Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Blir det så kaldt!

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 27955
07.01.16 19:30

Mener det har vært diskutert før (tråd jeg startet). Men meldte de ikke litt kaldere disse dagene enn det det har blitt. Bor i Krokstadelva utenfor Drammen og har nå vært ganske stabilt 12-13 kuldegrader, men mener det var meldt noe kaldere.

Nå har man en ny slik værmelding og ekstra kaldt. Fredag og lørdag 15+16 er det meldt -18. Omtrent samme temperatur er meldt i store deler av nedre Buskerud.

Nå vil jo tiden vise om det stemmer, men umiddelbart så høres det for meg ut som for mye. Dette da basert på at de har meldt kaldere enn det det har blitt i virkeligheten ganske mange ganger.

Men igjen, det kan jo selvsagt være mulig at de denne gangen treffer!

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 3866
07.01.16 21:11
VivaLV: Men igjen, det kan jo selvsagt være mulig at de denne gangen treffer!

Det er nok vanskelig å treffe riktig temperatur med så lang horisont som over en uke.
Så du får ta det med en liten klype salt.
Men at det blir kaldt resten av måneden er det vel liten tvil om.

1Sandnes2
1Sandnes2Innlegg: 1383
07.01.16 22:56
VivaLV: Bor i Krokstadelva utenfor Drammen og har nå vært ganske stabilt 12-13 kuldegrader, men mener det var meldt noe kaldere. Nå har man en ny slik værmelding og ekstra kaldt. Fredag og lørdag 15+16 er det

Bor i Hokksund som jo ikke er langt unna Krokstadelva og her har det vært motsatt, yr fmeldte 13-14 kuldegrader mens værstasjonen her målte -16,5 natt til tirsdag f.eks.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 13768
08.01.16 07:11

Man kan ofte plusse på 30-50% av kuldegradene som YR melder i disse grafene sine.

Det er litt synd at tekstvarslene sier lite eller intet om tempen.
Legg merke til at de ofte ikke sier noe om tempen fro de første dagene, slik at man må lete opp gammelt for å se hva de sa.

Tok dette opp med dem en gang, joda - sa de, nei da -gjorde de.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 17427
08.01.16 07:20
return_of_drakkar: Man kan ofte plusse på 30-50% av kuldegradene som YR melder i disse grafene sine.

Duverden!

Her jeg bor er det idag meldt -23, men jeg kan da regne med mellom -30,9 og 34,5?

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 13768
08.01.16 07:43
broren_til_noen: Duverden!
Her jeg bor er det idag meldt -23, men jeg kan da regne med mellom -30,9 og 34,5?

Legg merke til at jeg skrev: ofte
Det betyr ikke alltid.
Og det betyr ikke nødvendigvis over hele skalaen.
Og det betyr ikke nødvendigvis alle steder heller.

Om de antar -10 så har jeg ofte -15.
Antar de -20 har jeg ofte 25.
Sier de -6 har jeg ofte kanskje -10.

Og - du må jo selv vurdere / finne ut hvordan dette er for der du bor.
Noen sier jo her at de opplever dette den motsatte veien.

VivaLV
08.01.16 15:22
1Sandnes2: Bor i Hokksund som jo ikke er langt unna Krokstadelva og her har det vært motsatt, yr fmeldte 13-14 kuldegrader mens værstasjonen her målte -16,5 natt til tirsdag f.eks.

Ja, det er jo bestandig noen kuldehøl rundt omkring!

Uansett så syntes jeg det virker som de systematisk nedjusterer de utslagene de har ifht. når de melder veldig kaldt. Nå er ikke det den store nedjusteringen, men i dag har de nå meldt -17 istedenfor -18 for disse 2 dagene.

Fjellreven
FjellrevenInnlegg: 11438
09.01.16 23:41
xpoolman: Men at det blir kaldt resten av måneden er det vel liten tvil om.

I indre og nordlige deler av landet vil kulden holde. Men langs kysten av vestlandet og oppover til Lofoten blir det pålandsvær og mildere til helgen.

Tipper det er 5-6 grader og regn i Bergen Mandag om 9 dager. Altså den 18. Januar

(Innlegget ble redigert 09.01.16 23:43)

VivaLV
13.01.16 14:31

Nå er det justert til -13 og -17. Nå får vi se hva fasiten blir, og det er mulig de treffer andre steder og at det er beregningen deres på her vi bor som de bommer på!

Vi bor altså i Krokstadelva utenfor Drammen og da bruker de tilsynelatende noen modeller for og beregne hvor kaldt det blir her. Det er altså disse modellen som jeg syntes systematisk ofte på langtidsvarslet tar hardt i når det gjelder kuldegrader.

stormkast
stormkastInnlegg: 930
13.01.16 21:31

Ser at yr melder at tempen i Aurskog i Akershus skal ned i -17C i natt. Vel, det er allerede 23 kuldegrader kl 21. Kanskje Aurskog kan nærme seg 30 kuldegrader? Ser ut for å være ei kuldegrop.

Også kaldt på Lillestrøm, 20 kuldegrader på Kjeller nå.

Kaldt også i nord. 15 kuldegrader i Tromsdalen bydel i Tromsø, men der var det 19 kuldegrader den 8. januar.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 3866
13.01.16 22:04
Fjellreven: Tipper det er 5-6 grader og regn i Bergen Mandag om 9 dager. Altså den 18. Januar

Det ser ut til at du bommer med ca. 10 grader her Fjellreven :-)

VivaLV
15.01.16 09:35

Ser ut som de treffer ganske bra allikevel. Unnskyld YR!

Omtrent 15 kuldegrader her og sikkert 20 lokalt rundt omkring.

puma1
puma1Innlegg: 17831
21.01.16 17:23
VivaLV: Omtrent 15 kuldegrader her og sikkert 20 lokalt rundt omkring.

Her er en fyr i ditt nabolag som har en forklaring på den ekstreme kulden: http://byggebolig.no/luft-luft-varmepumpe/varmepumper-er-arsaken-til-ekstremkulda

(Innlegget ble redigert 21.01.16 17:23)

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2105
27.01.16 19:49

Jeg har i lengre tid sett at meteorologer hos storm varsler streng kulde i februar og mars:

– Det ser nå ut til at vi får en forholdsvis kraftig og brå oppvarming av stratosfæren omkring 15. februar. Dette fører gjerne til at den store, kraftige polarvirvelen brytes ned – og i så fall har vi opplegg for kulderegime som gjerne kan vare lenge – kanskje til påsken, sier meteorolog Bjørge Jansen i StormGeo.

Meteorologene hos DNMI vil ikke uttale seg om dette. Hvor pålitelig er egentlig denne typen spådommer langt fram i tid? Noen som har hørt noe om dette?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg