Dette er ment for å være en tråd for, og dermed ikke i mot, thrash metal.
Thrash betyr på godt norsk ”å ramponere”. Ramponeringsmetallen kan bli sagt å ha dukket opp til overflaten på starten av 80-tallet – noen hevder, med Motörhead, så tidlig som slutten av 70-tallet (tenker selvsagt på Overkill-albumet). Dét kan bli ett av diskusjonsemnene her inne. Selvom jeg personlig vil framheve Metallicas ”Kill Em All” som ramponeringsmetallens aller første album, så kan det bli stilt spørsmål om hvorvidt Slayers ”Show No Mercy” eeeegentlig var det opprinnelige første. Også det er et definisjonsspørsmål.
Så dukker spørsmålet om hva det er jeg vil med denne tråden?
Jeg vil si det skal være brukerdefinert – vel å merke av de brukerne som har glede av det. Med andre ord ønsker jeg at flere skal dra lasset med meg, for jeg regner med at det finnes en del interessenter der ute, eller hva folkens??
Velkommen ønsker jeg: Diskusjoner rundt BIG Four – er de riktige med, bør en eller flere byttes ut med noen andre, og evt. hvorfor? Thrash metallens utvikling – kan Pantera bli sagt å være et thrash metal band (hvorfor/hvorfor ikke?)? Hvilke band av nyere dato kan med rette bli kalt for thrash metall? Hva skiller tyskernes ramponeringsmetall fra amerikanerens? Og hva så med speed metall – er det egentlig en egen undersjanger, eller bare en avart av ramponeringsmetallen?
I tillegg ønsker jeg velkommen anmeldelser av forskjellige (nye som gamle) thrash metal album! (Skal etterhvert komme med en anmeldelse av Kreators nye album).
Og selvsagt er det fint med brukerinitiativ!