Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Louis Armstrongs musikk er gratis?

NYTT TEMA
jeangabin
jeangabinInnlegg: 24134
23.01.17 13:42

https://interesting-online.com/ 

https://interesting-online.com/2017/01/15/blog-post-title-2/

Det finnes i et nettsted for jazz fanatikere som hevder at louis armstrongs musikk er såkalt "public domain" i USA, eller ihvertfall deler av musikken. Også archive.org har louis armstrong tilgjengelig, så da er det to nettsteder som hevder det samme. Bing Crosby og Andrews sisters er visst også i public domain, i følge disse sidene.  Derimot har jeg ikke sett så mye av Sinatra, men han var jo mye yngre enn Crosby

(Innlegget ble redigert 23.01.17 13:42)

stickersonshoes
stickersonshoesInnlegg: 172
24.01.17 13:18

Jeg er ikke så veldig oppdatert på det her, men er/var det ikke en sånn 60- eller 70-årsgrense? Kanskje det sistnevnte, hvis ting fra 40-tallet nå begynner å bli tilgjengelig, mens ting fra midten av 50-tallet ikke er det. Jeg tror de lovene der var oppe til revisjon på et tidpsunkt, men har ikke fulgt særlig god med på utviklingen. 

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24134
24.01.17 16:44
stickersonshoes: Jeg er ikke så veldig oppdatert på det her, men er/var det ikke en sånn 60- eller 70-årsgrense? Kanskje det sistnevnte, hvis ting fra 40-tallet nå begynner å bli tilgjengelig, mens ting fra midten av 50-tallet ikke er det. Jeg tror de lovene der var oppe til revisjon på et tidpsunkt, men har ikke fulgt særlig god med på utviklingen.

Problemet er at dette er en amerikansk side. Det er deres lover som gjelder. Men jeg sitter i Norge. Om jeg laster ned, bryter jeg da norsk lov, men ikke amerikansk? Kan man forvente atfolk skal vite forskjellen på nettet? Betyr det at jeg ikke kan bruke archive.org og gutenberg?

Marbat
MarbatInnlegg: 4588
24.01.17 18:55
jeangabin: Problemet er at dette er en amerikansk side. Det er deres lover som gjelder. Men jeg sitter i Norge. Om jeg laster ned, bryter jeg da norsk lov, men ikke amerikansk? Kan man forvente atfolk skal vite forskjellen på nettet? Betyr det at jeg ikke kan bruke archive.org og gutenberg?

Her i Norge er det samme lover som i EU. Loven sier at alle utgivelser fra før 1963 er public domain. Det betyr at du kan laste ned all musikk utgitt før 1963 helt lovlig.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14937
25.01.17 13:01
Marbat: Her i Norge er det samme lover som i EU. Loven sier at alle utgivelser fra før 1963 er public domain. Det betyr at du kan laste ned all musikk utgitt før 1963 helt lovlig

Gjelder det om opphavsmannen fortsatt er i live?

Marbat
MarbatInnlegg: 4588
26.01.17 19:50
franzsigel: Gjelder det om opphavsmannen fortsatt er i live?

Ja, for det er snakk om to typer opphavsrett. Opphavsrett til selve musikken gjelder så lenge opphavsmennene er i live og i 70 år etter at de døde, men opphavsretten til innspillingene gjelder i 50 år etter utgivelsen for plater utgitt før 1963 og i 70 år for plater utgitt fra 1963 og fremover.

Dermed kan hvem som helst utgi plater utgitt før 1963 så lenge de betaler royalties til musikkforlagene. Og det er alderen på innspillingene som teller, ikke de fysiske platene. Hvis et album fra 1960 ble gjenutgitt på CD i 2010 er det fremdeles public domain.

Når det gjelder nedlasting skulle jeg tro det går helt greit så lenge det er til privat bruk, altså at man ikke kopierer og selger albumet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg