Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kate Bush - oppskrytt fjas.

NYTT TEMA
dcdudley
dcdudleyInnlegg: 3155
15.07.15 21:31

Er Kate Bush bare et tullete, overfladisk og pretensiøst fjols med komplett mangel på sjel og integritet som er mer opptatt av teater, miming og å henge med gamle menn enn å bry seg om musikken? Han mener det denne fyren her: 10 Reasons Why I Hate Kate Bush. Jeg er ikke uenig.

(Innlegget ble redigert 15.07.15 21:31)

Manbitecat
ManbitecatInnlegg: 7934
15.07.15 21:33

Oioioi. Dette var krasse ord fra en sint gammel punker. Ser at vår kjære Tori også får det glatte lag. Men han er muligens inne på enkelte saker. Hun er litt pretensiøs og hul kanskje?

dcdudley
15.07.15 21:35
Manbitecat: Tori

Ser det, ja. Jeg er jo ganske glad i Tori, men resten av det han skriver skal jeg ikke krangle for mye på. Han burde tatt i enda litt hardere, mener jeg. Han feiger jo litt ut på slutten der.

progman2
progman2Innlegg: 6250
16.07.15 09:14

Ged Babey: en 50 åring som hater Kate Bush fordi hun samarbeidet med "oldingen" David Gilmour i 1978 (da sistnevnte var 32... )

progman2
progman2Innlegg: 6250
16.07.15 11:06

Ingenting er mer håpløst reaksjonært og skrikende patetisk enn sure, gamle pønkere fra 70 tallet som mener at en reaksjon mot det bestående for 40 år siden fremdeles har relevans i dag.

"Living in the past" for å sitere en av de fæle dinosaurene: Jethro Tull.

DenPompoeseOern
DenPompoeseOernInnlegg: 1753
16.07.15 12:52

Jeg mener at det er de holdninger som vises fra den typen folk som har skrevet artikkelen som har drept rocken. Man har skapt et utrolig snevert lite rom for hva som er akseptabel rock, og alt annet er pretensiøst, pompøst, irrelevant, utdatert og alle andre ord hipstere synes beskriver noe fælt. Særlig denne ekhetsnormen har drept enhver fantasi og nyskapning i rocken, og har overbevist meg om at hadde jeg fått en tidsmaskin hadde jeg reist tilbake og drept både Morrisey og de andre medlemmene i The Smiths på slutten av syttitallet. 

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 1438
16.07.15 15:04
DenPompoeseOern: Jeg mener at det er de holdninger som vises fra den typen folk som har skrevet artikkelen som har drept rocken. Man har skapt et utrolig snevert lite rom for hva som er akseptabel rock, og alt annet er pretensiøst, pompøst, irrelevant, utdatert og alle andre ord hipstere synes beskriver noe fælt. Særlig denne ekhetsnormen har drept enhver fantasi og nyskapning i rocken, og har overbevist meg om at hadde jeg fått en tidsmaskin hadde jeg reist tilbake og drept både Morrisey og de andre medlemmene i The Smiths på slutten av syttitallet

Noe enig. Forfatteren bak innlegget representerer ikke den store majoritet. Heldigvis. Derfor bare noe enig. Jeg ser at forfatteren avslutningsvis genierklærer Nick Cave, og hevder at Kinks var like bra om ikke bedre enn Beatles. Hadde han startet artikkelen med dette, hadde jeg ikke giddet lese resten. Det eneste vi mangler er en genierklæring av Tom Waits.

Personer som denne forfatteren har ja bidratt til å drepe rocken, eller den gitarbaserte rytmiske musikken, med sin sneverhet og med dette evige maset om ekthet og det enkle. Alt annet er som du skriver pretensiøst, pompøst og irrelevant. Dersom rock skal begrenses til 3-5 greps musikk som i det alt vesentlige er bygd opp på bluesakkorder i diverse innpakninger, skrelles mye kvalitetsmusikk bort.  Den gitarbaserte musikken ville vært blodfattig uten mange av bandene med noe pompøse arrangement og med mer komplekse akkordsammensetninger enn de klassiske blues&rock akkorder.

kytec
kytecInnlegg: 28519
16.07.15 15:06
dcdudley: Er Kate Bush bare et tullete, overfladisk og pretensiøst fjols med komplett mangel på sjel og integritet som er mer opptatt av teater, miming og å henge med gamle menn enn å bry seg om musikken?

Er denne tråden fra 1988 (sist eg hørte den dama gjorde seg bemerket i media) ?

DenPompoeseOern
16.07.15 15:10
Hunkpapa: hevder at Kinks var like bra om ikke bedre enn Beatles.

Er det noe galt i å hevde det da? :)

Jeg skal innrømme at Beatles var bedre til å skrive mange fengende låter, men så var det også "to og en halv" låtskriver i Beatles man bare en i The Kinks. Jeg synes dog at de gode Kinks låtene er vel så gode som Beatles låtene, og jeg synes også at tekstene til The Kinks var langt bedre enn Beatles sine. 

Hunkpapa
16.07.15 17:16
DenPompoeseOern: Er det noe galt i å hevde det da? :)
Jeg skal innrømme at Beatles var bedre til å skrive mange fengende låter, men så var det også "to og en halv" låtskriver i Beatles man bare en i The Kinks. Jeg synes dog at de gode Kinks låtene er vel så gode som Beatles låtene, og jeg synes også at tekstene til The Kinks var langt bedre enn Beatles

Jeg bryr meg katten om hvem som var best av Billene eller Kinks, eller mest nyskapende. Det jeg vet, ref. Dagbladets anmeldelse av Macca's konsert i Telenor Arena, er at mange av låtene han spilte representerer selve soundtracket til livet til millioner av mennesker. Det samme kan ikke sies om Kinks. For meg holder det i mitt lille univers.

onkelmorten
onkelmortenInnlegg: 14230
16.07.15 17:39
dcdudley: Er Kate Bush bare et tullete, overfladisk og pretensiøst fjols med komplett mangel på sjel og integritet

Neida. Hun er en kvinde.

DenPompoeseOern
16.07.15 18:19
Hunkpapa: Det samme kan ikke sies om Kinks.

Jeg vil nok si at hvis man ser på Storbritannia, så representerer musikken til Kinks også soundtracket til livet til ganske mange. 

Cityvenn
CityvennInnlegg: 11775
16.07.15 20:23
dcdudley: Er Kate Bush bare et tullete, overfladisk og pretensiøst fjols med komplett mangel på sjel og integritet som er mer opptatt av teater, miming og å henge med gamle menn enn å bry seg om musikken? Han mener det denne fyren her: 10 Reasons Why I Hate Kate Bush. Jeg er ikke uenig.

Mye bedre å skrive om de en elsker å la andre ta seg av dem de har ett godt forhold til.

Hunkpapa
16.07.15 20:25
DenPompoeseOern: Jeg vil nok si at hvis man ser på Storbritannia, så representerer musikken til Kinks også soundtracket til livet til ganske mange.

Mulig de er stor i GB. Beatles og McCartney er ikke særlig stor i Norge, selv om Macca solgte ut Telenor Arena til latterlig høye billettpriser. Men han og Billene er mye større enn Kinks og Davies. Kinks har litt over en million "likes" (noe så teit) på FB. Beatles har ca 42 millioner. Youtube visninger, itunes/apple nedlastninger og bla og så videre bla.

At forfatteren av det innlegget som ble sitert av trådstarter jevnstilte Beatles og Kinks for nå så være (egentlig et utslag av åndsnobberi og eksentrisk imagebygging). Verre er det at han genierklærer Nick Cave. Det mørke sinnet til fyren har produsert ett og annet bra, for all del, men et geni ? Er han et geni er Kate Bush et vakkert universalgeni. Vi mangler bare Tom Waits. Denne genierklærte fyren som kun en liten menighet med musikalske gener langt utover normalen har forstått genialiteten til.

Poenget mitt med å bidra her var at jeg var enig i det første innlegget ditt som jeg besvarte, og ingen debatt om Yesterday vs u really got me. Beatles trenger ingen misjonær, i motsetning til Kinks. Var virkelig hjernen i bandet på Norwegian Wood i år ? Hvor mange under 40 vet hvem Ray Davies er ? 

Cityvenn
CityvennInnlegg: 11775
16.07.15 20:32
Hunkpapa: . Var virkelig hjernen i bandet på Norwegian Wood i år ? Hvor mange under 40 vet hvem Ray Davies er ?

Eg tror faktisk mange flere enn vi innbiller oss . Eg vil tippe att halvparten av de som går på konserter med disse gamle dinosaurusene fra 60\70 tallet nok er under førti Og når det gjelder Yesterday og denne låta med Vidar Lønn Arnesen i ti i skuddet i de hina hårda. Det var denne langeplaga som ødela mitt forhold til The Beatles .-)

Eg tror faktisk eg foretrekker bombadilla Life. Sorry.

(Innlegget ble redigert 16.07.15 20:38)

DenPompoeseOern
16.07.15 20:38
Hunkpapa: Hvor mange under 40 vet hvem Ray Davies er ?

The Kinks er faktisk nummer 122 på listen over band som flest hører på i Storbritannia gjennom last.fm idag, så vil anta at det er ganske mange unge som vet hvem dem er :) Greit nok at de ikke ligger like høyt som The Beatles, men dette betyr at The Kinks i likhet med The Beatles er et band som fortsatt veldig mange, inkludert unge, faktisk hører på den dag idag. En annen sak er jo at The Kinks har inspirert veldig mange senere engelske band. 

Jeg vil faktisk hevde at en viktig grunn til at britisk musikk var så mye bedre enn alt annet frem til starten av nittitallet, nettopp var at britiske band i mye større grad enn f.eks. norske og amerikanske band var inspirert av The Kinks. 

Hunkpapa
16.07.15 21:53
DenPompoeseOern: Jeg vil faktisk hevde at en viktig grunn til at britisk musikk var så mye bedre enn alt annet frem til starten av nittitallet, nettopp var at britiske band i mye større grad enn f.eks. norske og amerikanske band var inspirert av The Kinks.

En drøy påstand. Jeg ser at enkelte takker u really god me for heavyrocken, punken og postpunken. Igjen en drøy påstand. Vel var riffet revolusjonerende hardt, men Beatles live anno Hamburg 1962 var ikke smørpop det heller. Plata ligger på youtube. Dessverre med elendig lyd.  

Det Kinks materialet jeg har lytta mest til er årene 1965-1967. Det er mulig at album som Kinda Kinks og Face to Face utviklet noe som det å sy sammen sjangrene pop&rock&folk, men musikkrevolusjon var det sannelig andre britiske band som bidro med i perioden 1965-1967.

Jeg vil ikke nedskrive Kinks. Kinks er kalt det mest undervurderte bandet ever. Fenomenet er beskrevet i engelsk språkdrakt. Bandet floppet i USA, Ray slet med depresjoner, broren kom borti politi og rettvesen osv osv.. Bortforklaringer ? Jeg konstaterer bare visse forhold, som salgstall, popularitet, beholde den over tid osv osv.. Jeg kan ikke gi noen forklaring på hvorfor det ene slår gjennom og berører mennesker selv i dag. Jeg er ingen fanatisk Beatlesfan, og ihverfall ingen stor Maccafan. Jeg ble imidlertid imponert av Macca i Telenor Arena. Jeg innrømmer det. I tillegg var jeg undrende tilskuer til den stille og andektige stemningen i Central Park ved minnesmerket til Lennon i fjor vår. Mange hundre mennesker, stille sang, som i en kirke. Hvorfor noen artister år etter år berører følelseslivet til mange mennesker, mens andre bare i begrenset grad, har jeg ikke noe godt svar på. Annet enn at det ikke skyldes tilfeldigheter.

DenPompoeseOern
16.07.15 22:10
Hunkpapa: Hvorfor noen artister år etter år berører følelseslivet til mange mennesker, mens andre bare i begrenset grad, har jeg ikke noe godt svar på.

Jeg er nok ikke enig der heller. Musikken til for eksempel The Jam hadde aldri vært det den var uten The Kinks. Har heller inntrykk av at Kinks i likhet med David Bowie er en slik artist som i veldig stor grad inspirerer andre artister, mens Beatles som Pink Floyd inspirerer de store masser, men inspirerer ikke så mange kreative mennesker?

Når jeg tenker på Kinks innflytelse så tenker jeg faktisk ikke på heavyrocken og de tidlige riffene. Jeg tenker heller på tekstene litt senere på sekstitallet, som virker langt mer intelligente enn andre tekster fra samme tiden. Tekstene som bygger på snedige observasjoner av livet rundt en heller enn de evinnelige kjærlighetstekstene, "krig og fred og sånn"(Ser på DEG John Lennon) og vanlige temaene som var mer vanlig hos The Beatles var The kinks aller viktigste bidrag til senere pop og rock. Dette fører til at folk som har hørt på the Kinks etter min mening lager mer intelligent musikk enn de som kun har digget Beatles og Stones. 

Det at Kinks floppet i USA er også en sannhet med modifikasjoner. Bandet slo faktisk igjennom i USA på slutten av åttitallet og solgte album i USA helt frem til 1983, så det blir også feil å si at The Kinks popularitet var noe kortvarig!

Hunkpapa
16.07.15 22:47
DenPompoeseOern: Jeg er nok ikke enig der heller. Musikken til for eksempel The Jam hadde aldri vært det den var uten The Kinks. Har heller inntrykk av at Kinks i likhet med David Bowie er en slik artist som i veldig stor grad inspirerer andre artister, mens Beatles som Pink Floyd inspirerer de store masser, men inspirerer ikke så mange kreative mennesker?
Når jeg tenker på Kinks innflytelse så tenker jeg faktisk ikke på heavyrocken og de tidlige riffene. Jeg tenker heller på tekstene litt senere på sekstitallet, som virker langt mer intelligente enn andre tekster fra samme tiden. Tekstene som bygger på snedige observasjoner av livet rundt en heller enn de evinnelige kjærlighetstekstene, "krig og fred og sånn"(Ser på DEG John Lennon) og vanlige temaene som var mer vanlig hos The Beatles var The kinks aller viktigste bidrag til senere pop og rock. Dette fører til at folk som har hørt på the Kinks etter min mening lager mer intelligent musikk enn de som kun har digget Beatles og Stones.
Det at Kinks floppet i USA er også en sannhet med modifikasjoner. Bandet slo faktisk igjennom i USA på slutten av åttitallet og solgte album i USA helt frem til 1983, så det blir også feil å si at The Kinks popularitet var noe kortvarig

Det eneste du har rett i er at tekstene til Kinks langt tidligere enn Beatles og Stones ble voksen. Kinks var britenes svar på Dylan. Beatles og merseybeaten holdt lenge på gutt&jente tekstene. Jeg har aldri tenkt nærmere over tekstene til Beatles, bortsett fra enkelte Lennon-tekster som det endog er skrevet enn magisteroppgave om ved UiN. (Var det ikke Harald Engelstad ?). Så hvordan du definere intelligent, vel det vet ikke jeg.

Jeg har brukt kvelden til å Google Beatles og Kinks da min paratkunnskap ikke er all verden. Musikk for meg er i det vesentlige jazz, og bare noe pop&rock. Et nettsøk på noe mer enn Wiki oppgir i hvertfall innflytelsen Beatles hadde på den senere populærmusikken. Det å påstå at Kinks påvirket senere artister musikalsk mer enn Beatles er i følge nettkildene noe merkelig. Rocken var f.eks, angivelig den sjanger Sgt Pepper var minst påvirket av. Et annet banebrytende forhold ved Beatles var de komplekse akkordene, og variasjonen i bruk av moll- og durakkorder som var helt ukjent i populærmusikken før 1962/63. Om du trekker frem Kinks betydning for The Jam, kan jeg bruke kvelden til å trekke frem artister som er påvirket og inspirert av Beatles, for eksempel tre overraskende band, nemlig Nirvana (Cobain + David G. i Foofighters som er en stor Beatlesfan), Sex Pistols (Steve Jones) og Motorhead v/Lemmy.

In Fine: Et håpløst spørsmål. Hva er last.fm ? Jeg kjøper fortsatt CD/LP, kjøper musikk via Apple/iTunes og Spotify

Marbat
MarbatInnlegg: 4588
17.07.15 00:00

Det vil kanskje interessere herrene å få vite at selveste sjefspunkeren, John Lydon eller Johnny Rotten er storfan av Kate Bush og har vært det siden 1978. Dere kan bare google "john lydon kate bush" hvis dere ikke tror meg.

Marbat
MarbatInnlegg: 4588
17.07.15 00:24

Ellers skjønner jeg jo utmerket godt at denne tråden er laget bare for å mobbe og provosere meg. Kan dere ikke kutte ut dette nå? Det er ikke morsomt og har aldri vært det.

Manbitecat
17.07.15 00:25

Charles Manson er kjempefan av Beatles. Derfor droppet jeg å handle de skivene jeg ikke har av bandet i hylla og kjøpte heller Zeppelinskiver jeg hadde fra før av sist jeg var i platesjappa. Orket rett og slett ikke å støtte den drapskulten de skapte.

dcdudley
17.07.15 00:27
Marbat: meg

Tror du har litt vel høye tanker om deg selv. Djeezzz.

dcdudley
17.07.15 00:27
onkelmorten: Hun er en kvinde

Hun er visst en slik, ja. Det har jeg sett på bilder.

Manbitecat
17.07.15 00:29

Nå lyver du nok en gang. Det er ikke vits i å holde en diskusjon med deg da du konstruerer drøye påstander om folk som du ikke evner å følge opp når de blir tilbakebevist. Da løper du vekk fra forumet et par uker uten et pip. Så nei. Jeg tviler på at Dcdudley gadd å poste dette for å diskutere med deg

Hunkpapa
17.07.15 00:48
Manbitecat: Charles Manson er kjempefan av Beatles. Derfor droppet jeg å handle de skivene jeg ikke har av bandet i hylla og kjøpte heller Zeppelinskiver jeg hadde fra før av sist jeg var i platesjappa. Orket rett og slett ikke å støtte den drapskulten de skapte.

Her sviker min kunnskap igjen. Trodde hovedbudskapet i mange av tekstene var hugleik og ikke blod og gørr. Ved et googlesøk finner jeg Helter Skelter. Der lærte jeg noe nytt i dag med. Macca spilte Helter Skelter i Telenor A forrige tirsdag. Bare bråk, og ikke min greie. Hadde aldri trodd dette kom fra mannen bak Yesterday.

dcdudley
17.07.15 00:59

Hahaha gud bedre for et forum dette er.

Jonasar
JonasarInnlegg: 24358
17.07.15 09:13

Kinks er jo konge da!!!

Jonasar
JonasarInnlegg: 24358
17.07.15 09:16

Manbitecat: du droppa og kjøpe Beatles skive fordi Manson likte de?

Håper virkelig jeg misforsto nå, skal folk droppe Bøksle fordi haan jeg ikke gidder og nevne navn likte henne?

ElvishPresley
ElvishPresleyInnlegg: 10319
17.07.15 10:03
Hunkpapa: David G. i Foofighters som er en stor Beatlesfan

Dette var unødvendig og støtende.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg