Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Årets første sommerdag - Oversikt

NYTT TEMA
Vigi
VigiInnlegg: 10956
23.03.16 20:38

Ah, det er deilig å sette i gang denne tråden for det viser jo at vi nærmer oss den virkelig gode tiden! :) Det er snart klar for sol og skikkelig varme i landet vårt. Allerede har det lokalt østafjells vært 16-17 grader, dette skjedde sist uke, Vestlandet har vært oppe i 15 pluss. Nå er det litt kjøligere og det er dårligere vær på vei, men uansett så merker vi på kalenderen at det faktisk går mot sommer.

Så når tror dere vi får årets første sommerdag? Og hvilken by vinner? Får vi et varmluftsfremstøt med varm sørøstlig vind som gir Vestlandsbyene de første varme dagene før Trønderlag får varmen dagen etter? Eller kanskje får vi et solid og kraftig høytrykk over oss med sol og en gunstig vestlig vind som gir Oslo eller Kristiansand litt godvind og 20 pluss?

Eller får vi en sensasjon med supervarme i Nord-Norge FØR Sør-Norge?

Alt kan skje! I denne tråden holder vi oversikten over de varme dagene. Hvor er det varmest og hvor langt unna er vi 20 grader. Begynner prognosene å nærme seg 20 grader så kan vi også nevne det. Og når 20-tallet nås i byene så håper jeg dere oppdaterer listen med rette datoen for den aktuelle byen. :)

Mitt tips er at årets første sommerdag inntreffer i Oslo den 15.april.

Årets første sommerdag - Oversikt:

Kirkenes:  ????

Tromsø:  ????

Bodø: ????

Trondheim: ????

Molde: ????

Bergen: ????

Stavanger: ????

Kristiansand: ????

Kongsberg: ????

Oslo : ????

Hamar : ????

Lillehammer: ????

-------------------------------

Andre byer dere vil ha på listen?

Vigi

(Innlegget ble redigert 23.03.16 20:40)

Andriken
AndrikenInnlegg: 2465
26.03.16 21:57

Burde kanskje ha med enten Arendal eller Skien som ligger i der beste klimaområdet i landet.

stormkast
stormkastInnlegg: 964
28.03.16 23:27

Siden Nord-Norge er et laang område og de tre byene (kanskje med unntak av Kirkenes) er ute på kysten og ikke særlig lune, så foreslår jeg at den tredje mest folkerike kommunen i nord kan være med, Rana.

Litt opp i høyden kan vel være interessant for å sammenligne med lavlandet, hva med Geilo, Oppdal eller Finse?

Longyearbyen? - men da må vi nok ned i 15C ellers kan det bli mange år å vente...

Vigi
28.03.16 23:44

Arendal og Skien er vel ganske nær Kristiansand, i hvertfall er det ikke sjokkerende annerledes klima der. Mer enig med stormkast i at nord-Norge godt kan velsignes med en mer lun by. Longyearbyen dropper vi, de hadde over 20 grader på 60 eller 70-tallet en gang, men tror vi lar være å bruke byen i denne tråden. ;)

Skal vi bruke Arendal eller Skien så stemmer jeg for Skien. 

Andriken
31.03.16 05:34

Mosjøen er den luneste byen i Nord-norge. Ganske vindstille sted, men ligger kanskje for langt sør til å representere N-Norge ?  Harstad har også godt klima.

Når det gjelder Arendal tenkte jeg mer på været året rundt. De har kun 767 millimeter årsnedbør i forhold til Kristiansands 1347 mm.

Ganske stor forskjell.

Kirkenes burde kanskje vært byttet ut mot Alta ?   

Vigi
05.04.16 00:44

Jeg tror vi kjører Alta og Skien i tillegg til de allerede nevnte byer. Jeg tror ikke vi sløyfer Kirkenes, er liksom en tradisjon å ha med den byen der.

Okei; da er dette listen og samtlige byer venter på 20 grader:

Årets første sommerdag - Oversikt:

Kirkenes: ????

Alta: ????

Tromsø : ????

Bodø: ????

Trondheim: ????

Molde: ????

Bergen: ????

Stavanger: ????

Kristiansand: ????

Skien: ????

Oslo: ????

Kongsberg: ????

Hamar: ????

Lillehammer: ????

----------------------------

May the games begin! :)

Andriken
05.04.16 04:04

Litt problem at man har en strekning 80 mil som ikke representeres.

Hva med Mo i Rana ?  

Vigi
06.04.16 19:08

Enig, da tar vi Mo i Rana. :)

Andriken
06.04.16 21:11

Bra, Vigi !   Ikke det at Mo er så tidlig ute med sommerdager, men indre fjordstrøk på Helgeland kan ha overraskende høye temperaturer.

Har kjørt Trondheim - Bodø minst 200 ganger og på nordtur er det ofte jeg tar matpakka utendørs i god varme mens jeg fryser noen timer senere i Bodø.

Vigi
07.04.16 19:47
Andriken: Bra, Vigi !   Ikke det at Mo er så tidlig ute med sommerdager, men indre fjordstrøk på Helgeland kan ha overraskende høye temperaturer. Har kjørt Trondheim - Bodø minst 200 ganger og på nordtur er det ofte jeg tar matpakka utendørs i god varme mens jeg fryser noen timer senere i Bodø.

Det kan jeg absolutt forestille meg! :) Må forresten være en utrolig vakker kjøretur det der. Sikkert mange fine motiv å forevige. 

Mo I Rana is on the list! :)

Tror forresten vi stopper der folkens og sier oss fornøyde med denne listen. Nå er det bare å vente og se når årets første sommerdag inntreffer. Det er høytrykksvær på gang i Sør-Norge til helgen og i neste uke, men da det blir kalde netter og det ikke er noen voldsom varme i høyden, så er nok fortsatt 20-tallet et stykke unna. Dog blir det god temperatur, sikkert opp mot 15 grader flere steder, i hvertfall hvis vi skal stole på yr. 

Andriken
08.04.16 20:37

20 grader meldes for Sverige opp til Svealand om noen dager.

Hadde gjort seg med en god sørøst over Norge da.

Vigi
09.04.16 01:35
Andriken: 20 grader meldes for Sverige opp til Svealand om noen dager. Hadde gjort seg med en god sørøst over Norge da.

Nydelig! :) Virker vanskelig for oss foreløpig, men prognosene fra tyske wetterzentrale er fantastiske fremover. Kun i slutten av neste uke muligens noen byger, men både før og etter det blir det tørt og solrikt. Over 15 grader og sol er ventet i vest over helgen. Det KAN bli sørøstlig vind, men neppe varme nok luftmasser til at vi kan nå 20 grader helt enda.

Andriken
11.04.16 22:13

Uffda, værbildet endres med tilførsel av kaldluft fra nord. 

Blir ihvertfall ei uke til det måles 20 grader i Norge.....

Vigi
16.04.16 01:06

Det kan drøye litt ja før vi ser 20-tallet. Spådommene er nå ganske kjølig vær fremover, dog brukbart østpå i starten på neste uke, men 20 grader er fortsatt fjernt. Særlig siden det trolig vil være kjølig også videre, dvs 5 grader i nord og 10-11 i sør. Det er sjelden vi må vente til mai for å få 20 grader et eller annet sted i landet, men i år kan det skje.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2335
16.04.16 12:11

I følge Accuweather sitt detaljerte langtidsvarsel (som man ikke skal ta alt for høytidelig) så vil Oslo oppleve 20 grader for første gang den 9. juni, Stavanger den 16. juni. Selv tipper jeg at Sør Norge får oppleve et par sommerdager rundt 17. mai før det kommer et tilbakeslag med kaldere luft.

Ellers virker meteorologene samstemte i at vi vil få en lignende vår og forsommer som i fjor, med kontinuerlig tilførsel av kaldluft fra Nordvest. At temperaturen i Norge ikke kommer over 20 grader i mai er ikke helt uvanlig. Det skjedde senest i fjor, selv om det da ble notert sommerdag på sør og østlandet 20. april.

Andriken
18.04.16 02:31

Aldri i verden om det drøyer til 9. Juni før Oslo måler 20 grader.

En tro kopi av fjoråret høres nesten skummelt ut.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4647
18.04.16 11:07
Andriken: En tro kopi av fjoråret høres nesten skummelt ut.
Andriken
18.04.16 17:25

Fikk så smått et "varme"-blaff i Trøndelag i dag. Var på Værnes i tretiden og det kjentes varmt i lufta, faktisk kjøligere inne i selve Trondheim. Kunne det ha vært oppi 13-14 ? 

Andriken
20.04.16 18:10

15 grader i Drammen nå. 

Enkelte stasjoner lengst sør i Sverige snuser på 20-gradersstreken.

Da er det så forbasket utgjort at det fra i morgen og ei uke framover er meldt nordlig strøm med polarluft.

Hadde vi fått sørlig luftstrøm kunne vi sikkert fort fått de første noteringene på Vigi sin liste.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2335
20.04.16 18:32

Ingen sommer i sikte for Norge de neste par ukene i noen varsler. Ikke mye trøst å hente hos Accuweather.com heller. De har utsatt første sommerdag i oslo til 16. juni. Den dagen skal det bli "mostly sunny" og en maks.temperatur på 20 grader. Believe it or not.

Trondheim kan forresten glede seg til 3. juli. Da blir det "some sun with a shower" og 20 grader for første gang i år.

(Innlegget ble redigert 20.04.16 18:35)

Andriken
20.04.16 19:14

Ja, Razor, blir sommeren 16 en kopi av 15 så kan det bli sånn.

Trondheim hadde 22 gr. 3. juli i fjor.   Var vel første dag over 20-streken ?

Blit det en kopi kan vi ihvertfall se fram til årets august.

Vigi
22.04.16 11:54

Blir et behagelig varmeblaff i Nord-Norge utover neste uke. Høytrykk ved kola og stillegående lavtrykk midt i landet betyr varm russerluft i Troms og Finnmark. Det blir ikke sommervarme, men behagelig nok med godt over 10 pluss. 

(Innlegget ble redigert 22.04.16 11:54)

Memelli
MemelliInnlegg: 3835
22.04.16 13:27

Mens vi får spredte sluddbyger/snøbyger i helgen.Brrrr!

Andriken
22.04.16 20:01

Grøss & Gru for en melding Alsvik Walløe kom med i dagsrevyens værmelding:

Kaldlufta som har bredt seg helt ned til Alpene vil ligge der en uke til.

Ser også at det varmes opp i øst.

Kan Kirkenes bli først ute med sommerdag ?

Hadde vært knall.

Vigi
26.04.16 08:38

Nord-Norsk høytrykksfest i vente. Liker det IKKE for det pleier å gå på bekostning av oss i sør. Skikkelig mildvær lengst nord og godværet kan vare lenge. Usikkert neste uke i sør, fortsatt drøm i nord. Jaja, vi sparer godværet til sommeren vi. ;)

Andriken
27.04.16 07:12

Feltet med 20-24 grader kryper stadig nordover i Russland.

Sakte.   Spennende å se om det når f.eks. Finnmark før det ebber ut.

Vigi
27.04.16 14:40

Øst-Finnmark kan ha trukket det kjipeste loddet i forhold til tåkeskyer i forbindelse med en østlig vindretning, men Finnmark generelt og Troms får smake det deiligste vær de neste dagene. Godværet varer over helgen mens det blir temmelig utstabilt i sør. 

Men for første gang på en stund har tyske wetterzentrale bydd på gode nyheter i sørlige deler av landet i fremtiden for akkurat nå tyder det på høytrykk i sør og skikkelig sommerlige tendenser utover fra midt-slutten av neste uke. Da vil det i så fall snu i nord. 

(Innlegget ble redigert 27.04.16 14:40)

Bevegelse
BevegelseInnlegg: 3504
27.04.16 14:44

Her i Førde har vi hatt nydelig sol hele formiddagen. litt snø igjen på noen av fjelltoppene etter helgens snøfall, men i dag et helt nydelig vær.

Fått farge i ansiktet fra kos på terrassen.

Dvs frem til nå i det jeg skriver dette. No kom skyene så klart:(

Vigi
27.04.16 15:18

Yrs nyhet om vinter i sør og sommer i nord var nok en mild overdrivelse. Over 10 pluss i går og rundt det i dag med sol begge dager. Samtidig har det vært kjølig i nord før akkurat nå da varmen fyker opp fra Russland med 12 fine grader i Tromsø f.eks. Nord-Norge fortjener uansett dette. Både i mars og april var det perioder med skikkelig vår og rundt 15 grader flere steder i sør.  Kjøligere siste periode, men veldig lite nedbør og mye sol, i hvertfall på mine kanter. 

Dog er det som sagt ustabilt vær i vente nå de nærmeste dagene

(Innlegget ble redigert 27.04.16 15:20)

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4277
27.04.16 15:48

12,7 på værvarslinga i Tromsø ifølge yr.no, og varmere skal de visst bli de nærmeste dagene. Rekorden for april er vel på drøye femten grader, så skal ikke se bort ifra at den ryker.

Også verdt å merke seg er det at vi ikke bare snakker dagtemperaturer. Nå natt til torsdag er det meldt å holde seg på rundt ti grader, som vel omtrent er det man kan håpe på selv en varm sommerdag (/natt).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg