Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 SONGS-716-89-PIXIES-Monkey gone to heaven

NYTT TEMA
cressida1
cressida1Innlegg: 18886
04.11.16 16:23

716)PIXIES – Monkey gone to heaven – 1989

Denne har noen ultrasaftige chorder fra start, før «gemyttene» roes ned og vi flyter avgårde i en lun, men likevel tett musikalsk atmosfære. Saftig bass og tromme-groove, og man blir fort sittende og tappe med fotan.

Nå må jeg medgi at når jeg «ser meg tilbake» og titter i skruiveriene mine fra 88,89 og 90 fra 1001 Albums-boka, så ser jeg at jeg ga bandets 88-album «Surferosa» en 2'er, mens 89-albumet var det ørlille hakket bedre med en 4'er, men så økte det il en 9'er for «Bossanova». Nå er jeg ikke sikker på hvilket album denne låta er hentet fra, men om det er fra 89-albumet «Doolittle», så kan det hende at albumet muligens burde hat tlitt bedr ekarakter, for dette her sto faktisk til stil ala «Bossanova» med en.....

KARAKTER: 9 (av 10)

Neste som omtales: 717)SUNDAYS - Can't be sure - 1990

TRYKK HER - SE OG HØR PIXIES

(Innlegget ble redigert 04.11.16 16:25)

Sulfat
SulfatInnlegg: 8155
04.11.16 16:40
cressida1: så ser jeg at jeg ga bandets 88-album «Surferosa» en 2'er

Av og til er du fullstendig ute på viddene :)

Måtte bla tilbake til anmeldelsen:

"Men………..hva som begynte smålovend gjorde meg bare mer og mer sint jo lenger ut i skiva jeg kom. Og jeg tenkte: hva er dette for noen folk som kan gå i studio, kaste sammen noe sånt malende møl og tro at det  selger seg? I alle fall ikke i mine ører. Gitaristen og vokalisten kan de kaste på dynga(forhåpentligvis er det samme person), så kunne de igjen gjort et forsøk og kanskje kommet hederlig ut av det. Jeg brukte ordet lenger opp, og bruker det igjen: MØKKAMUSIKK!!!"

Underlig at du liker Bossanova så godt når du virkelig hatet Surfer Rosa. De låtar da fortsatt velig Pixies også på Bossanova.

cressida1
04.11.16 16:46
Sulfat: Av og til er du fullstendig ute på viddene :)

Tja, si det. Det rant vel litt musikalsk vann i elvene mellom gjennomgangen av disse to. Kan hende at2'eren ville blitt en 5'er, 6'er eller 7'er en helt annen dag ;)

suckeronthevine
suckeronthevineInnlegg: 2377
04.11.16 17:59

Den er fra Doolittle ja. En av verdenshistoriens 5 beste plater. Lett.

northside
northsideInnlegg: 36266
04.11.16 19:44
cressida1: Nå må jeg medgi at når jeg «ser meg tilbake» og titter i skruiveriene mine fra 88,89 og 90 fra 1001 Albums-boka, så ser jeg at jeg ga bandets 88-album «Surferosa» en 2'er, mens 89-albumet var det ørlille hakket bedre med en 4'er, men så økte det il en 9'er for «Bossanova». Nå er jeg ikke sikker på hvilket album denne låta er hentet fra, men om det er fra 89-albumet «Doolittle», så kan det hende at albumet muligens burde hat tlitt bedr ekarakter, for dette her sto faktisk til stil ala «Bossanova» med en.....

KARAKTER: 9 (av 10)

Det er det beste med anmeldelse dine, av og til kommer det bedømminger av virkelig klassiske plater i sin samtid som er annerledes enn den unisone hyllesten disse platene ellers får.

Søker du på "Doolitle" på diverse nettsteder er det stort sett 4 av 5 eller 5 av 5 stjerner som gis sammen med en panegyrisk anmeldelse. Det er nesten så en kunne ha de mistenkt for å plagiere hverandre(anmelderne altså).

Men slik jeg har forstått det var "glansperioden" din på 70-tallet, og da vil en kanskje ikke ha disse forutinntatte holdningene til musikk som kom mot slutten av 80-tallet.

Når det er sagt, er Doolittle noe bedre enn litt under middels. Helt objektivt sett:) Pixies var både veldig tradisjonelle og nyskapende på samme tid, og også et av mange band som fikk stor innflytelse på 90-talls-rocken.

cressida1
04.11.16 19:52

Tussen takk for flott utredning northside!! Sånn setter jeg pris på!! At dere tar dere tid til å "fylle ut"

stickersonshoes
stickersonshoesInnlegg: 172
05.11.16 21:18

Jeg ville nok gitt både Doolittle og Surfer Rosa 9/10 (og er nesten der at Come On Pilgrim fortjener en rein 10'er), men har aldri vært så veldig glad i Monkey Gone To Heaven. Den har sine styrker, men liker Pixies bedre når de er ordentlig rå, massivt rockende eller bare snille og fine. Monkey faller litt mellom alle stoler i mitt forhold til Pixies.

NoobSaibot
NoobSaibotInnlegg: 8228
05.11.16 22:12

Først "Where Is My Mind", og nå denne?? Når det gjelder enkeltlåter av Pixies deler jeg ikke smaken til hvem enn som har skrevet denne boken, for å si det mildt.

5/10

Kumite
KumiteInnlegg: 5163
07.11.16 00:29

Doolittle og Surferosa er for min del mye bedre album enn Bossanova. Det skal sies at jeg liker Bossanova også, men syns bare at de 2 andre er mere solide album overall.

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 476
21.03.17 04:22

Så Pixies live for et par uker siden, og Monkey Gone to Heaven var definitivt ett av kveldens (mange) høydepunkter. Fantastisk låt fra ett av tidenes beste band.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg