Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Twin Peaks

NYTT TEMA
Mindfulness13
Mindfulness13Innlegg: 19885
09.09.17 15:45
activ: Veldig bra den analysen du viste til der, Mindfulness13.

Ja, det er den beste og mest troverdige jeg har lest til nå. Om noen har mer omfattende,genial og troverdig analyse så vil jeg se det først. 

Amnon
AmnonInnlegg: 17082
10.09.17 09:32

Liker teorien om at det siste universet er en felle skapt av WL. Men en ting får jeg ikke til å stemme, og det er at Laura blir bortført (hentet) av WL på slutten av episode 17. Lyden som kommer i det dette skjer er samme lyden som Fireman spiller av for Dale i episode en. Han sier "It is in our house now", og jeg har tolket dette som at BL/Judy står bak denne lyden (og at de er i ferd med å infiltrere/invadere WL). Kan ikke i farta huske om denne lyden har vært direkte knhttet til Judy eller BL-åndene, eller om jeg bare har antatt det basert på nevnte scene.

Premisset for teorien står og faller delvis på at det er WL som tar Laura og plasserer henne i denne fellen, og hvis det er Judy som bortfører Laura før fellen i det hele tatt er skikkelig på plass så mister den kanskje poenget.

Tanker? Noe jeg misforstår?

(Innlegget ble redigert 10.09.17 09:33)

Mindfulness13
10.09.17 16:28

It is in our house må vel være indirekte tegn på White Lodge. De kan ikke infiltrere WL,men mer individuelle personligheter skulle jeg anta. Når man hører den lyden som Fireman/Kjempen prater om i 1 episode så er det White Lodge-basert skulle jeg anta. Og at man ser hele tidslinjen med Laura Palmer mordet forsvinne etterhvert. Hadde Judy tatt Laura så hadde ikke vi sett Laura i Odessa skulle jeg anta. "Fellen" er jo på en måte sex mellom Cooper/Richard og Diane/Linda,som skulle være med å tiltrekke Judy til denne alternative /parallelle virkeligheten med Richard,Linda og Carrie. Som dette unge paret opplevde med boksen. Men forskjellen er at Diane og Cooper ville takle Judy på en helt annen måte eller hva det var årsaken. 

Denne boksen i New York ser jeg mer og mer for meg som noe WL har hjulpet til med kanskje FBI Blå rose teamet(Jeffries og Gordon i spissen) skal vel en anta er involvert. 

Interessant med hester,som symbol for Judy. 

"“The Horse Is The White Of The Eyes. And Dark Within.”

A contribution by Lynchland faithful member John R. Fultz :

“I used to wonder at the significance of the "white horse" in the first two season of TWIN PEAKS, but after the third season I now understand what should have been so obvious: The white horse is a "nightmare"--but it's also the Red Room form taken by the entity of cosmic evil known as "Judy". This became even more obvious with the third season's insistence that "We live inside a dream." Also, the Woodsman's dreadful incantation refers to the power of the white horse (Judy): "This is the water, and this is the well." The well of worlds--where mankind dwells--the universal energy ("fire") that creates all universes (dreams). "Drink full, and descend." These spirits born of Judy descend from the void into the human world after the nuclear explosion in ep 8--they manifest as electrical beings inside this well of worlds--we are all of us electrical beings. "The horse is the white of the eyes, and dark within." The horse is one of Judy's manifestations--Judy ("the mother of abominations") has vomited them into the world to spread evil and chaos. Now it makes more sense why Sarah Palmer would often see the white horse (a manifestation of Judy) during many of BOB's bloody rampages while he wore Leland's body. At the time we thought she was simply drugged by Leland--("white horse" as a drug reference)--but Sarah had something way worse than drugs inside her the whole time. "I'll eat you." Laura never had a chance--until Cooper came along. I don't know why it took me so long to associate the white horse of Twin Peaks with the legendary "nightmare" of dream mythology. Yet there it is. When you live inside a dream, nightmares are what you want to avoid.”

(Innlegget ble redigert 10.09.17 16:39)

Mindfulness13
10.09.17 17:07

Det var rettere sagt denne måten Judy ble lokket inn på til Carrie Page/White Lodge sitt skapte univers hvor doppelgangeren til Laura bodde i. 

"Everything happens according to plan until they arrive at the Palmer house. After they confront the owner of the house and can't find Sarah (Judy), Dale begins to panic, recognizing the batshit scenario he's found himself in. He asks what year it is, now trying to piece things together and find a way out of there.

But then the Lodge's plan works. Laura's connection with that house is so strong that it invokes the spirit of Laura Palmer in Carrie Page, which then lures Judy into the artificial dimension. Once Laura hears Judy call her name, she releases the horrifying scream that destroys the universe and Judy, Cooper, and Carrie along with it."

(Innlegget ble redigert 10.09.17 17:08)

Mindfulness13
10.09.17 17:14
Amnon: Kan ikke i farta huske om denne lyden har vært direkte knhttet til Judy eller BL-åndene, eller om jeg bare har antatt det basert på nevnte scene.

Her står det litt mer utdypende om den lyden,som er White Lodge skapt av Fireman/Kjempen:

"The first noise Cooper hears once Laura disappears and he changes is the sound the Fireman played for him in episode one. This sound plants the memory of their episode 1 conversation in new Coop's head, which we know allowed him to understand how to enter that other universe and how to prevent himself from turning into his doppelgänger in that universe, as Diane does.

New Coop now knows how to enter the parallel universe and how to protect himself once he does, but he still needs instructions on what to do in that universe — this is why he's pulled back into the Lodge."

(Innlegget ble redigert 10.09.17 17:14)

Mindfulness13
10.09.17 18:18
Amnon: Han sier "It is in our house now", og jeg har tolket dette som at BL/Judy står bak denne lyden (og at de er i ferd med å infiltrere/invadere WL). Kan ikke i farta huske om denne lyden har vært direkte knhttet til Judy eller BL-åndene, eller om jeg bare har antatt det basert på nevnte scene.

Jeg leste det litt fort i den nettsiden med den flotte teorien og "it" er Judy han Fireman mener - men lyden er absolutt noe han skal gjenkjenne - White Lodgen - for å minne på om noe tolker jeg det som:
--
The Fireman tells Cooper in the very first scene, “It is in our house now.” The “it” is Judy and her Black Lodge denizens. The Fireman is never more serious than he is here. This is a very, very bad thing, requiring desperate measures. He then gives Cooper three reminders: 430 [miles to the crossover into the alternate reality], Richard and Linda [Cooper and Diane’s alter egos], and “Two birds with one stone” [Cooper’s plan]. The timing of this scene is ambiguous. It may take place after Cooper electrocutes himself back into sentience in episode 15, but it’s more important that Cooper 
remembers it after that point, and knows what he has to do.

Mindfulness13
10.09.17 18:51

Signal på at White Lodge har fanget opp Laura som nevnes her:
-------
With Phillip Jeffries as travel agent, Cooper goes back in time to rescue Laura Palmer on the night of her death. He tells her, “We’re going home,” in a funny and not terribly reassuring tone of voice, because “home” is the White Lodge, where Laura originated in episode 8. At the end of episode 17, the sound the Fireman played for Cooper is heard just as Laura Palmer disappears, screaming as she does. This signals that the White Lodge has picked her up.

Mindfulness13
11.09.17 07:03

Executive producer - Sabina Sutherland svarte på dette ifm to interessante spørsmål igår og hvor vi kan skrote teorien om å se eps 17 og 18 samtidig. Det er ikke noe i det. 

Sabrina on the syncing of eps 17&19: "This is definitely not the way to watch these parts."

Sabrina on S4 possibility: "We are still delivering final elements of this season, so it's still too early for me to even think about it."

Tenker hun på Blu Ray /Dvd utgave her?

Vahlley
VahlleyInnlegg: 66069
11.09.17 13:50
Mindfulness13: Sabrina on S4 possibility: "We are still delivering final elements of this season, so it's still too early for me to even think about it." Tenker hun på Blu Ray /Dvd utgave her?

Jeg tror at hun med "final elements" først og fremst sikter til Mark Frost-boka "Twin Peaks: The Final Dossier" som kommer ut 31. oktober.

Kanskje vil den boka eliminere mange grunner til å produsere en fjerde sesong.

(Innlegget ble redigert 11.09.17 13:53)

Mindfulness13
11.09.17 13:55
Vahlley: Jeg tror at hun med "final elements" først og fremst sikter til Mark Frost-boka "Twin Peaks: The Final Dossier" som kommer ut 31. oktober. Kanskje vil den boka eliminere mange grunner til å produsere en fjerde sesong.

Ja, det er nok mer riktig. Den boka handler hovedsaklig om hvordan det gikk med noen hovedpersoner de siste 25 årene. Det kan hende det er noe "mer" som er veldig essensielt her. 

(Innlegget ble redigert 11.09.17 13:56)

Mindfulness13
11.09.17 19:43
Mindfulness13: Executive producer - Sabina Sutherland svarte på dette ifm to interessante spørsmål igår og hvor vi kan skrote teorien om å se eps 17 og 18 samtidig. Det er ikke noe i det.

Hun nevnte også dette etter det jeg kunne se på svarene:

1) M.Ontkean/Sheriff Harry fikk tilbud om å være med i sesong 3 - men takket nei av personlige årsaker. 
2) D.Bowie gav tillatelse om at de kunne vise bilder fra han i FWWM. 
3) Det vil komme snart kunngjøring om Blu-Ray sesong 3 - The Return fra CBS. Den vil også bli spesiell som Missing Pieces etter det hun vet. (!)
4) David Lynch og henne selv vet ikke hva Mark har skrevet i The Final Dossier. Han har heller ikke lest The Secret History of Twin Peaks heller. 
5) David Lynch har ikke sagt at han ikke vil lage flere filmer(Twin Peaks eller ikke).
6) Heather Graham - Annie ble ikke spurt om å være med i den nye serien. 
7) Armen/Michael Anderson "dvergen" takket nei til tilbudet om å være med i den nye sesongen.  David Lynch ville ha han med. 

(Innlegget ble redigert 11.09.17 19:48)

runeha
runehaInnlegg: 549
12.09.17 17:40

Da har jeg sett de to siste episodene og kan slå fast at for meg går denne sesongen over i historien som noe jeg fort kommer til å glemme. Ga meg absolutt nada og niks, og det føles som bortkastet tid å ha brukt så mange timer på dette. Det sier vel det meste når jeg i løpet av siste episode lurte på om jeg skulle se på "Masterchef Australia" i stedet...

activ
activInnlegg: 3194
13.09.17 08:39
runeha: Ga meg absolutt nada og niks

Det var trist å høre runeha. For min egen del har det vært den beste TV-serien jeg noen gang har sett og opplevd. Det å følge serien hver uke, for så å lese alle teoriene og spekulasjonene, har gitt serien en dimensjon jeg aldri før har opplevd. David Lynch har lagd et mesterverk som vil stå seg i mange mange år fremover.

Vet ikke helt hva du forventet, eller hvorfor forventingene ikke innfridde. Det som er vesentlig å vite er at Lynch ikke forteller historiene sine som andre filmskapere. Det er symbolikk og mytologi i skjønn forening, og det krever en del av seerne. Man må selv bruke sin egen innsikt og dømmekraft for å gi innholdet en mening.

De mest ivrige har klart å få frem mange gode teorier. Det har vært flere i denne tråden også, spesielt den Mindfulness13 linket til 09.09.17 08:22.

Jeg tar med en kort oppsummering her, men hele artikkelen bør leses.

Det som skjer i episode 18 er en alternativ verden skapt av White Lodge for å lage en felle for Judy.

Noen ting man må ha i tankene er:

Verken dobbeltgjengeren eller BOB er den viktigste motstanderen i sesongen, Judy er.

Judy er eller er representert av eksperiment-monsteret, The Mother, hornet insektsymbol, hoppende mannen, Chalfonts/Tremonds, og Sarah Palmer.

Gordon Cole, Garland Briggs og Dale Cooper har hatt en slags langvarig plan for å håndtere Judy, i samarbeid med Phillip Jeffries og Mike.

Black Lodge skapninger, inkludert Judy, er tiltrukket av smerte og sorg, blant annet garmonbozia, og konsumerer det.

Elektrisitet er en grunnleggende energi, som brann.

Fireman forteller Cooper i den aller første scenen: “It is in our house now”(Det er i vårt hus nå). "Det" er Judy og de andre skapningene i Black Lodge. Dette er en veldig dårlig ting, som krever desperate tiltak. Han gir deretter Cooper tre påminnelser: 430 [miles for å krysse over til den alternative virkeligheten], Richard og Linda [Dale og Diane's alter egos] og "Two birds with one stone" [Cooper's plan].

Fellen har tre hovedelementer:

1. Buret. En mindre drømmeverden skapt av White Lodge, som inneholder Odessa, Texas og Twin Peaks.

2. Agnet. Dale og Diane.

3. Bomben. Laura Palmer.

Cooper går tilbake i tid for å redde Laura Palmer den natten hun døde. Han forteller henne, “We’re going home”, "home" er White Lodge, hvor Laura stammer fra i episode 8. Lyden Fireman spilte for Cooper på slutten av episode 17, høres akkurat ut som den lyden vi hører når Laura Palmer forsvinner. Dette signaliserer at White Lodge har plukket henne opp. White Lodge redder Laura fra å bli drept av hennes far, men det er ikke Coopers formål. Laura blir brukt for å sette fellen for Judy.

White Lodge deporterte Laura til en liten drømmeverden i 1989, kalt buret. Vi så White Lodge allerede brukte et bur for å holde på Mr.C en kort periode. Det er et hint om naturen til denne drømmeverdenen. Det former seg rundt henne. Laura forblir deretter i buret i 25 år, og lever ut et høyst ujevnt liv som Carrie Page i Odessa, Texas. Buret er utenfor Judys domene. Det er en skapelse av White Lodge gitt i form av Laura sine egne drømmer.

Etter å ha blitt deponert til buret i 1989, er Laura et dårlig agn, for med en gang hun er i buret glemmer hun sin trøblete barndommen med misbruk, så Judy blir ikke lokket inn i buret. Den oppgaven faller på Cooper og Diane. Cooper, som allerede har benyttet Laura i fellen, må også ofre seg selv og Diane til den. Vi hører ikke de snakke om planen, men vi vet at de ikke er sikre på hva de finner i buret, og at Diane er nervøs, mens Cooper er resolutt. De kjører en 70 år gammel bil fordi de forventer å finne en verden fast i 1989 eller enda tidligere, fordi dette er Laura's drømmeverden. De går inn i en mystisk, tom verden, og kommer til en motell med 80-talls inventar: en roterende telefon, CRT-TV og gammeldags låser. De sjekker inn og har forstyrrende, lidenskapsløst sex.

Det er her hendelsen med glassboksen i New York i episode 1 kommer inn. Sam og Tracey syntes å trekke eksperimentet (Judy) til dem ved å ha sex, hvoretter eksperimentet brutalt slaktet dem. Diane og Cooper gjenopptar nå dette ritualet for å trekke Judy inn i buret. De vet begge at dette er planen; mens de begge bryr seg om og elsker hverandre, er denne handling av sex alt annet enn en handling av kjærlighet. Ingen har noe glede av det. Cooper er følelsesløs gjennom hele akten. Diane forsøker å være hengiven, men kollapser i tårer, samtidig som hun dekker Cooper ansikt og stirrer opp i taket. Den traumatisk opplevelse, med å ha sex med mannen som voldtok henne, hjelper til med å lokke Judy inn i buret. Inne i buret tar Judy seg til et kjent sted av smerte: Palmer-residensen i Twin Peaks.

Laura Palmer var ment å fungere som kondensator: lagring av en enorm akkumulert belastning av lidelse som deretter kunne slippes ut på det riktige tidspunktet. Laura's enorme lidelse gjør henne i unikt stand til å tjene hensikten i fellen. I den rette settingen, kan denne utladingen overbelaste kretsene til en Lodge-enhet og ødelegge det helt. For å bruke en annen analogi, ville det være som en atombombe når den når kritisk masse. Men med fisjonsmateriale så stort som Judy, ville du ikke detonere det i vårt univers, ellers ville det ta det meste av vår verden med seg.

Når Laura og Cooper ankommer huset i Twin Peaks, og Laura hører navnet sitt, vender den kollektive vekten av hennes fortid tilbake, og hun setter i et enormt voldsomt skrik og tømmer all sin lidelse i buret. Bommen eksploderer. Lysene i Palmer-huset overbelaster og blåser ut. Strømmen stopper. Skjermen blir svart og skriket løser seg i et ekko og fades bort. Judy er ødelagt sammen med alt annet i buret. Planen fungerte.

Mindfulness13
13.09.17 08:44
activ: For min egen del har det vært den beste TV-serien jeg noen gang har sett og opplevd. Det å følge serien hver uke, for så å lese alle teoriene og spekulasjonene, har gitt serien en dimensjon jeg aldri før har opplevd. David Lynch har lagd et mesterverk som vil stå seg i mange mange år fremover. Vet ikke helt hva du forventet, eller hvorfor forventingene ikke innfridde. Det som er vesentlig å vite er at Lynch ikke forteller historiene sine som andre filmskapere. Det er symbolikk og mytologi i skjønn forening, og det krever en del av seerne. Man må selv bruke sin egen innsikt og dømmekraft for å gi innholdet en mening.

Ja, det er også for meg det beste Lynch har laget og jeg er stor fan av veldig mye av han har skapt.  Og hadde brukbare store forventninger - men har blitt veldig positivt overrasket over de nye vendingene i Twin Peaks Universet. Den er utrolig fasinerende å bli kjent med og teoriene man leser kan være like riktige alle sammen,fordi det er jo det geniale. Nå kan det hende noen teorier vil bli skrotet om sesong 4 kommer - men om det ikke gjør det så vil man fantasere og reflektere videre til evig tid teorier osv. 

Aldri har en serie fenget så mye og engasjert meg så mye i å gå i dybden av teorier osv som Twin Peaks. I 1989 da jeg fulgte serien - så var det ikke internett. Nå kan vi bade i teorier og det er morsomt å vært vitne til og det vil fortsette å gjøre. Jeg har brukbart mange twin peaks-fans på twitter som liker å vise til teorier (sine egne og andres.). Samt har jeg også kjøpt noen Ekindle-bøker og ser frem til The Final Dossier. Den er meget spennende samt en Blu Ray med mye snadder. 

(Innlegget ble redigert 13.09.17 08:49)

Mindfulness13
13.09.17 08:47
activ: De mest ivrige har klart å få frem mange gode teorier. Det har vært flere i denne tråden også, spesielt den Mindfulness13 linket til 09.09.17 08:22. Jeg tar med en kort oppsummering her, men hele artikkelen bør leses. Det som skjer i episode 18 er en alternativ verden skapt av White Lodge for å lage en felle for Judy.

Veldig bra oversettelse på den teorien som jeg støtter mest. 

Her er det også en side utenom Waggish.siden du henviser til som har interessant analyse og den er ganske lang. Her må man gi det god tid fra EW.

L
ite utdrag:
"The Return was a sequel to Twin Peaks that dared to play a dangerous game at the end by resolving a ton of plot through a time travel retcon, alt-reality abstractions, and surreal surrogate doubles. It was Twin Peaks: Fire Walk With Me, Lynch’s risky, ill-fated prequel film that he made after the original show folded, remade as Mulholland Drive, the feedback-loop heartbreak noir that earned Lynch an Oscar nomination and officially ended the career dark period that followed the flame-out of Twin Peaks. Put another way, Part 17 and Part 18, a movie unto itself, was Fire Walk With Me done better. It was one of many ways in which The Return was an ambitious do-over.

Lynch’s 18-hour magnum opus was actually every Lynch film rolled into one.Eraserhead: An alienated man, conflicted about domestic life. The Elephant Man: A misfit, abused outsider yearning for a home free from exploitation, pining for mystic reunion with Mother. Dune: The sleeper must awaken! A man-child transforms into a superman to liberate an oppressed desert slave-people. Blue Velvet: A wannabe detective seduced by mystery, forced to confront his darkness. Wild at Heart: Renegade lovers on the run from sinister forces that don’t want them together, including one very toxic mother. Lost Highway: An impotent, fallen man trying to run away from himself. Mulholland Drive: A betrayed, heartbroken woman trying to escape herself. The final act was The Straight Story transmogrified into Inland Empire: It was a road trip through a series of shared nightmares about flawed folks full of regret searching for reconciliation and restoration.

Part 17 and Part 18 also owed much to Lynch’s influences, which he always wears openly. Lynch has an affinity for Franz Kafka, famous for The Metamorphosis, The Trial, and The Castle, an unfinished work, although its unfinished quality enhances the existential meanings. In the book Lynch on Lynch, the director told journalist Chris Rodley that he felt the writer was “the one artist that could have been my brother.” He said, “If Kafka wrote a crime picture, I’d like to direct that, for sure.” I’d argue Lynch fulfilled that goal with The Return. It was a Kafkaesque police procedural about a myriad of bizarre crimes, some of which were never solved, at least not to completion or in events depicted. Cooper was tasked with a missing person’s case — “Find Laura” — but his odyssey was about finding himself though metamorphosis, trial, and seeking a castle that perhaps he’ll never reach.

The finale showed us Lynch’s affinity for Billy Wilder film noir, Alfred Hitchcock psychological horror, and a certain fantasy about a woman carried away by a whirlwind. It was Double Indemnity meets Vertigo, spliced with The Wizard of Ozand a Psycho. An unhappy woman seduces and ropes an unhappy man into a risky scheme designed to liberate her from her circumstances, then abandons him, leaving him dizzy and pissed. He finds her hiding, living as another woman, and brings her back to the scene of all crimes. An encounter with the wicked witch yields a scream worthy of Janet Leigh that shatters all illusions."

(Innlegget ble redigert 13.09.17 08:51)

activ
activInnlegg: 3194
13.09.17 13:16

Det har vært en del spekulasjoner om synkronisering av episoder, spesielt mellom ep17 og ep18.

Men denne tar det et steg videre hvor sekvensen mellom Laura og Cooper i ep2 er reversert.

Twin Peaks: The Real Ending

Part 2 by itself means nothing. However, if you reverse it, it lines up perfectly with Laura being pulled back into the Red Room and Cooper LEAVING.

Mindfulness13
14.09.17 07:22

David Lynch Says Twin Peaks Could Continue, But A New Season Would Take Years To Make

support of his “Small Stories” photo exhibition currently on display at the Belgrade Culture Centre (Kulturni Centar Beograda) in Serbia, David Lynch participated in a public Skype session projected onto the cinema screen of KCB’s jam-packed theater. It marked the first public event where he would talk Twin Peaks since the perplexing finale on September 3rd.

While taking several questions from the audience face-to-face, the director declined to reveal the fate of Audrey Horne, whose very last shot in Part 15 was both abrupt and confusing. “What matters is what you believe happened,” he clarified. “Many things in life just happen and we have to come to our own conclusions. You can, for example, read a book that raises a series of questions, and you want to talk to the author, but he died a hundred years ago. That’s why everything is up to you.” In other words, and as noticeably demonstrated by the Twin Peaks discussion forum, we are all detectives.

Whether there will be a 4th season of Twin Peaks is too early to say, he told the crowd, adding that if the series would continue, fans would have to be extremely patient. Again. “It took me four and a half years to write and filmthis season.”

I’ll see you again in, say, 2.5 years?

Parts of the Skype session are embedded below. The featured image was taken from a video David Lynch filmed to promote a fundraiser for the David Lynch Foundation.

Mindfulness13
14.09.17 19:45

Nydelig forside på Blu-Ray/Dvd-utgaven av 3 sesongen ,som kommer ut 5 Desember 2017 - fra David Lynch sin twitter konto

Dear Twitter Friends, The stars turn and a time presents itself. December 5, 2017. Blu-ray and DVD!
----
Nydelig førjulsgave til seg selv fra seg selv. 

(Innlegget ble redigert 14.09.17 19:56)

Mindfulness13
14.09.17 20:18

Frost og Lynch kaller ikke det for The Return - men sesong 3 - ok..

23Haldenkam
23HaldenkamInnlegg: 3799
15.09.17 23:33

Det er Jensen og Franich fra Entetainment Weekly, som intervjuer Lynch her, som har podkasten jeg nevnte et stykke bak i tråden. Anbefales på det varmeste, nylig har de hatt med både Kyle McLachlan og Laura Dern også. Underholdende og informativ følgesvenn til hver episode. 

Mindfulness13
16.09.17 08:22

Harry Dean Stanton døde i går ,91 år - R.I.P. Carl Rodd,som han spilte i Twin Peaks sesong 3 og i filmen FWWM. Han ble ferdig med å spille inn i LYKKE,som kommer ut om 2 uker og der er også David Lynch med i en rolle. 

Mindfulness13
18.09.17 09:43

To serier - Handmaidens og Big Little lies vant 5 Emmy priser nå igår. Twin Peaks sesong 3 - The Return og Game of Thrones vil sikkert ha noen nominasjoner på samme tid neste år. Laura Dern vant en Emmy for sin rolle i Big Little Lies. Vil hun bli nominert neste år igjen for rollen som Diane? Kyle Machlachlan bør bli nominert og Twin Peaks bør få flere nominasjoner. 

Filmen Vertigo fra 1950 årene med Stewart blant annet og er en Hitchcock klassiker. Noen mener at det er noe Vertigo over avslutningen i Twin Peaks sesong 3. Jeg er såpass nysgjerrig at jeg må se den en gang. 

En blogg om Vertigo og Twin Peaks. 
--

Twin Peaks includes several references to Vertigo, from Laura’s cousin Maddy Ferguson, who has the first name of Kim Novak’s character in the film and the surname of Jimmy Stewart’s, as well as the portraits of Laura and Carlotta. Identities are never fixed in the films of Hitchcock and Lynch, and the idea of the double recurs throughout their respective bodies of work. The notion reached its apex for Lynch in Twin Peaks, with its world of doppelgängers, double lives and dream avatars. There are even doubles in the show-within-a-show Invitation to Love (“Selena Swift as Emerald and Jade”).

The idea takes on another dimension with the involvement of Lynch and Frost’s family members in Twin Peaks: Lynch’s son (a dead ringer for his father) appears in the show, as do Lynch and Frost themselves. Lynch’s daughter Jennifer even wrote a spin-off book from the perspective of Laura Palmer.

(Innlegget ble redigert 18.09.17 09:53)

Mindfulness13
19.09.17 09:53

"John Thorne of The Blue Rose Magazine and David Auerbach of waggish.org(den siden som har kanskje den mest troverdige,fasinerende,sofistikerte og intelligente teorien) discuss the season-three finale of Showtime's Twin Peaks. Sometimes good things come to those who wait."

Podcast - man kan høre disse to prate om teoriene i finalen av sesong 3. 

Her er bloggen til Auerbach igjen man kan lese. 

(Innlegget ble redigert 19.09.17 09:53)

RamsherE
RamsherEInnlegg: 16120
29.09.17 09:25

Synes denne har en god del fine tanker og reflekteringer. 

Bestemte meg midt i sesongen omtrent for å vente på alle episodene og deretter se alt. Det har vært en fantastisk reise og jeg er tilfredsstilt. At det kom til å være ubesvarte spørsmål og et univers åpent i massevis for tolkning tror jeg de fleste var forberedt på. Sesongslutten fikk meg til å føle meg like tom som da vi så Cooper/Bob i speilet i sesong 2. "Nå er det over". Det er ikke så veldig mange andre enn David Lynch kom klarer å få tomhet til å bli en positiv følelse.

Noen vil sikkert si at Lynch har dratt det for langt og jeg er ikke nødvendigvis uenig i det, men samtidig er det veldig fint at vi fremdeles har frie kunstnere som ikke lager alt så jævla A4 som de fleste andre serier. Jeg tror man ganske sikkert kan si at denne serien har skapt mer diskusjon enn noen annen serie i moderne tid(med unntak av GoT som er gigantisk). Reddit og YouTube har hele tiden vært full av diskusjoner. Jeg synes det er en utrolig positiv greie. At det kommer en serie som bringer folket sammen og som får i gang refleksjonene. Det var slik Twin Peaks fungerte på 90-tallet og det er slik Twin Peaks fungerer i dag.

Hyll, hyll!

Mindfulness13
29.09.17 09:30
RamsherE: men samtidig er det veldig fint at vi fremdeles har frie kunstnere som ikke lager alt så jævla A4 som de fleste andre serier

Yes,sir. :) Så originalt og så grensesprengende. Alltid fra Lynch - det er det man kan forvente at man blir overrasket. Den avslutningen gjør at man mistet munn og mæle. 

Takk for linken. Jeg skal studere den selv om jeg er veldig tilfreds med teoriene her sånn,som nevnt før i tråden.  Det gir ikke alle svar,men hovedsaklig for meg en solid tilfredsstillelse over at Cooper og Laura sammen med Fireman/White Lodge egentlig lyktes å ta rotta på "Judy":) 

(Innlegget ble redigert 29.09.17 09:34)

RamsherE
RamsherEInnlegg: 16120
29.09.17 13:34
Mindfulness13: Takk for linken. Jeg skal studere den selv om jeg er veldig tilfreds med teoriene her sånn,som nevnt før i tråden. Det gir ikke alle svar,men hovedsaklig for meg en solid tilfredsstillelse over at Cooper og Laura sammen med Fireman/White Lodge egentlig lyktes å ta rotta på "Judy":)

Så den artikkelen nå. Veldig flotte saker. Er inne på en del av de samme tingene i videoen, men uenige om selve slutten. Merker jeg skal nerde et par analyse videoer i helgen. Artig å se hvor mange tolkninger som faktisk kan være noe hold i. Ingen klarer å dekke alt, men mange kan virke veldig logiske og riktige i deler av analysen.

Mindfulness13
09.10.17 12:20
GimleSag: Ser ut som om Major Briggs har hatt sitt å slitt med i det siste, kjekt han står frem :-)

Han ser skremmende lik ut. hehe :) Han ligner også på en av disse "observatørene" i serien Fringe. 

Henderson
HendersonInnlegg: 4648
27.10.17 18:42

David Lynch's “Twin Peaks” co-creator Mark Frost said today that he hasn’t decided yet if the show will come back for a fourth season, but it is something that is being considered.

“I haven’t decided yet,” said Frost in an interview with IndieWire. “I think it’s still an open question and it’s one that we’re looking at and one that I think Showtime is musing as well.”

(Innlegget ble redigert 27.10.17 18:42)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg