Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Walter Becker død

NYTT TEMA
RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2256
03.09.17 20:44

Trist beskjed i dag om at den ene halvparten av det som etterhvert ble duoen Steely Dan, er død. Becker og Donald Fagen var vel i gang med en turne da Becker plutselig ble syk i juli. Jeg hører til de som oppdaget bandet først på slutten av 90-tallet, da storhetstiden var over, men de har gledet mange i årene helt fram til i dag.

Borchers
BorchersInnlegg: 479
03.09.17 23:00

Liker godt produksjonen hans av Fra Lippo Lippi's Light And Shade fra 1987.

Angel

Heimspiel
HeimspielInnlegg: 1860
04.09.17 16:42

Steely Dan er vel hatet av noen og stemplet som gubbemusikk av en del, men må si jeg har hatt mye glede av klassikere som Aja og Gaucho men også den litt nerdete perfeksjonismen som preger senere utgivelser med Fagen/Becker på regi og 50 forskjellige verdensklasse studiomusikere i sving.

Aja er nok favoritten. 

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 7223
04.09.17 16:47
Heimspiel: Steely Dan er vel hatet av noen og stemplet som gubbemusikk av en del

Hatet er vel feil utrykk i en sånn sammenheng, og det handler vel mer om at deres sti var noe smal i forhold til der den gemene hop stort sett setter sine musikalske fotefar. Eller følger er vel mer riktig. Dette er vel ikke akkurat stadionrock ala Bruce og ZZ top.

Denne låten fra Steppwolfsangeren sin soloalbum var forøvrig de som satte meg på sporet av dem på 70 tallet :-)

https://www.youtube.com/watch?v=dRbTef-qEs4

(Innlegget ble redigert 04.09.17 16:51)

Zenmeister
ZenmeisterInnlegg: 1800
11.09.17 17:48

Det er alltid noen som hater, men Steely Dan er vel ett av de sjeldne unntakene der flinkis-musikk digges av kritikerne. Dette har en god del med tekstene til Donald Fagen å gjøre. De hadde snert, dybde, humor, refleksjon, beskhet, nerve og poetisk rekkevidde nok til å svi seg inn i historien. Toto, for eksempel, er også ekstremt flinke musikere, men dem er det adskillig lettere å skyte pga til tider (men neppe alltid) banale tekster. Toto har aldri vært noe særlig likt av musikkjournalistene.

Jeg er veldig lei meg for at jeg oppdaget det for sent de to gangene jeg hadde muligheten til å se Steely Dan her i Norge. Grrrr. Vel, vel. Man må faktisk resignere. Kan ikke få med seg alt (sukk). Jeg får kose meg med platene, og drømme om at Donald Fagen tar turen over dammen ên gang til før det er for sent.  

Zm

Topographix
TopographixInnlegg: 3640
12.09.17 15:18

Mitt amerikanske favoritt-band. (Bare Zappa og Beach Boys er i nærheten, og CSNY men de er jo bare halvt US). 70-talls skivene er fantastiske. Aja er helt på grensen, da begynte det å bli vel mye studioperfeksjoninsme. Tre trommiser på samme låt … Steve Gadd kom inn 3 måneder etter for å legge på hi hat … eller hva det var … den stilen. Ble for mye smooth jazz etter Aja. Med da de var et BAND! Fantastisk.

Pretzel Logic, Katie Lied og Royal Scam er 3 av 70-tallets beste album. RIP Walter Becker.

Klikk for å gå tilbake til toppen