Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Motorpsycho - The Tower

NYTT TEMA
King_Cole
King_ColeInnlegg: 2463
08.09.17 02:59

Endelig. Endelig for faen!

Har ventet lenge på dette albumet. Er på andre gjennomlytting nå, og dette har massivt potensiale.

Spor 1: Åpner beinhardt med et herlig og massivt riff, gutta bruker ikke lang tid på og annonsere hvem som er sjefene i norsk rock. Plutselig skifter låta karakter til et roligere parti, men en lavmælt Bent og akustiske gitarer, dette varer ikke lenge, det bankende riffet returnerer etter kort tid og gliset er tilbake rund kjeften. Hva faen har du røyka i mellompartiet Snah? Full gitarhelt modus #Snahisgod.

Spor 2: Tung og nydelig start her og, før litt traktorbassing fra Bent. Merker meg at Jarmyr ikke er like flashy som Kapstad, men jeg merker mer tyngde bak slagene, så det gjør ikke så mye, det underbygger det massive lydbildet og det funker bra med bassen til Bent. Faen, har ikke hørt Motorpsycho så tunge på plate på lenge, det grenser faktisk litt opp mot metall til tider og jeg liker det. Heftig start på skiva med to blytunge låter

Spor 3: Fortsetter litt i samme leia som de 2 første, men litt mer fengende. Rart å si det om en låt som nesten bikker 7 minutter. Artig start på skiva. Lydbildet er komplekst, men samtidig rett i trynet. Skjønner ikke hvordan de har fått det til. Snah er forresten konge her og, han har stjålet oppmerksomheten så langt på disse 3 låtene.

Spor 4: Ikke like umiddelbar som de tre første låtene, mye mer svevende start. Den bygger seg opp etterhvert i ekte progstil. Som sagt en mye mer svevende og psykedelisk låt en de 3 første vokal er det kun i starten, resten av låta er det kun synth og trommer tror jeg, mulig Snah har lagt noen effekter på gitaren også. Vi returnerer deretter til det samme partiet som i starten av låta, med hviskende vokal fra Bent .

Spor 5: Fin liten akustisk låt. Et sårt tiltrengt pusterom etter den massive utblåsningen på de fire første sporene. Flotte akustiske gitarer og mellotron, nydelig låt, som gir meg assosiasjoner til 60-tallet.

Spor 6: Tilbake i rockeland igjen. Må bare gjenta meg selv, Snah er helt vill på denne skiva. Et helt nydelig riff han fisker fram her. Fantastisk gitarsolo også. Etter gitarsolen kommer et roligere parti igjen, med det som må være en fløyte. Ja, du leste riktig, fløyte! Men det passer som hånd i hanske, med den rolige vokalen. Og Jarmyr da, det høres så jævelig rett ut sammen med Bent og Snah, all tvil feid til side for min del. Låten tar seg opp igjen mot slutten. Snah med nok en glitrende gitarsolo og kule riff. Fløyta kommer tilbake mot slutten og tar oss i mål.

Spor 7: Nok en akustisk låt, med litt elektriske detaljer fra Snah. Liker denne også.

Spor 8 og 10 er henholdsvis 15 og 14 minutter lange, så har ikke så mye å skrive om dem per nu, de må under huden først. Men de høres mektige ut. Spor 9 The Cuckoo rocker bra i mellom, en massiv avslutning på skiva.

Faen det er deilig å ha Motorpsycho tilbake i toppform etter den litt halvskuffende Here be Monsters.

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 7113
08.09.17 07:26

Hører på den nå, men kun kommet til førstelåten (DVs tittelåten) og den jævla bra ved lytt en. Hardrock, prog og CSN vokalstemninger i skjønn forening.

Manbitecat
ManbitecatInnlegg: 7926
08.09.17 18:58

JA!!!

Jeg tok feil. Det funker jo som faen dette. Og så kommer det mer musikk allerede om noen uker :D

(Innlegget ble redigert 08.09.17 18:58)

King_Cole
08.09.17 20:26
Biff_Byford: Hører på den nå, men kun kommet til førstelåten (DVs tittelåten) og den jævla bra ved lytt en. Hardrock, prog og CSN vokalstemninger i skjønn forening.

Ja, enorm start på skiva. Herregud så deilig det er når riffet kicker inn og hamrer deg i bakken.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 19699
08.09.17 20:30

Høres lovende ut, dette her. Veldig glad i The Death Defying Unicorn og Behind the Sun. Når hardrock, prog og CSN nevnes, går tankene litt i de banene. Gleder meg til å ta fatt på lyttinga.

King_Cole
08.09.17 20:35
Manbitecat: JA!!! Jeg tok feil. Det funker jo som faen dette. Og så kommer det mer musikk allerede om noen uker :D

Hehe. Var skeptisk selv, men det ble til de grader blåst vekk når jeg hørte åpningen. Sinnsykt deilig.

Ja, den California E.P'n? Kan den kun kjøpes på turneen? Eller blir det muligheter for å kjøpe på nett senere?

King_Cole
08.09.17 20:44
Skraevadottir: Høres lovende ut, dette her. Veldig glad i The Death Defying Unicorn og Behind the Sun. Når hardrock, prog og CSN nevnes, går tankene litt i de banene. Gleder meg til å ta fatt på lyttinga.

Veldig bra plate, ja. Den er nok ikke like far out som The Death Defying Unicorn, selv om de de 2 lange låtene kanskje kunne gått inn der. Behind the Sun er nok mer sammenlignbar.

Det er både hardrock, prog, CSN koringer og psykedelia her. Sydd sammen til en nydelig helhet på ekte Motorpsycho vis.

Manbitecat
ManbitecatInnlegg: 7926
08.09.17 21:14
King_Cole: Ja, den California E.P'n? Kan den kun kjøpes på turneen? Eller blir det muligheter for å kjøpe på nett senere?

Restene havner på nettet skreiv de i posten og denne gangen har de visst tatt høyde for at folk kommer til å kjøpe plater av de :P

King_Cole
08.09.17 21:19
Manbitecat: Restene havner på nettet skreiv de i posten og denne gangen har de visst tatt høyde for at folk kommer til å kjøpe plater av de :P

Ja, men det er jo flotte greier. Det skjedde vel ikke med den Here Be Monsters E.P'n? Fikk ikke tak i den, det irriterte meg litt :P

Ser nå at den ble lagt ut, men at det var veldig begrenset opplag.

(Innlegget ble redigert 08.09.17 21:23)

otherdemon
otherdemonInnlegg: 5666
09.09.17 21:27

Verdens beste band forsterker verdens beste diskografi med nok et solid tilskudd!

Det som utmerker seg denne gangen er at The Tower er et veldig jevnt album. Alle låter har noe å tilby, enten det er mastodontiske riff, episke soloer eller vakre melodier.

Vanskelig å peke ut noe favorittlåt. Jeg har dog en soft spot for In Every Dream Home. Kontrastene mellom det heavy hovedriffet, den sinnsyke gitarsoloen + midtpartiet med fløyte alà Genesis/Jethro Tull; alle partiene glir helt sømløst og naturlig over i hverandre med den største selvfølge. Blir ikke denne låta en fremtidig live-klassiker, skjønner jeg ingenting.

Også veldig fornøyd med de akustiske låtene i midtpartiet. A Pacific Sonata er virkelig fredelig og harmonisk (hvertfall første halvdelen) Ship of Fools er også et flott avslutningsspor; deilig psykedelisk prog-droning som MP faktisk er best i verden på.

Må også gi litt kred til Alain Johannes (QOTSA, Them Crooked Vultures etc.). Bidragene hans er meget bra (gitarene på Intrepid Explorer + fløyta på In Every Dream Home). Hadde de klart å lurt han med i bandet...

Gleder meg til California EP-en. Må snike til meg en i Oslo Konserthus.

Sulfat
SulfatInnlegg: 7862
11.09.17 16:49

Det beste MP har gjort siden Phanerothyme. Bent har fått meloditeften tilbake. Halleluja.

King_Cole
14.09.17 00:33
otherdemon: Verdens beste band forsterker verdens beste diskografi med nok et solid tilskudd! Det som utmerker seg denne gangen er at The Tower er et veldig jevnt album. Alle låter har noe å tilby, enten det er mastodontiske riff, episke soloer eller vakre melodier. Vanskelig å peke ut noe favorittlåt. Jeg har dog en soft spot for In Every Dream Home.

Helt enig, et veldig jevnt og helhetlig album. Alt det Motorpsycho gjør til perfeksjon er med her.

Enig angående In Every Dream Home, muligens min favoritt på skiva også. Selv om jeg er veldig svak for åpningsporet også, helt perfekt start på albumet.

Jarmyr passer også utrolig godt inn med Bent og Snah. Elsker spillingen hans på de hardere låtene, en voldsom kraft i slagene. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg