Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bang your head 'till thrash metal!

NYTT TEMA
JudasPriestFan
JudasPriestFanInnlegg: 1320
02.06.12 18:18

Dette er ment for å være en tråd for, og dermed ikke i mot, thrash metal.

Thrash betyr på godt norsk ”å ramponere”. Ramponeringsmetallen kan bli sagt å ha dukket opp til overflaten på starten  av 80-tallet – noen hevder, med Motörhead, så tidlig som slutten av 70-tallet (tenker selvsagt på Overkill-albumet). Dét kan bli ett av diskusjonsemnene her inne. Selvom jeg personlig vil framheve Metallicas ”Kill Em All” som ramponeringsmetallens aller første album, så kan det bli stilt spørsmål om hvorvidt Slayers ”Show No Mercy” eeeegentlig var det opprinnelige første. Også det er et definisjonsspørsmål.

Så dukker spørsmålet om hva det er jeg vil med denne tråden?

Jeg vil si det skal være brukerdefinert – vel å merke av de brukerne som har glede av det. Med andre ord ønsker jeg at flere skal dra lasset med meg, for jeg regner med at det finnes en del interessenter der ute, eller hva folkens??

Velkommen ønsker jeg: Diskusjoner rundt BIG Four – er de riktige med, bør en eller flere byttes ut med noen andre, og evt. hvorfor? Thrash metallens utvikling – kan Pantera bli sagt å være et thrash metal band (hvorfor/hvorfor ikke?)? Hvilke band av nyere dato kan med rette bli kalt for thrash metall? Hva skiller tyskernes ramponeringsmetall fra amerikanerens? Og hva så med speed metall – er det egentlig en egen undersjanger, eller bare en avart av ramponeringsmetallen?

I tillegg ønsker jeg velkommen anmeldelser av forskjellige (nye som gamle) thrash metal album! (Skal etterhvert komme med en anmeldelse av Kreators nye album).

Og selvsagt er det fint med brukerinitiativ!

Rattle your god damn head!

LaCangura
LaCanguraInnlegg: 40954
02.06.12 18:26

En tråd for oss som skulle ønske vi fremdeles var i 80-tallet. For en musikk og for en energi.

Så for å være litt mer saklig, godt initiativ og håper ikke diskusjonene ender opp i hvilken sjangre eventuelle band skal plasseres i. For det spiller jo egentlig ikke noe rolle når du skal høre på musikken om noen kaller det speed metal, mens andre kaller det thrash. Er det kjapt, rått og vilt så er det mest sannsynlig thrash. Ligger jo i navnet.

LaCangura
02.06.12 18:28

Kan jeg komme med et forslag her på å vidreføre logikken fra albumstafettene her. At kommer med forespørsler på anmeldelser og så må noen i ilden. Jeg vil gjerne tvinges til å oppdage "ny" musikk.

JudasPriestFan
02.06.12 18:45
LaCangura: At kommer med forespørsler på anmeldelser og så må noen i ilden. Jeg vil gjerne tvinges til å oppdage "ny" musikk.

Igjen, dette er ment å være brukerinitiiert. Med andre ord, sett i gang! Bare gjør det, så slenger jeg meg på. Her er det (sett bort i fra moderator og én grunnregel - nemlig så lite avsporing fra trådens hovedemne som overhode mulig) mest anarki.

JudasPriestFan
02.06.12 18:47
LaCangura: En tråd for oss som skulle ønske vi fremdeles var i 80-tallet. For en musikk og for en energi.

For å slenge ut et debattinnlegg: Jeg mener thrashen aldri avgikk med døden - javisst led den litt iløpet av 90-tallet - men levde heller videre i band som Pantera ;)

LaCangura
02.06.12 18:50
JudasPriestFan: Igjen, dette er ment å være brukerinitiiert. Med andre ord, sett i gang! Bare gjør det, så slenger jeg meg på. Her er det (sett bort i fra moderator og én grunnregel - nemlig så lite avsporing fra trådens hovedemne som overhode mulig) mest anarki

Allright så i den ånd vil jeg at noen kan anmelde Vulgar Display of Power av Pantera som alle vet. Og så får noen sende meg et album tilbake.

LaCangura
02.06.12 18:52
JudasPriestFan: Jeg mener thrashen aldri avgikk med døden - javisst led den litt iløpet av 90-tallet - men levde heller videre i band som Pantera ;)

Men se deg litt om. Hvor ofte kommer det ut absurd gode thrash metal album? Musikken vil aldri dø, det har jeg for god tiltro til menneskeligheten, men storhetstiden er dessverre over. Må noen gledelig prøve å motsi meg. Jeg tar imot ny musikk også.

JudasPriestFan
02.06.12 19:02

Hvis du føler for det, kenguru-fra-nord, så kan du gå løs på Annihilators "Alice in Hell" fra 1989 - antar du vil like det, med mindre du har hørt på det før? Jeg har Kreators album å anmelde (lovet meg selv og leserne her inne), før jeg kan gå løs på et annet album. Men tar ingen på seg "VDoP", så gjør jeg det.

JudasPriestFan
02.06.12 19:05
LaCangura: storhetstiden er

hva man definerer den som. Thrash metallen har, i mine øyne, gått gjennom nødvendige justeringer og evolusjonerende endringer. Per i dag ser jeg f.eks. band som Lamb of God som nye flaggbærere av ramponeringsmetallen. Færre er det som spiller ren thrash metall, slik den ble spillt på 80-tallet - akkurat som det er svært få som spiller ren klassisk metall slik som Priest, Maiden og Saxon en gang gjorde det (og fremdeles gjør det).

LaCangura
02.06.12 19:08
JudasPriestFan: Hvis du føler for det, kenguru-fra-nord, så kan du gå løs på Annihilators "Alice in Hell" fra 1989 - antar du vil like det, med mindre du har hørt på det før? Jeg har Kreators album å anmelde (lovet meg selv og leserne her inne), før jeg kan gå løs på et annet album. Men tar ingen på seg "VDoP", så gjør jeg det

Har selvsagt hørt om Annihilator, men intet mer enn som så. Ble jo overlempet med musikk da porten åpnet seg. Skal sjekkes ut og anmeldes. Se så snill jeg er. Og i motsettning til visse andre her på forumet, nevner ikke navn, så kommer jeg faktisk til å levere anmeldelsen også ;)

JudasPriestFan
02.06.12 19:09
LaCangura: visse andre

sikter du til meg så hadde jeg en legitim grunn for hvorfor jeg brukte så lang tid på Kate Bushs "The Kick Inside" :P ... Antar du har lest min begrunnelse?

LaCangura
02.06.12 19:10
JudasPriestFan: hva man definerer den som. Thrash metallen har, i mine øyne, gått gjennom nødvendige justeringer og evolusjonerende endringer. Per i dag ser jeg f.eks. band som Lamb of God som nye flaggbærere av ramponeringsmetallen. Færre er det som spiller ren thrash metall, slik den ble spillt på 80-tallet - akkurat som det er svært få som spiller ren klassisk metall slik som Priest, Maiden og Saxon en gang gjorde det (og fremdeles gjør det)

All musikk utvikler seg gjennom tiår. Og takket være den utviklingen så hadde vi ikke hatt dyktige band i dag som har hentet inspirasjonen sin fra for eksempel thrash. Likevel sitter jeg igjen med følelsen at thrash var størst, og også metal, tidligere.

LaCangura
02.06.12 19:11
JudasPriestFan: sikter du til meg så hadde jeg en legitim grunn for hvorfor jeg brukte så lang tid på Kate Bushs "The Kick Inside" :P ... Antar du har lest min begrunnelse?

Haha. Nei, det var faktisk ikke deg, men kan skjønne at du følte deg truffet. Og kan nesten skjønne hvorfor du trakk deg. Haha! Men du har vel levert? Noen gjør jo faktisk ikke det.

(Innlegget ble redigert 02.06.12 19:12)

JudasPriestFan
02.06.12 19:21

http://vgd.no/musikk-tv-og-film/musikk/tema/1716530/tittel/catherine-kate-bush-the-kick-inside-1978/innlegg/35407684/#post35407684 jepp, ferdig sammenpakket og levert!

LaCangura
02.06.12 19:23
JudasPriestFan: http://vgd.no/musikk-tv-og-film/musikk/tema/1716530/tittel/catherine-kate-bush-the-kick-inside-1978/innlegg/35407684/#post35407684 jepp, ferdig sammenpakket og levert!

Nå viker du fra din egen hovedregel. Off topic.

JudasPriestFan
02.06.12 19:39

Ingen regel uten unntak - og dette var sådan et hederlig ett også ;)

LaCangura
02.06.12 19:46
JudasPriestFan: Ingen regel uten unntak - og dette var sådan et hederlig ett også ;)

Alltid. Jeg skal se mellom fingrene på det.

turner
turnerInnlegg: 10330
02.06.12 19:56

Det nærmeste jeg kommer trash er Painkiller m Priest, det er fett som faen, har seff hørt på band i den sjangeren men er ikke mi greie:)

JudasPriestFan
02.06.12 20:02
turner: Painkiller

er vel det nærmeste Priest kom thrash metall. Utmerket låt og album, men fint at Priest holder på den stilen de selv har utviklet. =)
For deg, turner, hvis du har lyst, kan du jo anmelde Megadeths "Countdown To Extinction" - men bare om du føler for å ta utfordringen.

turner
02.06.12 21:11
JudasPriestFan: For deg, turner, hvis du har lyst, kan du jo anmelde Megadeths "Countdown To Extinction" - men bare om du føler for å ta utfordringen

Hehe, det var som faen men jeg må jo det så jeg kan rævkjøre helten t hoppetussa......eller ikke!

Kommer i løpet av ei uke:)

atomic_ant
atomic_antInnlegg: 1788
03.06.12 04:32

Thrashn er ikke død! Open fire!!!

turner
03.06.12 12:14
JudasPriestFan: - men bare om du føler for å ta utfordringen.

Vel har fått skrablet ned noe:)

Trash er ikke mi greie i det hele tatt, men Megadeth har jeg hørt litt på før, lånte ei plate for lenge siden og litt på spot så dette er i utgangspunktet ikke så gæli, tror jeg.

Alle kjenner nok historien til dette bandet men det ble startet i 83 av Dave Mustaine etter at han ble sparket på hodet og ræva ut av selveste Metallica, ja sånn kan det gå når man bare vil krangle og feste.....hele tiden.

Dave Ellefson- bass

Kerry King- gitar

Lee Rauch- trommer

Denne line up varte ikke lenge, King og Rauch ble erstattet av Chris Poland og Gar Samuelson, hmmm en svenske?

De har hatt mange utskiftninger opp gjennom årene, over 20 visstnok.

Vel over til skiva som er COUNTDOWN TO EXTINCTION-92

For meg er denne skiva mer metall/hardrock enn trash å takk gud for det, dette er ikke ille, ikke growlingvokal som er helt forjævlig å høre på, og låtene har ikke et djevelsk høyt tempo, disse "123 bli fort ferdig låtene er nesten ikke til stede her.

Åpningslåta "Skin O MY Teeth" minner meg om Ozzys Bark At The Moon de første sekundene. En rask låt, en hardrock låt for meg, ikke gæernt dette. Fete gitarsolos.

Neste låt ut er "Symphony Of Destruction", med en sånn tittel så åpner den selvsagt med noen sekunder symphoni før en gitarvegg sparker deg i mellomgulvet med feite riff, denne er tyngre og bedre, men trash er dette ikke foreløpig:)

Neste ut åpner med svake strykere og av alle ting maskingeværild, de fornekter seg ikke disse metallskallene, en rask litt seig låt som er ganske fet likevel, bassen langt fremme i lydbildet her.

Vel sånn går nå albumet sin gang, og vokalen minner meg av og til om en viss Alice Cooper på helium i små doser, blir litt kjedelig men det kunne ha vært mye verre.

Dette albumet er bandets mest kommersielle suksess, det tror jeg på siden de forandret stilen litt etter Metallicas Black album, litt herming ute og gikk der altså.

Ikke knall dette men heller ikke direkte dårlig, en 7/10 fra meg...

LaCangura
03.06.12 12:52
turner: Vel over til skiva som er COUNTDOWN TO EXTINCTION-92

Edruelig Dave som roer seg noen (tusen) hakk ned og kommer med et album som (nesten) hvermansen kan høre på. Føler ikke at albumet lider av det så veldig mye i seg selv. Gode riff, vel bevares og på Sweating bullets er han jo fullstendig gal igjen, men selv om låtene i seg selv er bra så føler jeg ikke det tar av skikkelig heller. Personalig liker jeg tittellåta definitivt best her sammen med Schizo-låta selvsagt.

Kjappfot1917
Kjappfot1917Innlegg: 8421
03.06.12 19:56
JudasPriestFan: Dette er ment for å være en tråd for, og dermed ikke i mot, thrash metal.

Glimrende JPF. Thrash er godt og en livsnødvendighet for enkelte av oss. 

Bare for å kommentere litt, speed metal er vel sånn jeg ser det mest et tysk fenomen. Når jeg tenker speed, kommer automatisk Helloween (låta starter et lite stykke uti) opp som prototypen. De formet vel dagens power metal, noe jeg ser på som en slags avlegger/videreføring av speed.

Var på en særdeles fet konsert rundt 2000 i Oslo med Destruction, Kreator og Sodom. Tre av gudfedrene til tysk thrash på samme scene...hysterisk. Disse tre bandene holder godt koken ennå, og spiller grisefet thrash i ordets rette forstand. 

I statene var seff Slayer tidlig ute sammen med Metallica. Det faktum at Exodus faktisk ble grunnlagt før begge disse er dog et noe mer ukjent faktum. Uttrykket Bay Area Thrashers var lenge et begrepog livsstil bortimot. Det ble gitt ut flere bootlegalbum med diverse band fra California området under logoen bay area thrashers, og disse skivene får man faktisk noen dollars for på nettauksjoner o.l.

Ellers får man bare si genial tråd...det vil tomles heftig! 

JudasPriestFan
07.06.12 17:31
Kjappfot1917: Bare for å kommentere litt, speed metal er vel sånn jeg ser det mest et tysk fenomen. Når jeg tenker speed, kommer automatisk Helloween (låta starter et lite stykke uti) opp som prototypen. De formet vel dagens power metal, noe jeg ser på som en slags avlegger/videreføring av speed.

Dine meninger og kunnskaper - om enn med snev av subjektivitet - slutter aldri å forundre meg. Flott kommentert! Slike kommentarer ønsker jeg flere av her inne.

For å kommentere på kommentaren: Så vidt meg er bekjent, så var visstnok også Megadeth medansvarlig for innføringen av (de fikk det vel heller slengt etter seg) fartsmetallen. Ellers kan man vel sette pekefingeren på Motorhode i tillegg.

Men fartsmetall forblir, i mine øyne og ører, en variant av thrash metal.

Flott kommentar angående tyskernes bidrag til ramponeringsmetallen - godt valg av låt også, kjappestefoten ;)

Mitt favorittband fra mitt nåværende naboland: Sodom - Napalm In The Morning

JudasPriestFan
07.06.12 17:34
turner: Dette albumet er bandets mest kommersielle suksess, det tror jeg på siden de forandret stilen litt etter Metallicas Black album, litt herming ute og gikk der altså. Ikke knall dette men heller ikke direkte dårlig, en 7/10 fra meg...

Kan neppe bli sammenlignet med "Black Album" - der er jeg sterkt uenig. I så fall bør du heller høre på "Risk" - som var en risiko-fiasko.

Men megadød er og forblir ramponeringsmetallens beste band - og det nest beste etter Judas Priest ;)

JudasPriestFan
07.06.12 17:49
turner: Neste ut åpner med svake strykere og av alle ting maskingeværild, de fornekter seg ikke disse metallskallene, en rask litt seig låt som er ganske fet likevel, bassen langt fremme i lydbildet her.

Architecture of Aggression er en ypperlig låt av Dave & Co.! ... og anmeldelsen din har fått en god-tommel av meg =)

Rock on, mr. turner!

LarsLie
LarsLieInnlegg: 5406
07.06.12 19:10
JudasPriestFan: er vel det nærmeste Priest kom thrash metall. Utmerket låt og album, men fint at Priest holder på den stilen de selv har utviklet. =)

Veldig bra. Priest er essensielt når det gjelder forløper til thrash. Har en guttunge som er ultrabra på gitar og når jeg spilte priest i bilen sa han bare "Oj ! sakte thrash jo!!"

JudasPriestFan
07.06.12 19:15
LarsLie: "Oj ! sakte thrash jo!!"

Med andre ord spillte du "Painkiller" for ham? - Ellers er jo Priest rene klassik-metallere. Nevnte låt/album er vel det nærmeste metallens yppersteprester kom "thrash".

LarsLie
LarsLieInnlegg: 5406
07.06.12 19:22
Kjappfot1917: I statene var seff Slayer tidlig ute sammen med Metallica. Det faktum at Exodus faktisk ble grunnlagt før begge disse er dog et noe mer ukjent faktum. Uttrykket Bay Area Thrashers var lenge et begrepog livsstil bortimot

For meg var det herfra det startet.Det som senere ble black metal,death metal osv. ble i stor del kalt thrash eller bare metall på den tiden. Første Exodus spilles fortsatt,Possessed med Jeff Becerra på vokal er magisk bra. To første Megadeth skivene,svenske Merciless,tidlig Sepultura,Merciless fate og en kan holde på i all evighet. Bathorys Under the sign er en stolpe selv om det idag defineres som black metal.

Av konserter nevner jeg Metallica/anthrax i skedsmohallen med Cliff Burton,Merciless/Sepultura i fagersta i Sverige,Kreator i en gymsal i gøteborg,Metallica/King Diamond i Frølundaborghallen (newsteds første)Diverse Slayer-konserter

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg