Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRK værmeldingen igjen

NYTT TEMA
Andriken
AndrikenInnlegg: 2465
18.03.16 19:36

Nå når Østlandet endelig har fått pent vær etter uker med overskyet, dis og tåke har plutselig værmelderne i NRK Dagsrevyen begynt å snakke om "værvinnere" ...

Selvfølgelig er det da Østlandet som utropes som vinner.  

Og selvfølgelig presiseres det at Midt-Norge får det dårligste været.

Hvorfor sier de ikke dette når værsituasjonen er omvendt ?

Er vel tredje gangen denne uken de snakker om Østlandrt som værvinner.

Langorm
LangormInnlegg: 7496
18.03.16 19:59

Men nå er det vel ikke bedre med TV 2. Jeg må innrømme, at jeg liker de damelige værmelderne på TV 2 best. Så kan en undre seg over så meget. Da særlig over dette fjellet. Hva heter dette fjellet som skiller øst mot vest, sør for midt-Norge? 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4647
19.03.16 09:09
Langorm: dette fjellet som skiller øst mot vest

Det er ikke ett fjell, men en fjellkjede bestående av en lang rekke fjell.

Populært kalt Langfjella.

(Innlegget ble redigert 19.03.16 09:09)

Vigi
VigiInnlegg: 10956
20.03.16 17:52

Det blir ikke nevnt noe særlig sånn som for to uker siden da det var blygrått østpå og vakkert vestpå i østavinden, men når østlandet får det beste været som denne helgen er det selvsagt verdt å nevne værvinneren litt ekstra. ;)

En annen ting som de har en tendens til er å hive på en regnsky for Vestlands og midt-Norges byer hvis det skal bli fint vær først på dagen og så kanskje regn senere på dagen. Hvis tilsvarende er tilfellet østpå, altså at det skal starte bra og så kanskje bli regn senere på dagen, så er det ingen regndråper å se for Oslo. 

Jeg lot meg også irritere grenseløst over slike ting for noen år siden, men rådet til trådstarter er å bare gi blaffen. Jeg ser sjelden NRK-været, det er stort sett dårlig håndverk. 

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2335
20.03.16 18:08

Man har vel lite å irritere seg over hvis man skal irritere seg over at værmelderne utroper noen til "værvinner" oftere enn andre, selv om uttrykket er lite presist. Jeg synes særlig TV2 er flinke til å påpeke at nordlendingene "stikke av me da beste veiret" så fort de får en soldag eller to nordpå.

Nå ser forøvrig ikke prognosene så verst ut for trønderne i selve påskehelgen, vel så bra som i Oslo, så da blir det kanskje noen "værvinnere" i den delen av landet også.

Andriken
26.03.16 21:49

Det som værpresentatørene sikkert er klar over er at det er himmelvid forskjell på klimaet i Brønnøysund i sør og været i f.eks. Alta.  

Likevel tar de Nord-Norge under ett når de f.eks. sier at "de i nord" får det fineste været. 

Enig med deg Vigi i kartpresentasjonen, det har jeg gjennomskuet for mange år siden. 

Andriken
12.04.16 17:19

NRK nyhetene 1700:

"Særlig på sør og østlandet kunne folk nyte oppimot 15 grader i dag"

Og så selvfølgelig:  folk nordpå er ikke like heldige.....

Bergen har 15 grader.....vi nordpå i Trondheim har 10-12 grader og sol.

Andriken
28.04.16 01:00

Værmeldingen NRK Kveldsnytt onsdag 27.4

Når den østlandske værdama melder fredagens vær for Nord-Norge:

Pent vær og sur vind fra øst.....  

Kartet viser temp fra 10 til 14 grader og 7-10 sekundmeters vind.

Dette betyr fralandsvind, lav luftfuktighet og ingen vind å snakke om når det gjelder Nord- Norge.

Så får vi se kartet for Sør-Norge.

Kysten av østlige Agder er preget av skyer, nedbør, 7 grader og pålandsvind med 7-10 meter i sekundet.

Det var her vår kjære værdame skulle brukt "sur vind fra øst"

Har tidligere hørt at NRK-meteorologene har påpekt "sur vind" både for Vestlandet og Trøndelag mens de aldri bruker det for Sørøstlandet. 

Hva er greia med dette ?

Babolat
BabolatInnlegg: 539
28.04.16 01:38

Ja dette er skandale!! Greit nok at yr.no og NRK har utropt Nord-Norge til værvinnere, men det er bare ikke godt nok!! Må minst være en konspirasjon som gjør at de ikke bruker kraftutrykk som vær-konger eller lignende. Udugelige er de...

Andriken
31.05.16 19:48

Joda.....john Smiths kunne selvfølgelig ikke nevne at det ble målt oppmi 28 grader i Trøndelag i dag.

Istedet sier han "det har gått byger på Vestlandet og i Trøndelag i dag"....smiths er en grei værmelder men har en mei tendens til å ignorere vest og midt og istedet promotere Østlandet..."det blir varmt Østafjells i morgen"

Dessuten:  jeg har i dag ikke sett eller følt antydning til de bygene han snakket om. Det har vært pent og varmt.

Sun_Tzu
Sun_TzuInnlegg: 3287
01.07.16 22:44
Andriken: Hvorfor sier de ikke dette når værsituasjonen er omvendt ?

De føler vel en slags solidaritet med innbyggerne utenfor Østlandet.

DagligBlind
DagligBlindInnlegg: 97
29.01.17 11:58

Test

DagligBlind
DagligBlindInnlegg: 97
29.01.17 11:59

Test

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4647
29.01.17 21:04
DagligBlind: Test