Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Småbyliv

NYTT TEMA
fantavigå
fantavigåInnlegg: 10393
28.10.11 17:36

Imorgen er det kick-off på den Gudebegavede Robert Stoltenbergs nye serie "Småbyliv". Kritikerroste "Borettslaget" var intet mindre enn gigagenialt, og Narvestad-karakteren var nesten på høyde med David Brent selv. Jeg kjenner jeg gleder meg, har troen på ordføreren i bygda- Henning. Vi får se. Jeg likte ikke det hundepasser-programmet hans noe særlig, men la oss håpe Stoltenberg nok en gang har skapt magi for oss tv-tittere. Vi krysser fingrene.

(Innlegget ble redigert 28.10.11 17:38)

Dau_fisk
Dau_fiskInnlegg: 2658
28.10.11 21:07

Usikker på dette. Skal ikke ha noen forventninger til dette, selv om Borettslaget var helt genialt. For det Hundehjørnet-programmet, det var dårlig det.

banglak
banglakInnlegg: 7615
28.10.11 21:12

dette kommer til å bli kjipe greier. har ikke noe i mot Stoltenberg eller karakterene hans, men det er grenser for hvor lenge han kan koke suppe på spiker.

den lille teaseren vitner også om gjenbruk. og ikke minst, humoren til Stoltenberg mangler brodd og nerve,slår hverken nedover eller oppover, og blir sånn sett temmelig uinteressant og lite relevant.

SimplyTheBest
SimplyTheBestInnlegg: 13707
28.10.11 21:43

Om det fraviker fra Borettslaget kan det bli bra. Om humoren er lik den i Borettslaget blir det like useelig som vanlig.

kansas00
kansas00Innlegg: 15263
28.10.11 22:13
SimplyTheBest: Om det fraviker fra Borettslaget kan det bli bra. Om humoren er lik den i Borettslaget blir det like useelig som vanlig.

Tviler på det.  Etter å ha sett trailern/teasern, så ser dette mistenkelig ut som nok en borettslagskopi. Og da tipper jeg den ender i samme klasse som hundehjørnet. Virker nok som Stoltenberg fremdeles koker suppe på "borettslags-spikern".

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32345
29.10.11 21:48

Gledet meg til dette. Men det startet dårlig og har blitt dårligere og dårligere. Faktisk litt tragisk at Stoltenberg har sunket slik. Dette er jo nærmest bare parodisk dårlig.

Han kunne sikkert laget litt drama rundt predikanten, men det er den eneste figuren som faktisk har litt i seg.

(Innlegget ble redigert 29.10.11 21:50)

sertono
sertonoInnlegg: 37608
29.10.11 21:51

Vi har vel en ny "Herfra til Haglemoen" på gang her... 

turner
turnerInnlegg: 10330
29.10.11 22:18

Litt skuffende første episode men tror at dette kan heve seg mange hakk...

Perbu
PerbuInnlegg: 2309
29.10.11 22:20

Her lukter det kalkun lang vei.

DrSchwei
29.10.11 22:46
turner: Litt skuffende første episode men tror at dette kan heve seg mange hakk...

Tja, det er jo en positiv innstilling. Men etter min mening er ikke figurene gode nok. Helt urealistiske eller ikke morsomme nok.

Nå skal det sies at jeg synes stort sett Linda Johansen og Narvestad har vært de to klart beste figurene hans. Resten er sånn passe, inkludert finnen.

turner
turnerInnlegg: 10330
29.10.11 23:02
DrSchwei: finnen

Han er for meg best,Pirrrka fyr heeeelvete;)

charlie27
charlie27Innlegg: 3680
30.10.11 00:29

likte ingen av karakterene hans og det er et dårlig utganspunkt.

eneste som fungerte greit var predikanten,ironisk nok han som er mest lik stoltenberg utseendemessig. 

marte engebrigtsen og bjørn sundquist er jo en grunn til å følge med videre da. 

håper det tar seg opp.

Zombiedead
ZombiedeadInnlegg: 3294
30.10.11 01:04

Huff, dette var kjedelige greier, INGENTING var morsomt, og ALT var gjennbruk av gamle ting..., han har virkelig tapt seg nå Stoltenberg, og dette gidder jeg ikke å se mere på

DrSchwei
30.10.11 02:04

Enig med sistnevnte taler. Selv om det tar seg opp, så er det lite interessant når ingen av figurene fenger. Både frisøren og den dama i bilen var jo fullstending uninterssante. Egentlig veldig merkelig at dette har gått gjennom "NRK-kontrollen" og at de markedsfører serien så stort.

For øvrig merkelig at serien ikke er anmeldt av noen aviser på forhånd, noe som etter hvert har blitt standard. Men tilfeldig er det nepppe.

klut77
klut77Innlegg: 3756
30.10.11 09:36

Når jeg hører på stemmen til han frisøren, så tenker jeg med en gang på Karius og Baktus.

Figurene til Stoltenberg føler jeg at jeg har sett før og er relativt oppbrukte. Men manuset virket ganske bra, for jeg synes mye av det faktisk var morsomt.

kansas00
30.10.11 10:58
DrSchwei: For øvrig merkelig at serien ikke er anmeldt av noen aviser på forhånd, noe som etter hvert har blitt standard. Men tilfeldig er det nepppe.

Det synes jeg også er merkelig. Ser at VG har tatt seg bryet med å anmelde det engelske dramaet Downton Abbey til en 6er. Derimot står ikke Småbyliv nevnt med et eneste ord i noen aviser. Det til tross for at Småbyliv har fått ganske mye medieomtale på forhånd og Stoltenberg (Robert) var gjest hos Skavlan forrige uke.

Synes forøvrig konseptet til Stolteberg (jeg-spiller-alle-rollene-konseptet) begynner å bli oppbrukt. Første runde med Borettslaget gikk for 10 år siden. Enhver humorist med respekt for seg selv fornyer seg over tid. Her har Stoltenberg valgt å bruke samme oppskriften igjen, bare byttet ut noen ingredienser.

Synes i grunn NRK er blitt en sørgerlig formidler av helgeunderholdning. Beat for Beat, svenske-skavlan, quiz-dan, viggo på lørdag og nå småbyliv, vitner om et NRK på sidelinjen. De blir i grunnen bare berget av at konkurenten (TV2) ikke bringer noe nytt på banen de heller. Alt dette er sikkert i tråd med kringkastningssjef Bjerkås proklamasjon om at NRK ikke lenger skal være størst, men viktigst.

(Innlegget ble redigert 30.10.11 11:02)

charlie27
06.11.11 23:17

synts 2.episode tok seg opp. begynner å like randi karakteren.

banglak
banglakInnlegg: 7615
09.11.11 13:47

jeg var litt negativ i forkant og strengt tatt virker serien å bli som forventet. langt fra originalt eller interessant av noe slag, men Stoltenberg har eg egen evne til å skape karakterer man sympatiserer med og "bryr seg om". lun, fin og koselig humor.

lurer for øvrig på hva det neste prosjektet til Stoltenberg blir. nå må vel siste dråpe av denne sitronen av et konsept være skvist ut?

BenTexas
BenTexasInnlegg: 23649
09.11.11 14:10

Ren gjenbruk som mange før her har sagt.

Ordføreren er en utvannet versjon av vaktmester Narvestad. Frisøren er en lett blanding av Piirka og Yngve Freiholt. Randi er veldig lik søsta til Yngve (Jeanette?), mens pastoren nesten er tro kopi av han pastoren som hadde noen små innhopp i første sesong.

kansas00
11.11.11 16:33

Synes figurene til Stoltenberg har en tendens til å bli for karikerte/overdrevne. Noe som dreper litt av gjenkjennelsesfaktoren. Å bygge humoristiske figurer vil selvsagt kreve at man ikke overdriver utover alle proporsjoner. Synes eksempelvis både denne frisøren og ordførern er i overkant karikerte. Noe som gjør dem til tider direkte umorsome.

charlie27
11.11.11 19:32

synts espen eckbo gjør en bedre jobb enn stoltenberg. ternker da på serien "Tett på tre"  kan vel sammenligne de seriene.

Musampa
MusampaInnlegg: 2000
16.11.11 23:50

Plutselig har du potetgull og cash!

Genial serie. NRK1-reprise nu.

-Sexyboy-
-Sexyboy-Innlegg: 5406
17.11.11 13:07

Herlig serie dette av NRK. Elsker Stoltenberg i Ordfører-rollen!

trondergutt
tronderguttInnlegg: 27404
17.11.11 13:41

Morsomt at gode gamle Elsa Lystad er med i en liten rolle da :)

godsetfradrammen
godsetfradrammenInnlegg: 333
26.11.11 21:59

Henning overgår Rune Øygard mange, mange ganger :D

trondergutt
tronderguttInnlegg: 27404
26.11.11 22:23

Synes nå nesten Ordføreren til Stoltenberg snart er mere ekkel enn morsom......

BuryMeInSmoke
BuryMeInSmokeInnlegg: 1590
26.11.11 23:27
trondergutt: Synes nå nesten Ordføreren til Stoltenberg snart er mere ekkel enn morsom......

Helt enig, men det er vel poenget også? At man skal bli flau av figuren... og det fungerer jo bra.

Synes ordføreren og hun vikardama er veldig bra, og morsomme å følge med på. Men frisøren og presten likte jeg  ikke i det hele tatt.

Helt ok serie, ikke bra... men heller ikke helt elendig. 

charlie27
27.11.11 10:07

marthe engebrigsten. trenger ikke si mer :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg