Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VARMEN FRA DE UKRAINSKE STEPPENE - ERDET SJANS?

NYTT TEMA
WatTyler
WatTylerInnlegg: 1840
21.05.07 11:50
Nå er det godt og sommervarmt i Sentral-/ Øst Europa. 25-30 Celsius.
Danskene og skåningene sitter helt i utkanten av denne varmen og har fått smake på den, 20-25 C.
Er det noen som påtår seg å komme med en kvalifisert gjetning om hvorvidt varmen i nærmeste tid orker hele veien opp til WAT? (som sitter i Oslo, og lengter etter høysommer.....)
Vigi
VigiInnlegg: 9113
21.05.07 18:43
Åh, jeg håper det. Har sittet og fulgt med på denne varmen i øst en god stund. For noen dager siden lovet prognosene at den skulle nå Sør-Norge, men slik det ser ut nå går det akkurat ikke. En front stenger varmen fra å komme, og på lørdag meldes det om 15 grader og regnbyger i Oslo.

Men alt håp er ikke ute. Jeg skal skrike ut om jeg ser at prognosene endrer seg! :-)
Argentum
ArgentumInnlegg: 1109
21.05.07 19:12
Dette er bare trist… ;-(

Noen temperaturer kl. 17.00

Oslo/Blindern - 16,3 ºC

København/Kastrup - 20 ºC
Helsingfors/Vanda - 21 ºC
Paris/Orly - 25 ºC
Wien/Hohe Warte - 27 ºC
Warszawa - 27 ºC
Vilnius - 27 ºC
Moskva - 27 ºC
Praha - 28 ºC
Berlin/Tempelhof - 29 ºC
Budapest - 30 ºC
Kiev - 30 ºC

Men varmen kommer nok, etter hvert... ;-)
Hawk85
Hawk85Innlegg: 263
21.05.07 20:52
Ja, dette blir spennende! Ser ut som at at varmen i øst holder seg der der neste to-tre ukene! Er det normalt på denne tiden?

Skal til Kiel til helgen og i følge DMI er det medlt om regn og 30 grader på fredag. Håper på Regn og torden hele veien fra Oslo til Kiel og gjerne tilbake igjen førskommende helg! :)
Argentum
21.05.07 21:31
#Er det normalt på denne tiden?#

Vanlig er det nok ikke. Store deler av nord(-kontinental)-Europa ligger 6-8-10 grader over hundreårsnormalen.

http://wxmaps.org/pix/temp4.html
Trebinson
TrebinsonInnlegg: 127
21.05.07 21:42
Vigi: Iflg Wetterzentrale er det vel en mulighet for at den slår inn mot slutten av neste uke??

Vigi
21.05.07 23:06
Jepp, Trebinson. Det er det, men så er det da også så langt frem at jeg ikke våger å tro på det enda. :-) Men jo, wetter aner at varmen slår inn utover i perioden.

Men det vil i så fall klaffe veldig bra da vi nærmer oss juni. Kanskje kommer sommeren akkurat når kalenderen sier at det er sommer?

Denne voldsomme varmen i øst lover uansett godt, og jeg har en god tro på denne sommeren! :-)

Vigi
WatTyler
22.05.07 09:55
Enig i siste utsagn. Det er betryggende å registrere at varmemotoren har startet opp der nede. Så før eller siden slår alle betingelsene til.
Vi får bare vente, utålmodig selvfølgelig. Før eller siden åpnes døren til badstuen og vi får vårt blaff..........
Hawk85
22.05.07 16:17
Ettermidagens prognoser fra Wetterzentrale lover ikke gått for sør-skandinavia den neste uken.... Svært så skiftende det har vært i det siste?
Vigi
22.05.07 17:05
Akkurat nå ser det megabra ut i neste uke. Fra mandag-tirsdag ser et høytrykk med tilhørende varme vinder ut til å berøre Sør-Norge. Det ser rett og slett kjempebra ut, men jeg vil aller helst at wetter holder denne trenden i prognosene et par-tre dager til før jeg våger å slippe jubelen løs. :-)

Så selv om usikkerheten er til å ta og føle på........Prognosen i dag lover sol og sommer i neste uke! :-)
Hawk85
22.05.07 17:19
Nå vil jeg ha det slik som det så ut tidligere med regn og torden, men også varmt! :)
Vigi
22.05.07 18:57
ARG! Siste prognose er elendig! Varmen stopper opp, og blir etterhvert feid langt østover igjen.

Det var som jeg sa sist. Marginene er SMÅ, og derfor er ikke siste ord sagt.
WatTyler
23.05.07 13:01
Regner vel nå med at Mai passerer uten noen varme fra øst.
Men før eller siden......
Som du sier......Marginene ER små !
Og som det heter i A-VM-sjargong ; Vi MÅ putte på de få sjansene vi får.......Hvis ikke blir det 1998-sommer i gamle Norge.
Vi får heller kose oss med stangfiske og peisen, og fryde oss med et glass når Brann sprekker som en dong.....(Rett rundt hjørnet nå).

God Pinse WAT
Vigi
23.05.07 14:03
Prognosene virrer ja. Rett og slett vanskelig å si hvordan ting utvikler seg nå, men akkurat i denne stund har prognosene GODE nyheter! :-) Varmen når Sør-Norge på mandag/tirsdag, og da blir det sommervarmt! I de påfølgende dagene etablerer det seg et høytrykk.

Så det ser bra ut nå! :-)
WatTyler
23.05.07 14:18
Så i øyeblikket er sommervarmen inne med et utjevningsmandat for Sør-Norge?
La oss håpe at den prognosen forsterker seg.
Jeg tar likevel med en tynn genser ut i båten.......
Takk for oppdateringer.

WAT
Trebinson
23.05.07 17:58
iomd att laksesesongen for mitt vedkommende begynner neste helg så er nok prognosene sol, stille og varmt ;)

Vigi
23.05.07 20:01
Det som er spennende er lavtrykket sør for oss i begynnelsen av neste uke. For tre prognoser siden gikk dette høytrykket over Østlandet, og senere nordover i landet. Vestlandet fikk østavind og varmt sommervær. Ved forrige prognose kom det ikke i det hele tatt, og varmen fra øst slapp inn over alle områdene sør for Stadt, mens det ikke så helt bra ut for områdene nord for Stadt. Den siste prognosen vil ha lavtrykket inn mot oss i Sør-Norge, og presser varmen nord for Stadt slik at Trondheim og Nordland får deilig sommervarme.

Med andre ord: ALLE muligheter er fortsatt til stede, og prognosene er så usikre at jeg ikke tror det er noen vits å komme med noen nye prognoser før nærmere helgen for mitt vedkommende.

Jeg skal komme med en oppdatering fredag ettermiddag! :-) Da vet vi mer sikkert hva som skjer!

Vigi
Vigi
25.05.07 15:38
Oppdatert prognose:

I løpet av neste uke blir det prakftullt sommervær nord for Stadt og Dovre. Om fem dagers tid ser det ut til at det blir Nord-Norge som får inn russerluften. Det varer kanskje ikke så fryktelig lenge, men de får en dag-to dager med sommervær der oppe. I Sør-Norge blir det sønnavær med nedbør og ikke de helt spreke temperaturene. :-(

Men til gjengjeld får Sør-Norge fint vær første del av pinsen.

Trondheim og kanskje Bodø får årets første dag med over 20 grader i midten av neste uke hvis denne prognosen slår til.
Trebinson
25.05.07 19:27
Sjekk prognosene igjen..... spriker veldig, Jeg tipper att varmen slår inn mer eller mindre over hele landet fra Onsdag/Torsdagen....
Argentum
25.05.07 20:58
Det blir varmt, med stor V.

http://bildr.no/view/69251

:-))
Vigi
26.05.07 02:10
Lavtrykket søndag kveld og tidlig mandag ser nå ut til å gå innover Østlandet, mens Vestlandet blir liggende i le. Men mandag kveld/tirsdag skyer det til fra sør fra en ny front som gir nedbør til store deler av områdene sør for Stadt og Dovre, også på Vestlandet. Sørøstlige vinder gjør at nordvestlandet (kysten) og Midt-Norge blir liggende i le og får godt vær. Varmt og godt blir det også i disse områdene. Varmen i høyden slår inn på toppen av føhnvind. Temperaturen i Trondheim skal ligge på 19 grader på tirsdag og 21 grader på onsdag i følge Weatheronline. Personlig utelukker jeg ikke at de kan få enda varmere enn dette.

Det er mot slutten av uken det ser ut til å tørke opp også over Sør-Norge, og i resten av perioden ser det rett og slett usedvanlig varmt og fint ut i store deler av landet. Det virker som om sommeren kommer for fullt da! :-)
Vigi
26.05.07 20:58
Fortsatt strålende prognoser for midtre deler av landet, men nå er det ikke så spinnhakkande gale for områdene sør for Stadt heller. :-) Det blir gradvis varmere og varmere fremover, og sommeren er på vei!!!

Ser vi enda lengre frem mot neste helg og videre i perioden ser det fortsatt svært varmt og fint ut! Det kan bli en utrolig varm og fin juni måned i år! :-)
DrShaw
DrShawInnlegg: 91
26.05.07 21:33
Vel det fortjener vi etter å ha hatt en møkka Mai! ;-) (Hvertfall her hvor jeg bor)
Vigi
26.05.07 22:17
Mai kulde gjør bondens lader fulle vet du! :-)
Vigi
27.05.07 17:33
På tirsdag vil temperaturene ligge mellom 20 og 25 grader på Vestlandet hvis prognosene holder det de lover! :-) Så får vi litt kjøligere vær helt forbigående på onsdag før det fine sommerværet kommer for alvor!
WatTyler
29.05.07 12:04
10 C , regn, nordavind og barn med neglsprett under kort båttur i går.
Registrerer at austlendingene som vanlig har fått tildelt kløver 2 når været kommer sør og østfra.
Mens resten av landet koser seg med føhneffekt og blå himmel skal vel nå Østlandsgryta fylles opp av tunge skyer som går rundt og rundt og rundt, helt til de har tømt seg for alt regn.
Og slik jeg leser det nå, så skal dette vare til og med helgen ?
Men jeg aner vel at varmen også kan nå oss, til slutt, når dere andre har gått lei.
Kos dere.

Wat
Vigi
29.05.07 14:18
21-22 grader her i Stavanger nå og solskinn. Helt perfekt! :-)

Men de neste par tre dagene er det definitivt Midt-Norge som får det beste været, men til helgen slår det til i hele Sør-Norge!
Argentum
29.05.07 18:31
#men til helgen slår det til i hele Sør-Norge! #

Med 9 grader og frontnedbør?

;-)
Vigi
29.05.07 23:15
Hehe. Ja, ser ikke bra ut på Østlandet på fredag, men i selve helgen blir det jo varmere og bedre! :-)
Vigi
30.05.07 10:17
En front er på vei nordover langs Vestlandet og fortrenger varmlufta. I natt så jeg en kobberrød måne i 18 graders varme her på Jæren. Så kom fronten og temperaturen har sunket som en stein. I Bergen har ikke fronten nådd frem enda. Der er det over 20 grader tidlig på formiddagen, men innen noen timer kommer fronten frem der også, og met.no spår et fall på 10 grader i Bergen i ettermiddag. Litt senere kommer fronten frem til Trøndelag og senker tempen der betydelig.

Men etter at denne fronten har passert ser det rett og slett fint og sommerlig ut igjen for store deler av landet, men på Østlandet vil en front gi kjølig og regntungt vær enda en stund. Men mot slutten av helgen ser det fint ut for Østlendingene også når fronten tørker ut.

På fredag og lørdag blir det over 20 grader på Vestlandet og i Midt-Norge i følge Weatheronline, og til og med Tromsø kan nærme seg 20 grader mot slutten av helgen!

Litt langt frem, men jeg slår til med en prognose for neste uke: SOL og sommer i Sør-Norge. Litt mer ustabilt vær og lavere temperaturer i Nord-Norge.

Vigi
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg