Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hopp- og sprettværmeldingene i gang igjen...

NYTT TEMA
Vigi
VigiInnlegg: 10881
30.12.15 18:00
return_of_drakkar: 0 minus og 6 pluss..ok, men 28 minus i forhold til 11 minus vil nok for mange være en større belastning med tanke på forskjellig (biler, vannrør etc), mens -10 til +6 er ikke slik. Men sikkert avhengig av hvor i landet man bor hvordan det oppfattes.

Ja, nå du sier det på den måten så er det selvsagt helt riktig. For de som får vannrør og andre ting ødelagt er det selvsagt viktig å vite hvor sterk kulden blir.

Jeg vet ikke om værforum på nettet noen gang kan bli perfekte i forhold til å varsle minimumstemperaturer langt frem i tid. Yr har blitt ganske bra (slik jeg tolker de) på de første 48 timene, men lengre frem er selvsagt værutsiktene mer usikre. Da er det kanskje vanskelig å vite hvor kaldt det skal bli i en dalbunn om 8 dager. Vindstille vær fører gjerne til et lokk på bunnen med kaldere vær i lavlandet enn i åsene rundt, mens bittelitt vind snur dette opp ned. Å vite dette helt sikkert så langt frem tror jeg omtrent er umulig.

(Innlegget ble redigert 30.12.15 18:02)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 14779
30.12.15 18:11
Vigi: Jeg vet ikke om værforum på nettet noen gang kan bli perfekte i forhold til å varsle minimumstemperaturer langt frem i tid. Yr har blitt ganske bra (slik jeg tolker de) på de første 48 timene, men lengre frem er selvsagt værutsiktene mer usikre.

Helt sant.
Det er vel derfor det varierer fra -20 til -10 i varsler over natta.
Men akk, likevel har disse værmelding-tjenestene med sine detaljer en magisk tiltrekningskraft, i alle fall på meg...

return_of_drakkar
07.01.16 14:11

Det rare er når det gjelder temperaturen at man treffer egentlig bra i langtidsvarselet, altså når man antar tempen langt fram i tid.

Men i mellomtiden er det att og fram med store variasjoner, men altså godt når det gjelder slutten på en 10-dagers...

Pussig det her.

return_of_drakkar
14.01.16 20:43

Men uansett, det blir for dumt.

Neste torsdag et gitt sted på samme tidspunkt.
Yr minus 13 , Storm pluss 1...som nå er blitt
Yr minus 8, Storm minus 18.

Og dette i dag i løpet av noen få timer...

return_of_drakkar
16.01.16 10:44

Dette er bare mer og mer komisk.
Slutten på neste uke.
Da var det ikke langt unna 0 til minus 5 på det kaldeste.
Nå har de gjort det om til henimot minus 20.
Dette er 100% verdiløst!!!

Yr har en tredeling av sine temperaturvarsler, altså for treffsikkerhet.
Skal spørre dem for når de vurderer varslet vs målt...
Med hopp og sprett --- kan de jo brave med god treff...

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4356
16.01.16 11:45
return_of_drakkar: Skal spørre dem for når de vurderer varslet vs målt...

Det gjør de da allerede.
Men det står ikke hvor lenge før de har varslet de 85 % gode varslene.

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 8281
18.01.16 18:19

Har lagt merke til at yr konsekvent forskyver langtidsvarselet slik at de før eller siden er garantert å treffe. Kan liksågodt spå været i kaffegrut.

return_of_drakkar
13.04.17 19:32

Har siste dagene sett at på samme sted har man som laveste temperatur en gitt morgen variert fra minus 15 til minus 1 --- samme 'varsler'...

return_of_drakkar
27.04.17 20:29

Artig situasjon for de kommende 18 timene

yr - sammenhengende nedbør

storm - 0 nedbør

klart.se 0 nedbør

smhi.se  --- noe midt i mellom (men de bommer nå ned 8 grader i sanntid...)

Engang var tekstvarslene på yr sigende, nå er det tafatt, ikke noe om temperaturer, men altså bare i grafikken. Men hvorfor i det hele tatt da tekstvarsler når man har *alt* i grafikken...? Og hvis tekstvarslene er sikrere, hvorfor da ikke temperatur-kommentarer der?

return_of_drakkar
29.04.17 11:10

...og hva ble det...?

Nærmest 0 nedbør, bare noen snøfjon i lufta i en kort periode.
Her bommet YR skikkelig, også tempen.

Generelt synes jeg klart.se treffer best, men det kan være synsing.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2255
29.04.17 11:43
return_of_drakkar: .og hva ble det...? Nærmest 0 nedbør, bare noen snøfjon i lufta i en kort periode.
Her bommet YR skikkelig, også tempen. Generelt synes jeg klart.se treffer best, men det kan være synsing.

I hovedsak så traff yr bra med sitt varsel. De spådde store nedbørsmengder sør og vest for Oslofjorden, og det ble det. Nedbøren stoppet noen få kilometer lenger sør enn det som var varslet, og dermed slapp f.eks. Oslo unna med 3 mm, men det var varslet usikkerhet om eksakt plassering av lavtrykket.

Det som yr generellt bommer på er at de ikke tar høyde for at temperaturen faller når det kommer nedbør. Derfor varsles det ofte nedbør som regn på yr, mens det i meteorologens varsel og i  virkeligheten faller ned som snø.

return_of_drakkar
29.04.17 11:53
RazorBoy: I hovedsak så traff yr bra med sitt varsel. De spådde store nedbørsmengder sør og vest for Oslofjorden, og det ble det. Nedbøren stoppet noen få kilometer lenger sør enn det som var varslet, og dermed slapp f.eks. Oslo unna med 3 mm, men det var varslet usikkerhet om eksakt plassering av lavtrykket.

Altså da. Bra og elendig...

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2255
10.05.17 17:36

Yr traff ikke på hvor dårlig været faktisk ble på østlandet i dag. I går lød varselet på 8 grader og lette regnbyger. I dag tidlig ble det oppjustert til sammenhengende regn og 6 grader for Oslo, men som alltid når nedbørsområdene parkerer over oss må vi trekke fra 3-4 grader på temperaturvarselet. Det snør faktisk langt ned i terrenget, noe yr-varselet nekter å innse. De burde gjøre et eller annet med den modellen for temperaturvarsling.

(Innlegget ble redigert 10.05.17 17:38)

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 719
11.05.17 16:44
RazorBoy: De burde gjøre et eller annet med den modellen for temperaturvarsling.

Metrologene tar ikke hensyn til solflekk-aktiviteten på sola, og CME-er.

Solen har ingen solflekker nå, derfor kaldt vær.

spaceweather.com

Mvh. Trond Vaatsveen

Wizzard
WizzardInnlegg: 19948
20.05.17 03:58

Litt rart det der. Jeg synes f.eks yr er mye mere presist om vinteren, t.o.m på mengde snø og temperaturer(er dog mere variert). Men i Mai og fremover til vinteren igjen er de ganske mye på bærtur. F.eks meldte de på fredagen veldig skyet vær, helt frem til kl 06.00 om morgenen , mens det i realiteten var klart og fint nesten over hele Nordland,hele dagen. Først om kvelden kom det en sol frem i tabellen deres:)

isabelnoestvik
isabelnoestvikInnlegg: 5
25.05.17 08:17

Vi skriver vår masteroppgave om flybransjen (SAS og Norwegian), og hadde satt veldig stor pris på om du tok deg 5 min til å svare på denne undersøkelsen - nå er jo snart tiden for ferieturer! 

https://bino.qualtrics.com/jfe/form/SV_4IWKeD9Ltp3Ok85

return_of_drakkar
15.06.17 09:07
RazorBoy: e burde gjøre et eller annet med den modellen for temperaturvarsling.

Minst...
For noen dager siden hadde for en gitt mindre by for helga rundt 24 grader og lettskyet.
Nå har de forandret til 10-12 grader og styrtregn hele tiden.

Vigi
17.06.17 17:36

I morgen spår yr regn og 13 grader i Bergen mens det skal bli sol og opp mot 28 grader østpå!! Rett og slett groteskt!! 

stormkast
stormkastInnlegg: 949
30.06.17 17:49

I dagens VG er vær-artikkelen som sier at i Sør- og Vest-Norge kan temperaturen nå 25 grader i dag, mens i Midt-Norge kan Molde nå 20 grader.... kl 17 er de 25,6 grader i Molde, 27 grader i Sunndalsøra, 25 grader på Værnes og i Steinkjer, mens det i Nordland faktisk er 23 grader i Mo i Rana.

Og i vær-artikkelen 27. juni meldte VG at sola endelig er tilbake i Bergen (etter en begredelig juni), og at Vestlandet og Østlandet får sol onsdag 28. juni, mens det kan bli glimt av sol i Trondheim. Fasiten for sol onsdag 28.06? 11,7 timer sol i Oslo og 12,7 timer sol i Trondheim (og 16,7 timer i Bergen). Jeg syns at nesten 13 timer sol i Trondheim kvalifiserer til langt mer en glimt av sol...og dette var altså dagen etterpå, så ikke akkurat noe langtidsvarsel.

Gjentatte ganger en noe for pessimistisk værmelding for Midt-Norge, altså.

Vigi
01.07.17 15:45

Nå snur det til latterlig misunnelsesvær de neste par dagene. Bergen regn og 12 grader i morgen, Oslo 25 og sol! IKKE stort bedre i stavanger med 13 grader og byger mot f.eks Tønsbergs 23. 

Vestavinden har virkelig dominert dette året! 

tr0ndern
tr0ndernInnlegg: 12229
12.07.17 07:31
stormkast: I dagens VG er vær-artikkelen som sier at i Sør- og Vest-Norge kan temperaturen nå 25 grader i dag, mens i Midt-Norge kan Molde nå 20 grader.... kl 17 er de 25,6 grader i Molde, 27 grader i Sunndalsøra, 25 grader på Værnes og i Steinkjer, mens det i Nordland faktisk er 23 grader i Mo i Rana.
Og i vær-artikkelen 27. juni meldte VG at sola endelig er tilbake i Bergen (etter en begredelig juni), og at Vestlandet og Østlandet får sol onsdag 28. juni, mens det kan bli glimt av sol i Trondheim. Fasiten for sol onsdag 28.06? 11,7 timer sol i Oslo og 12,7 timer sol i Trondheim (og 16,7 timer i Bergen). Jeg syns at nesten 13 timer sol i Trondheim kvalifiserer til langt mer en glimt av sol...og dette var altså dagen etterpå, så ikke akkurat noe langtidsvarsel.
Gjentatte ganger en noe for pessimistisk værmelding for Midt-Norge, altså.

"værvarsel" noe mer enn max 12-18 timer fram i tid, er ingenting annet enn fri fantasi, ljug og humbug. Unntaket er om det kommer fra yr.no eller accuweather.com, da er det fri fantasi uansett (solgt billig til alskens nettaviser desperate etter clickbait)

Vigi
19.07.17 23:47
tr0ndern: "værvarsel" noe mer enn max 12-18 timer fram i tid, er ingenting annet enn fri fantasi, ljug og humbug. Unntaket er om det kommer fra yr.no eller accuweather.com, da er det fri fantasi uansett (solgt billig til alskens nettaviser desperate etter clickbait)

Nja.... Hadde dette innlegget vært skrevet for 10-12 år siden så hadde jeg sikkert ikke kommentert det for jeg hadde sett poenget så til de grader. Denne gangen ser jeg vel poenget for de bommer til tider, MEN jeg sier meg litt uenig i at det er sååå dårlig? ;)

Ta sist lørdag f.eks. En front henger i vest på vei inn mot Sør-Norge. Denne fronten hadde tyske wetter og yr antydet sånn ca 1 uke tidligere. Hva så med morgendagens front som kommer sigende fra Skagerak sent på ettermiddagen/tidlig kveld? Vel, allerede for 8 dager siden spådde tyske wetter denne fronten i nøyaktig samme form som den ser ut til å komme inn. Yr har også i nesten ei uke spådd at torsdag var dagen fronten kom inn over sørligste Norge. Nå skjer det faktisk. 

For all del, de bommer til tider, men humbug og fri fantasi er å ta det litt langt. Jeg synes faktisk de har blitt utrolig flinke til å spå været de siste årene. Det blir bedre og bedre rett og slett.

Er forresten mer enig i det du skriver om Accuweather! DET er møkk det!! Men yr og wetterxentrale klarer seg ganske så bra. Storm er svakere igjen.

Corvus
CorvusInnlegg: 20032
10.09.17 10:31

Synes det blir større og større forskjell på YR og STORM.

De siste månedene er det svært sjelden YR stemmer, de melder stort sett alltid for fint vær i forhold til det som faktisk kommer.

De unnskylder seg med at det er lokale forskjeller som ikke blir fanget opp, men STORM får ofte med seg disse mer lokale forholdene.

Flere som merker svakhetene til YR?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg