Dagens låt er en gammel godbit.
Mesteren ser jeg i dette øyeblikk rett inn i øynene. Blikk-kontakt.
Og den heldige fotografen (jeg) var på første benk under de to legendariske Moldekonsertene.
Men dette er av eldre dato:
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
I natt tar jazzklubben ansvar, det er en plikt å ta hensyn til den oppvoksende generasjon. Nattens klassiker tilegnes alle music lovers som ikke har kommet til Weather Report...det er langt fra A til W.
Litt smooth jazz må da til på morningen.
Er frekk nok til å utvide sjangeren, med denne nydelige visa.
Hiver innpå litt piano
Jan-Johansson fra skiva "Jazz på ryska"
For å hoppe innom åpningen...det kan ta flere år å bli ferdig med Miles. Men i stedet for å anbefale Mesteren selv...er det ikke Hancock som skal opp og frem i dag, nei, da. det er lille MMiller!
Med en herlig SO WHAT-groovy feinschmeck.
(edit: forøvrig en leksjon i hvordan låta er. Ganske enkel låt, og fin å jamme på)
Og EDIT nummer to:
Hvorfor ikke like godt skru opp volumet, og lytte til Miller utfolde seg i en av Spyro Gyra sine høydepunkter...for meg en soleklar anbefaling til hele medlemsmassen:
(Innlegget ble redigert 23.01.12 20:07)
I natt skal Bo Hansson hedres.
I 1972 kom den bemerkelsesverdige Trollkarlens Hatt, og for en sart, ung sjel var dette magisk og veldig nyskapende. Denne skiva har fulgt meg i alle år, og i dag må jeg få lov til å ønske Bo&Co velkommen til scenen hvor alt er tillatt...til og med det som ikke var ment å være jazz.
Men det er alltid et hyggelig gjenhør.
Deodato er for lite KJENT! Har sjelden hørt annet i den blodrøde radioen enn storhiten...og jeg vil ikke spille den her, til tross for at jeg vil. Trist! For det er jo herlig!
Men du traff godt på sjanger, her. Som sekretær, tillater jeg meg å dra tempo litt ned, og etter avstemming i sekretariatet (av hensyn til nye lyttere) anbefale den utgamle, men viktige Hancock- plata:
For dette tåler å høres på, igjen, igjen, igjen.....det er dagens gull i havet av gullskatter.
Nattens lille luring, for dere som har normal døgnrytme og sover når det skal soves...en siste ambient greie, som sagt er statuttene i jazzklubben å omfavne alt som ikke kan settes i bås.
Nok en laidback anbefaling, say no more...og som dagan går, freaker sekretariatet uimotsagt ut med (JAZZ???)
velvelvel...i denne oase av frihet finnes ingen sjanger.
Ingen grenser.
Ingen hemninger.
Nå er baren ubetjent, så det er opp til hver og en å hjelpe seg selv. Det er bra uansett.
Ja, tjære medlemsmasse, det er ujevne åpningstider her. Det fine med en så liten musikklubb, er jo selvfølgelig at det ikke frekventerer rockere, punkere og hiphopere her.
I denne fredens oase er agenda å dykke og svømme, i en snodig verden som er utilgjengelig for de fleste.
Her er ingen harde beats forbudt, ikke nakne damer heller.
Jeg har syklet en mil, det er lenge til midnatt, middagen er straks klar, og pulsen skal ned med Flora og den rare mannen med det sjarmerende gliset.
jadajada...jeg vet at det ikke er en sensasjon å spelle Corea igjen...og attpåtil den sviska...men det er jo så flott.
(Innlegget ble redigert 28.01.12 22:30)
I dag vil jeg hedre Vibrafonen, her traktert av Mike Mainiri,
Åpninga er vel kjent, det er liksom "hitlåta"...men her kommer en hel time med vellyd, innspilt i New York.
http://www.youtube.com/watch?v=LmGjgl3CjWM&feature=related
Konsert er så organisk, der og da...dette kan gå i minimert vindu mens vi gjør andre ting. Vibrafon er et slaginstrument...har jeg montro noengang sett eller hørt Billy Cobham spille vibrafon, tro? Enjoy!
xplodings første plate rewler, jeg er nødt til å si det siden ingen andre gjør.. :)
Xplodix er morsomt! Det passer godt i Den Obskure Musikklubben!
http://www.youtube.com/watch?v=pgLB6zN7B7o&feature=related
(Innlegget ble redigert 03.02.12 00:38)
Det er en ting jeg ikke vet.
Hvordan lager jeg klikkbare linker når jeg bruker firefox?
Firefox er så lynrask og fin sammenlignet med Internet Explorer, men litt forskjell er det, altså.
Den linken over her, som altså ikke er klikkbar, er nattens Miles, man skal høre Miles om natten, det er så befriende for sjelen.
Her med lille Marilyn på skrangle, i sine yngre dager. Marilyn...herlig pære dansk liten blomst, som jeg havnet på nachspiel sammen med etter en Miles- konsert...Miles kom ikke, men jeg fikk den dama for meg selv, og satt faktisk og snakka med selve Marilyn, skålte, og snakket om Pierre Dørge og fjorårets konsert.
Dette er minner som sitter! Nå er hun over tyve år eldre, og i motsetning til meg...ser hun herjet ut ;-)
Men spille rytmer, det kan hun.
Neste uke skal jeg sette fokus på Norsk Jazz.
http://www.youtube.com/watch?v=tTf_d30Anzk&feature=related
Dette er bare en test.
Nå byttet jeg til Internet Explorer, og VIPS! så er linken klikkbar.
Forøvrig en fin link!
Miles Davis i Molde, og fargerik på første benk :-)
Miles i Molde er konge, men Miles på tidlig 70-tall er the real shit.
Det blir ikke bedre eller hardere enn dette
Miles live 73, turn it up. Til 11. Dette er faen meg det beste som finnes på youtube.
(Innlegget ble redigert 03.02.12 01:00)
Det er da vel bare å markere teksten du skal lage link av, klikke på lenke og lime inn adressen?
Skal høre på alle linker etterhvert :)
Du fikk en tommel en gang fredag ettermiddag, Gentile. Fordi jeg er en av de som faktisk lukker de lyseblå og nyter Miles i (også) den settingen.
Prøv nå, heng på, let i jazz-gjeeernebarken, og bli med på en norsk uke. Det er et faktum at vårt lille land har fostret en del musikere som er større utenlands enn i Norge.
Jeg prøver meg med en gammel sak som jeg er glad i. Håkon Graf krediteres for utgivelsen, men det er Jon Eberson jeg vil peke på. Jeg så dem live, etter at jeg hadde kjøpt vinylplata, og ble overkjørt fullstendig av villskapen, og altså særlig av den spesielle Jon Eberson.
Pent og ryddig på denne, (som heldigvis er lastet opp slik at jeg slipper å gjøre det) rett og slett et kjært minne fra 1977:
http://www.youtube.com/watch?v=SXxT5G6jILs&feature=related
Ukas utfordring er altså: Hva er medlemmenes norske favoritter? Nytt og gammelt kan blandes fritt, slik vi kan blande ripssaft og vodka, eller rett og slett være kuule og holde oss til øl. Jeg tar en øl...skål!
(Innlegget ble redigert 04.02.12 00:20)
Norsk uke ja. Vi har da masse fin jazz å plukke fram fra Norge heldigvis. Best...............kanskje ikke, men den første jeg tenker på er Skiens egen Eyolf-Dale.
Er dere glad i piano.....så spill. Detta er det kvalitet over.
Jeg er litt i andre enden av døgnet Fargerik, så øllen må vente;)
Nå kaffe og Jazz
Stilig.
Du sykler vel? Jeg sykler! -16 grader på hjemturen i natt, men med en liten trekk i ryggen...og nyinnkjøpt finlandshette er det bare deilig. Fin, frisk luft og stille og fint om nattan.
NÅ er det kaffe og NRK alltid jazz på DAB her i stua.
Sykler ja. Minus 18 på vei til jobb i dag. Når det kryper under 15 er det ille kaldt. Men alternativet med å sitte i en iskald bil blir aldri aktuellt:)
Ser det har krøpet opp til minus 15 nå, så da går vel hjemturen greit.
Tom Russell. Hviken fabelaktig kunstner. Har akkurat hørt hans versjon av The ballad of Ira Hayes nå. Gåsehudfaktor deluxe.
Jeg liker denne Jaga Jazzist-låta, som inneholder mye av det som er kult med jazz...
WoW!
Her har vi et stjerneeksempel på VIKTIG link. Prolleprepp, agett! Fra lille Skien! Den likte man!
Nå skal jeg passe på mens roen fremdeles svever over stua i skogbrynet...dere tror sikkert at jeg skal hedre Molvær?
Ja, han har funnet sin stil, og trekker fulle hus, de må bruke de store arenaene når NPM kommer til by`n.
Og det blir tett, svett, og hypnotisk. Jeg har selv stått der på gulvet og blitt beriket....av GITTARISTEN! Eivind Aarset er et kapittel for seg selv...og det tar litt av utover i denne KJENTE LÅTA ...her fremført i Hamburg.
Det skal komme mer Aarset utover i uka, dersom ingen kommer meg i forkjøpet.
Hold fokus på gitaristen...Eivind ruler sterkt!
(Innlegget ble redigert 04.02.12 11:41)
For meg kommer nok 70-tallsgalningene øverst, Eberson, Garbarek osv. Blant damene Radka, men først og fremst Karin Krog. Men jeg vil trekke fram Bjarne Nerem, han nevnes altfor sjeldent.