Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Todd Rundgren, live Parkteateret 20.2.12

NYTT TEMA
Johnny-come-lately3
Johnny-come-lately3Innlegg: 21275
21.02.12 18:16

Todd Rundgren. A wizard, a true star. En supernova av musikalsk intellekt. Smartere enn resten av bransjen tilsammen. Gizmofreak og übernerd. Nettets største tilhenger. Samt innhaver av et jern mellom beina som gjør heste sjalu og kvinner mo i knærne. En entertainer og sjarmør man sjelden ser makan til i dagens karikert upersonlige popvrimmel. Arrogant ydmyk og selvironisk på vår bekostning.

Det til tross: aldri har jeg aldri sett eller hørt slikt slurv fra en scene som dette. Låter startet i feil toneleie, glemte akkorder, sur spilling... you name it. Jeg trodde flere ganger at det var O'Heilage St Westy som sto der og harvet på telecasteren, ikke Demonprinsen av Rundegreina. Muligens han var påvirket av Mayhemkonserten han overvar på lørdagskvelden.

Det tekniske utstyret, en minicomputer med presets for gitarlyd og annet essensielt brøt sammen etter hver låt da vår mann hoppet i været av ren og lutter glede. Nesten ødeleggende og samtidig så ufattelig avvæpnende. Så small det plutselig til med en "Born to Synthezise" i boogieformat med spektakulær, HYPERFLASHY gitarering fra en mann jeg fem minutter tidligere lurte på om hadde fått slag. En ødelagt, men svært vakker "Cliche", en mektig og lett hysterisk "Love of the Common Man", fine versjoner av "Beloved Infidel" og den overjordisk vakre "Compassion", samt 'hittene' "I Saw the Light" og "Hello it's Me Again".

Pianoet var ofte et kjærkomment avbrudd fra gitarharvinga, men selv innimellom det psykest tekniske pianneringen jeg har hørt en legmann utføre skjedde det igjen og igjen: mannen glemte seg, stoppet opp, prøvde på nytt eller ga jamnt faen. Sjelden har jeg vært vitne til en mere fandenivoldsk holdning fra scenen. Hadde det vært det eneste som sto på tapeten ville jeg likevel husket denne kvelden resten av livet...

...men det som virkelig gjorde dette til en opplevelse av musikalsk var egentlig en enkelt ting og to sanger.

Først stemmen. Sprukken, hysterisk, gammel i et øyeblikk. Så krystallklar og under full kontroll. At en godt over seksti år gammel mann kan synge sanger fra debutplaten sin med krystallklar kraft og velde er skremmende og ustyrtelig stilig. Hadde det bare vært stemmen som ga meg løftet, ville dette vært en kveld jeg kunne husket med glede resten av livet. Men det virkelige store var troen på menneskets evne til å holde seg sterk og til å forbedre seg med hjelp av tid eller andre, litt som konserten i seg selv.

To sanger av slik kvalitet at man burde hatt en parade gående i gatene og hyllet opphavmannens ubestridelige genialitet akkurat nå og til alle andre av døgnets tider. Ironisk er begge av disse utgitt under bandnavnet Utopi og er hentet fra samme album, 1982's fantastiske Swing to the Right. Først ute var "Lysistrata". En vakker, oppløftende poprocker hvis tekst baserer seg på en gammel gresk fortelling/myte om ekte girlpower. Den andre, og konsertens virkelige høydepunkt, var "One World". Hvis den førstnevnte, i likhet med det meste av Runtgrens musikk, er særdeles oppløftende, er denne nummer to stratosfærisk.

Et enkelt, ringende, syngende gitarriff understreker en tekst om Vår Verden, Vår Makt, Vår Verdi. Om hvordan de som misbruker oss og profittere på vår svette, blod og tårer er bundet og vi er fri. Musikken, Natta, Gleden vil alltid være vår. Power to the motherfucking people. Helt uten -ismer og ironi. Power.

Cause they're only human...

Johnny-come-lately3
21.02.12 18:26

One World live Utopia, 1982

Lysistrata live Utopia, 1981

elinelle
elinelleInnlegg: 4346
21.02.12 18:33
Johnny-come-lately3: Power.

Heldige du, som var der og fikk de gode opplevelsene, tross diverse knirk og tekniske rariteter.

Og hedige oss som kan kose oss med å lese dine sprudlende referat. Det takker vi deg for, om ikke annet med en tommel opp!

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 3362
21.02.12 18:49

Ha ha, er tenkte jeg for en halvtime siden at jeg skulle starte en Todd Rundgren tråd. Søkte til og meg på forumet og fant 5 tråder, bl.a 2 anmeldelser fra Cressida sitt 1001 prosjekt (Something/anything og Wizzard..).

Inntil i går hadde jeg aldri hørt bevisst på en Rundgren låt/plate. Har alltid hørt om han, og vært klar hans (viktige) rolle på  Bat Out of Hell siden!

Men utover det nada nada nada! Har alltid tenkt på han som en slags hardrockende særing. Men i går satt jeg på Pc og slappet av en hard treningsøkt, søkt på Wimp, var litt uinnspirert, hva skal jeg høre på lizzom! Så slo det meg, Todd Rundgren god dammit! Dermed ble det en dobbelt samleplate på meg gitt! Og jeg likte det

Så etter jobben i dag har jeg spillt de tre første platene, neste er vel Wizzard platen. Og jeg elsker det!

Men før jeg startet en tråd kom du Johnny, og da hiver jeg meg på! Kikket litt på allmusic i går for å finne ut hvor jeg skal starte, og fant vel ut at her er det bare å gå kronologisk til verk! Eller andre forslag ?

(Innlegget ble redigert 21.02.12 18:51)

Johnny-come-lately3
21.02.12 18:58
Biff_Byford: Men før jeg startet en tråd kom du Johnny, og da hiver jeg meg på! Kikket litt på allmusic i går for å finne ut hvor jeg skal starte, og fant vel ut at her er det bare å gå kronologisk til verk! Eller andre forslag ?

Ja, men tro meg: du har INGEN anelse hva du begir deg ut på her. En mindre 'rocka' rocker finnes knapt. Mye soul i dette, hvit, varm soul. Og ekstremt lite blues og folk/country. Det fineste er dog hvor genuint human og menneskelig han er, på en svært klok måte.

Skivene kan godt inntas kronologisk, men det behøves ikke. Hermit of Mink Hollow, Healing og Wizard/A True Star er mine faveraves, men det er bare toppen av isfjellet. Ellers er den Utopiaskiva jeg nevner over phet så det holder.

Johnny-come-lately3
21.02.12 19:01
elinelle: tross diverse knirk og tekniske rariteter.

Eller kanskje til og med på grunn av!!

elinelle
elinelleInnlegg: 4346
21.02.12 19:11
Johnny-come-lately3: Eller kanskje til og med på grunn av!!

Hehe, det skal du jammen se.....Viktigst at det var en positiv opplevelse! Jeg skal 'sjekke opp' Todd igjen når jeg kommer hjem!

Johnny-come-lately3
21.02.12 19:17
elinelle: 'sjekke opp'

Sjekk denne også da, som han selvsagt spilte siden han var i Norge.

Johnny-come-lately3
21.02.12 19:32
Biff_Byford: Johnny,

gir deg en liten playlist, btw:

"Black Maria" live og studio

"Heavy Metal Kids"

"The Last Ride" som han også spilte i går

og den enest jeg virkelig savnet, hans flotteste sang:

"Couldn't I Just Tell You" poprockeren sin det, tenker jeg.

Ellers: "Lucky Guy"

johwi68
johwi68Innlegg: 11101
21.02.12 19:57
Johnny-come-lately3: Power to the motherfucking people. Helt uten -ismer og ironi. Power. Cause they're only human...

Faen som jeg skulle vært på konserten. Har en god kompis som i går hadde følgende status på Facebook:
Todd Rundgren er i Oslo. Og her sitter man som en annen fjomp..

Kjipt å bo i Tromsø når man har jobb, kjerring, unger og forpliktelser, og steike som jeg misunner folket i hovedstaden alle de fine konsertene de kan gå på. Og som jcl og andre godtfolk benytter seg av.

Selv har jeg et dødsstødig forhold til Todd. Jeg har Nazz, Nazz Nazz og Nazz III. I samlingen står Runt, Runt. The Ballad of Todd Rundgren, Something/Anything?, A Wizzard a True Star, Todd, Initiation, Faithful, Hermit of Mink Hollow, Healing, Nearly Human, Liars og Arena. Ellers er snadder som Ra, Todd Rundgren's Utopia og Oblivion der. Og Swing to the Right, for Fanden!

Hvorfor har vi aldri vært på Todd-sporet før, jcl?

Glimrende skriverier, forresten. Utsøkt, og artig at du har storkost deg..:-)

Johnny-come-lately3
21.02.12 20:19
johwi68: Glimrende skriverier, forresten. Utsøkt, og artig at du har storkost deg..:-)

Takker. Ja, det var staselig. Og vi burde tatt en Todd-tråd, vettø :)

unclemoe
unclemoeInnlegg: 139
21.02.12 21:29

Jeg var på søndagens konsert, og ser ut som det var en ganske lik opplevelse. Stort å se the Toddmeister på en så intim scene, men som du skriver, han virka svært uforberedt, sleit med å komme i gang på enkelte sanger, spilte mye feil (spesielt på gitaren - mista også strappen noen ganger!), og litt "grøtete" i stemmen til  å begynne med (men den kom seg betraktelig!).

Spilte mye av de samme låtene også, ser det ut som (og ja Compassion er overjordisk vakker!). Prøvde å få til allsang på One World, men det gikk ikke helt...

Uansett, en svært hyggelig kveld!

Johnny-come-lately3
22.02.12 09:22
unclemoe: Jeg var på søndagens konsert, og ser ut som det var en ganske lik opplevelse.

Hei, um ;)

Han sa jo selv at han var nervøs og at han ikke hadde gjort noe lignende på x antall år.

P.S. Hva med nyeste Halen vS. Chickenfoot?

Johnny-come-lately3
22.02.12 09:29
unclemoe: (og ja Compassion er overjordisk vakker!)

Tre andre slike skjønnheter, for de som ikke er innviet enda...

"Bag Lady" - fantastisk tekst. OBS! Inkl. Son of Sam. Tempoet som plutselig snubler etter saxsoloen er noe av det mest effektive jeg har hørt. Røsker i hjertestrengene.

"Bread" - tung soulrock. Gitarspillet er helt absurd fett, det samme er vokalen. Todd mener det han synger og han har en evne til å synge om viktige ting uten at det blir svulstig, patetisk eller politisk utoiver det personlige plan.

"Fade Away" - vakkert. Og alle disse, pluss den skremmende staselige "Lucky Guy" postet over, er alle fra samme fantastiske plate.

progman2
progman2Innlegg: 4289
22.02.12 09:37

Er jo et geni, mannen.  Han gjorde vel ikke "Open my eyes" også vel? (spilte jo Nazz-becomes-Rundgren-hit-"hello it's me", så det burde jo være plass til et av tidenes riff...)

Johnny-come-lately3
22.02.12 09:38
johwi68: Hvorfor har vi aldri vært på Todd-sporet før, jcl?

Det lurer jeg også på, for han er jo slik upopulær popmusikk som jeg er så glad i. Warren, XTC, Costello, samt ytterpunkter som Rush i ene enden og Nick Lowe i den andre.

Todd er dog noe de andre ikke er: oppriktig. Ikke at han ikke er sarkastisk, ironisk, slem, alt for smart for eget beste og utsøkt smålig han også. Men han er varm, oppriktig og skremmende positiv. Jeg mener seriøst, hvem andre kunne laget Healing? Synthetisk soulpop med et hjerte av rent gull med diamantbånd på et fat av platina. Tekstene på den skiva er noe av det mest oppløftende jeg vet om. Og helt uten noen phoney "Heal the World"-stemning, selv om han sier og mener akkurat det samme.

Johnny-come-lately3
22.02.12 09:40
progman2: Han gjorde vel ikke "Open my eyes" også vel?

Nei, trist nok. Det skulle tatt seg ut. "Open My Eyes", ja. Det er poppsychfreakbeaten sin det.

apobase
apobaseInnlegg: 6146
22.02.12 10:29
Johnny-come-lately3: "Black Maria" live og studio

Jøss, jeg er allerede hekta på første låt. Dette lover godt.

Johnny-come-lately3
22.02.12 10:38
apobase: Dette lover godt.

Ord.

Nåkka te kar, hainn der Todd. Her leker han rocker igjen, btw:

"Death of Rock'n'Roll"

apobase
22.02.12 10:49
Johnny-come-lately3: Nåkka te kar, hainn der Todd. Her leker han rocker igjen, btw:
"Death of Rock'n'Roll"

Fett, minner litt om rockesoulefunke David Bowie.

Johnny-come-lately3
22.02.12 11:43
apobase: rockesoulefunke David Bowie.

Jupp, på en merkelig måte. Sånn, nå er Todd foran Junaited på forsiden og Lezah kan gremmes. Ser deg på Blåbæret, fucker!!

For å feire, en utopisk nasjonalsang.

Johnny-come-lately3
22.02.12 11:49
apobase: Fett

er i grunnen forbokstavkjeksalfabetaet. Har du noensinne gjort en king kong reggae?

unclemoe
22.02.12 11:56
Johnny-come-lately3: Hva med nyeste Halen vS. Chickenfoot?

Har faktisk ikke hørt nyeste Chickenfoot - kommer tilbake til saken!

Skal prøve å bli litt aktiv her igjen...

unclemoe
22.02.12 11:58
Johnny-come-lately3: Healing

En undervurdert skatt!

Johnny-come-lately3
22.02.12 11:58

#1 with a cupid's arrow i denne skrivende stund.

man skal dog vokte seg vel for å la hodet svulme slik at man bare kan gå inn via dør #2.

Johnny-come-lately3
22.02.12 12:00
unclemoe: Skal prøve å bli litt aktiv her igjen...

Det ville jeg satt pris på. Da har vi både en um og en OM ;)

Healing er en av hans beste, særlig grunnet denne optimismen, varmen og kjærlighetsfulle omsorgen han klarer å formidle gjennom tonene og ordene.

onkelmorten
onkelmortenInnlegg: 8098
22.02.12 12:03

Todd e en brillefin fyr!

Johnny-come-lately3
22.02.12 12:05
onkelmorten: Todd e en brillefin fyr!

Noe så drøyt det, onkelkis!!

Hva med en liten cover?

apobase
22.02.12 13:25
Johnny-come-lately3: Har du noensinne gjort en king kong reggae?

Stadig vekk, men aldri så bra.

Johnny-come-lately3
22.02.12 13:41
apobase: Stadig vekk

Enda godt.

Ta opp andre danseres manglende kvaliteter ved klagemuren, skal man swinge eller danse the wild bangaramooni til ære for Laura må man være mann for det.

Siste innlegg