Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nå Nord-Norge! Nå skjer det!!!! ;-)

NYTT TEMA
Vigi
VigiInnlegg: 10719
05.06.11 20:53

Ekstrem varme ligger øst for landet vårt. Den brer seg nordover etter en liten svipptur over Sør-Norge. Mot slutten av uka sier det PANG i Nord-Norge! Weatheronline spår 27 grader i Bodø og 26 i Alta. Behagelige 22 grader også i Tromsø.

Sør-Norge har uflaks og får fronter på besøk, men i oppholdsperioder kan det bli skikkelig varmt her også. Det er en voldsom varme på gang gitt.

Spennende å se hva tiden bringer fremover, men høytrykket ser ut til å legge seg i solid Nord-Norsk drømmeposisjon!

Vigi
06.06.11 08:41

Bodø:

Torsdag : 27 grader

Fredag: 28 grader.

(weatheronline uk)

stormkast
stormkastInnlegg: 928
06.06.11 09:30

Lurer på om ikke weatheronline tar litt av i sine temperaturvarsler.

Riktignok ble den Nord-norske varmerekorden på 34,3C satt i juni, men jeg har vanskelig for å se for meg en makstemp på 32C for Bardufoss fredag. http://www.weatheronline.co.uk/weather/maps/city?PLZ=_____&PLZN=_____&LANG=en&CEL=C&SI=mph&CONT=euro&LAND=NO®ION=0003&WMO=01023&LEVEL=52&R=0&NOREGION=1

På den andre side er kanskje yr litt for forsiktig? For yr melder kun 19C i maks for Bardufoss på fredag. Nå kan vi jo se hvem som kommer nærmest.

(Innlegget ble redigert 06.06.11 09:34)

OrigoKing
OrigoKingInnlegg: 7776
06.06.11 15:35

Denne uken skal WO bli enten geni- eller idioterklært. De har iallfall vært ekstremt vinglete på sine langtidsvarsler i de siste, så de har i praksis vært ganske ubrukelige. yr.no foreslår 20 grader som maks på Værnes torsdag, WO foreslår 29 grader. Enda større utslag er det for steder i Nord-Norge som Evenes og Bardufoss.

Værnes torsdag:

WO: 29-18

Storm: 25-16

Yr: 20-16 (ikke max-min, men i nærheten)

Værnes fredag:

WO: 28-19

Storm: 25-12

Yr: 20-16

Bardufoss torsdag:

WO: 27-13

Storm: 23-11

Yr: 20-14

Bardufoss fredag:

WO: 31-18

Storm: 22-15

Yr: 20-17

Ellers vil Storm ha 13 grader som maks på Værnes søndag 12. juni, mens WO vil ha 22. Det skal også testes ut.

tr0ndern
tr0ndernInnlegg: 12107
06.06.11 17:00

Weatheronline er lite poeng i å bruke båndbredde på: http://vgd.no/samfunn/alle-snakker-om-vaeret/tema/1650754/tittel/weatheronline

Vigi
06.06.11 17:15

Stormkast: Ja, 31 grader hørtes da volsomt ut! ;)

Men det er spennende tider i Nord-Norge fra torsdag til slutten av helgen for potensiale er stort! Enig med origoking at nå kan enten WO bli genierklært eller så driter de på draget.

tr0ndern
06.06.11 22:54

Genierklært? Hvordan kan en "tjeneste" som er enda mer upålitelig enn Yr i det hele tatt være innenfor 10 mils radius av å bli genierklært? Herregud det skrives mye piss i dette forumet...

OrigoKing
07.06.11 14:46

Da har yr.no gått WO i møte, mens WO har firt litt, og de to er nå enige om 27 grader som maks på Værnes på torsdag. Interessant at yr.no mener varmetoppen kommer ganske sent på kvelden både onsdag og torsdag. WO vingler imidlertid veldig når det gjelder vær mer enn tre dager frem i tid.

Når det gjelder Bardufoss er yr.no og WO så godt som enige om torsdag (28-29) grader, mens det fortsatt er full uenighet om fredag. Mon tro om yr.no tilpasser seg WO i løpet av de nærmeste dagene?

stormkast
08.06.11 23:28

WO har nå skrudd opp prognosen for Bardufoss torsdag til 31C som maks! Og for et varsel: http://www.weatheronline.co.uk/Norway/Bardufoss.htm  Omtrent like varmt varsel for Evenes, og for Mo i Rana tror WO på mulighet for tropenatt lørdag.

Forøvrig ligger det nå varm luft over Trøndelag. Kl 23 er det over 20 grader på Trondheim-Voll og 21,6C på Værnes. Makstemp på nesten 28C på varmeste sted i dag, også høysommervarme noen steder i Nordland.

(Innlegget ble redigert 08.06.11 23:36)

LaCangura
LaCanguraInnlegg: 54254
09.06.11 16:00

35 grader i skyggen viser termometeret nå her i indre ofoten. Heldigvis er sola bak noen skyer nå.

SimoneInzaghi
SimoneInzaghiInnlegg: 22910
09.06.11 18:08
LaCangura: 35 grader i skyggen viser termometeret nå her i indre ofoten.

Mens jeg regner bort i Kragerø. Dette er bare feil.

OrigoKing
09.06.11 21:06

Fasit for torsdag:

Værnes: Maks 28,4 Min 19,9

Bardufoss: Maks 29,0 Min 9,1

Weather Online får dermed bestått for torsdagen, mens yr.no stryker med glans. Storm vil jeg også si har for store avvik til å få bestått. I morgen har vi følgende varsel for Værnes:

WO: Maks 27 Min 15

yr.no: Maks 20 (sent på kvelden) Min 11

Det er for dårlig at det skal være så store avvik bare ett døgn frem i tid. WOs varsel tilsier at det blir shorts og skjorte, mens i følge yr.no bør jeg iallfall ha langbukse på dagtid. Skal jeg stole på WO igjen?

stormkast
09.06.11 21:19

yr melder altså for lave temperaturer ved godværssituasjoner, ikke overraskende.

LaCangura
09.06.11 23:07
SimoneInzaghi: Mens jeg regner bort i Kragerø. Dette er bare feil.

Rettferdig kan det også kalles.

SimoneInzaghi
09.06.11 23:10
LaCangura: Rettferdig kan det også kalles.

Rettferdig er jo gjerne riktig, dette derimot er feil.

LaCangura
09.06.11 23:26
SimoneInzaghi: Rettferdig er jo gjerne riktig, dette derimot er feil.

Hvis det ikke er rettferdig at ikke nord-norge får litt sol og sommer, etter det grusomme fjoråret, så vet ikke jeg hva rettferdighet er...

SimoneInzaghi
09.06.11 23:53
LaCangura: Hvis det ikke er rettferdig at ikke nord-norge får litt sol og sommer, etter det grusomme fjoråret, så vet ikke jeg hva rettferdighet er...

Enig.

Vigi
10.06.11 00:04

Ja, vi får unne Nord-Norge dette. Sør-Norge, spesielt østlandet, hadde jo en herlig helg nå sist og i store deler av april og starten på mai badet jo hele Sør-Norge i sol og varme mens det var tragisk vær i nord. Sånn sett er det bare å regne med at det snur litt. Er bare så rart hvor sykt varmt det blir i Nord-Norge når det først blir varmt! ;)

notlob
notlobInnlegg: 33983
10.06.11 15:29

Den nord-norske juni-rekorden ble knust i går, da kvikksølvet krøp helt opp til 31,9 grader i Saltdal.

Ellers er det jo litt pussig at det er flom både i sør og i nord, og av helt ulik årsak. Selv om flommen på østlandet selvsagt er langt mer dramatisk. Ser jo ut til at det kan bli verre enn for ganske nøyaktig 16 år siden.

stormkast
10.06.11 16:02
notlob: Den nord-norske juni-rekorden ble knust i går, da kvikksølvet krøp helt opp til 31,9 grader i Saltdal.

NIks, det er flere grader opp til den Nord-Norske junirekorden på 34,3C, som jeg har nevnt flere ganger tidligere.

Journalistenes tidsfrister mm fører til mange feil.

Flommen på Østlandet virker å kunne bli ganske stor ja. Håper ikke folk mister hus og hjem. I nord er det snøsmelting i fjellet som fører til flom i enkelte vassdrag.

(Innlegget ble redigert 10.06.11 16:03)

notlob
10.06.11 17:37

Ja, jeg ser det nå. Vet ikke hva journalisten eller avisen roter med. Om det evnt. er Nordland de har ment. Ikke helt umulig, i og med at rekorden ''bare'' er på 33,1, satt i juli 1972.

Vigi
10.06.11 17:49
notlob: Ja, jeg ser det nå. Vet ikke hva journalisten eller avisen roter med. Om det evnt. er Nordland de har ment. Ikke helt umulig, i og med at rekorden ''bare'' er på 33,1, satt i juli 1972

Jo, men de skriver vel om juni nå. 33,1 grader som du skriver ble jo satt i juli 72

(Innlegget ble redigert 10.06.11 17:50)

notlob
10.06.11 18:31

Ja da, at det er at de har ment at det er ny rekord for Nordland for juni, ja. Og at det ikke høres usannsynlig i og med at den høyeste temperaturen er på bare 1,2 mer, og grader og i TILLEGG satt i juli. For å prøve å forklare meg litt bedre.

OrigoKing
10.06.11 20:58

Og WO tryna skikkelig når det gjaldt Værnes, jeg er ikke helt sikker på hva som ble maks, men ble vel rundt 17 grader. At WO er elendig mer enn tre dager frem i tid visste vi vel fra før, men dagens skivebom på et døgnvarsel er rett og slett pinlig.

stormkast
10.06.11 21:10

Tror kanskje ikke 17 grader er riktig. Iflg retro.met ligger dagens maks på 23,7C på Værnes. http://retro.met.no/observasjoner/nord-trondelag/Varnes/index.html Så har vi problematikken rundt dette værdøgnet da ;-)

Så da ble kanskje ikke WO så ille likevel.

Når det gjaldt prognosen som forelå mandag morgen, som jeg nevnte et stykke lenger bak i denne tråden, hvor yr mente maks 19 grader for Bardufoss i dag fredag og WO mente 32C, så ser jeg at det har vært omtrent 29 grader i makstemp på Bardufoss i dag. Altså klar seier til WO. Yr med skivebom, som vanlig for lav temperaturprognose i godværssituasjon om sommeren.

(Innlegget ble redigert 10.06.11 21:12)

OrigoKing
10.06.11 21:13
stormkast: Tror kanskje ikke 17 grader er riktig. Iflg retro.met ligger dagens maks på 23,7C på Værnes. http://retro.met.no/observasjoner/nord-trondelag/Varnes/index.html Så har vi problematikken rundt dette værdøgnet da ;-)

23,7 grader var definitivt ikke i dag. Det var i går kveld, starten på værdøgnet.

tr0ndern
10.06.11 22:16
OrigoKing: Og WO tryna skikkelig når det gjaldt Værnes, jeg er ikke helt sikker på hva som ble maks, men ble vel rundt 17 grader. At WO er elendig mer enn tre dager frem i tid visste vi vel fra før, men dagens skivebom på et døgnvarsel er rett og slett pinlig.

Skjønner ikke dette snakket om at WO skal være så voldsomt pålitelig, å bomme på et døgnvarsel er et rimelig vanlig fenomen for WO sitt vedkommende, de er om mulig enda mindre pålitelige enn Yr.no: http://vgd.no/samfunn/alle-snakker-om-vaeret/tema/1650754/tittel/weatheronline

Vigi
15.07.11 17:59

Begynner å bli ganske tydelig at årets sommer blir best i Nord-Norge. Det har riktignok variert noe voldsomt der oppe også, og det har vært mange flere dager med under 15 grader enn det har vært dager med tropevarme, men de har i flere omganger fått besøk av russerlufta selv om det har vært kortvarig, og i neste uke ser det ut til å bli en ny runde. Opp mot 30 grader er vel fullt mulig selv om det ikke nødvendigvis blir tørt hele tiden. Midt i landet vårt legger det seg en front og gir dårlig vær her samtidig som den er med og drar varm luft nordover. I Sør-Norge er det ustabilt, men neimen ikke ille her heller. Det blir også ganske fin temperatur. Opp mot 24 grader i oppholdsperioder for vinden blir liggende omkring sør! :)

Vigi
12.08.11 18:19

Siden sist gang denne tråden var aktiv har helt klart Sør-Norge hatt bedre vær enn Nord-Norge hvis vi ser på temperaturer og sommerdager. Særlig i slutten av juli og i starten av august hadde Sør-Norge fine dager, minus noe kystskodde på Vestlandet, og også denne uka har avsluttet på en flott måte. Det gode været varer nok også til og med i morgen.

MEN, på søndag kommer fronter inn over Sør-Norge igjen og det er visst regelen at lavtrykk i sør blir til sommer i nord. I neste uke får Nord-Norge opp varm luft fra øst og spesielt lengst nord holder godværet seg i flere dager.

Mot neste helg er det derimot slutt for sommeren 2011 i Nord-Norge. Da er det større sjanser i Sør-Norge igjen. Mange hevder at årets sommer har vært fantastisk i Nord-Norge, men det er jeg ikke enig i. Det som har vært spesielt er at de hadde det veldig varmt når de først hadde det fint, men noe langvarig godvær har de ikke hatt. Se på Tromsø som hadde 29 grader den 9.juli, 24 grader den 10.juli og så 12 grader den 11.juli og de neste dagene kom de knapt over 10 grader som makstemperatur. Sommerværet i nord har vært rett og slett ubegripelig ustabilt. Tromsø hadde i juli en middeltemperatur på 11,4 grader, noe som er 0,3 grader under det normale. Nedbøren i Tromsø var akkurat slik den skal være i følge normalen. Men, men, jeg tror nok Tromsøfolk foretrekker 12 grader en dag og 28 grader neste dag i stedet for 15 grader begge dager så sånn sett er de kanskje fornøyd? ;)

Vigi
23.05.13 23:34

En drømmeperiode i Nord-Norge tar en liten pause i morgen. Da blir det veldig kjølig der oppe, men i løpet av helgen tar det seg opp. I neste uke spår Weatheronline 27 grader for Tromsø! Ja, dere hørte riktig: 27 grader!!!!!!!

Sør-Norge mer ustabilt, men potensialet er veldig bra også her. 20 grader er sannsynlig de fleste steder, og det blir ikke lange nedbørsperioder. Det blir dessuten flott i Sør-Norge de neste dagene, er i starten av neste uke det kan komme noe på besøk fra øst.

Ser på lengre perspektiv at høytrykket i nord går en tanke sørover og kan føre hele landet inn i varmlufta. Prognosen fra GFS oser nærmest over i varme over det hele egentlig, sånn sett ser det veldig lovende ut. Jeg har faktisk en god følelse, dette kan bli en bra sommer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg