Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 ALBUM-937-01-GILLIAN WELCH - Time

NYTT TEMA
cressida1
cressida1Innlegg: 18962
05.06.15 16:06

GILLIAN WELCH – Time(The revelator) – 2001

Tror neppe jeg har hørt om denne dama før(for det er vel ei dame????).

Så da er det vel bare å høgge i vei……….

Vi kan vel kanskje si at vi starter med tittelsporet, nemlig ”Revelator”. Lang låt på 6 ½ minutt som innledes ganske ”søvnig” med bare kassegitar og florlett rytme. Jøje meg, ren visesang…..skal vi ha dette i over 6 minutter?? Det kan bli dørgende kjedelig. Fin melodi, men du verden så søvndyssende ja.

”My first lover ” har en lett banjo-klimprende åpning. Litt spenstigere en førstelåta. Men det er jo ikke akkurat saftige saker. Lett at man kanskje blir sittende og tappe med foten, men igjen blir det nok kjedelig dette her, selv om denne er både kortere og bedre enn forgjengeren.

”Dear someone” har en florlett ¾-takt intro, med en gitar som drar oss inn i et fløyelsmykt vers med flott omstemt vokal. Og det som slåt meg nå er at denne skiva definitivt egner seg en sen kveldstime hvor man har senket skulderne etter en lang og stressende arbeidsdag. Ingen musikalsk aha-opplevelse, men svært behagelig.

”Red clay halo” er en kjappere og lystigere låt med klare country-undertoner der Welch klimrer av gårde på sin gitar og fyller på med sin lyse røst oppå. Også her faller en fin tostemt harmonvokal inn, og man blir, enten man vil eller ei, sittende og småtappe med foten.

”April the 14th(part 1)” innledes med to gitarer før  vokalen faller inn. Man behøver neppe å repetere seg selv om at dette er søvndyssende, men denne låta var egentlig direkte kjedelig.

”I want to sing that rock and roll” starter også forsiktig, men kjapp I takten, hvor skivas to musikere ms Welch og herr David Rawlings synger i vei tostemt. Nok en småpenlåt man blir sittende med ”tappefot” til. Akkurat denne låta er faktisk spilt inn live.

”Elvis Presley blues” kjører i vel med lett plukking på gitar, med Welch alene fra start på første verset. Før mr Rawlings faller inn på refrenget. Igjen så sovner man nesten inn her. Sover nesten av å skrive ”det samme” om og om igjen…..så da kommer den engelske versjonen denne gang…..boooooring!!!

”Ruination day(Part 2)” har en snikende/listende gange fra star, hvor gitaren går i en mørk. Dunkel gange fra star hvor gitaren brukes som en slags gående bass, mens damen synger litt slepent og nonchalant oppå; og litt monotont. Likevel er det mer stemning og ”liv” i denne låta enn på lenge her.

”Everything is free” er da skivas nest siste låt. Hvis vi er våkne ennå så kan det hende vi sover til denne her. Kun damens røst og hennes veldig forsiktige plukking på kassa. Nå er vi definitivt kommet over midnatt og søvnen begynner å sige inn over oss. Grei melodi, men definitivt ingen rocker akkurat.

Aller siste låt er ”I dream a highway”. Og nå skal vi sovne for alvor!! 14 ½ minutt med kassegitar og søvndyssende stemme, er ikke egnet til de store lealause utskeielsene. Bevares, man kan mene hva man vil mene og ”visesang”, og jeg synes det kan være fint, men variasjonene må være der, og nesten et kvarter med ei dame som speller på sin gitar og synger stille og rolig, kan bli for mye av det gode.

Nei detta var definitivt ingen skive å kjøre om og om igjen. OK, hver og en låt i bitte små porsjoner kan være fint, men nå snakker vi om et albums helhetlige inntrykk igjen, og nesten en time med søvn får vi overlate til natta.

KARAKTER: 5 (av 10)
Next to come: GOTAN PROJECT - La Revancha del Tango - 2001

dcdudley
dcdudleyInnlegg: 3155
05.06.15 17:50
cressida1: 5 (av 10)

Til et av tiårets fineste album? Jeg har på følelsen at du pløyer litt vel fort igjennom noen av disse skivene cress.

The_Loner
The_LonerInnlegg: 5895
06.06.15 09:21

Vet at mange ikke er enig med meg. Synes dette er det svakeste albumet til Gillian Welch. Men mye bedre enn Cress beskriver det til!

CapTrips
CapTripsInnlegg: 1212
10.06.15 04:53

Welch har noe bra. En artist som jeg har plukket noen låter av hist og pist. Har inntrykk av at platene er nokså jevne med noen perler. Time(revalator) er f.eks en perle i mine ører. Den er kanskje søvndyssende, men på den riktige måten.

Klikk for å gå tilbake til toppen