Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Metallica

NYTT TEMA
Busby_Boy
Busby_BoyInnlegg: 5753
11.04.11 01:56

Nå har jeg fått skikkelig sansen for dette bandet! Spørsmålet mitt går til dere der ute som har litt innblikk i bandets musikk: Hvilke sanger synes dere er best? Her er en liste på noen av sangene jeg liker(det må dog sies at noen av disse sangene har jeg bare hørt på overfladisk, mens jeg har gjort andre ting). Den sangen jeg har markert er pdd min favoritt fra Metallica:

For whom the bell tolls

Master of puppets

Unforgiven 1

Unforgiven 2

Seek and destroy

Nothing else matters

Enter sandman

Ride the lightning

Creeping death

Welcome home (Sanitarium)

Sad but true

Turn the page

Astronomy

Wherever I may roam

Don’t tread on me

Holier than thou

My friend of misery

The God that failed

Of wolf and man

Fade to black

Through the never

(Innlegget ble redigert 11.04.11 01:57)

gaerpekk
gaerpekkInnlegg: 10214
11.04.11 02:01

Hører du bare på enkeltlåter? Metallica har så mye snacks på samtlige plater (untatt Sgt anger) at det er bare å høre plater heller enn å "finne de bra".

Busby_Boy
11.04.11 02:11
Bruker: Hører du bare på enkeltlåter? Metallica har så mye snacks på samtlige plater (untatt Sgt anger) at det er bare å høre plater heller enn å "finne de bra".

Skal jeg være ærlig så hørte jeg sangen "nothing else matters" for litt siden og jeg ble litt nysgjerrig på hva de sto for. Jeg ble litt overrasket(og da positivt) over at denne sangen ikke var representativt for deres musikk. Har ingen plater av dem og de er heller ikke på spotify så det bli bare enkeltsanger på youtube(så bra musikk er til og med bra her ja), noe som i seg selv er flaut, jeg veit det. Men bare kom noen forslag til plater så kommer jeg ganske sannsynelig til å kjøpe noen i nær framtid. Enig i at det ikke er noe formål i seg selv å bare finne gode enkeltsanger.

(Innlegget ble redigert 11.04.11 02:12)

hamoa
hamoaInnlegg: 661
11.04.11 03:26

Du kan trygt kjøpe de 5 første platene. Resten kan du vurdere å sjekke ut om du liker Black Album klart best av de 5.

gaerpekk
gaerpekkInnlegg: 10214
11.04.11 03:27

Vel, du har lista nesten alle låtene fra plata som bare heter Metallica. "The black album", blir den gjerne kalt. Så der har du det.

Ellers har du plukket låter fra Killem all, Ride the lightning og Master of puppets. Trygge kjøp dem.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 53034
11.04.11 07:04
hamoa: Black Album klart best av de 5

Det er feil.

Shadowfax_2
Shadowfax_2Innlegg: 1428
11.04.11 08:31

Load er sterkt undervudert, ta en lytt på den!

madi_balboa
madi_balboaInnlegg: 1458
11.04.11 10:31
Bruker: Load er sterkt undervudert, ta en lytt på den

Har aldri hørt noe særlig på Load, muligens at det r  platecoveren til plata som har skremt meg vekk ifra den.

(Innlegget ble redigert 11.04.11 10:32)

Anslagsvis
AnslagsvisInnlegg: 137
11.04.11 10:39

Fansen har en tendens til å deles i to når det gjelder Metallica. Den ene delen sverger hardt til bandets tre-fire første skiver, og den andre heller litt mer mot resten av skivene. Grunnen er at bandet gjennomgikk et aldri så lite stilskifte med the black album, den syttitallsinspirerte thrash-metallen sled mer over i en mer seig hardrock. Ikke minst må suksessen til Nothing Else Matters ta sin del av æren for dette.

Jeg er personlig veldig glad i Metallica post-Master of Puppets, med Load og ReLoad blant favorittene. Jeg er til og med av den oppfatning av St. Anger ikke var en så ræva plate som mange mener.

Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3Innlegg: 21275
11.04.11 10:48
GiPazzini_85: Det er feil.

Ja, det er det. Men så er nå dette på grensen til sitatfusk da ;)

kjamag
kjamagInnlegg: 246
11.04.11 10:58

Siden du er helt fersk på Metallica og bare hører på enkeltlåter, bør du høre på låta One. Den fant jeg ikke på lista di. Den er lett å like samtidig som den er en god oppsummering av bandets viktigste periode, og dermed en grei inngangsport.

Skal du velge album bør du starte med Master of Puppets (den kommer du uansett ikke utenom), og Metallica (siden du åpenbart liker denne allerede).

Selv om noen mener Load er undervudert, er den ikke helt representativ, så den ville jeg ha ventet med.

kjamag
11.04.11 11:00
Johnny-come-lately3: på grensen

Godt over grensen vil nå jeg si.

LarsLie
LarsLieInnlegg: 3747
11.04.11 11:01

Ride the Lightning.

kjamag
11.04.11 11:10
Busby_Boy: Hvilke sanger synes dere er best?

Blackened og Fight Fire With Fire

GiPazzini_85
11.04.11 13:41
Busby_Boy: Hvilke sanger synes dere er best?

Det må nok være Dirty Window, Invisible Kid og My World.

Johnny-come-lately3
11.04.11 13:53
GiPazzini_85: Det må nok være Dirty Window, Invisible Kid og My World.

Hvilket band er det?

Shadowfax_2
Shadowfax_2Innlegg: 1428
11.04.11 14:16
Johnny-come-lately3: Hvilket band er det?

Det er vel st.anger skiva..

Johnny-come-lately3
11.04.11 14:17
Shadowfax_2: Det er vel st.anger skiva..

Ah, ja det forklarer jo litt...

Keyzer
KeyzerInnlegg: 1635
11.04.11 15:21

Kjøp bandets 4 første plater. Kill'em All er plata som tåler tidenes tann best. Det eneste jeg fortsatt hører på i ny og ne. 

Når det er sagt tyder enkeltlåtene du nevner over på at du kan kjøpe de andre albumene også.

Kill'em All - Bandets beste plate.
Ride The Lightning og Master of Puppets - toppkarakter til begge, men jeg likte den noe mer upolerte starten med Kill'em All bedre. 
... and Justice for All - meget bra, men jeg tror denne kunne tålt en remastering.

Black Album - Et nytt Metallica. Skuffende, men tatt i betraktning hva som skulle komme, kunne det vært verre.
Load og Re -Load - Elendig.
St. Anger - Søppel på et nivå man knapt har sett maken til siden Dee Dee Ramone begynt å rappe.
Death Magnetic - Beste siden de fire første, og hakket over middels.

Garage Inc. - Her er det en del godsaker, men dessverre er det også utrolig mye drit der. Høydepunktet i lavmål er covringa av Nick Caves Loverman.  

Ellers er du nødt til å se Spinal Tap II - Metallica går til Psykolog (eller hva nå denne herligheten av en dokumentar heter).

GiPazzini_85
11.04.11 16:22
Johnny-come-lately3: Hvilket band er det?

Et band som kaller seg Metallica. Må ikke forveksles med originalen.

hamoa
hamoaInnlegg: 661
11.04.11 16:24

Aner ikke hvorfor jeg ikke får til å sitere lenger, men Gi_Pazzini85, det er helt feil ja, men les hva som står;) Man trenger kun de 4 første, men i og med at trådstarter liker en haug låter fra Black Album, så er den jo grei å ta med. Det er jo ikke en dårlig skive, bare en dårlig skive sammenlignet med de 4 første:)

Busby_Boy
11.04.11 16:25

Takk for all responsen folkens, setter virkelig pris på det! Nå er vel målet å kjøpe de fem første studioalbuma: 

Kill 'em all

Ride the lightning

Master of puppets

... And justice for all

Black album

Mulig at jeg har forstått dere feil så bare si ifra, men jeg mener at disse fem albumene ble gitt best skussmål. Skal selvsagt høre på de andre platene også, men disse bli førstepri altså.

Har hørt på endel fra Journey, Motley Crue, Maiden, Priest, Queen(veldig mye), Guns N' Roses og Lizzy. Jeg har til og med hørt på endel fra Eminem, men da hans tidligste album. Men dette er det første bandet jeg har "forelsket" meg i hvis man kan si det på den måten, sett bort i fra Queen.  

(Innlegget ble redigert 11.04.11 16:29)

LaCangura
LaCanguraInnlegg: 30451
11.04.11 16:29

Litt for mye låter fra the black album på den lista di. Og da er egentlig det meste sagt.

Busby_Boy
11.04.11 16:35
LaCangura: Litt for mye låter fra the black album på den lista di. Og da er egentlig det meste sagt.

Jeg har nesten hørt  alle låtene fra den platen og jeg syntes de er meget gode. Nå er det mulig at de andre platene er bedre; skal ikke nekte for det, men musikk er smak og behag. Dessuten så kan jeg ikke så mye om Heavy Metal eller musikk for den saks skyld og dermed legger jeg kanskje ikke merke til ting andre gjør. 

milfern
milfernInnlegg: 38188
11.04.11 16:37
LaCangura: Og da er egentlig det meste sagt.

Om Metallica eller Busby sin musikksmak?

LaCangura
11.04.11 16:39
milfern: Om Metallica eller Busby sin musikksmak?

Begge deler selvsagt. Metallica er deres jo deres mest solgte album.

LaCangura
11.04.11 16:41
Busby_Boy: Jeg har nesten hørt alle låtene fra den platen og jeg syntes de er meget gode. Nå er det mulig at de andre platene er bedre; skal ikke nekte for det, men musikk er smak og behag.

For de som ikke liker heavy Metal generelt er det fullt forståelig at denne kommersielle skiva blir en innertier. De 3 første albumene deres er klart best etter min mening.

Busby_Boy
11.04.11 16:45
LaCangura: For de som ikke liker heavy Metal generelt er det fullt forståelig at denne kommersielle skiva blir en innertier. De 3 første albumene deres er klart best etter min mening.

Jeg skjønner godt hva du mener, tror jeg. De forandra stil for å nå frem til et større publikum eller hva? I så fall skjønner jeg godt at dette ikke ble tatt vel imot av deres først fans. Men kan du si meg litt/kort om forskjellene mellom dette "bruddet" i stil? Hvis du gidder.

LaCangura
11.04.11 16:52
Busby_Boy: Jeg skjønner godt hva du mener, tror jeg. De forandra stil for å nå frem til et større publikum eller hva? I så fall skjønner jeg godt at dette ikke ble tatt vel imot av deres først fans. Men kan du si meg litt/kort om forskjellene mellom dette "bruddet" i stil? Hvis du gidder.

Vel de første albumene kjører de den musikkstilen som kalles thrash metal. Raske riff, inspirert av tidlig heavy metal fra balløya og punk. Selv om mange av låtene fra den perioden er hardere så er har de også mer harmoni etter min mening. På the black album forlater de thrash metal og høres mest ut som et rockeband. De spennende vendingene, de flotte riffene er borte. Alt blir glattpolert.

Du ser jo ut til å like flere av balladene på de tidligere albumene så det er definitivt en mulighet for at du kan komme til å like de andre låtene også. Ørene trenger bare tid til å vende seg til det.

Busby_Boy
11.04.11 16:57
LaCangura: Du ser jo ut til å like flere av balladene på de tidligere albumene så det er definitivt en mulighet for at du kan komme til å like de andre låtene også. Ørene trenger bare tid til å vende seg til det.

Blir nok bedre og bedre for hver gang jeg hører dem;) 

Siste innlegg