard med eitt var borte, så måtte det bli Celtic Fiddle Festival frå den kanten. Og det vel eg i staden for noko norsk, sidan keltisk er litt meir "pop" enn norsk folkemusikk, for å seie det mildt.

Celtic Fiddle Festival - "Encore"

Zinklar

(Innlegget ble redigert 05.02.10 15:05)

Tangled_Up
Tangled_UpInnlegg: 1271
05.02.10 15:04

Hvordan får man Spotify egentlig? Kommer man utenom de 100 kr i mnd som det står oppgitt at det koster?

(Innlegget ble redigert 05.02.10 15:12)

mzzlfbs
05.02.10 15:16
Tangled_Up: Hvordan får man Spotify egentlig? Kommer man utenom de 100 kr i mnd som det står oppgitt at det koster?

Man må få en invite.

Eller skrive "spotify invite" inn i Google, og følge anvisningene under det første treffet.

Tangled_Up
Tangled_UpInnlegg: 1271
05.02.10 15:18

Ok takker, prøver på det.

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3Innlegg: 2611
05.02.10 16:35

Melder meg herved på.

Cheap Trick - Dream Police (1979)

Johnny-come-lately3
05.02.10 16:36
mzzlfbs: skal drikke meg full den 12.

Kickass! Stå på!

progman2
05.02.10 16:56
mzzlfbs: 2. 12. februar går jeg gjennom tråden, og skriver navnet på hver påmeldte debattant og hvert enkelt album på hver sin lille papirlapp. Deretter blir det trekning - old skool. 3. I løpet 13. februar - jeg skal drikke meg full den 12.

Når du går gjennom tråden i dritamodus og skal skrive ned navn og album og sortere og administrere og greier...blir det ikke rot da?  Du trenger backoffice mann!

Johnny-come-lately3
05.02.10 17:01
Tangled_Up: Hvordan får man Spotify egentlig? Kommer man utenom de 100 kr i mnd som det står oppgitt at det koster?

Er verd de hundre spenn å slippe å høre Jonathan from Spotify. Tro meg ;)

mzzlfbs
05.02.10 17:02
progman2: Når du går gjennom tråden i dritamodus og skal skrive ned navn og album og sortere og administrere og greier...blir det ikke rot da?  Du trenger backoffice mann!

Jeg håper jeg ikke er drita den 13. også. Jeg har riktignok planlagt å drikke meg full, men satser på å være i seng i 06-tiden på lørdagsmorgenen. Da tror jeg nok jeg skal være mann nok for oppdraget litt utpå lørdagsettermiddagen.

mzzlfbs
05.02.10 17:04
Tangled_Up: Ok takker, prøver på det.

Jeg kan jo også legge til at det ikke er noe krav at du har Spotify - bare til at albumet du selv foreslår må være å finne der, samt at du tilegner deg albumet du blir tildelt på ett eller annet vis. Enten på CD, på vinyl, gjennom ulovlig nedlasting eller nevnte Spotify.

mzzlfbs
05.02.10 17:09

Angående bekymring for min tilstand på lørdag: Jeg fører opp alle påmeldingene i et excel-dokument, slik at jeg kan alle debattanter og alle album får et enkelt nummer. Da blir det både enklere å trekke og enklere å organisere.

Marchionni
MarchionniInnlegg: 5448
05.02.10 18:07

Tomorrow - Tomorrow (1968)

Eastwick
EastwickInnlegg: 3639
05.02.10 19:46

Count me in!!!

(Resten kommer i morgen :p )

Manbitecat
ManbitecatInnlegg: 1459
05.02.10 19:52

Bra initiativ dette, slenger meg på og velger:

Monster Magnet - Spine Of God

Eastwick
EastwickInnlegg: 3639
05.02.10 19:54

Eg blir blank i øyekroken når eg lese åpningsinnlegget!

Salút!

Johnny-come-lately3
05.02.10 20:03
Eastwick: (Resten kommer i morgen :p )

Wtf!?

Vet ikke originatoren hvilken skive han skal påtvinge oss? Buu. Det er dårlig det.

Price_1
Price_1Innlegg: 668
05.02.10 20:06

I'm in.

Albumet: Sigur Ros - Takk (2005)

Johnny-come-lately3
05.02.10 20:08

...og gjett om det blir jeg som får hvalsangerne fra Islandur da. Haha.

Price_1
Price_1Innlegg: 668
05.02.10 20:13

Virker som Johnny er ikke fan av Sigur Ros?

jonas
jonasInnlegg: 20783
05.02.10 20:13
mzzlfbs: Eller skrive "spotify invite" inn i Google, og følge anvisningene under det første treffet.

Mulig jeg er retard men forstod ingenting av det første treffet. Spotify går meg spot forbi. Ho ho ho.

Moonshiner
MoonshinerInnlegg: 2011
05.02.10 20:14

jeg er med.

Opeth - Blackwater Park

Moonshiner

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid