Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vinteren 2015/2016 blir kald

NYTT TEMA
Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
27.07.15 22:30

Antagelig vil vi oppleve en av de kaldeste som vil være målt, vinteren 2012/2013 var beinkald, dette tror jeg vi vil oppleve igjen, også sommeren 2012 var kald, slik som i år.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/trodde-du-aarets-sommer-var-ekstremt-kald-du-tar-saa-feil/a/23495536/

http://www.tv2.no/a/4023489

Bokvarv
BokvarvInnlegg: 2087
06.08.15 11:46

det gå jo ikke an.........hørt om global oppvarming.....

ehehehehehehe

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2161
06.08.15 12:21

Jeg klarer ikke å se ut fra vedlagte linker at det skal bli en kald vinter, men årets sommer (juni-august) går nok inn i historien som kanskje den kaldeste siden 1993 for landet som helhet. Det året var vel også påvirket av vulkanen Pinatubo sitt utbrudd i 1991. Det er ellers ingen sammenheng mellom en kald sommer og en påfølgende kald vinter.

Vigi
VigiInnlegg: 10817
10.08.15 23:34
RazorBoy: Jeg klarer ikke å se ut fra vedlagte linker at det skal bli en kald vinter, men årets sommer (juni-august) går nok inn i historien som kanskje den kaldeste siden 1993 for landet som helhet. Det året var vel også påvirket av vulkanen Pinatubo sitt utbrudd i 1991. Det er ellers ingen sammenheng mellom en kald sommer og en påfølgende kald vinter.

Nei, men akkurat i 93, som du jo referer til som et eksempel, ble vinteren 93/94 kald. Dog var nok dette tilfeldig, særlig med tanke på at Nord-Norge hadde en av sine desidert beste somre i 93.

Denne gangen er det vel heller ingen vulkan for to år siden som påvirker. Eneste som kan få en betydning er vel at NAO-en blir negativ fra sånn ca midt i november. Da kan vi snakke en iskald vinter alle 09/10 og 11/12. 

dessuten er det jo noe med statistikken. Nå har vi vel et par milde vintre på rad, da er det nok på tide med en kald en? 

BorisA
BorisAInnlegg: 2571
12.08.15 07:23

Kjenner det på gikta at vinteren blir kald. Dessuten har en gammel værspåer sett på abborfinnene at kommende vinter blir lang og kald.

To så sterke indikatorer feier all tvil bort, og da hjelper det ikke at YR garantert kommer til å spå en MILD vinter.

Ashtead
AshteadInnlegg: 7311
01.09.15 13:00
BorisA: To så sterke indikatorer feier all tvil bort, og da hjelper det ikke at YR garantert kommer til å spå en MILD vinter.

Tja ... det er mye rognebær ute her og det skal tradisjonellt bety mye snö visstnok.

Men så var det å se om hva man kan gjöre av antagelser fremover. Jeg har data om temperatur og nedbör her fra mange år tilbake, og selv om det heter seg at historien ikke gjentar seg så vet man at den rimer, og så er det å se om det er noe som rimer på det signalet man har sett nå i sommer.  Nedbören minner litt om 2010 to uker forskjövet. Da blir det kanskje som vinteren 2010-2011 som var moderat kald. 

Det er imidlertid den sterke El Nino tilstanden og den hadde vi sist i 2009-2010, og den vinteren var kald. Det har litt med hvor jetströmmene legger seg; legger den seg syd for oss får vi kald luft fra nordöst. 

Hmm ....

Best å sjekke vedlageret

Ashtead

BorisA
18.10.15 21:32

Ikke at jeg har noen stor tro på disse sesongvarslene, men amerikansk værtjeneste spår en ekstremt kald vinter i Skandinavia ifølge Dagbladet:
“Vi går en ekstrem kald vinter i møte, skal vi troAccuWeather.com. Ifølge den amerikanske værtjenesten gjelder dette spesielt Skandinavia.”:

http://www.dagbladet.no/2015/10/18/nyheter/innenriks/vinter/ver/41552647/

Mens YR (Met. Inst) som tidligere med stor bravor har kringkastet sine sesongvarsler er nå mer tilbakeholdne:
"Men meteorologisk konsulent Jan Inge Hansen er skeptisk. - Jeg har sett at noen melder om ekstremt kald vinter, men jeg har også sett de som melder om mild vinter. Det er så lang tid i forveien at det er umulig å si noe om, sier han til Dagbladet"

(Innlegget ble redigert 18.10.15 21:34)

Vigi
25.10.15 18:15

Lite tyder på en vinterlige november i hvertfall. Mye godvær i vente, men solen har fortsatt litt styrke og det blir neppe kaldt på dagtid. 

Men frostnetter kan det jo kanskje bli da. ;)

stormkast
stormkastInnlegg: 940
31.10.15 18:36

21 grader i Ålesund og Tafjord i dag, 20 grader på Sunndalsøra, Ørskog og Valldal.

BorisA
01.11.15 00:55

Det er bare høst ennå...,,,,

Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
01.11.15 11:30
BorisA: Det er bare høst ennå...,,,,

Jo, men her i fjor kom snøen i Oktober, men som ikke var helt unormalt.

Får håpe at høsten var en god stund til, minst 5 mnd til.

Vigi
07.11.15 15:29

Mye som tyder på kaldere vær om 10-12 dagers tid. En nedgående trend på temperaturene i hvertfall. De siste to dagene har det ligget på 14 pluss i Stavanger og omegn, perioder med sol og mild og lun sørøst. Natt til lørdag snudde været til regn, men opphold nå og mildt fortsatt. Vinteren er langt unna akkurat nå, men det er altså ting på gang etterhvert. 

Vigi
14.11.15 11:00

Jepp. Nå er det snart vinter. Snøvær i høyden her i vest i natt, til og med innslag av hagl her i lavlandet. Det blir nok mildere igjen til uka, men det er noe på gang. Mot slutten av neste uke og til helgen blir det kaldere med nattefrost og da vil eventuell nedbør bli hvit. Nord for Stadt er det store sjanser for snøbyger i den perioden mens områdene sør for Stadt nok ligger i le av nedbøren og får klare og kalde netter.

Kjenner at jeg gleder meg litt til kaldere og friskere vær. Det er jo bare å kle seg godt så går det jo bra. :)

Men mandag blir heftig. FOR et lavtrykk som fyker opp mot oss da!

stormkast
stormkastInnlegg: 940
14.11.15 17:13

Snøbyger nord for Stad? Ikke en eneste snøbyge meldes i Trondheim, men litt kaldere og ganske så rolig vær utover neste uke. Lavtrykket som treffer Vestlandet tidlig i neste uke gjør lite av seg her ser det ut for.

Også i Tromsø melder yr rolig og tørt vær neste uke.

Bergen kan vente seg tre våte dager ved starten av neste uke, deretter tørt og rolig vær.

Sirdal ser ut for å få påfyll av snø de tre første dagene av neste uke.

Oslo kan vente snø på mandag, deretter tørt.

(Innlegget ble redigert 14.11.15 17:14)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 3990
14.11.15 17:28
stormkast: Også i Tromsø melder yr rolig og tørt vær neste uke.

Litt snålt er det jo at langtidsvarselet melder like kaldt vær her i Sandnes og i Bergen som i Tromsø :-)

Vigi
14.11.15 21:50

Stemmer det stormkast. Prognosene endret seg. Gfs fra tyske wetter i morges hadde blå felt med nedbør hengende nord for stadt med kaldt vær i tillegg, men de prognosene snudde raskt. Men kaldere for alle oss blir det trolig nå. :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg