Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

GOLDEN EARRING - 30 kremlåter

NYTT TEMA
progman2
progman2Innlegg: 6235
12.07.17 13:12

Den Haag's store sønner og "Verdens eldste band" (dannet i 1961).

Min første befatning med GE var vel rundt 1984 eller noe da NRK viste en konsert...som ikke ga meg noe særlig.  Joda, energi hadde man, men jeg syntes ikke låtene hadde særlig dybde, og jeg syntes de var helt forferdelig fryktelig gamle (de hadde holdt på i godt over 20 år allerede og trommis Cesar Zuiderwijk hadde sågar helt grått hår -  i rockesammenheng var det ensbetydende med olding på 80 tallet).  I dag er jeg jo mye eldre enn hva de var den gangen, så jeg ser jo selvfølgelig på hele opptrinnet med HELT andre briller i dag!

Hva som er og ikke er, jeg la Golden Earring på hylla og hørte ikke mer på de - ikke engang Radar Love eller Twilight Zone.  Så i fjor finner man plutselig ut da, takket være youtube - at her har man med fantastiske musikere å gjøre.  Eksponenter for et mylder av stilarter der man behersker alt fra 60 talls nederlandsk beatpop, til psykedelia, avansert progrock, New wave og dundrende hardrock med den aller største selvfølgelighet.  Jeg vil ikke si at jeg har "gjenoppdaget" de...all den tid jeg med hånden på hjertet aldri oppdaget de i første omgang. 

Golden Earring er nå bandet jeg hører mest på.  Det er vanskelig å finne 30 låter som skiller seg ut, ikke fordi de er vanskelig å finne, men fordi det er så vanvittig mye bra å ta av. 

progman2
12.07.17 13:25

30.  You're Better off Free

1971: Golden Earring hadde med de to foregående albumene: Eight Miles High og Golden Earring tatt syvmilssteg bort fra popland og etablert seg i et stil-landskap som hadde mer til felles med The Who, Led Zeppelin og Cream.  Og apropos sistnevnte;  malingen hadde knapt størknet på graffitiene i London der det stod at Eric Clapton var Gud.  Joda, jeg kan for så vidt kjøpe ideen om at en gitarist får opphøyet status, men bytter ut Slowhand med George Kooymans hver eneste dag i uka.  Her blåser han ut en aldeles fantastisk 5 minutters solo i 10/8 dels takt (hvis jeg teller riktig da).  Strengemannen løfter en låt som begynner og avslutter som "enkel blues" opp i ozonlaget.

progman2
12.07.17 14:22

29. Identical  2012

Etter drøye 50 år i bransjen gir man ut et album med den politisk korrekte tittelen: "tits and ass".  Rett inn på første plass i et hjemland der kjærlighet til attributter er ansett som helt ok. T&A er et velprodusert album med flere høydepunkter.  Lån gjerne øre til Acrobats and Clowns og den flotte, dype balladen Flowers in the mud!  Jeg har valgt Identical a) fordi det er en perfekt, fengende åpningslåt, b) fordi det er noe som kunne vært snytt ut av nesa til Buck Dharma og c) fordi Cesar Zuiderwijk er den trommisen som har færrest missede beats i rockehistorien (dvs. NULL). 

progman2
12.07.17 14:56

28. Intro Plus Minus Absurdio 1974

..og når vi snakker om åpningslåter, "Plus minus Absurdio" setter standarden for hva som kommer på albumet Switch, en skive som mange kanskje vil si er noe inneklemt mellom milepælene Moontan og To the Hilt, men som jeg synes virkelig står trygt og romslig på egne ben.  Vi har beveget oss inn i proggen, og første minuttet er atmosfærisk og sart..Pink Floydsk vil vel noen hevde.  Men med Golden Earring er grooven aldri langt unna, og i hvert fall aldri parkert - ei heller her.  Kooyman riffer plutselig hardt og repetitivt i to samfulle minutter, koret bæljer stygt og fælt og Gerritsen og Zuiderwijk er det rytmiske limet som holder det hele sammen.  Deilig instrumental sak, rett og slett.

progman2
12.07.17 19:51

27. Candy's Going Bad  1973

Mens plus minus absurdio begynte i space og avsluttet med rock'n'roll, så har Candy's going bad samme kontrast...men i motsatt rekkefølge.  Drivende rock'n'roll fra storselgeren og mesterverket Moontan, skifter plutselig karakter midt i "sentrum av låten".  Fra å trampe frenetisk takten med godfoten svever man i neste sekund laaaaangt avsted ut i rommet.  

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 5768
12.07.17 20:57
progman2: Den Haag's store sønner og "Verdens eldste band" (dannet i 1961).

Ganske fett dette bandet. Aldri hørt om de før....

https://www.youtube.com/watch?v=5UxfDZxsBAQ

Minner litt om city boy.

progman2
12.07.17 21:57
Gunstein12: Minner litt om city boy.

...City Boy, ja, som jeg presenterte i min forrige "kremlåt" tråd...tror ikke det er tilfeldig, og jeg er helt enig med deg.  GE og CB har mye til felles.  Enorm spennvidde av stilarter, men med hardtslående rock og en aldri så liten dragning mot prog i bunn.  

Begge hadde de en guddommelig gitarist og begge en bunnsolid rytmeseksjon...

Forskjellen er at City Boy var en av mine barndoms store helter helt tilbake på 70 tallet, mens Golden Earring - selv om jeg jo visste hvem de var - ikke er blitt fanget opp før nå de siste årene.  En fantastisk oppdagelse!

Gunstein12
12.07.17 22:03
progman2: Forskjellen er at City Boy var en av mine barndoms store helter helt tilbake på 70 tallet,

Vet du om noen av de "gikk" solo, eller havnet i andre band?

progman2
12.07.17 22:10

26. Kingfisher - 2003

Golden Earring har alltid klart å speile samtiden.  Beat popen på midten av 60 tallet, psykedelian på slutten av samme tiåret, progen og tungrocken på begynnelsen og midten av 70 tallet, New Waven og straight rock på 80 tallet.... de ble aldri irrelevante, det er mer enn vi kan si om mange av de andre veteranene der ute.  Kanskje litt av årsaken er at de aldri har tatt pause, og siden 1970 ikke har skiftet mannskap (dog innslag av gjestemusikere) og på den måten har sikret en kontinuitet : man fanger opp og blir en del av det til enhver tid "gjeldende" muskk-uttrykket i steden for å mimre og henge igjen i fortiden.

og her får vi høre 2000 tallets versjon av bandet.  Det låter nesten post heavy grunge... mollstemt, jævlig og deprimerende toneganger.  kan ikke annet enn å elske det!

progman2
12.07.17 22:14
Gunstein12: Vet du om noen av de "gikk" solo, eller havnet i andre band?

Mike Slamer har vært med i en rekke band i tillegg til soloprosjekt.  Sist med Seventh Key blant annet sammen med Billy Greer fra Kansas.

Her en deilig proglåt med fantastisk gitarspill (ingen bombe all den tid Mike Slamer er Gud) - ikke borte han på keyboard heller for å si det sånn....

Gunstein12
12.07.17 22:23
progman2: Mike Slamer har vært med i en rekke band i tillegg til soloprosjekt. Sist med Seventh Key blant annet sammen med Billy Greer fra Kansas.

Her en deilig proglåt med fantastisk gitarspill (ingen bombe all den tid Mike Slamer er Gud) - ikke borte han på keyboard heller for å si det sånn....

Fantastisk...

Jeg trodde de hadde "lagt opp" hele gjengen.

Håper jeg finner de på Spotify...

progman2
13.07.17 09:40

25. Everyday's Torture - 1969

Undertrykt, svett marerittstemning der gitar- og basskomp ligger som et synkront, dypt teppe i lydbildet mens Barry Hay spyr ut fortvilt eder og galle.  For de som flyr etter søstera til  "Walking on sunshine" med Katrina and the Waves, så er IKKE dette stedet å lande...

progman2
13.07.17 10:08

24. When the Lady Smiles - 1984

Golden Earring var også et hit band.  I hjemlandet har de pr. dato oppnådd nesten 30 top ten singler.  Låten over kom i kjølvannet av listetoppen Twilight Zone (som ikke kommer med i tråden min), og ble svært så populær, om enn ikke i USA pga av video med nonne koblet med nakenhet og vold (det er da man ticker av alle de gale punktene in the land of the redneck bible belt...) .  Hillary Clinton brukte for øvrig låten som sin kampanjebooster i 2008-  Det gikk til helvete.

WTLS er  flott pop/rock håndtverk.  Elegant, slentrende innledende gitarhook og feiende flott og drivende bridge og refreng.  Noen vil få 80talls Bryan Adams vibber av dette...og så ble jo låten nr. 3 på listene i Canada også da.

Har valgt en liveversjon her med avsluttende gitarsolo som sier "god smak".

progman2
13.07.17 11:12

23. Eight Miles High - 1969

Hvis det er EN låt som bør få tittelen syrejam så er det Byrds klassikeren Eight Miles High (først utgitt i 1966).  Golden Earring covret låten i 1969 - i 19 samfulle minutter - og ga sågar albumet den figurerer på samme navn.  Live kunne de på sitt verste tvære ut låten i 45 minutter.  Her har jeg i stedet valgt en konsentrert utgave fra fabelaktige Golden Earring Live utgitt i 1977... At Eight Miles High her er uforholdsmessig "kort" forringer ikke på noen som helst måte  følelsen av " trippy hippy hey".  Smektende vokalharmonier, bassgang og trommer som tusler og går...og går ....og går.  Gitarlek på toppen et sted.

progman2
13.07.17 12:45

22. Paradise in distress - 1999

Golden Earring hadde humor.  Her får vi en sang om selveste Kjellermannen med udødelige onelinere som "Devil just bought a brand New Penthouse in heaven"...ikledd vaskekte gospelkor.  Morsomt og ekstremt fengende.

progman2
13.07.17 13:50

Vi kjører noen vaskekte super-riff låter!

21. Love is a Rodeo - 1975

Jeg liker best de sprellende oppfinnsomme riffene av typen Career of Evil (blue oyster cult) eller The Ocean (Led Zeppelin) .  Love is a Rodeo fra Switch hører definitivt inn under den kategorien: altså  "Sprellende oppfinnsomt".  Vi tar av oss cowboyhatten for Kooymans der han rir på den villstyrlige oksen...eller er det en hest!  Riff av typen man kun klarer å mestre med masse, masse øving.

progman2
13.07.17 14:11

Superriff nr. 2:

20. Lucky Number - 1975

B-siden på singelen Kill me (Ce soir).  Jagende rock'n'roll og åpningslåten på Switch turneen.

Kooymans fanger blikket til Keith Richards, blinker til han med venstre øye og gir han et aldri så lite ertende skjevt smil....

progman2
13.07.17 20:03

Superriff nr. 3:

19. The Road Swallowed her Name - 1971

Et svært så kompakt stykke bly fra albumet Seven Tears.  

progman2
14.07.17 22:45

18. Are you receiving me - 1973

EPISKE låter taklet man selvfølgelig også.  Moontan har flere, og denne har det meste... småfunky vers, saxkomp i kraftfullt refreng og så har vi dette nydelige, lange instrumentale midtpartiet med det unisone, melodiøse gitar/sax partiet som høydepunkt.  

Udødelig musikk egentlig.

progman2
17.07.17 10:14

17. Just Like Vince Taylor - 1973

Fra Moontan kommer også Vince Taylor...dampende. Golden Earring var som jeg sa eksponenter for mange stlarter, men hvis man MÅ lande på en sjanger så blir det vel "hardrock...som svinger".  "Just Like Vince Taylor" er nettopp det:  Rolling Stones med ekstra punch.  Spill høyt og la deg rive med.  Her fra Golden Earring Live.

progman2
17.07.17 11:15

16. From Heaven From Hell - 1972

Albumet "Together" fra 1972 blir kanskje oversett av mange all den tid den prøver å åle seg frem i lyset mellom monumentene Seven Tears og Moontan.  Muligens er den noe mer ujevn enn forutnevnte.  Kanskje henger den litt i limboland mellom hardrock og prog og vet ikke helt hvor den skal lande.

Det beste er vel å ikke sammenligne med det som var før..eller det som kom etterpå.  For, skiva er utrolig bra den.  Hør bare på sørgmodige From heaven from Hell. 

progman2
17.07.17 12:22

15. Con Man - 1976

Det er ikke mange band som kan skilte med en streng av kvalitetsalbum som den Golden Earring hadde fra og med Eight Miles High i 1969 til og med Contraband i 1976.  8 av dem i tallet.  Alle som en suveren rockekunst.

Ja, det er ordet.  Rockekunst.  For Golden Earring kunne ta i utgangspunktet enkle musikalske temaer og løfte dem opp i det episke.  Det finnes kanskje ikke noen kompliserte taktomslag eller toneartskift  i Con man fra Contrapunkt for eksempel, men det ruller og går, minutt etter minutt, og Kooymans og Gelling (sistnevnte var med på dette albumet og påfølgende turne) peiser på med vellyd og luller deg inn i hypnosetilstand.  For ordens skyld: det finnes spor på albumet som er enda sterkere enn denne.  Sier en smule....

progman2
17.07.17 13:46

14. Going to the Run - 1991

Alle hardrockband har en powerballade eller to.  Scorpions alene hadde en million av dem pluss minus, noen av dem sågar helt ok.  going to the run er imidlertid ekstremt mye bedre enn samtidige Wind of change for eksempel, en låt jeg har mislikt nå i 27 år.  Going to the run er en hyllest til en venn som døde i motorsykkelcrash.  Vakkert, personlig og inderlig der Scorpions bestemte seg for å være banale og corny.

progman2
17.07.17 14:04

13. Kill Me (Ce Soir) - 1975

Klassiker fra Switch albumet.  Iron Maiden har gjort en coverersjon av denne...og den er IKKE noe særlig bra.  Men, originalen holder mål i tonnevis.  Lou Reed møter Zeppelin i en mørk bakgate i en eller annen skitten industriby i midlands og snekrer sammen en kald låt over et glass øl.  Omtrent slik høres det ut.  Her får vi en live versjon fra smått legendariske Winterlandkonserten i 1975.  Ganske lik albumversjonen inkludert en heidundrende kjapp jazzgitarsolo fra og med 5:55!

progman2
17.07.17 21:33

12. Latin Lightning - 1976

"To the hilt" er Golden Earring's mest kompromissløse progalbum.  Her er lange suiter med instrumentalpartier, temposkift og fantastisk musikalitet.  Latin Lightning har kanskje en del til felles med Led Zeppelin på sitt mest funka, samtidig som de utforsker det musikalske terrenget mye mer enn som så.  Cesar Zuiderwick er en begavet trommis, så er det også sagt! 

progman2
17.07.17 22:25

11. Song of A devil's Servant - 1969

En av flere låter fra "On the Double" som pekte fremover mot et radikalt stilskift - fra lett beatpop til tung prog. Her får vi et herlig, enkelt (nesten spinkelt) nedadgående riff som man føler man har hørt før.  De gode riffene er ofte sånn.

progman2
17.07.17 22:33

og man inntar top ten...

10. I'm going to Send my Pigeons to the Sky - 1970

Med albumet "Golden Earring" fant bandet seg selv.  Hardrock, tunge riff, gitarsoloer, variert melodisk oppbygging og gjerne litt lengde på låtene.  70 tallet var Golden Earring's virtuose ti år.  Pigeons er erketypisk i så måte.

progman2
17.07.17 22:42

9. Lonesome DJ - 1975

Den herlige avslutningslåta på Switch.  Begynner som en litt rocka ballade med countryfeel før vi får den fabelaktige outroen med gitar, keyboard og trommer i heftig gruppedans.  superb!

(Innlegget ble redigert 17.07.17 22:53)

progman2
17.07.17 22:46

8. Instant Poetry - 1974

Kun utgitt på singel (og hit ble det tro det eller ei !)  Kooymans veksler mellom å være pludrende og fly forbanna og resten av bandet følger på.  En sprellende glad laks av en hardrock klassiker!

Videoen her viser bandet på en søppeldunge ikledd skinnbukser.  DET kalles attitude! 

progman2
17.07.17 23:00

7. See See - 1970

Ballade av typen som får deg til å sveve på skyene,evt. flyte nedover elva i åpen båt  - fritt valg.  Ellers: fabelaktig nedtonet gitarspill og Barry Hay viser stor tolkningskunst på vokal.   En EKTE kremlåt!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg