Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Game of Thrones - For oss som har lest bøkene

NYTT TEMA
CryniX
CryniXInnlegg: 10157
15.07.17 12:41

Begynte på bokserien for et par dager siden, på engelsk etter anbefalinger fra godtfolket i denne tråden (ja, jeg vet det er en stund siden og jeg har hatt de fem bøkene en god stund, men med eksamen, jobb etc. har det vært vanskelig å finne tid), og jeg kan trygt si at jeg aldri har vært mer oppslukt av en bokserie tidligere. Det er klin umulig å legge den fra seg før sola står opp om morgenen nå for tiden!

Det jeg har lagt merke til er hvor usedvanlig detaljert ting blir beskrevet og hvor mye av det som hinter til ting som ikke kommer like tydelig frem i serien. Ser alltid samtlige sesonger på nytt minst to ganger i året både for å friske opp minnet og for å forberede meg til ny sesong, men 360 sider inn i A Game of Thrones merker jeg at jeg har fått med meg både en og ti nye detaljer.

Game of Thrones er en serie helt der oppe med de største gjennom tidene. Bok én er så langt både ett og to knepp bedre enn serien.

LaCangura
LaCanguraInnlegg: 54698
15.07.17 14:17
CryniX: Det jeg har lagt merke til er hvor usedvanlig detaljert ting blir beskrevet og hvor mye av det som hinter til ting som ikke kommer like tydelig frem i serien. Ser alltid samtlige sesonger på nytt minst to ganger i året både for å friske opp minnet og for å forberede meg til ny sesong, men 360 sider inn i A Game of Thrones merker jeg at jeg har fått med meg både en og ti nye detaljer. Game of Thrones er en serie helt der oppe med de største gjennom tidene. Bok én er så langt både ett og to knepp bedre enn serien.

Bøker er nesten alltid bedre enn tv-serien/filmen. GRRM er en flott forfatter som ved sine Point-of-view-kapitler lar å oss merke det som foregår i bakgrunnen. Nesten enhver beskrivelse har betydning. Han legger ut hint og gåter som skal løses. Vi må selv sette bitene sammen for at vi skal se hele bildet. I tv-serien får vi selvsagt hovedhistorien servert inn med te-skje. De kan jo ikke risikere at en mindre begavet seer ikke skal få med seg hvem som er hvem eller hvilke motiver de har.

Mumm-Ra
Mumm-RaInnlegg: 719
17.07.17 00:56

Noen som har lagt merke til de sju ulike posterne av sju av hovedpersonene? Alle har blå øyne.

Mamadou17
Mamadou17Innlegg: 209
17.07.17 03:02

Er vi klare?

Grendall4United
Grendall4UnitedInnlegg: 13797
17.07.17 03:04

Episoden er ute !

Twinkeline
TwinkelineInnlegg: 671
17.07.17 03:05

Stuck på Loading inne på HBO..

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 7139
17.07.17 03:06

Jeg kom inn nå. 

Nettopp ferdig med rewatch av alle sesongene, perfekt timing. 

Samuh0lm
Samuh0lmInnlegg: 7516
17.07.17 03:13

Får bare jævla feilmelding på hbo hele tiden..

Mamadou17
Mamadou17Innlegg: 209
17.07.17 03:52

Spår mye sure miner her inne de kommende dagene...

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 7139
17.07.17 04:04

Hvorfor

Samuh0lm
17.07.17 04:13

En hel uke til neste fang..

Og bare 6 episoder igjen nå...

men godt å være i gang..

var vel ingen viktige som ikke var med i ep1..  

..om man ikke regner med dem avsluttet forrige sesong i Dorne..

(Innlegget ble redigert 17.07.17 04:19)

malhen
malhenInnlegg: 18286
17.07.17 08:26
Samuh0lm: var vel ingen viktige som ikke var med i ep1..

Introduksjonen til Samwell i sesong syv er genial. 

Samuh0lm
17.07.17 10:48

Så vel ikke noe til Bronn heller..  Red Woman dukker vel opp på samme sted som Arya før eller senere..

glimtsupporteren
glimtsupporterenInnlegg: 3368
17.07.17 11:27

Kjipt at dialogen stadig amerikanifiseres og forenkles.

Sarella
SarellaInnlegg: 8918
17.07.17 11:28
glimtsupporteren: Kjipt at dialogen stadig amerikanifiseres og forenkles.

Syns ikke den var så ille i denne episoden.

Nydelig episode, syns ingen scener var direkte dårlige, ganske gode samtaler all the way. Scenen hvor de åpner porten til Dragonstone og Dany skuer veien opp til selve slottet syns jeg var mesterlig laget. Fin åpningsscene selv om den var enkel å forutse. Og "delikat" jobb det Sam har fått :)

glimtsupporteren
glimtsupporterenInnlegg: 3368
17.07.17 11:39
Sarella: Syns ikke den var så ille i denne episoden.

Da kan vi være uenige om det.

Beste scene var faktisk da Dany galant skled forbi steintronen i Dragonstone. Likte at hun tok seg tid til både å se og kjenne på kartbordet, men at hun ikke sier noe; som seerne blir vi etterlatt til selv å tenke hva som foregår i hennes hode. Godt valg å droppe musikken også. "Shall we begin?" var smått cheesy, men la gå.

Verste scene... Euron. Orker ikke engang forklare hvor hinsides elendig alt vedrørende den fyren er. Det er ikke Euron... det er en halvfeit brumlebass som prøver å spille hard. Forferdelig cast.

Sarella
SarellaInnlegg: 8918
17.07.17 11:42
glimtsupporteren: Forferdelig cast.

Absolutt, men jeg var forberedt på det, må bare forsøke å glemme at det ikke er bok-Euron, innrømmer at det ikke er lett.

LaCangura
17.07.17 15:21

Dette var en positivt episode selv om hele handlingen var forutsett og ingenting nytt. Iallefall ikke for oss som har sett trailer og lest en del leaks. 

Det positive:
* Handlingen er igjen i fokus. God flyt.

* God dialog

* Scenen med Euron var en klar forbedring fra da vi så han sist. Han virker mer psykotisk og farlig. I tillegg har han slanket seg litt. Mindre danske kanelsnurrer.

* The Hounds frekke kommentarer. Samt hans gjensyn med tidligere synder

Det negative:

* Som sagt utrolig forutsigbart
* Aryas scene med Freyene var latterlig dårlig. På grensen til like ille som hennes Frey-scene sist sesong.

* Lille Lyanna som skal vise feminisme anno 2017 i Westeros blir for urealistisk og virker påtatt.

*Maester-montasjen til Sam. Regner med det er for å få fortgang i hans historie, noe som i seg selv er positivt, men scene var ikke bra.

* The Hound har blitt spesialist på å lese flammer. Bedre enn Melisandre som har dedisert hele livet sitt til dette.

LaCangura
17.07.17 15:24
glimtsupporteren: Verste scene... Euron. Orker ikke engang forklare hvor hinsides elendig alt vedrørende den fyren er. Det er ikke Euron... det er en halvfeit brumlebass som prøver å spille hard. Forferdelig cast.

Jeg syntes det var en klar forbedring fra han sist sesong. Men han er på ingen måte Bok-Euron som jo er min favoritt fra bøkene. Jeg tenker på serie-Euron som en helt annen person. Da var han bedre som fullstendig psykotisk enn som den kjedelige grå figuren han var på the Kingsmoot.

Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3500
17.07.17 16:41
LaCangura: * The Hound har blitt spesialist på å lese flammer. Bedre enn Melisandre som har dedisert hele livet sitt til dette.

Thoros of Myr kunne jo gjenreise døde selv om han var en dårlig prest. Som thoros sier; han ble valgt. Og The Hound har jo unngått å se i flammene til nå av gode grunner. Så han kan ha hatt denne gaven lenge. Arya og vismannen (Ian McShane) har nok påvirket The Hound og at han er annerledes nå enn da han red ut av Kings Landing. 

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4000
17.07.17 16:51
LaCangura: * Scenen med Euron var en klar forbedring fra da vi så han sist. Han virker mer psykotisk og farlig. I tillegg har han slanket seg litt. Mindre danske kanelsnurrer.

Da jeg så scenen med Jamie og Euron tenkte jeg at øyeblikk på hvor sprøtt det hadde vært om de plutselig begynte å snakke dansk seg imellom.

LapinKuIta
LapinKuItaInnlegg: 441
17.07.17 19:02

Tenk å klage på at det er uforutsigbart etter å ha lest en del leaks. Da er man selvforskyldt.

Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3500
17.07.17 19:57
Sarella: Absolutt, men jeg var forberedt på det, må bare forsøke å glemme at det ikke er bok-Euron, innrømmer at det ikke er lett.

Jeg begynte med bøkene etter at serien startet. Så dessverre har jeg blitt influert av begge. Man må forvente at det blir forandringer. Jeg leste LOTR 15 år før filmene så jeg hadde glemt en del. Og synes at filmene var bra. Men jeg leste LOTR bare én gang. Noen jeg kjente som var langt mer interessert i LOTR bøkene sa at de var usikre på om de ville se filmene. Men det var visst greit til slutt for dem også. Men selv om die hard fans klager så tror jeg at dere fortsatt ser serien. 

LaCangura
17.07.17 20:13
LapinKuIta: Tenk å klage på at det er uforutsigbart etter å ha lest en del leaks. Da er man selvforskyldt.

Hvis du også hadde lest leaksene ville du ha blitt skuffet over en episode som støtter dem. Fordi leaksene forteller en skikkelig dårlig historie videre. Sånn alvorlig dårlig en. En episode som viser fingeren til de uoffisielle leaksene/rykter, og ikke minst alle forutsigbare teorier hadde vært flott. Men det får vi ikke. 

Ellers var det ikke leaksenes skyld at handlingen var forutsigbar. Leaksene hadde lite med dagens episode å gjøre. At Arya, med Lord Freys ansikt,  skulle ta livet av alle freyene var selvforklarende. Det samme var Jon Snow og Sansas krangel. Vi så starten på dette sist sesong. Cercei hadde heller ingen å forhandle med andre enn Euron. Alt dette var spådd lenge før noen kom med leaks, og vi har heller ingen bekreftelse på at de er ekte. De kan godt bare være noe som er lagt sammen av en fan basert på hva som er naturlig å forutse. I tillegg håper jeg og de fleste andre som har lest leaks at mesteparten er tull da de er skikkelig dårlig.

(Innlegget ble redigert 17.07.17 20:19)

LaCangura
17.07.17 20:23
Kulumuli: Thoros of Myr kunne jo gjenreise døde selv om han var en dårlig prest. Som thoros sier; han ble valgt. Og The Hound har jo unngått å se i flammene til nå av gode grunner. Så han kan ha hatt denne gaven lenge. Arya og vismannen (Ian McShane) har nok påvirket The Hound og at han er annerledes nå enn da han red ut av Kings Landin

Det er nok slik de spinner det i tv-serien. Likevel ikke et spesielt godt påfunn. Alle den tid det skal ta år å studere flammer og enda lengre for å forstå dem. The Hound må være Azur Ahai som ble merket av flammer tidlig i livet. Som levde i skyggene før han igjen fant ilden for å kjempe mot kulden osv...

grock19
grock19Innlegg: 80251
17.07.17 21:30

"var vel ingen viktige som ikke var med i ep1.. "

Sweet Robin, (Azor Ahai) ikke med. 

LaCangura
17.07.17 21:45
grock19: Sweet Robin, (Azor Ahai) ikke med.

Som en så fint sa det, GRRM elsker underdogen. Sweet Robin er en puslet ensom unge med dårlig helse. Noe som betyr at han er udødelig!

Hvale90
Hvale90Innlegg: 22884
18.07.17 10:48

Men boken?

grock19
grock19Innlegg: 80251
18.07.17 14:28

"Som en så fint sa det, GRRM elsker underdogen. Sweet Robin er en puslet ensom unge med dårlig helse. Noe som betyr at han er udødelig!"

Nettopp. Utbruddene hans og hans shaking sickness kommer til å enten skremmer bort the Night's King, eller i alle fall gi en crucial avledning. 

LaCangura
18.07.17 16:36
grock19: Nettopp. Utbruddene hans og hans shaking sickness kommer til å enten skremmer bort the Night's King, eller i alle fall gi en crucial avledning.

Kan se for meg at han rister løs muren slik at WW blir begravd under. Eventuelt kan hans risting ødelegge for Brans sine tidsreiser. Kanskje det er/var Sweet Robin som er årsaken til at årstidene er uregulerte. Han har ristet løs hele kosmos.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg