Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 SONGS-793-93-10000 MANIACS-Because the night

NYTT TEMA
cressida1
cressida1Innlegg: 18853
10.02.17 13:20

793)10000 MANIACS – Because the night – 1993

Nåja, hva skal vi si? Bringe inn en cover av en av New Wave-periodens aller beste låter, som i original IKKE er med i boka, krever baller å gjøre. Kanskje er medforfatteren av boka som valgte akkurat denne låta, ikke gammel nok til å ha opplevd 1978 på samme måte som undertegnede? Uansett skal denne versjonen være mektig bra for å rettferdiggjøre et sånt valg. På den annen side så er det jo en gest ovenfor komponist, og et kvalitetsstempel at den er tatt med. Selv har jeg ikke hørt denne versjonen før.

Nå må jeg jo si at introen til denne versjonen er ganske så tro mot originalen da med saftig groove og en kvinnelig vokalist som virkelig holder mål. Orgelet flyter herlig i bakgrunnen. Eneste jeg saver ørlite er den lit tmer råheten i stemmen som Patti Smith hadde/har. Men du verden, en bra versjon, spesielt med fiolinsoloen underveis!! Den ørlille milimeteren svakere enn originalen til tross, begge to holder topp mål!!

KARAKTER: 10(av 10)
Neste som omtales: 794)
HUUN-HUUR TU - Ching Soortukchulerining Yryzy – 1993

TRYKK HER - HØR 10000 MANIACS

(Innlegget ble redigert 10.02.17 13:20)

verticalman77
verticalman77Innlegg: 765
10.02.17 16:21
cressida1: Eneste jeg saver ørlite er den lit tmer råheten i stemmen som Patti Smith hadde/har.

Enig. Jeg slenger med versjonen jeg hørte først, som kom året før.

Marbat
MarbatInnlegg: 4584
10.02.17 20:19
cressida1: På den annen side så er det jo en gest ovenfor komponist, og et kvalitetsstempel at den er tatt med.

Siden du nevner det, så er jo sangen skrevet av Patti Smith og Bruce Springsteen. Bruce Springsteen har spilt den på flere av konsertene sine, men han har aldri gitt ut en offisiell studioversjon.

cressida1
cressida1Innlegg: 18853
11.02.17 10:29
Marbat: den på flere av konsertene sine,

Nei han var ikke fornøyd med den og da Patti Smith holdt på med Easter albumet i studioet ved siden av kom vel ideen å gi henne låta, og etter som jeg skjønner bearbeidet hun versene litt, og vips var det en morderisk højdare, og partylåt nr 1, i hvert fall for oss den gang.

suckeronthevine
suckeronthevineInnlegg: 2375
12.02.17 21:55

Teksten skrev Patti, var det ikke sånn? Jeg er veldig glad i den versjonen du anmelder her og. Absolutt toppklasse. Hun synger som en engel. 

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 7141
13.02.17 19:16

Flotte versjoner alle sammen, men har en outsider favoritt i Keel sin versjon fra de gylne herlige hårete medium 80 åra: https://www.youtube.com/watch?v=XXC34joX0Nc

(Innlegget ble redigert 13.02.17 19:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg