Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Juks i "Smartere enn en 5. klassing"?

NYTT TEMA
Meg
MegInnlegg: 1
18.05.13 21:27

Da jeg så på "Smartere enn en 5. klassing" i dag (påskeaften) så fikk jeg en vond følelse. Det så veldig ut som Neelam jukset. Når hun ikke visste svaret begynte hun å ramse opp alternativer, helt til hun kom til det rette. Det kunne virke som hun fikk et tegn fra salen når hun kom til det rette.  

Det var veldig påfallende da hun ble spurt om hvilket land Christopher Columbus egentlig ville finne da han fant Amerika. Hun begynte med å gjette på England, og det var helt tydelig at hun ikke selv forsto at han hadde tenkt å seile rundt jorda. 

Det var minst like påfallende da hun ble spurt om hvilken norrøn gud som var enøyd og diskuterer Thor og Frøya lenge for å prøve å komme på flere gudenavn. Så fort hun kommer på Odin så smeller hun til med en gang. 

Det er i tilfelle ikke første gang juks forekommer på et TV-quiz. En tidlig versjon var å at en i salen harket ved rett svar. Det tok lang tid før det ble avslørt.

Håper TV2 tar tak i dette. 

Geiraldo
GeiraldoInnlegg: 8858
18.05.13 21:51

Smartere enn en 5. klassing" i dag (påskeaften)

Påskeaften?

_roffe_
_roffe_Innlegg: 3858
18.05.13 21:52
Geiraldo: Smartere enn en 5. klassing" i dag (påskeaften)

Påskeaften?

TS har tydeligvis ikke jukset ihvertfall.

;=)

Geiraldo
GeiraldoInnlegg: 8858
18.05.13 21:53
Meg: Det var minst like påfallende da hun ble spurt om hvilken norrøn gud som var enøyd og diskuterer Thor og Frøya lenge for å prøve å komme på flere gudenavn

Da bør du se programmet engang til. Hun nevner først  Tor, også Odin.       Frøya ble nevnt deretter som en gud ho hadde hørt om, men ettersom Frøya var pen, så hadde jo ikke ho bare 1 øye. Deretter sa ho at Tor hadde hammern, dermed havna ho på Odin

Nasrii
NasriiInnlegg: 4613
19.05.13 00:32

Så programmet selv, og det var jo ganske åpenbart at hun bare var stokk dum, og at det ikke var noe juks involvert.

aegi2
aegi2Innlegg: 27885
19.05.13 03:04

jeg lærte å jukse ved å se filmen Full klaff for klikken...

den filmen var steike god...

kibby
kibbyInnlegg: 27298
13.12.14 20:12

Eh, de godtok nettopp feil svar på dette programmet. Merkelig.

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 3902
13.12.14 21:00

Man jukset i gamle dager også. Se filmen quiz show fra 1994.

jonas
jonasInnlegg: 24879
13.12.14 21:50
kibby: de godtok nettopp feil svar på dette programmet

Hva var spørsmål og svar?

kibby
13.12.14 22:52
jonas: Hva var spørsmål og svar?

Bare pirk altså, men likevel.

Spørsmålet var: Hva står SMS for?

Svaret er: Short Message Service

Mens vedkommende svarte Short Message System og fikk korrekt svar. I et vanlig quizshow/spill hadde ikke dette blitt vurdert som korrekt svar.

Deathlock84
Deathlock84Innlegg: 1102
17.12.14 01:56

I NRK slo Grosvold til med å godta Australia som KONTINENT. Mega-bonar av NRK.

kytec
kytecInnlegg: 12644
17.12.14 02:05
Deathlock84: I NRK slo Grosvold til med å godta Australia som KONTINENT. Mega-bonar av NRK.

Skulle vært INKONTINENT?

hildrijo
hildrijoInnlegg: 492
17.12.14 02:14

Til Deathlock84;

Da jeg gikk på skolen VAR Australia et kontinent.

Å gi feil på det spørsmålet, ville vel være som å gi deg feil; om du svarte at den 2.verdenskrig startet i Norge 9.april1940.   (Du ignorerte

at spørsmålstilleren var fra en annen tidssone)-

Man kan ha kunnskaper med på veien selv om man ikke er quizzer og kjenner standardsvarerene !

Jeg vil si det var korrekt av Nrk om personen var tørr bak ørene ;))

(Innlegget ble redigert 17.12.14 02:17)

diskobox
diskoboxInnlegg: 3191
17.12.14 02:57
Deathlock84: I NRK slo Grosvold til med å godta Australia som KONTINENT. Mega-bonar av NRK.

Ehm. Australia er da vitterlig et kontinent. I verdensdelen Oseania.

LBJeffries
LBJeffriesInnlegg: 1450
18.12.14 17:03

Tenk å godta noe som er korrekt, skandale spør du meg!

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 20419
19.12.14 16:18
diskobox: Ehm. Australia er da vitterlig et kontinent. I verdensdelen Oseania.

Vel ikke helt rett, verdensdelen og kontinentet heter Ocenaia. Eventuelt Australoceania. Her er verdensdel og kontinent det samme. Men i forståelsen av bruk av ordet kontinent på Norsk så kan det være større enn en verdensdel, men aldri mindre enn en verdensdel.

Som feks. Europa og Asia er to verdensdeler, men sammen utgjør vi kontinentet Aurasia. På samme måte regner man Nord og Sør Amerika som to verdensdeler, mens de sammen utgjør kontinentet Amerika.

thewaterfall
thewaterfallInnlegg: 277
19.12.14 17:44
Kjetil_e: Aurasia.

Trodde det var Eurasia jeg, men mulig jeg tar feil her.

kibby
19.12.14 18:58
hildrijo: Da jeg gikk på skolen VAR Australia et kontinent.

Samme her. Nå er det vel Oceania.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 20419
19.12.14 22:04
thewaterfall: Trodde det var Eurasia jeg, men mulig jeg tar feil her.

Undskyld skrivefeil fra meg bare. Eurasia mente jeg.

annonaki
annonakiInnlegg: 6927
19.12.14 22:14
Kjetil_e: Vel ikke helt rett, verdensdelen og kontinentet heter Ocenaia.

Du tar rett og sett feil. NRK hadde rett.

Her er definisjonen på verdensdel og kontinent:

En verdensdel er et område på jorden som er avgrenset geografisk og til dels kulturelt, i motsetning til et kontinent som er et geografisk sammenhengende område.

Oceania er en verdensdel som består av blant annet kontinentet Australia.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg