Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

konserter i Norge

NYTT TEMA
leifsv
leifsvInnlegg: 1
20.07.15 17:10

Hvorfor er man så dårlig til å arrangere store konserter i Norge? Jeg var på AC/DC konsert å måtte stå over en time for å kjøpe øl. Det er jo ikke første konserten som er arrangert på Valle Hovin. I alle land jeg har vært på konsert er ikke dette noe problem i hele tatt. Konsertopplevelsen ble kraftig redusert for utrulig mange som holdt på å ble klemt ihjel i den enorme køen. For min egen del; Aldri flere store konserter i Norge.

BathoryViking
BathoryVikingInnlegg: 5293
21.07.15 01:31

VH er en drittplass av episke proposjoner. Har vært der to ganger og aldri igjen, dasskøer og pilskøene tar aldri slutt og lyden er skrekkelig.

Var derimot på Friends arena nå nylig og så AC/DC, over 56000 mennesker og ingen dasskø. Måtte riktignok vente 5-10 min. på en øl, men det er jaggu innafor.

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 1438
31.07.15 09:28
leifsv: Hvorfor er man så dårlig til å arrangere store konserter i Norge? Jeg var på AC/DC konsert å måtte stå over en time for å kjøpe øl. Det er jo ikke første konserten som er arrangert på Valle Hovin. I alle land jeg har vært på konsert er ikke dette noe problem i hele tatt. Konsertopplevelsen ble kraftig redusert for utrulig mange som holdt på å ble klemt ihjel i den enorme køen. For min egen del; Aldri flere store konserter i Norge.

Med mindre originalbesetningene til Pink Floyd, Led Zeppelin og The Beatles gjenoppstår, hvilket innebærer at folk må gå i Jesus fotspor, drar jeg aldri mer på VH. Asfalt, køer, dårlig lyd... 

Telenor Arena er faktisk mye bedre. Var både på Foofighters og McCartney. For det første; lyden der inne var ikke så ille. Var på gulvet på begge konsertene. Foretrakk faktisk stoler, som på McCartney, fordi bar og wc-besøk enkelt kunne kombineres med å finne igjen støttekontaktene mine.

Stadion-artistene er uansett på vei ut. Den dagen Stones, McCartney, U2 og AC/DC er borte, og det norske fenomenet Springsteen, hvem skal overta ? Livescenene i dag domineres av arenaartister. Foruten en håndfull menn på 60 + er det stort sett festivaler som i dag samler store menneskemengder.

BathoryViking
BathoryVikingInnlegg: 5293
01.08.15 01:48
Hunkpapa: Med mindre originalbesetningene til Pink Floyd, Led Zeppelin og The Beatles gjenoppstår, hvilket innebærer at folk må gå i Jesus fotspor, drar jeg aldri mer på VH. Asfalt, køer, dårlig lyd...
Telenor Arena er faktisk mye bedre. Var både på Foofighters og McCartney. For det første; lyden der inne var ikke så ille. Var på gulvet på begge konsertene. Foretrakk faktisk stoler, som på McCartney, fordi bar og wc-besøk enkelt kunne kombineres med å finne igjen støttekontaktene mine.
Stadion-artistene er uansett på vei ut. Den dagen Stones, McCartney, U2 og AC/DC er borte, og det norske fenomenet Springsteen, hvem skal overta ? Livescenene i dag domineres av arenaartister. Foruten en håndfull menn på 60 + er det stort sett festivaler som i dag samler store menneskemengder.

Enig ang. VH.

Men synes ikke Telenor Arena er mye å skryte av heller. Jeg hadde sitteplass på Metallica der engang, og det var sykt trangt til bena. Var på Maiden der i 2010 og synes det var køer både på dass og servering selv om det "bare" var vel 17000 der.

Diskusjonen rundt stadion-artistene er alltid like aktuell ja. Du har selvsagt helt rett. En pakke rosinboller til den som klarer å nevne 10 store (unge) band som skal ta over for de gamle dinosaurene, og klare å trekke 40000+ mennesker til konsertene sine.

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 1438
01.08.15 15:43
BathoryViking: Diskusjonen rundt stadion-artistene er alltid like aktuell ja. Du har selvsagt helt rett. En pakke rosinboller til den som klarer å nevne 10 store (unge) band som skal ta over for de gamle dinosaurene, og klare å trekke 40000+ mennesker til konsertene sine.

Stadionkonsertene er snart historie. Jeg frykter også for den gitarbaserte rocken. Sjekk hva folk lytter på og laster ned. Enten elektronika med de gamle traverne fra 60 og 70-tallet et stykke bak.

Det er egentlig ganske absurd at AC/DC uten originalvokalisten, selv om erstatteren har gjort en god jobb siden 1980, uten M. Young, uten bandets trommeslager drar fulle hus i Europa og England. AC/DC er visstnok ikke så store i statene. Det er like utrolig med McCartney som knapt kan synge lengre, hvis setliste i det vesentlige består av låter skrevet FØR 1970. Når disse to og Stones er borte, hva da ?  U2 spiller mer og mer på arenaer. Det samme med tidligere stadionband som Green Day og Muse.

Fremtiden er festivaler og arenaer, eller mindre og mer intime scener. Det Beatles startet på Shea Stadium i NYC i 1965, stadionrocken, er dessverre i ferd med å dø ut, herunder populariteten til de store "gigantene" i rocken i mangel av ettervekst etter Metallica, Pearl Jam, Queen, Pink Floyd, Genesis m.fl..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg