Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Personfokus og trolling i tråder

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18700
26.01.15 11:31

Musikkforumet på VGD har tradisjonelt vært et underforum med lite ekstra arbeide for oss som jobber med dette. Folk lager tråder om musikk, låter, band og genre de liker - og så diskuteres og snakkes det om det som er tema. Dette har skjedd uten den kjeftingen, trollingen og drittslengingen som vi har hatt på endel andre underforum (som f eks de politiske).

De siste ukene har dette endret seg. Folk har spammet forumet med en haug med identiske tråder, det har vært "bumping" av gamle tråder uten noen som helst god grunn, mye mer personfokus enn før og en generelt ufin tone.

Det hadde vært kjekt om alle kunne puste dypt et par ganger og skjerpe seg litt.

Om du ikke er interessert i et band, la være og kommentere i tråden. Lag heller en egen tråd om det DU elsker. 

Legg vekk personfokuset. Tema for musikkforumet er musikken, ikke folkene som liker musikken.

Og: Om du absolutt vil diskutere hva vi i VG sletter av kommentarer, innlegg og tråder - så finnes det et eget underforum som heter VG Debatt. ALLE metadiskusjoner om moderator, sletting etc. blir slettet fra musikktrådene.

Gjentatte (eller grove) brudd på reglene fører til utestengelse fra VGD.

Øyvind
Ansvarlig sosiale medier, VG
http://www.vg.no/profil/32979/

(Innlegget ble redigert 26.01.15 12:24)

Manbitecat
ManbitecatInnlegg: 7930
26.01.15 13:55

Et kjapt spørsmål for ordens skyld. Er det lov til å være kritisk til et band/artist. F.ekks man likte platene de gav ut før men synest den nye retningen de har tatt ikke er spesielt heldig. Eller at man liker de nye greiene men det de holdt på med før var ting man ikke likte. Er jo ofte dette som blir problematikken når man diskuterer her inne og da har det historisk sett blitt bra diskusjoner men også ført til krangling.

VG Nett
VG NettInnlegg: 18700
26.01.15 14:13
Manbitecat: Er det lov til å være kritisk til et band/artist. F.ekks man likte platene de gav ut før men synest den nye retningen de har tatt ikke er spesielt heldig.

Selvsagt! =)

jonas
jonasInnlegg: 28027
07.02.15 10:21
VG Nett: De siste ukene har dette endret seg.

Ukene? Tenker vi sier de siste årene. Nesten alle tråder drukner i pjatt og prat. For all del, fint at dere prøver å ta tak. Synd at det er mange år for sent.

bobben
bobbenInnlegg: 5002
09.02.15 21:37
jonas: Ukene? Tenker vi sier de siste årene. Nesten alle tråder drukner i pjatt og prat. For all del, fint at dere prøver å ta tak. Synd at det er mange år for sent.

det er det ikke.det var ille her for noen uker siden,nå er fokuset musikk igjen.stort sett

jonas
jonasInnlegg: 28027
10.02.15 16:26
bobben: nå er fokuset musikk igjen.s

Problemet er at folk flest har gitt opp forumet. Derfor er det for sent å forsøke redde ved å få fokuset tilbake.

bobben
10.02.15 17:52
jonas: Problemet er at folk flest har gitt opp forumet. Derfor er det for sent å forsøke redde ved å få fokuset tilbake.

jeg er der ofte-og jeg liker det.

bobben
10.02.15 18:19

jeg er vel også folk flest?

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 2924
05.03.15 15:35
VG Nett: De siste ukene har dette endret seg. Folk har spammet forumet med en haug med identiske tråder, det har vært "bumping" av gamle tråder uten noen som helst god grunn, mye mer personfokus enn før og en generelt ufin tone.

Oh really? Av alle disse årene jeg har vært her (ni år, for å være eksakt) har jeg faktisk sett at det har alltid vært personangrep her på musikkforumet og at det er mange som angripes for musikksmaken sin. Det finnes unntak, men jeg har sett flere eksempler på lite konstruktiv debatt i denne delen av forumet. Så mener ikke å være kverrulant, men dere har vært lite observante på det.

onkelmorten
onkelmortenInnlegg: 14230
08.03.15 10:18

Har det vært personer i fokus her inne? Hvem var det da?
Jeg har ikke vært inne her siden nyttår.

Greit å fokusere på personer, så lenge de har levert musikk og aspirerer til å bli kalt artister.

Klem (til både folk og røvere).

Manbitecat
05.05.15 15:04

Ærlig talt, bobben. Å kalle de to kommentarene i den tråden personhets av deg og ditt band er litt merkverdig. CapTrips kommer med et sleivspark til mine tekniske utfordringer med å poste en liste og jeg svarer på det. Ja, ordene famlende og forsøk blir brukt der. Men om noen skulle ha følt seg hetset måtte det ha vært meg? Hvis det ikke skal mere til før du føler deg krenket og hetset tror jeg du bør gå i deg selv. 

CapTrips
CapTripsInnlegg: 1107
15.05.15 18:34
Manbitecat: CapTrips kommer med et sleivspark til mine tekniske utfordringer med å poste en liste og jeg svarer på det. Ja, ordene famlende og forsøk blir brukt der. Men om noen skulle ha følt seg hetset måtte det ha vært meg?

Haha. Jeg beklager intet. A feast for crows ;)

bobben
15.05.15 21:14

men hengelås på den er helt idiotisk.det er lov å diskutere et slikt band

diskobox
diskoboxInnlegg: 5139
16.05.15 02:50
bobben: men hengelås på den er helt idiotisk.det er lov å diskutere et slikt band

Flott band, og dumt at den ble låst, men det er samtidig forståelig.
Og, nei, det går ikke på din mangel på god grammatikk.

Det går først og fremst på at musikkforumet en god stund har ligget med brukket rygg (quiz-trådene og cressidas daglige dose er vel det eneste som så vidt holder det gående), og da hjelper det ikke akkurat at det stadig vekk opprettes nye tråder hvor presentasjonen i det første innlegget ikke inneholder noe særlig.

Et åpningsinnlegg bør bestå av mer enn kun en setning eller to. Legg et minimum av innsats i tråden din.

Dette står det i reglene på noen andre fora her inne.
I mine øyne burde det også gjelde musikkforumet.

Åpningsinnlegget i din tråd om Neutral Milk Hotel gir meg assosiasjoner til Backstage. Der folk opprettet tråder bare for å opprette tråder, og som innholdt et par-tre ord og en lenke, og det var det. Helt ubrukelig, og overhodet ikke konstruktivt for fem flate øre.

Som sagt. Jeg skulle ønske at du forsøkte å legge mer innsats i dine åpningsinnlegg når du oppretter tråder. For hvis du gjorde det, så vil du fort se at andre debattanter, selv dem du nå av og til opplever som flåsete/personangripende, vil holde en saklig tone, i og med at her er det noe musikalsk å diskutere, på et allerede godt lagt grunnlag.

(Innlegget ble redigert 16.05.15 02:53)

bobben
16.05.15 06:41
diskobox: Dette står det i reglene på noen andre fora her inne.
I mine øyne burde det også gjelde musikkforumet.

tja,skjønner det er slik på politikk.en musikkbit derimot snakker jo for seg selv og trenger ikke all verdens begrunnelse mener nå jeg

Manbitecat
16.05.15 10:46

Helt enig diskobox. Liker NMH meget godt og har mangt å si om det. Men som du sier. Tråder med to tre setninger og en link får sjelden meg til å yte noe særlig mere selv. Det er jo også dette mange av de som ikke gidder å skrive her inne har påpekt også. I tillegg til en del andre ting selvfølgelig.

bobben
16.05.15 11:13

discobox er seriøs her.ser det.

resten rører jeg ikke

Manbitecat
16.05.15 11:22

Du mener at mine siste svar til deg i denne tråden ikke har et snev av sannhet? Eller er det for kjipt å innrømme at det kanskje er noe i det. Og som sagt. Hva med å i hvertfall ta til seg det diskobox påpeker?

bobben
16.05.15 11:32
Manbitecat: Du mener at mine siste svar til deg i denne tråden ikke har et snev av sannhet? Eller er det for kjipt å innrømme at det kanskje er noe i det. Og som sagt. Hva med å i hvertfall ta til seg det diskobox påpeker?

jeg snakker med ham og seriøse her inne

0gg0
0gg0Innlegg: 24708
18.05.15 21:29
Mister_Morisette: Av alle disse årene jeg har vært her (ni år, for å være eksakt) har jeg faktisk sett at det har alltid vært personangrep her på musikkforumet og at det er mange som angripes for musikksmaken sin.

Storhetstiden var vel når Gilmour og Braathen_RE herjet forumet i 06 og et partre år utover. Det var morosamt.

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7042
19.05.15 14:51

Det var da veldig så mye klipping det var i denne tråden da..er det store høvding (Øyvind) som skviser litt hardere?

rocker68
rocker68Innlegg: 8812
19.05.15 16:27
Manbitecat: Tråder med to tre setninger og en link får sjelden meg til å yte noe særlig mere selv.

Siden det ikke står noe i VGD-reglene om at en kommentere i alle tråder, er det fullt mulig å holde seg unna tråder en mener ikke er "gode nok".

Manbitecat
19.05.15 16:50

Det er også lov å diskutere her inne. Akkurat nå ble det diskutert hvorfor det er labert nivå her inne. Tråder som ikke er quiz krever gjerne litt mere innput for at de skal være interessante. Og jeg holder meg unna mange tråder jeg. Kan ikke se at du deltar i annet en Quizer her inne så hvorfor du skal kommentere på dette forstår jeg lite av.

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 2924
19.05.15 19:52
0gg0: Storhetstiden var vel når Gilmour og Braathen_RE herjet forumet i 06 og et partre år utover. Det var morosamt.

Husker dem ikke. Og jeg startet å debattere her i 2006.

0gg0
22.05.15 21:20
Mister_Morisette: Husker dem ikke. Og jeg startet å debattere her i 2006.

Det er egentlig bare merkelig. Kan hende jeg bommer litt på årstallet, men tror ikke det. Hele forumet var nedsnødd med negative karakteristikker av f.eks. The Beatles noe som provoserte mange. Tråd etter tråd i flere år dominerte forumet.

CapTrips
CapTripsInnlegg: 1107
22.05.15 23:54
Mister_Morisette: Og jeg startet å debattere her i 2006.

Imponerende.

Jeg vet hvem som har fått fyken nå i det siste forresten. HAha

(Innlegget ble redigert 22.05.15 23:55)

diskobox
23.05.15 04:39
bobben: ja,skjønner det er slik på politikk.en musikkbit derimot snakker jo for seg selv og trenger ikke all verdens begrunnelse mener nå jeg

Jeg kalte det feilaktig en "regel", der jeg egentlig mente "retningslinjer". Og nei, på de politiske fora er det langt, langt strengere. Mitt eksempel var hentet fra noe så simpelt som fotballfora her inne.

Kan forstå at enkelte simple sjeler synes det er greit å opprette tråder uten all verdens begrunnelse, og bare med en enkel link til en sang e.l. Men slike tråder gir som sagt null og niks for flesteparten av andre musikkinteresserte debattanter.

Om man oppretter en tråd om en artist, et band, eller et album, bør det i mine øyne være et minstekrav at man evner å skrive litt utfyllende, om hvem det er, og hvilket forhold man har til han/hun/de/det, hvis tråden skal være litt mer enn en smule interessant, og givende å eventuelt bidra i.

(Innlegget ble redigert 23.05.15 04:47)

diskobox
23.05.15 04:49
0gg0: Det er egentlig bare merkelig. Kan hende jeg bommer litt på årstallet, men tror ikke det. Hele forumet var nedsnødd med negative karakteristikker av f.eks. The Beatles noe som provoserte mange. Tråd etter tråd i flere år dominerte forumet.

Kunne sikkert søkt og sjekket, men husker veldig godt den tiden de to du nevnte herjet villt. Det var da jeg fullstendig kuttet ut VGD.

Edit:
Er det nå jeg skal si at jeg savner muzzle?
Eller havner jeg bak lås og slå hos kredpolitiet da? Knegg.

(Innlegget ble redigert 23.05.15 04:55)

0gg0
23.05.15 21:52
diskobox: Kunne sikkert søkt og sjekket, men husker veldig godt den tiden de to du nevnte herjet villt.

Ved et tilfelle skulle de to utveksle e-post adresse, men det måtte skje på natten og skulle slettes etter kort tid slik at ikke andre skulle få fatt i det.

Tilfeldigvis fikk jeg det med meg, og via den fant jeg et bilde av den ene på nettet. Han jekket seg mange hakk da jeg beskrev et av bildene.

Det var morsomme tider, og de prøvde seg igjen, men lufta var for det meste gått ut da.

meco
mecoInnlegg: 3123
15.06.15 16:11

Skjønte ikke så mye hva foregikk her. Men at bobben er utstengt syns jeg var leit.
Vi bør akseptere at vi er forskjellige, at ikke alle er likedan.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg