Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Music in the Court of the Crimson King

NYTT TEMA
CrimsonK
CrimsonKInnlegg: 4939
10.02.12 00:43

Lenge siden jeg har 'hengt' her inne :) Men nå har jeg en sak jeg gjerne vil få presentere. Da jeg er over middels interessert i musikk, så fant jeg ut for nøyaktig 550 dager siden at jeg skulle starte en'gimmick' på Facebook. Hver eneste dag publiserte jeg en ny låt - og det har jeg nå gjort i 550 dager :)

Jeg har ingen mål og mening med dette annet enn at det er en rutine som gjør at jeg 'må' bruke litt tid på musikk hver kveld. Litt på samme måte som man kjøper hund for å komme seg ut i frisk luft hver dag :) Jeg elsker å søke opp musikk - ser musikkvideoer på youtube - finner ny musikk på spotify og youtube - og lærer og leser om musikk på allmusic.com. Har også plukket opp utallige bra tips her på forumet gjennom årenes løp. Har en allsidig musikksmak, men aller øverst på min liste troner prog-rocken fra ca 1967- ca 1980 - og overveldende mye av det er britisk musikk.

Hver gang jeg har publisert en låt har jeg lagret artist, sang og kommentar i en tekstfil. Etter jeg hadde publisert omkring 400 låter fant jeg ut at jeg ville lage en nettside som kunne presentere all musikken. Jeg opprettet en database og importerte data fra alle tekstfilene. Nå ligger samtlige låter jeg har publisert i denne databasen. Og nå har jeg endelig fått laget en nettside som presenterer musikken. Nettsiden viser 'dagens låt' som er den siste låta jeg har publisert. Man kan også søke opp alle låter jeg har publisert tidligere og spille av disse.

Adressen er http://www.programero.no/musikk

Ta gjerne en tur innom og sjekk ut :) Tar i mot ris og ros med stor takk. Kom gjerne med innspill på ting som kan legges inn på siden, feil på siden, feil opplysninger om låter etc etc.

CrimsonK
10.02.12 11:06

Hvorfor står det 0 innlegg? Nå burde det i hvert fall være 2, selv om 0+1=1 :)

Edit: Tråden var i hvert fall ikke stengt :)

(Innlegget ble redigert 10.02.12 11:08)

tinytim
tinytimInnlegg: 8553
10.02.12 11:47

Det er en fin side. Et variert utvalgt låter etc og mange av kommentarene er greie, mens andre er så platte at det hadde vært bedre at du ikke skrev noe. F eks:

Låt #488: Kveldens låt er en knall låt av The Smiths; Bigmouth strikes again fra deres legendariske album 'The Queen is Dead' (1986). Dette er the Smiths på sitt beste.

Det står mye bra trivia på wikipedia, f .eks.

(Innlegget ble redigert 10.02.12 11:47)

finanskisen
finanskisenInnlegg: 3776
10.02.12 12:50

Hatten av for denne siden. Imponerende arbeid, og musikk helt etter min smak :) Tok tilfeldig låt minst 20 ganger på rad, uten å finne en låt jeg ikke likte. Går det an å kjøre auto på denne funksjonen ?

CrimsonK
10.02.12 16:30
tinytim: Det er en fin side. Et variert utvalgt låter etc og mange av kommentarene er greie, mens andre er så platte at det hadde vært bedre at du ikke skrev noe. F eks:
Låt #488: Kveldens låt er en knall låt av The Smiths; Bigmouth strikes again fra deres legendariske album 'The Queen is Dead' (1986). Dette er the Smiths på sitt beste.Det står mye bra trivia på wikipedia, f .eks.

Veldig varierende kvalitet over kommentarene ja. Og det henger jo sammen med at det er ikke hver dag man er like inspirert. Og mange låter liker man jo uten at man har så mye vettugt og si om låta :) Men ofte har jeg lest litt på allmusic om artist/låt på forhånd, eller jeg skriver fra hukommelsen. Årstall og slikt er i de aller fleste tilfeller hentet fra allmusic.com

Takk for fin respons :)

CrimsonK
10.02.12 16:34
finanskisen: Hatten av for denne siden. Imponerende arbeid, og musikk helt etter min smak :) Tok tilfeldig låt minst 20 ganger på rad, uten å finne en låt jeg ikke likte. Går det an å kjøre auto på denne funksjonen ?

Takk for det! Du må jo ha en utmerket musikksmak siden du likte alle låtene som du spilte tilfeldig :) Skal sjekke ut muligheten for en 'shuffle'-funksjon - hvis videoen har en måte å fortelle at den er ferdig, så skulle det være i boks.

CrimsonK
10.02.12 16:37
tinytim: Det er en fin side. Et variert utvalgt låter etc og mange av kommentarene er greie, mens andre er så platte at det hadde vært bedre at du ikke skrev noe. F eks:
Låt #488: Kveldens låt er en knall låt av The Smiths; Bigmouth strikes again fra deres legendariske album 'The Queen is Dead' (1986). Dette er the Smiths på sitt beste.Det står mye bra trivia på wikipedia, f .eks

Kommentarfeltet er nok også veldig preget av at det har vært kanalisert ut til veggen min i Facebook og ikke åpen for andre enn mine FB-venner.

Kanskje rydder jeg litt opp etterhvert.

wololo
wololoInnlegg: 449
10.02.12 20:54

Bra tiltak, og bra låtutvalg. Ser du liker Ugress og Ralph Myerz, da har jeg en låt du neppe har hørt, men kanskje vil like :)

Ghost Cauldron - Midnight Vapor

CrimsonK
12.02.12 00:32
wololo: Bra tiltak, og bra låtutvalg. Ser du liker Ugress og Ralph Myerz, da har jeg en låt du neppe har hørt, men kanskje vil like :) Ghost Cauldron - Midnight Vapor

Ganske spesielt, men slettes ikke så verst. Litt 'forstyrrende' den fiolinen - assosierer den med flue eller noe slikt :)

CrimsonK
12.02.12 00:40

Dagens låt er publisert. Litt slapp respons her inne. Kanskje ikke så stor interesse for noe som i bunn og grunn bare er en detaljert beskrivelse av min musikksmak. Men dette er et prosjekt som har kostet meg mange hundre timer arbeid totalt, så setter pris på om noen gidder å kikke på siden :) Er ingen designer - så der er det et godt stykke arbeid igjen som kan gjøres. Men hovedfunksjonene er på plass. Det er mulig å søke blant 552 låter og spille av ønsket låt i youtube-avspilleren.

Forøvrig kan det nevnes at på de første 100 låtene så er det unik artist/gruppe for hver låt. På låtene fra nr 100 til nr 500 så publiserte jeg annenhver gang ny artist/gruppe eller låt med artist/gruppe som tidligere var publisert. Når jeg passerte låt nr 500 har jeg ikke lenger noe regel på dette. Nå kommer det nye artist/grupper av og til, men det vanligste er at jeg publiserer låter av artist/gruppe som jeg har publisert låt av tidligere.

wololo
wololoInnlegg: 449
12.02.12 01:02
CrimsonK: Ganske spesielt, men slettes ikke så verst. Litt 'forstyrrende' den fiolinen -

Den er ganske mørk i stemningen, som også Ugress kan være i flekkene. Er klar over at noen vil reagere på fiolinen (hvis det da ikke bare er en synth), men jeg synes låta fortjener mange flere lytt enn det den har.

Du hører mer på rock enn electronica, og jeg motsatt, men vi har noe felles da. Jeg liker da noe progrock så vi kan sikkert gi hverandre noen tips. Skal surfe litt på siden din i tide og utide. Sånn av og til i hvert fall :)

UVox
UVoxInnlegg: 15616
12.02.12 01:22
CrimsonK: dette er et prosjekt som har kostet meg mange hundre timer arbeid totalt, så setter pris på om noen gidder å kikke på siden

Har tittet noen ganger jeg, og ja - det er en veldig fin, ryddig side med kjapp og responsiv database. Jeg ser glatt all den jobb som er lagt ned for å samle / kategorisere alt.

Hva som kanskje savnes er en nærmere beskrivelse på forsiden av hva og hvordan. Man blir møtt med veldig mange mulige valg, men alt fremstår ikke nødvendigvis like intuitivt for besøkende som for den som har laget siden.

Info om bakgrunn for siden + brukerguide for dummies ville gjort seg.

... i parantes bemerket: I og med at brukere avslutter kontoer eller at videoer slettes / sperres av enten bruker eller rettighetsopphavere gjør sitt til at du med tid og stund vil få en del lenkeråte på siden.

(Innlegget ble redigert 12.02.12 01:24)

CrimsonK
12.02.12 02:01
UVox: Har tittet noen ganger jeg, og ja - det er en veldig fin, ryddig side med kjapp og responsiv database. Jeg ser glatt all den jobb som er lagt ned for å samle / kategorisere alt. Hva som kanskje savnes er en nærmere beskrivelse på forsiden av hva og hvordan. Man blir møtt med veldig mange mulige valg, men alt fremstår ikke nødvendigvis like intuitivt for besøkende som for den som har laget siden.

Prøvde å lage siden enkel og ryddig, men ballet på seg med ulike søkevarianter etc på slutten, så nå ser det bare veldig rotete ut.

Skal prøve å forbedre layout og design av grensesnittet etterhvert. Men litt lite fritid de neste ukene, så spørs hvor mye det blir nå i februar. Men veldig enig i at det ikke er så intuitivt. Har prøvd å holde høyden på siden på såpass lavt at det ikke er så mange som trenger å scrolle. Men det gjør jo at det blir litt trangt om plassen.

Døde lenker vil oppstå. Jeg bytter video når jeg tilfeldigvis oppdager en død lenke. Men dette problemet er det vel i grunnen ingen løsning på. Jeg kan ikke styre andres youtubekontoer.

Takk for god tilbakemelding!

CrimsonK
12.02.12 02:05
wololo: Du hører mer på rock enn electronica, og jeg motsatt, men vi har noe felles da. Jeg liker da noe progrock så vi kan sikkert gi hverandre noen tips. Skal surfe litt på siden din i tide og utide. Sånn av og til i hvert fall :)

Er veldig mottakelig for tips. Utforsker ofte artister/grupper som jeg har lite/ingen kjennskap til etter tips fra andre, eller ved å følge typiske 'de som liker dette liker gjerne også dette eller dette' linker på allmusic, spotify og youtube.

UVox
12.02.12 02:16

Én ting til: Når jeg søker opp artist, låt etc. får jeg ingen peker til link på ARTIST eller LÅT i listen over søkeresultat, link til låt kommer først når jeg holder peker over NR (hvilket definitivt ikke er intuitivt) :)

UVox
12.02.12 02:18
CrimsonK: Prøvde å lage siden enkel og ryddig, men ballet på seg med ulike søkevarianter etc på slutten, så nå ser det bare veldig rotete ut.

... for all del: Jeg opplever den overhodet ikke som rotete - bare nevner at kort info om hva og hvordan alltid hjelper ift. å guide førstegangsbrukere.

CrimsonK
12.02.12 08:24
UVox: Én ting til: Når jeg søker opp artist, låt etc. får jeg ingen peker til link på ARTIST eller LÅT i listen over søkeresultat, link til låt kommer først når jeg holder peker over NR (hvilket definitivt ikke er intuitivt) :)

Skal se hva som kan gjøres her. Men programmeringsmessig tror jeg den er litt vrien. Men jeg kan jo om ikke annet gjøre det mer synlig at det er låtnr man skal trykke på for å velge låt fra søkeresultat.

taknina
takninaInnlegg: 13194
12.02.12 09:25

Kanskje det platecoveret som gjorde at min intresse for å lese alt som sto på platecoverene og sette meg inn i alt rundt de forsjellige gruppene startet. Selv om eg ikke har hatt denne eller noe av Crimson på år og dag desverre. (Må kjøpe meg opp igjen :) Dette er vel også noe av grunnen til at eg ikke fikk noe forhold til eksempelvis Led Zeppelin. Fordi det sto nesten ingenting på platecoverne deres :)

fargerik
fargerikInnlegg: 7969
12.02.12 11:40
CrimsonK: Ta gjerne en tur innom og sjekk ut :) Tar i mot ris og ros med stor takk. Kom gjerne med innspill på ting som kan legges inn på siden,

Fin spilleliste! Jeg skal lagre siden din i favoritter. Keep up the good work!

Har du hørt om Santana?

;-)

(Innlegget ble redigert 12.02.12 11:42)

CrimsonK
13.02.12 01:43
fargerik: Fin spilleliste! Jeg skal lagre siden din i favoritter. Keep up the good work! Har du hørt om Santana?

Takk for det. Santana kommer :) Har mye bra. Egentlig ganske teit at jeg ikke allerede har lagt ut låt med Santana. Kommer nok en låt om ikke altfor lenge :)

cressida1
cressida1Innlegg: 14705
13.02.12 10:44

Jeg tenker jeg får besøke deg Crimson (o; En som har coveret til til(etter min mening) det 19.beste albumet gjennom tidene som "profilbilde" her, fortjener å få besøk. Regner med at du kan titte innom 1001 ALBUM og CGF OPPSAMLING i ny og ne også.

cressida1
cressida1Innlegg: 14705
13.02.12 10:54

Dæskættendøtte Crimson, der var det mange kremlåter ja; Gong, Genesis, Jethro + + + topp!

CrimsonK
13.02.12 12:15

Hei cressida - en stund siden jeg var regelmessig på musikkforumet - går litt i perioder. Sist jeg var her mye så var du kommet til litt over 300 på 1001 album prosjektet ditt :) Så jeg har fulgt godt med på de mange av dine 300 første album, men ser jeg har noen hundre anmeldelser å gå gjennom for å være oppdatert :)

Flott du finner noe god prog i lista mi :) Det kommer mer :) Mye å velge i.

Og forøvrig så er 1001-prosjektet ditt meget imponerende. Jeg har hatt tålmodighet til å lese boka, men jeg har ikke hørt gjennom albumene. Har dog en spilleliste på Spotify med 739 av de 1001 albumene, som jeg hører på av og til. Men liker bedre å høre på min egen Spotify-liste med ca 9000 låter jeg liker :)

(Innlegget ble redigert 13.02.12 12:22)

CrimsonK
15.02.12 01:28

Ny låt ute - en fullstendig tilfeldig låt jeg kom over her forleden. En nederlandsk gruppe med navn The Machine. Låta heter Moons of Neptun og inneholder over 16 minutt med instrumentering av ypperste kvalitet. Utrolig fett!

mammamiapappapia
mammamiapappapiaInnlegg: 46
17.02.12 11:01

sjekk ut denne sangen har folkens , hva synes dere , jeg er en ny begynner med musikk , startet for ca 2og halv måned siden og dette er andre låtta jeg har mekaa, betyr mye med tilbake melding :)), tusen takk

har sangen :D, nytt den takk.
 http://www.youtube.com/watch?v=vWlmQw6aGaI&feature=context&context=C3998a3dADOEgsToPDskIrezKqLzHIXMG6jCvalDMR

CrimsonK
21.02.12 23:22

Har forøvrig også en FB-side på dette prosjektet. Prosjektet heter Dagens Låt på Facebook.

CrimsonK
28.02.12 21:39
fargerik: Fin spilleliste! Jeg skal lagre siden din i favoritter. Keep up the good work! Har du hørt om Santana? ;-)

Her har du Santana'en din :)
Dagens Låt

(Innlegget ble redigert 28.02.12 21:40)

fargerik
29.02.12 01:40
CrimsonK: Her har du Santana'en din :)
Dagens Låt

Med største eleganse unngår du hits, og dykker direkte inn i sjelen, musikken som ikke er LAGET, men som er OPPSTÅTT på grunn av kjemien...

Når sant skal sies er jeg kanskje litt mer Santanahekta enn folk flest, men sånn er det med musikk man er oppvokst med.

Det var et bra valg som førstevalg, siden dette er unknown for folk flest. Jeg liker det.

Santana kan hypnotisere, og særlig i den perioden var det hypnotisk.

Jeg tillater meg å spille Oye Como Va, som har hypnotisert meg i år etter år etter år...og gjør det fremdeles.

Så enkelt...så godt... hør på den herlige bassen!

(Innlegget ble redigert 29.02.12 01:43)

CrimsonK
29.02.12 21:31
fargerik: musikken som ikke er LAGET, men som er OPPSTÅTT på grunn av kjemien...

Sant så sant - godt sagt. Glad du likte valget mitt - det stod mellom Jingo, Oye como va og Black Magic Woman/Gypsy Queen. De første albumene til Santana har en herlig stemning. Veldig 'sjelfull' musikk.

Har du hørt denne versjonen da? :)

fargerik
01.03.12 03:28
CrimsonK: Har du hørt denne versjonen da? :)

Nei, faktisk! Grei cover, men det er ikke like bra som expressogreia. Hele albumet er ille ille bra, og anbefales hjertelig.

Gong er et kapittel for seg selv. Dette er fine greier. Jeg har møtt og snakket litt vissvass med Daevid Allen...uten at det gjorde meg særlig klokere. Jeg mistenker deg for å være akkurat som meg. En gammel, kvalitetsbevisst freak.

Siste innlegg