Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Får vi snø til jul?

NYTT TEMA
LiverpoolKenneth
LiverpoolKennethInnlegg: 6118
03.12.08 18:07

Hvis jeg kan ønske meg en ting til jul, så er det snø. Jeg elsker når det snør ute på selveste julaften. Det er noe spesielt med hvit jul synes jeg. Her jeg bor, så er det kommet litt, men kan fort forsvinne igjen hvis mildværet kommer igjen og det gjør det sikkert før jul. Men man kan jo håpe i det minste.

Hva med dere, ønsker dere snø til jul? Er det snø hos dere nå?

SnowMaiden
SnowMaidenInnlegg: 893
03.12.08 18:19

Kanskje ikke noen stor overraskelse at jeg elsker snø og ikke minst til jul :)

You know that Lord is good to you

on a snowy christmas night

LiverpoolKenneth
03.12.08 19:18

Det er en flott sang! :) Kom i julestemning nå. Er det snø hos deg?

Vigi
VigiInnlegg: 10790
03.12.08 20:59

Snø på julekvelden setter alltid en ekstra spiss på julefeiringen! :-)

LiverpoolKenneth
03.12.08 21:30
Vigi: Snø på julekvelden setter alltid en ekstra spiss på julefeiringen! :-)

Vi får krysse fingrene for ønsket vårt om snø på julaften. ;-)

I morgen tror jeg det har meldt mer snø...

LiverpoolKenneth
04.12.08 18:59

Ja, nå er jeg spent her !! På tv2 meldte de 10-15 cm snø på sør og Østlandet kommende døgn. Hvis det blir tilfellet, så er det bare å glede seg. :-)

Temperaturen er for øyeblikket -4,4 her. Hos dere da? Hvor mange grader er det og har det begynt å snø? Jeg er spesielt interessert i å få svar fra dere som bor på sør og Østlandet, men alle er velkomne til å svare! Vær opptar meg... :)

Heffalompa
HeffalompaInnlegg: 3540
04.12.08 19:10

Sør i Oppland er det 20 cm snø nå, og i morgen (fredag)  kommer det mer :-)
Håper det holder seg i hele desember, og at årets vinter blir stabil med passe snømengder og 3-5 minusgrader i snitt ! 

LiverpoolKenneth
04.12.08 19:24
Heffalompa: Sør i Oppland er det 20 cm snø nå, og i morgen (fredag)  kommer det mer :-)
Håper det holder seg i hele desember, og at årets vinter blir stabil med passe snømengder og 3-5 minusgrader i snitt !

*misunnelig*. Håper det kan nærme seg 20 tallet her og. Vet du hvor mye snø det er meldt å komme der du bor?

Jeg og håper det holder seg slik hele desember, men her jeg bor, så tviler jeg. Men at det kan bli hvit jul, det tror jeg på, men en mildværsperiode før julaften frykter jeg..

Vinteren for 3 år siden tror jeg, da kom det jo vanvittig masse snø på sørlandet og sør på østlandet. Det mange ikke trodde, inkludert meg selv, var at temperaturen den vinteren utrolig nok var 0,7 grader over normalen. Korriger meg om jeg tar feil.

Nå har det begynt å snø her !!!!!!!!!!!!!!!!! woho!! *hoppende glad*

Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 4549
04.12.08 22:10

Sør i Oslo på 145 moh.

Snaut 20 cm (17 cm).

-3,6 °C og overskyet.

poolman
poolmanInnlegg: 966
04.12.08 23:05
Vigi: Snø på julekvelden setter alltid en ekstra spiss på julefeiringen! :-)

Liten tjangs for deg og meg Vigi, i henhold til yr er det ca 15 % tjangs for snø i Stavanger på julaften :-(

Heffalompa
HeffalompaInnlegg: 3540
04.12.08 23:17
LiverpoolKenneth: Vet du hvor mye snø det er meldt å komme der du bor?

Ca 8 cm på fredag :-)

LiverpoolKenneth
04.12.08 23:48
Cirrostratus: Sør i Oslo på 145 moh. Snaut 20 cm (17 cm). -3,6 °C og overskyet.

Jeg har familie i Oslo. De bor ca. 145 m.o.h. også! Fikk melding fra de kl.19:21 i kveld og da skrev de følgende: "Ingen antydning til snø i luften her!"

Jeg registrerer temperaturforskjellen her og hos dere i Oslo. Her er det nå i skrivende stund -0,6 grader, mens det var nede i -6,3 tidligere i dag !! Uff, en nervepirrende utvikling. Er redd det bikker over 0 og nedbøren kommer i form av regn. Men jeg har troen så lenge den varer!

Ingen snøfnugg i luften foreløpig, men det har allerede falt 2-3 cm tidligere i kveld. Og det meldte et lite opphold til sent natt til fredag.

LiverpoolKenneth
04.12.08 23:50
poolman: Liten tjangs for deg og meg Vigi, i henhold til yr er det ca 15 % tjangs for snø i Stavanger på julaften :-(

Behold håpet og troen for det. :-) Var det snø hos dere forrige julaften? Og hvordan var det årene før det?

Her jeg bor, så var det ikke snø i fjor på julaften etter hva jeg kan huske. Har værdagbøker, men tror ikke jeg noterte været den dagen og jeg sitter ikke med bøkene her.

LiverpoolKenneth
04.12.08 23:52
Heffalompa: Ca 8 cm på fredag :-)

Du får oppdatere meg da, ok? :-)

Håper du får snøen du ønsker deg. Og du bor slik til ønsket ditt er lettere å oppfylle enn mitt.

Vigi
04.12.08 23:54
poolman: Liten tjangs for deg og meg Vigi, i henhold til yr er det ca 15 % tjangs for snø i Stavanger på julaften :-(

Jeg gidder i hvertfall ikke å tro på noen ting. Snø på julaften hører østlandet, Midt og Nord-Norge til. Sørlandet har mye større sjanse for hvit jul enn Vestlandet, og atpåtil har sørvestlandet mye mindre sjans enn ellers på Vestlandet. Med andre ord kunne vi ikke bodd mer ugunstig til med tanke på snø på julekvelden. :-(

Men kanskje vi kan trøste oss med å lete etter snøklokker i hagen på julaften? ;-)

LiverpoolKenneth
05.12.08 00:13
Vigi: Men kanskje vi kan trøste oss med å lete etter snøklokker i hagen på julaften? ;-)

Eller roser? :-)

Dere bor jo slik til at dere kan oppleve blomstring av hagens dronning selv på julaften !! ;-)

*minsunner dere*

LiverpoolKenneth
05.12.08 01:01

Nå legger jeg meg. Er veldig spent på å se ut når jeg står opp senere i dag. Det har faktisk blitt 0,2 grader kaldere ute enn for en time siden. Nå er det - 0,8 grader. Så sjansen bør vel være stor for at nedbøren kommer som snø!

Ingen snøfnugg i lufta ennå, men de tenker jeg kommer snart :-)

Ser på yr nå at lavtrykket bygger seg opp sør for Norge og blir større og større. Treffer Sørlandet ganske snart og Østlandet etterhvert. Sørlandet vil derimot uten tvil få mest nedbør, det meldte det også. Men spørsmålet er om det ikke blir i form av regn...

Værrapport ønskes i morgen vær-venner! :-)

God natt :)

Cirrostratus
05.12.08 01:18

Kl. 01.00

Temperatur: -3,1 ºC
Relativ fuktighet: 93 %
Duggpunkt: -4,1 ºC
Vind: 0,9 m/s fra ØNØ
Lufttrykk: 996,2 hPa (svakt stigende)
Overskyet

10-15 cm snø ønskes! ;-)

poolman
05.12.08 07:46
LiverpoolKenneth: Behold håpet og troen for det. :-) Var det snø hos dere forrige julaften? Og hvordan var det årene før det?

Her var ingen snø i fjor nei, og jeg husker ikke når det var snø på julaften sist heller......

Mulig det var litt i 2000 eller 2001.

Her er hvertfall max temp på Sola på julaften de siste år:
2007 : 7,7
2006 : 9,2
2005 : 8,6
2004 : 2,9
2003 : 9,1
2002 : 2,3
2001 : 6,4
2000 : 0,4 (!) Mulig det var snø her ... (?)

Vi her borte pleier å spøke med at det er samme temperatur på julafta som på sankt hans afta,
men det er faktisk tilfelle noen år :-)

LiverpoolKenneth
05.12.08 11:44
Cirrostratus: Kl. 01.00 Temperatur: -3,1 ºC
Relativ fuktighet: 93 %
Duggpunkt: -4,1 ºC
Vind: 0,9 m/s fra ØNØ
Lufttrykk: 996,2 hPa (svakt stigende)
Overskyet 10-15 cm snø ønskes! ;-)

Jeg er spent på om temperaturen har steget hos deg nå! ;-) Det kan vel umulig være nede i - 3,1 nå?!? I så fall misunner jeg deg...

Ser ut som om du har værstasjen? Jeg og hadde det, og har en nå og, men den har jeg ikke sett på flere mnd, fordi den ligger i en annen by! *ler*. Men jeg ønsker meg en værstasjon. Spørsmålet er hva jeg skal velge, kvalitet eller pris. Jeg foretrekker kanskje kvalitet i dette tilfellet, da den siste jeg hadde sluttet å virke. Den koste faktisk nærmere, kanskje over 1000 kr. Så det var kjipt !! :-(

LiverpoolKenneth
05.12.08 11:46
poolman: Her var ingen snø i fjor nei, og jeg husker ikke når det var snø på julaften sist heller...... Mulig det var litt i 2000 eller 2001. Her er hvertfall max temp på Sola på julaften de siste år:
2007 : 7,7
2006 : 9,2
2005 : 8,6
2004 : 2,9
2003 : 9,1
2002 : 2,3
2001 : 6,4
2000 : 0,4 (!) Mulig det var snø her ... (?) Vi her borte pleier å spøke med at det er samme temperatur på julafta som på sankt hans afta,
men det er faktisk tilfelle noen år :-)

Spennende å lese maksimum temperaturene dine. Nesten 10 grader i 2006. Kan jo nesten ta med maten ut da!..

Hvordan er været hos deg nå? Temperatur? Nedbør?

LiverpoolKenneth
05.12.08 11:53

Her jeg bor så begynte det å snø sent i natt, sånn ca. kl.04:00 tenker jeg.

Temperaturerer fra når jeg var oppe i natt:

kl.01:16 - 0,0 grader
kl.03:46 + 0,9 grader
kl.06:18 + 0,2 grader

Og kl.11:46:

+ 0,3 grader

Det har med andre ord vært svært jevne temperaturer gjennom hele natten.

Det har kommet snaue 10 cm med nysnø, fra før av var det vel ca. 5 cm, så totalt ligger det 15 cm ca. tipper jeg.

Flere oppdateringer ønskes! :-)

Ha en fin og forhåpentligvis snørik dag! ;-)

Cirrostratus
05.12.08 12:15

Her snør det godt. ;-)

Kl. 12.00
Temperatur: -1,7 ºC
Relativ fuktighet: 94 %
Duggpunkt: -2,5 ºC
Vind: 2,7 m/s fra ØNØ
Lufttrykk: 994,7 hPa (svakt fallende)

Det har vel kommet 5-6 cm nysnø så langt i dag. ;-)

poolman
05.12.08 12:30
LiverpoolKenneth: Hvordan er været hos deg nå? Temperatur? Nedbør?

Sørøst vind, litt yr/sludd i lufta, og pluss 4 grader klokka 12.00

LiverpoolKenneth
05.12.08 13:27
Cirrostratus: Her snør det godt. ;-) Kl. 12.00
Temperatur: -1,7 ºC
Relativ fuktighet: 94 %
Duggpunkt: -2,5 ºC
Vind: 2,7 m/s fra ØNØ
Lufttrykk: 994,7 hPa (svakt fallende) Det har vel kommet 5-6 cm nysnø så langt i dag. ;-)

- 1,7 grader er bedre enn + 0,4 grader. Men nedbøren kommer enn så lenge fortsatt som snø, og for øyeblikket snør det ganske så bra! :-)

Siden sist jeg skrev her, så har det kommet 3-4 cm snø.

Ser på yr at lavtrykket er på vei nord-østover. Men jeg håper det kan bli her litt til !! ;-)

LiverpoolKenneth
05.12.08 13:28
poolman: Sørøst vind, litt yr/sludd i lufta, og pluss 4 grader klokka 12.00

Ok. Det kan ikke sies å være unormalt på dine breddegrader. Har dere opplevd snø tidligere i høst da?

poolman
05.12.08 13:41
LiverpoolKenneth: Ok. Det kan ikke sies å være unormalt på dine breddegrader. Har dere opplevd snø tidligere i høst da?

Vi fikk 10 cm snø fredagen for 2 uker siden.

Den lå da til natt til onsdagen i uka etter.

Ellers er været og temperaturen vi har i dag veldig normalt for desember ja :-)

LiverpoolKenneth
05.12.08 13:44
poolman: Vi fikk 10 cm snø fredagen for 2 uker siden. Den lå da til natt til onsdagen i uka etter. Ellers er været og temperaturen vi har i dag veldig normalt for desember ja :-)

Jøss, det var jo litt da! :-)

Det dere kan håpe på er at det kommer en kuldeperiode rett før og under jul, med snø! Det hadde vært fint og er ingen umulighet.

Her snør det fortsatt ganske så bra! ;-) 20 cm snø er innen rekkevidde, om ikke allerede passert!

Vigi
05.12.08 17:38
LiverpoolKenneth: Spennende å lese maksimum temperaturene dine. Nesten 10 grader i 2006. Kan jo nesten ta med maten ut da!.. Hvordan er været hos deg nå? Temperatur? Nedbør?

I dag, fredag har det vært tørt, men skyet vær. Pluss 4-5 grader.

Apropo milde juler i Stavangerdistriktet. Det kaldeste julen jeg husker var i 1993 da det var 7 kuldegrader selv midt på dagen og masse snø! Det er nesten surrealistisk å tenke tilbake på! :-) 10 grader pluss er mye mer sannsynlig rett og slett....

Men årets julekveldsnøklokker eller roser i blomst spørs det om vi får se. I år har vi jo rett og slett hatt noe som minner om vinter! :-)

LiverpoolKenneth
05.12.08 23:02
Vigi: I dag, fredag har det vært tørt, men skyet vær. Pluss 4-5 grader. Apropo milde juler i Stavangerdistriktet. Det kaldeste julen jeg husker var i 1993 da det var 7 kuldegrader selv midt på dagen og masse snø! Det er nesten surrealistisk å tenke tilbake på! :-) 10 grader pluss er mye mer sannsynlig rett og slett.... Men årets julekveldsnøklokker eller roser i blomst spørs det om vi får se. I år har vi jo rett og slett hatt noe som minner om vinter! :-)

Jeg kan tenke meg at det er surrealistisk å tenke tilbake på. - 7,0 grader selv her jeg bor er ikke vanlig på julaften.

En mildværsperiode med noen + grader fremover kan gjøre det mulig for rosene å blomstre før og under jul. Men nå vet ikke jeg om det er tilfellet i din hage! ;-) Hvis du har hage..

Jeg kjenner folk både Vest og her sør-øst som har opplevd roseblomstring på julaften. Et vakkert skue! :-)

Det har forresten kommet en del snø i dag. Tipper det har kommet ca. 15 cm nysnø og det lå ca. 6-7 cm fra før av. Nå er det opphold!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg