Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.
Jeg elsker soul. Men da helst god gammel Motown, Northern Soul og Philedelphia fra 60 og 70-tallet. Enten det er kjente som Marvin Gaye, Smokey Robinson, Temptations, Four Tops, Supremes...Eller mindre kjente som Masquraded, Modulations, Black Ivory etc.
Etter min mening gkkk lufte litt ut av ballaongen på 80-tallet. For syntestisk, for lite følelse og ja...SOUL. Men noe bra har da kommet ut. Ikke sikkert alle er enige, men synes artister som Charles & Eddie og K-CI & Jojo gjorde bra soul på 90-tallet.
Altså, kan noen anbefale artister / album med "nyere" 00-talls / 90-talls soul på den litt "gamle" måten. Gjerne med heftig orkestereing etc. Takk!
BitenJegSavner: Altså, kan noen anbefale artister / album med "nyere" 00-talls / 90-talls soul på den litt "gamle" måten. Gjerne med heftig orkestereing etc. Takk!
Saadiq er allerede nevnt, og støtter den anbefalingen.
Om du liker heftig orkestrering, så skal du sjekke ut Eli "Paperboy" Reed's fantastiske album "Roll With You" - høres ut som Stax av godt gammelt merke.
Ellers er det verdt å sjekke ut Mayer Hawthorne, samt briten James Hunter.
Nesten bare hvite fjes dette her (bortsett fra Saadiq da). Men hvite menn kan tydeligvis lage soul, og er kanskje litt mer retro-orienterte enn svarte soul-artister.
Mye fint er allerede nevnt, men det finnes mange flotte soul-skiver gitt ut de siste årene.
Anthony Hamilton er en mann med slående fin stemme som stort sett alltid leverer på jevnt, høyt nivå. Så en tråd forrige uke som nevnte Nicole Willis, hennes album med et finsk band er bra. Maxwell ga ut et album ifjor tror jeg det var, det er også fint. Sjekk også ut Jamie Lidells siste album fra 2008, Jim. Pluss Lee Fields og mange andre.
Klarer ikke å komme på så mye av nyere tid sånn uten videre (har sikkert glemt en rekke artister som jeg kommer på i etterkant), men støtter andres anbefalelser.
Kan også nevne et band. De heter Menahan Street Band, kanskje mest kjent for å bli samplet av Jay-Z til Roc Boys eller noe i den dur. Men det er kun instrumentalmusikk på plata deres.
The Solution ga ut en ganske fin plate for noen år siden, som fint kunne ha vært laget på 60-tallet. Jeg synes ikke den er fantastisk, men det er en god del ganske fint der.