Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tidenes låt!

NYTT TEMA
El_Dux
El_DuxInnlegg: 3935
08.02.12 16:44

Alle har sine favoritter selvsagt, og det innenfor ulike sjangere av musikk. Men det er ofte en spesiell låt som griper litt ekstra hardt rundt hjertet, og som gir deg ekstra gåsehud og setter tankene i sving over hvor herlig musikk kan være!

Fortell gjerne om din helt spesielle favorittlåt, som du i tillegg mener er tidenes beste uavhengig av sjanger. Min er som følger:

Suspicious Minds - Elvis Presley (1969) 

Rett og slett en herlig låt som innledes og domineres av et råkult gitarriff. Låta er en nydelig, nesten udefinerbar blanding av rock, pop og gospel som gir deg både rockefot og sentimental balladestemning. Og midt i denne musikalske smeltedigelen av musikksjangere får man også en smak av blues og R&B. Og koret da, mann! Koret! Rett og slett en herlig musikkopplevelse attpåtil fra tidenes beste artist.  

0gg0
0gg0Innlegg: 7305
08.02.12 17:08

For meg er Grace med Jeff Buckley tidenes låt. Fordi jeg hørte den da den kom ut og den krøp langsomt inn under huden og der har den vært siden. Flere låter som har den egenskapen, men Grace sitter visst bedre enn andre.

johwi68
johwi68Innlegg: 11101
08.02.12 17:19

Jeg må igjen trekke fram denne. Blir i godt humør hver gang jeg hører den, leken tekst, fengende melodi, og en låt for folk flest. Og så kjenner jeg meg igjen i teksten..

turner
turnerInnlegg: 6112
08.02.12 17:56

For meg en enkel sak, denne har alt, skrikinga er det ingen før eller siden noen som er i nærheten av, jeg hater skriking men dette er nydelig å høre på, blir aldri lei denne...

Deep Purple – Child In Time

onkelmorten
onkelmortenInnlegg: 8098
08.02.12 18:37

Æ har litt sansen førr den dær Bro Bro Brille.

Starblind
StarblindInnlegg: 1234
Chelsea22
Chelsea22Innlegg: 622
The_Loner
The_LonerInnlegg: 3662
08.02.12 20:36

Mens Tromsøbrødrene fortsatt liter av posttraumatisk stress etter å ha spist for mye julemat og gått i for mange barneselskap, kliner jeg til med en skikkelig godbit fra øverste hylle:

Neil Young & Crazy Horse - Like a Hurricane

Publikum skjønte de hadde vært vitne til noe stort da de ravet ut av Ekeberghallen i 1976. Neil Young hadde nettopp spilt en sang de aldri før hadde hørt; en sang så enkel og så nydelig, men likevel så sterk hadde publikum kom i trance sammen med artisten selv.

Det skulle gå ytterligere ett år før Like a Hurricane ble utgitt på plate, American Stars and Bars og samlealbumet Decade. Like a Hurricane har siden blitt den kanskje aller største av Neil Youngs konsertfavoritter. Når de første gitartonene fra sangen lyder, går det et gledens og lettelses sukk gjennom publikum: Nå kommer den!

Selv holder jeg versjonen fra konsertalbumet Weld (1991) for å være den aller ypperste versjonen. De nydelige små versene avløses av gitarsymfoniner som tar deg til steder du aldri har vært før. Når du tror gitarene er i ferd med å tone ut, har Neil og de gærne hestene stadig vekk nye vendinger på lur. Hele moroa varer i 14 herlige minutter. Jeg har trodd at alle i hele verden måtte skjønne hvor fantastisk denne versjonen er, men når jeg har spilt den for enkelte, har det bare ristet på hodet og ikke skjønt bæret av hva jeg snakker om.

Versjonen jeg ble servert i Oslo Spektrum i 2001 er ikke så langt unna Weld-versjonen. Neil og gutta hadde den gangen stor glede av å lage flere minutter med forvrengte (u)lyder i tre-fire minutter mot slutten av låten i sterk kontrast til den langt kortere og fokuserte utgaven han spilte på Kalvøya åtte år tidlige sammen med Booker T. På Kalvøya i 1996 tok Neil og hestene sangen enda en plass den ikke hadde vært før. På albumet Unplugged fra 1993 får vi imidlertid servert Like a Hurricane i en radikalt annerledes versjon: Her er gitar, bass og trommer byttet ut med et pumporgel. Vakkert er det åkke som.

Crazy Horse-versjonene av Like a Hurricane er imidlertid på mange måter den elektriske Neil i et nøtteskall: En sårbar stemme, noen korte vers med sang og lange herlige instrumentale partier der Neil og mang en lytter forsvinner inn i sin egen verden bortenfor tid og rom.

Lytt og nyt!

(Innlegget ble redigert 08.02.12 20:39)

Dex74
Dex74Innlegg: 13209
09.02.12 00:57

The Beatles - Things We Said Today

En av de mest undervurderte låtene til The Fab Four men jeg bare digger denne låta. Veldig enkel men og utrolig catchy låt.
Og teksten er som ellers også helt fantastisk! 

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 2521
09.02.12 01:11

An American Trilogi, Elvis er vel tidenes beste og flotteste sang?

onkelmorten
onkelmortenInnlegg: 8098
09.02.12 08:21

Ok. Death to all but DENNE. Seriøst

GregAdamsGregAdams
GregAdamsGregAdamsInnlegg: 344
09.02.12 12:08

Passer vel kanskje ikke inn med alt andre som har blitt nevnt, men denne er kanskje tidenes fineste elektroniske sang.

Pryda - Melo

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 10632
10.02.12 15:59

Dette er min låt.

GalMannIStudio
GalMannIStudioInnlegg: 392
10.02.12 18:17

(Innlegget ble redigert 10.02.12 18:17)

Siste innlegg