Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hørt på Metal i 12 år....

NYTT TEMA
BuryMeInSmoke
BuryMeInSmokeInnlegg: 1643
21.04.12 14:36

I hele mitt liv som musikkelsker, har jeg vært genuint opptatt av Metal og undersjangrene. Jeg har hele tiden følt at Metal er den perfekte sjangeren, så jeg har ikke trengt å høre på annen type musikk. Jeg har gått igjennom alle undersjangrene, og må innrømme at jeg har gått litt lei, ihvertfall for en periode.

Jeg har aldri likt kommersiell musikk og har alltid mobbet venner for at de hører på slik musikk. Men i går kom jeg plutselig over en sang jeg likte veldig godt, sangen åpnet synet mitt helt og hele musikkhorisonten min er i ferd med å forandres. Nå føler jeg at jeg er åpen for hva som helst av kommersmusikk, bare det ikke er for bråkete!

Det jeg da lurer på er: Kan noen gi meg noen retninger innen kommers musikk å lete? Eller kan dere gi noen konkrete eksempler?

Låta jeg virkelig ble fascinert over var denne låta av Dub FX.

(Innlegget ble redigert 21.04.12 14:39)

BuryMeInSmoke
21.04.12 14:40

Jeg kan legge til at jeg er veldig fascinert av gode melodier, gjerne refrenger.

turner
turnerInnlegg: 10330
21.04.12 15:02
BuryMeInSmoke: I hele mitt liv som musikkelsker

Hehe, du er ikke gamle karen så du har mye å høre på, hør litt på dette bandet fra 74, kommers så det holder men fett, lykke til:)

Boston – Boston

BuryMeInSmoke
21.04.12 15:06
turner: Hehe, du er ikke gamle karen så du har mye å høre på, hør litt på dette bandet fra 74, kommers så det holder men fett, lykke til:)

Hehe, er ikke det nei... nettopp fyllt 18!

Men jeg har hørt på musikk nesten hele dagen i 12 år, siden jeg hørte Iron Maiden fra første gang. Det har alltid vært metall, så for meg er det veldig stort å finne ut at annen musikk også er minst like interessant!

Tusen takk for forslaget, skal høre igjennom. Hører veldig gjerne på 70-talls musikk! :)

(Innlegget ble redigert 21.04.12 15:06)

BuryMeInSmoke
21.04.12 15:09

More Than a Feeling hørte jeg på mye for ca. 5 år siden... morsomt å høre på igjen, blir spennende å høre hva mer de har å tilby! :)

turner
turnerInnlegg: 10330
21.04.12 15:21
BuryMeInSmoke: Tusen takk for forslaget, skal høre igjennom. Hører veldig gjerne på 70-talls musikk! :)

Bra, her en annen favoritt fra 74, fantastisk band, tungt og tøft:)

Bachman-Turner Overdrive – Not Fragile

tinytim
tinytimInnlegg: 9281
21.04.12 15:22
BuryMeInSmoke: Jeg har aldri likt kommersiell musikk

Og så skriver du fire innlegg under at du hører på Iron Maiden:-)
Hvis ikke de er kommersielle så må jeg ha misforstått begrepet totalt...

Prøv The Black Keys, et av få nyere band som klarer å selge bøttevis med plater og være bra på en gang.

(Innlegget ble redigert 21.04.12 15:22)

BuryMeInSmoke
21.04.12 15:29
tinytim: Og så skriver du fire innlegg under at du hører på Iron Maiden:-)
Hvis ikke de er kommersielle så må jeg ha misforstått begrepet totalt...

Var litt dårlig formulert ja... men jeg snakker altså om artister som er en del av pop-kulturen, og det kan være hipt å høre på!

Iron Maiden er absolutt kommers ja, de har jo en fanskare i hele verden... men jeg tenker selvsagt på kul populær-musikk, som eksempelet i startsinnlegget!

(Innlegget ble redigert 21.04.12 15:29)

BuryMeInSmoke
21.04.12 15:31
tinytim: Prøv The Black Keys, et av få nyere band som klarer å selge bøttevis med plater og være bra på en gang.

Midt i blinken, tusen tusen takk. Hører på den sangen mens jeg spiller Fifa faktisk!

Hørte på flere sanger av det bandet og kommer over "Lonely Boy", har leitet etter navnet på den sangen i en måned. Igjen tusen takk! :D

(Innlegget ble redigert 21.04.12 15:35)

0gg0
0gg0Innlegg: 16419
21.04.12 23:08
BuryMeInSmoke: Men i går kom jeg plutselig over en sang jeg likte veldig godt, sangen åpnet synet mitt helt og hele musikkhorisonten min er i ferd med å forandres.

Congrats. Det tok meg litt lengre tid enn deg å endelig prøve å finne en ny type musikk og band. En viktig ting å gjøre, så lenge du ikke glemmer dine gamle helter.

Prøv å hør gjennom denne feks. Fantastisk skive. Ellers kan du muligens prøve på Shpongle som i avataren min, men det blir kanskje å gå litt for fort frem.

Prøv ellers Radiohead, Jeff Buckley, Kula Shaker, Beck og ikke minst The Doors.

Gudd løkk :)

BuryMeInSmoke
22.04.12 01:17
0gg0: Congrats. Det tok meg litt lengre tid enn deg å endelig prøve å finne en ny type musikk og band. En viktig ting å gjøre, så lenge du ikke glemmer dine gamle helter. Prøv å hør gjennom denne feks. Fantastisk skive. Ellers kan du muligens prøve på Shpongle som i avataren min, men det blir kanskje å gå litt for fort frem. Prøv ellers Radiohead, Jeff Buckley, Kula Shaker, Beck og ikke minst The Doors. Gudd løkk :)

Takk, hører på Massive Attack-albumet nå. Beck og The Doors har jeg vært borti allerede forresten... og sistnevnte er jeg selvsagt stor fan av! ;)

Supertzar_
Supertzar_Innlegg: 2347
22.04.12 02:34
BuryMeInSmoke: Iron Maiden

Sjekk ut UFO. Oppdaget dem fordi Maiden har covret Doctor Doctor. Gitaristen Michael Scenker startet senere MSG.

Lynyrd Skynyrd ga ut et godt album i 2009.

Neil Young har noen bra låter.

Steve Jones (var gitarist i Sex Pistols)

Ennio Morricone har lagd masse god filmmusikk.

Warren Zevon, Stan Ridgeway, John Fogerty, The Hooters

Tony Carey (keyborad i Rainbow)

Hold deg unna moderne musikk :)

BuryMeInSmoke
22.04.12 02:38
Supertzar_: Hold deg unna moderne musikk :)

Poenget med denne tråden var jo at jeg ønsket å finne moderne musikk som også kunne være vel så bra som gammel original. Vi kunne jo kanskje gjort dette til en tråd der man deler ny kul musikk?

Jeg trenger ihvertfall noen slike tips for å "passe inn" bedre :)

UVox
UVoxInnlegg: 17939
22.04.12 02:51
BuryMeInSmoke: Jeg trenger ihvertfall noen slike tips for å "passe inn" bedre :)

Gi beng i å 'passe bedre inn'...

... bare turn the page og dykk ned i all den allsidige herlighet musikk er; men husk - a grand don't come for free og elskov for all musikk er ingen god resept for an easy living.

Supertzar_
Supertzar_Innlegg: 2347
22.04.12 09:20
BuryMeInSmoke: Jeg trenger ihvertfall noen slike tips for å "passe inn" bedre :)

Hørt Justin Bieber? :)

Seriøst, du behøver ikke like dårlig musikk for å passe inn.

Drekke og ragge kvinnfolk fungerer for mange. ;)

BuryMeInSmoke
22.04.12 10:47
Supertzar_: Seriøst, du behøver ikke like dårlig musikk for å passe inn.

Jeg har ikke tenkt til å høre på dårlig musikk, som jeg sa i åpningsposten vil  jeg høre på populærmusikk som jeg synes er kul. Som eksempelet jeg ga! ;)

Jeg skal snart begynne å kjøre folk til og fra fester, og da tenkte jeg å ha litt alternativ musikk i bilen og ikke bare "bråk" i passasjerenes ører...

Sarcophagi
SarcophagiInnlegg: 184
22.04.12 11:06
BuryMeInSmoke: I hele mitt liv som musikkelsker

(Innlegget ble redigert 22.04.12 11:08)

hollow3s
hollow3sInnlegg: 2055
22.04.12 14:59

State of Grace av Ennio Morricone

BuryMeInSmoke
22.04.12 17:54
hollow3s: State of Grace av Ennio Morricone

Litt for klassisk kanskje, men vakkert var det ihvertfall!

Marbat
MarbatInnlegg: 4275
22.04.12 23:10

Hva som er kult er jo veldig individuelt, men her er fire sanger du kanskje vil like.

Amy MacDonald - This Is The Life

Bat For Lashes - Daniel

Florence & The Machine - Rabbit Heart

Goldfrapp - Alive

hoyerhan
hoyerhanInnlegg: 1133
23.04.12 00:08
BuryMeInSmoke: Jeg skal snart begynne å kjøre folk til og fra fester, og da tenkte jeg å ha litt alternativ musikk i bilen og ikke bare "bråk" i passasjerenes ører...

Da tror jeg at jeg ville prøvd "The In Sound from Way Out!"-albumet til Beastie Boys. Herlig chill kjøre-musikk som ikke bør plage noen.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 15327
23.04.12 01:36
tinytim: Prøv The Black Keys, et av få nyere band som klarer å selge bøttevis med plater og være bra på en gang.

Som Ibsen en gang sa: vel...

De selger vel ikke eksepsjonelt mye, og eksepsjonelt bra er de da heller ikke (men helt ok) :-) Syns det er rart at det nevnes så mye "alternativt" her, forresten, når det blir laget masse bra hyperkommers musikk også.

Selena Gomez & The Scene - Bang Bang Bang
Mark Ronson - Bang Bang Bang

Samme låt? Neida!

Ellers vil jeg trekke fram Lily Allen som en av de absolutt beste popartistene i dette årtusenet. Hele plata It's Not Me, It's You anbefaler jeg på det varmeste. Masse smart og fin pop, og ikke minst variert og gjennomført.

(Innlegget ble redigert 23.04.12 01:39)

bortelaget
bortelagetInnlegg: 973
23.04.12 06:06
BuryMeInSmoke: Det jeg da lurer på er: Kan noen gi meg noen retninger innen kommers musikk å lete? Eller kan dere gi noen konkrete eksempler? Låta jeg virkelig ble fascinert over var denne låta av Dub FX.

Storveis. Hadde ikke hørt Dub FX før, så jeg spilte gjennom «Everythinks a Ripple» og likte det jeg hørte. Fikk litt Mass.Att, Jamie Cullum, Gorillaz og theThe vibber av det..
Det er egentlig lite dub og rap jeg har likt, men dette gikk an for det var lekent uten å bikke over.

Et annet kommersielt vidunder fra down under er Gotye’s Somebody that I used to know. Han er første Australske artist som topper US Billboard siden INXS gjorde det  i forrige årtusen. 

Ellers:
Teddybears - Rocket Scientist  ..tre punk-svensker som skiftet ham og ble ledende party-svensker.
Veto - Buildt To Fail ..deppe-dansker.
Gusgus - Over ..islendinger som er askefast in the 90’, her fra 2011.
.. og til sist, så langt unna metal man kan komme på en time:
Kim Sozzi - Feel Your Love  ..happy go lucky dance fra usa.

(Innlegget ble redigert 23.04.12 06:08)

tinytim
tinytimInnlegg: 9281
23.04.12 09:03
Skraevadottir: De selger vel ikke så eksepsjonelt mye, og eksepsjonelt bra er de da heller ikke (men helt ok) :-) Syns det er rart at det nevnes så mye "alternativt" her, forresten, når det blir laget masse bra hyperkommers musikk også

Vil da mene at 2. plassen på Billboard 200 for sisteskiven er svært så respektabelt. En kan jo selvsagt diskutere hvor mye "bøtter og spann" er...  Merk deg også at jeg aldri påsto de var "eksepsjonelt bra".

Ang. alternativt vs. hyperkommers så tipser vel folk om det de har peiling på.

Skrillex fylte Spektrum to ganger i fjor, kanskje det kan være noe for TS? Det har blitt meg fortalt at han er populær blant ungdommen.

BuryMeInSmoke
23.04.12 21:25
Marbat: Amy MacDonald - This Is The Life

Denne likte jeg veldig godt, ty!

BuryMeInSmoke
23.04.12 21:39
bortelaget: Teddybears - Rocket Scientist ..tre punk-svensker som skiftet ham og ble ledende party-svensker.

Utrolig kul sang, takk takk! :D

Bananskall
BananskallInnlegg: 3539
24.04.12 00:00

Hvorfor er du ikke interessert i alternativ musikk innen andre sjangere?

BuryMeInSmoke
24.04.12 09:22
Bananskall: Hvorfor er du ikke interessert i alternativ musikk innen andre sjangere?

Jeg er det også, men det er ikke akkurat sånn musikk jeg er på utsikt etter nå :)

torquay
torquayInnlegg: 3288
24.04.12 12:54

Er inne i litt samme fasen som deg jeg også =) 

Om dagen hører jeg endel på disse: Cake 

Er vel kanskje ikke helt den typen du er ute etter, men syntes det var verdt et forsøk. =) 

Ellers har jeg begynt å sjekke ut litt "ska" som Catch 22

Liker musikk med litt "fart" i. :) 

Forøvrig har det vært mange spennende tips i tråden. 

Elveblest
ElveblestInnlegg: 221
24.04.12 13:25

Hvis du bare skal kjøpe en plate i dag:  

20 sekunders bassriff, og så eksploderer hele verden i genialitet!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg