Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tidenes 10 beste vokalister

NYTT TEMA
Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 1434
16.07.17 00:34
Gunstein12: Jon Anderson fra Yes...

Igjen som med brødrene G(r)ibb, for høyt og kastralt. Ser noen trekker frem Geddy Lee her. Hadde Rush hatt en bedre vokalist, eller en vokalist som var like god til å synge som å spille bass, ville bandet holdt seg bedre og nådd ut til flere. Grusom stemme. Hvor var objektiviteten ? Dette er selvfølgelig helt subjektivt.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2567
16.07.17 00:46
Hunkpapa: Igjen som med brødrene G(r)ibb, for høyt og kastralt. Ser noen trekker frem Geddy Lee her. Hadde Rush hatt en bedre vokalist, eller en vokalist som var like god til å synge som å spille bass, ville bandet holdt seg bedre og nådd ut til flere. Grusom stemme. Hvor var objektiviteten ? Dette er selvfølgelig helt subjektivt.

Geddy Lee har da en fantastisk stemme. Rush ville aldri vært det de er uten den karakteristiske stemmen hans.

I tillegg vil jeg nevne Maynard fra Tool/A Perfect Circle og Cavanagh fra Anathema.. Stiller meg også bak Patton som har blitt nevnt, han har vært fantastisk i både Mr. Bungle og Fantomas.

RamsherE
RamsherEInnlegg: 16121
16.07.17 01:16

Går for en liste der jeg ikke legger like stor vekt på selve rangen til en vokalist, men vokalister med en eller annen form for nerve eller særpreg som treffer meg og som jeg mener er verdig en plass.

Richard Ashcroft (The Verve)
Morrissey (The Smiths)
Freddie Mercury (Queen)
Robert Smith (The Cure)
Sivert Høyem (Madrugada)
David Gilmour (Pink Floyd)
Eddie Vedder (Pearl Jam)
Chris Cornell (Soundgarden/Audioslave)
Elvis Presley
Chris Isaak

Kvinnelige vokalister får få sin egen liste en annen gang.

(Innlegget ble redigert 16.07.17 01:18)

northside
northsideInnlegg: 36268
16.07.17 01:27
Framsynt: Period.

Ikke rangert:

Jim Morrison

Morrissey

Freddie Mercury

Robert Plant

Elvis Prestley

Frank Sinatra

David Bowie

Michael Stipe

Eddie Vedder

Michael Jackson

Framsynt
FramsyntInnlegg: 3094
16.07.17 01:28
Hunkpapa: Igjen som med brødrene G(r)ibb, for høyt og kastralt.

+1 for den.
Selv om jeg er stor fan av Yes.

Framsynt
16.07.17 01:30

Litt merkelig egentlig at ingen har nevnt Bono som jeg faktisk glemte da jeg laget min rangering. Hører definivit med på min topp 10 liste.

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 6835
16.07.17 01:54
Hunkpapa: Hadde Rush hatt en bedre vokalist, eller en vokalist som var like god til å synge som å spille bass, ville bandet holdt seg bedre og nådd ut til flere.

Enig med SlimWhitman her:

Rush hadde aldri vært Rush uten Geddy Lee .

Det samme med Depeche mode. De hadde selvfølgelig aldri vært det de er uten David Gahan. Men noen pris for vakker stemme, vil han nok aldri få.

Dette handler vel mer om særtrekk, og hva en forbinder med grupper, enn hvem som synger best.

Det var jo "krise" da Genesis byttet vokalist, fordi alle var vant til Gabriel, men det gikk seg til der og, fordi Collins hadde visse likheter med Gabriel.

Den virkelige krisen kom da de hyret inn Ray Wilson som vokalist, fordi dette hadde så absolutt ingenting med Genesis å gjøre.

Ray Wilson er for øvrig en glimrende vokalist.

Framsynt
16.07.17 02:11
Hunkpapa: Hadde Rush hatt en bedre vokalist, eller en vokalist som var like god til å synge som å spille bass, ville bandet holdt seg bedre og nådd ut til flere. Grusom stemme

Jeg er 110% enig med deg i dette.
Har prøvd og prøvd å like Rush - men den lyse, nasale, tørre, slitsomme vokalen orker jeg bare ikke. Grusomt.

(Innlegget ble redigert 16.07.17 02:13)

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 7166
16.07.17 09:30

Geddy Lee er selvsagt en stor del av det magiske med Rush. Men du skal ha for forsøket Framsynt å prøve og prøve å like en artist/vokalist som du finner grusomt fæl å høre på. Det hadde jeg aldri giddet. Geddy Lee er ikke på topp 10 listen min av vokalister, mens Rush er det når det kommer til band. Ellers ligger det en fantastiske Rush-tråd her på forumet, men det er sikkert flere år siden det ble skrevet noe i den.

For min del når jeg rangerte vokalister så tenker jeg ikke på tekniske aspekt, men hvordan jeg liker det jeg hører. Er en del vokalister jeg liker som ikke er i nærhet av vakker, teknisk god etc, for eksempel i metalverden : Udo D (Accept, UDO), Blackie Lawless(WASP), Paul Dianno (første Iron Maiden vokaliste) for å nevne noen godbiter fra 80 tallet. Er mange som ikke liker disse, men jeg syntes de er helt topp og de passer så godt til bandet (ene) for øvrig.

Hunkpapa
16.07.17 11:01
Biff_Byford: Geddy Lee er selvsagt en stor del av det magiske med Rush. Men du skal ha for forsøket Framsynt å prøve og prøve å like en artist/vokalist som du finner grusomt fæl å høre på. Det hadde jeg aldri giddet. Geddy Lee er ikke på topp 10 listen min av vokalister, mens Rush er det når det kommer til band. Ellers ligger det en fantastiske Rush-tråd her på forumet, men det er sikkert flere år siden det ble skrevet noe i den.

Jeg liker mye med Rush. Det begynte med M. Pictures og Tom Sawyer. som jeg fikk høre av min storebror. Jeg liker dette albumet fortsatt m.fl. av Rush. Jeg bare sliter med stemmen til Lee, subjektivt sett. All kunst - også disse listene - koker ned til hva folk liker. Om Lee - objektivt sett - er en fantastisk vokalist i forhold til innlevelse, variasjon, toneleie, er jeg ikke i stand til å bedømme.

Hunkpapa
16.07.17 11:04
Hunkpapa: 1. Aretha Franklin, 2. Elvis, 3. John Lennon, 4. Marvin Gaye, 5. Freddie Mercury, 6. Al Green, 7. Robert Plant, 8. Kurt Cobain, 9. Johnny Cash, 10. Paul McCartney

Min egen liste. Så nettopp et navn jeg glemte helt av, nemlig Frank Sinatra. Fly me to the moon er alene verdt en plass blant populærmusikkens 10 største vokalister. Jeg setter ham inn på 9. plass. Det skyver Cash ut av lista og ned på 11. plass.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4140
16.07.17 14:31
Hunkpapa: Ser noen trekker frem Geddy Lee her. Hadde Rush hatt en bedre vokalist, eller en vokalist som var like god til å synge som å spille bass, ville bandet holdt seg bedre og nådd ut til flere. Grusom stemme.

Det er den meget spesielle stemmen til Geddy Lee som er med på ågjøre bandet så unikt. Syngingen utviklet seg mye fra opprinnelig helium-skrik falsett til en rikere sangstil fra rundt Permanent Waves. At Rush ikke er mer mainstream har med selve musikkstilen og de kompliserte rytmene/ melodigangene å gjøre.

Kumite
KumiteInnlegg: 5163
16.07.17 22:20

Geddy Lee har en meget spesiell stemme og jeg kan forstå hvorfor folk misliker det. Jeg derimot elsker stemmen hans, for jeg syns den er unik. Men Rush er også kjent for sine musikalske talenter og samspillet. 2112,  Xanadu,  Hemispheres,  La Villa Stragiato, Natural Science osv er alltid en nytelse å høre på.

(Innlegget ble redigert 16.07.17 22:23)

En_ganske_snill_mann
17.07.17 17:28

Tilbake til "tidenes 10 beste vokalister".

Vanskelig å stille opp en liste uten at egne preferanser kommer inn, men utrykk og teknikk må telle mye med her.

Mine forslag:

Aretha Franklin
Al Green
Peter Murphy (!)
Frank Sinatra
Patsy Cline
Dusty Springfield
Meatloaf
Robbie Williams
Freddie Mercury
Johnny Cash

er nok litt kontroversiell denne lista....

(Innlegget ble redigert 17.07.17 17:28)

Hunkpapa
17.07.17 19:00
En_ganske_snill_mann: At Rush ikke er mer mainstream har med selve musikkstilen og de kompliserte rytmene/ melodigangene å gjøre.

Som å høre moderne jazzentusiaster. "At vi ikke er mer populære skyldes kompleksiteten i vår musikk", hevdes det. "Folk flest forstår ikke (u)lyden og stemningen i musikken vår".

En_ganske_snill_mann
17.07.17 19:04
Hunkpapa: Som å høre moderne jazzentusiaster. "At vi ikke er mer populære skyldes kompleksiteten i vår musikk", hevdes det. "Folk flest forstår ikke (u)lyden og stemningen i musikken vår".

Shots fired! ;)

Topographix
TopographixInnlegg: 3678
18.07.17 01:08

David Bowie

Greg Lake

Peter Gabriel

Morrisey

David Crosby

Elvis Presley

Louis Armstrong

Billie Holliday

John Lennon

Paul McCartney

(Innlegget ble redigert 18.07.17 01:09)

CapTrips
CapTripsInnlegg: 1107
19.07.17 20:28
Framsynt: Cat Stevens har virkelig flott stemme.
Men han er diskvalifisert av opplagte grunner.

Jeg har ombestemt meg og vil heller at denne skal trone på toppen. Det er så sårt og vakkert. Som om en ballerina (med bart) tar beinkrok på et venerisk Europa. Der de minste av de minste alltid måtte betale. Men tilslutt måtte dessverre geniet gi opp kampen pga amerikansk hamburger og jallaprodukter som pariserloff, radioaktiv vodka,hettegensere og annet slum.

youtube.

CapTrips
19.07.17 20:31

Tommel?

CapTrips
19.07.17 21:06
Biff_Byford: Geddy Lee er selvsagt en stor del av det magiske med Rush.

Selvsagt,og ikke så veldig langt unna Plant,Scott og annet snadder. Eller hva med Diamond? Alle seff unike,men det gror som kjent ikke grønske på steiner som ruller.(nei ikke de) Pungene ruler.Hah

Det sagt,så er jeg ikke veldig fan av Rush,dog liker jeg mye av det første de kom opp med. Så tommel opp og ner til dai andre toskane som ikke liker dette innlegget.

skaftetryne32
skaftetryne32Innlegg: 1387
20.07.17 00:44
Hunkpapa: Som å høre moderne jazzentusiaster. "At vi ikke er mer populære skyldes kompleksiteten i vår musikk", hevdes det. "Folk flest forstår ikke (u)lyden og stemningen i musikken vår".

Er vel ikke noe kontroversielt i den påstanden. Skal man se på rene salgstall så er det jo først og fremst enkel drittmusikk som selger. Det trenger ikke bety at Mariah carey og jostein bever er verdens fremste musikere. Det finnes god musikk og det finnes populær musikk en ytterst sjelden gang møtes de i midten, men som oftest ikke. 

Paddvart
PaddvartInnlegg: 6444
20.07.17 01:51

1. Billie Joe Armstrong

2. Kurt Cobain 

3. Bon Scott

4. Dave Grohl 

5. George Harrison

6. Laney Staley

7. Ray Davies 

8. Janove Ottesen

9. Phil Lynott

10. Jake Burns

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 19910
20.07.17 09:33

Mye amerika- og anglofili her, da. Vi har massevis av gode vokalister her i Norge også. Og det har de i de fleste land. Greit nok at de fleste store band innen pop og rock kommer fra USA eller Storbritannia, men det går da an å variere litt?

Hunkpapa
20.07.17 09:53
skaftetryne32: Er vel ikke noe kontroversielt i den påstanden. Skal man se på rene salgstall så er det jo først og fremst enkel drittmusikk som selger. Det trenger ikke bety at Mariah carey og jostein bever er verdens fremste musikere. Det finnes god musikk og det finnes populær musikk en ytterst sjelden gang møtes de i midten, men som oftest ikke.

Tja. Jeg synes mange av disse listene med tidenes mest solgte album og tidenes mest solgte artister, ofte er gode album/artister. Jeg har på Spotify hørt gjennom deler av de 20 mest solgte album gjennom tidene, bl.a. enkelte album jeg aldri har hatt noe forhold til. Helhetsinntrykket var at mye er bra. Ja selv Triller er faktisk et bra album, selv om Jackson for å si det mildt ikke er min favorittartist.

På listen over de mest solgte artistene finner man flere av mine favorittartister som Zeppelin og ikke minst Beatles. Zeppelin har over 6 millioner månedlige lyttere på Spotify, Beatles har ca 10 millioner og ligger på 120 plass på listen over mest populære artister. Synes ikke dette er dårlig for et band som ga ut musikk som er +/- 50 år gammel. Nå er kanskje Beatles og Led Zeppelin dårlig musikk da ?

skaftetryne32
skaftetryne32Innlegg: 1387
20.07.17 13:40
Hunkpapa: Ja selv Triller er faktisk et bra album

Ja der har du en av dem som møtes i skillepunktet mellom kvalitet og enkel lyttbarhet. Det samme kan en si om mange beatles og zeppelin album.

Bare fordi man ikke liker mozart trenger ikke bety at mozart suger faktisk vil jeg si at enhver som sier mozart er møkk er en idiot.

En kan vel trygt si at popmusikk(som i populær musikk) has turned to shit de siste 20 åra. For mange deejays og produsenter som tar over produksjon og de lager automatisk musikk som flest mulig liker. Innenfor popmusikken er det jo ingen som faktisk lager musikken selv lenger. Det er min forklaring på at poppen var så mye bedre før. Ref dine eksempler som alle var flinke musikere som hadde flere fingre med i spillet når de lagde et album. kanskje med unntak av Michael Jackson der må vel Quincy jones få litt av æren regner jeg med.

Framsynt
20.07.17 23:01
Skraevadottir: Mye amerika- og anglofili her, da. Vi har massevis av gode vokalister her i Norge også. Og det har de i de fleste land. Greit nok at de fleste store band innen pop og rock kommer fra USA eller Storbritannia, men det går da an å variere litt?

Nå bør jo ei slik liste være noenlunde objektiv - målt mot målbar suksess og internasjonalt omdømme, elers sporer det helt av i subjektive meninger.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 19910
21.07.17 15:35

Hehe, det går da ikke an å ha noe annet enn subjektive meninger? Er meninga di objektiv, er det ikke lenger meninga di...

Framsynt
21.07.17 16:21
Skraevadottir: Hehe, det går da ikke an å ha noe annet enn subjektive meninger? Er meninga di objektiv, er det ikke lenger meninga di...

OK, subjektivt er det.
Men ikke uten å også skjele til målbar sukess og omdømme, dvs. en objektiv del.

Derfor - å foreslå Bjørn Eidsvåg eller andre lokale helter som én av de ti beste vokalistene i verden er bare tull.

malacay3
malacay3Innlegg: 16467
21.07.17 16:27
Framsynt: Derfor - å foreslå Bjørn Eidsvåg eller andre lokale helter som én av de ti beste vokalistene i verden er bare tull.

Det er det samme når man foreslår Phil Lynott som en av verdens beste vokalister. Gitarist ja, men  vokalist ????

Malacay

Marbat
MarbatInnlegg: 4588
21.07.17 22:46
malacay3: Det er det samme når man foreslår Phil Lynott som en av verdens beste vokalister. Gitarist ja, men vokalist ????

Ja, nå var jo Phil Lynott først og fremst bassist da, selv om han splite gitar også.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg