Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kåring av Norges beste sangtekst..

NYTT TEMA
filesnisk
filesniskInnlegg: 869
08.07.17 09:59

Leser i Dagbladet om en kåring av Norges beste sangtekst. Mye bra her, for all del, men kan man ta en slik kåring seriøst når de 30 nominerte sangene ikke inneholder sangen som har betydd så mye for så mange, forhindret folk fra å ta livet sitt ved å vise at hei, det er lov å snakke om at man selv sliter og har det vondt. Styggen På Ryggen, OnklP og De Fjerne Slektningene. Selvsagt. 

Eller er det jeg som er helt på jordet i forhold til hva som er en bra sangtekst?

Artikkel.

jonas
jonasInnlegg: 28037
08.07.17 13:29
filesnisk: Styggen På Ryggen, OnklP og De Fjerne Slektningene. Selvsagt.

Fordi de har nominert deLillos med Tøff i pysjamas som forteller akkurat det samme som OnklP bare med en tidel av teksten.

Forøvrig artig at "hovedtanken med denne kåringen er å løfte nivået på samtalen rundt norske sangtekster" samtidig som de nominerer Klatremus-sangen som en av de 30 beste ever.

HER KOMMER KLATREMUS LILLEMANN

EN MUS SOM SYNGE OG SPILLE KAN.

EN RIKTIG SYNGE OG SPILLEMANN

DET ER KLATREMUS LILLEMANN.

TRA-LA-LA-LA-LA! TRA- LA- LA- LA- LA!

TRA- LA- LA- LA-LA     LA- LA    LA- LA- LA

(Innlegget ble redigert 08.07.17 13:29)

malacay3
malacay3Innlegg: 16471
08.07.17 13:33

Hvor er Mods med Tore Tang og Me to går alltid alleina ? Det er jo suverene tekster.

Malacay

zephyrus
zephyrusInnlegg: 2289
08.07.17 13:56

Og hva med Falsk/Mathisen med Tusen grunner til ikke å ha sex i kveld.

(Innlegget ble redigert 08.07.17 13:57)

TheBracket
TheBracketInnlegg: 37101
08.07.17 14:10

Det blir bare useriøst å utelate "Styggen på ryggen". Kun gjort for å sanke creed?

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 76277
08.07.17 16:37
filesnisk: ikke inneholder sangen som har betydd så mye for så mange, forhindret folk fra å ta livet sitt ved å vise at hei, det er lov å snakke om at man selv sliter og har det vondt. Styggen På Ryggen, OnklP og De Fjerne Slektningene. Selvsagt.

Dersom den sangen har forhindret folk i å ta selvmord så kunne de ikke vært særlig innstilt på å ta livet sitt i utgangspunktet.

Og hva er det som egentlig er så bra med den teksten? Ikke bare er den enkel med tidvis banale fremstillinger av angst og depresjoner, men den er også preget av dårlig språk. 

Dessuten begynner det å gå litt inflasjon i alt pratet om hva folk sliter med og hvor viktig det er at kjendiser står frem med sine problemer.

ohlalaSpurs
ohlalaSpursInnlegg: 3089
08.07.17 16:41

La det swinge burde komme høyt her.

filesnisk
filesniskInnlegg: 869
08.07.17 21:49

Savner også TNT med Harley Davidson her.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42224
08.07.17 21:56
zephyrus: Og hva med Falsk/Mathisen med Tusen grunner til ikke å ha sex i kveld.

På venteliste - sammen med

"Må-må-må-må-må-må skynde meg å

gå-gå-gå-gå-gå-gå slik at jeg kan

nå-nå-nå-nå-nå - siste bussen hjem!"

(Odd Børres Grand Prix-bidrag ("Stress") en gang på seksti-tallet)...

Mvh

BE

som ellers mener at Terje Mosnes' norske gjendiktning av Harper Valley P. T. A. (dvs. Fru Johnsen - med Inger Lise Andersen/Rypdal) er grovt underkjent - den er en betimelig harselas med hykleri

(Innlegget ble redigert 08.07.17 21:58)

CapTrips
CapTripsInnlegg: 1108
09.07.17 16:54

Haha. Ja det blir iallefall litt klarere hvorfor jeg ikke hører så mye på norsk musikk,om dette er toppen av kransekaka.

Styggen på ryggen er selvfølgelig bra. På linje med med klatremusa. Moist deff.

ArneBorge
ArneBorgeInnlegg: 1
09.07.17 20:04

Det er ikke dette som er Klatremus-vise, jonas. Den går slik:

Det var en gang en mus
og den musa det var meg,
og ingen mus i verden
har det så godt som jeg.
Jeg rusler hele dagen
med lua mi på snei,
og blir jeg tom i magen,
så bare synger jeg, 
fadde rullan dei.

Når jeg blir bedt i selskap
så roper jeg hurra!
For jeg vil gjerne spise,
og synge og være glad.
Det er så godt å leve
når man kan more seg.
De andre de kan streve,
men det vil ikke jeg -
fadde rullan dei.

De andre samler nøtter
og har i sine hus
men jeg vil heller være
en liten og doven mus.
Jeg har så mange venner
i skog og mark og hei,
og alle som jeg kjenner
de deler nok med meg -
fadde rullan dei.

Topographix
TopographixInnlegg: 3681
11.07.17 01:25

Ole Paus: Dildo nr. 3

Kokuhaku
KokuhakuInnlegg: 2769
14.07.17 13:40
filesnisk: Leser i Dagbladet om en kåring av Norges beste sangtekst. Mye bra her, for all del, men kan man ta en slik kåring seriøst når de 30 nominerte sangene ikke inneholder sangen som har betydd så mye for så mange, forhindret folk fra å ta livet sitt ved å vise at hei, det er lov å snakke om at man selv sliter og har det vondt. Styggen På Ryggen, OnklP og De Fjerne Slektningene. Selvsagt. Eller er det jeg som er helt på jordet i forhold til hva som er en bra sangtekst?

Det med hindring av selvmord er bare fjas.

De har dessuten oversett flere av Jokkes best tekster. Bestevenn, eller Narkoman, burde vært med. Og de er på en helt annen hylle enn den jævla styggen på ryggen.

JudasT
JudasTInnlegg: 5258
14.07.17 18:13

Svake menneske, jeg sier
Du svake menneske
Hvorfor er du så svak?
Hvorfor er du så svak?
Ja, du dummer deg ut sånn som du gjør

Tankevekkende!

hedning_9
hedning_9Innlegg: 6033
15.07.17 00:05
Kokuhaku: Og de er på en helt annen hylle

En hylle i skapet over faktisk. Nesten hvilken som helst tekst fra Billig Lykke burde vært på den listen.

Stein Torleif Bjella har langt flere interessente tekster enn de fleste av artistene som er i bunn av listen. Skal man ta med artister bare fordi de er der,så kunne man tatt med Bare Egil,Black Debbath,og Gartnerlosjen også.

Topographix
15.07.17 01:56

Hva med alle disse unge norske kvinnelige artistene som synger fra det innerste av sin sjel. På engelsk.

Topographix
15.07.17 01:59

Prøysen er selvfølgelig den beste av dem alle.

(Innlegget ble redigert 15.07.17 02:05)

King_Cole
King_ColeInnlegg: 2463
15.07.17 21:39

En av Kjartan Kristiansens tekster. Ingen i norge når han til knærne.

Dette er kanskje det vakreste skrevet om noe av det jævligste en person kan oppleve, og døden generelt.

Topographix
16.07.17 10:10

Virker som de som har laget lista bare har tatt landets mest kjente artister og valgt deres mest kjemte låt. Lettvint.

Topographix
17.07.17 10:14

Bjørn Eidsvåg burde være selvskreven på lista. Men de måtte jo være politisk korrekte å få pressa inn noen damer.

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7061
17.07.17 13:27

Jeg hadde glatt tatt med 10-15 av Øystein Sunde's 70-80 talls låter.

trondfroland
trondfrolandInnlegg: 142
17.07.17 13:30

Goddag goddag dette er i fra meterologisk insitutt, vi melder nå at regnet nå tar slutt og det blir sol sol sol.

terry_26
terry_26Innlegg: 7417
17.07.17 15:26

Linedanserinne av Hjerteslag skal selvsagt med. 

malacay3
malacay3Innlegg: 16471
17.07.17 15:28

Jeg skjønner bare ikke hvordan de kan ha hostet opp den listen og "kvalitetssikret" den. Engler i Sneen har også en nydelig tekst.

Malacay

trondfroland
trondfrolandInnlegg: 142
17.07.17 17:01
malacay3: Engler i Sneen har også en nydelig tekst.

Vårsøg med Henning Sommero og Eg ser med med han presten er nok helt på topp når det kommer til både tekst og melodi.

Skigardsvisa med Stanley Jacobsen er også en av mine favoritter selv om inspillingen ikke er helt på topp.

(Innlegget ble redigert 17.07.17 17:02)

Kjappfot1917
Kjappfot1917Innlegg: 10825
22.07.17 14:42

To fulle menn med Jokke faktisk. Har vel ca 200 låter med bedre tekst enn akkurat den menmen. 

Change the Attitude burde jo appselutt være en kandidat med sine dype formuleringer og masse underforstått moral...

Mister_Bister
Mister_BisterInnlegg: 1068
22.07.17 14:51

Hvor i alle dager ble det av Pengegaloppen?

(Innlegget ble redigert 22.07.17 14:51)

GaTr
GaTrInnlegg: 3143
02.08.17 10:49
Kokuhaku: De har dessuten oversett flere av Jokkes best tekster. Bestevenn, eller Narkoman, burde vært med.

Ja, tenk å ha med To full menn, og bl.a overse disse to fra Jokke.

Eidsvåg sin "Eg ser" burde også vært en soleklar kandidat.

GaTr
GaTrInnlegg: 3143
02.08.17 10:50
ArneBorge: Det er ikke dette som er Klatremus-vise, jonas. Den går slik:

Det var en gang en musog den musa det var meg,og ingen mus i verdenhar det så godt som jeg.Jeg rusler hele dagenmed lua mi på snei,og blir jeg tom i magen,så bare synger jeg, fadde rullan dei.
Når jeg blir bedt i selskapså roper jeg hurra!For jeg vil gjerne spise,og synge og være glad.Det er så godt å levenår man kan more seg.De andre de kan streve,men det vil ikke jeg -fadde rullan dei.De andre samler nøtterog har i sine husmen jeg vil heller væreen liten og doven mus.Jeg har så mange venneri skog og mark og hei,og alle som jeg kjennerde deler nok med meg -fadde rullan dei.

Poesi på ypperste nivå.

vif_support
vif_supportInnlegg: 4271
02.08.17 16:17

Vet ikke helt hva jeg synes om øvelsen med å konkurrere i musikk, men, kan egentlig noen av de andre låtene konkurrere med låtene til Prøysen ? Eks. Teddybjørnen eller Den første løvetann

Ellers savner jeg Luksus Leverposteis - 'Bare 4 år' i lista ;) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg