Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny tjeneste yr.no (nedbør fra radar)

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 28194
29.06.16 19:42

Har savnet en slik tjeneste. Dvs. trur de ytterligere har noe å gå på der. Dvs. linke sammen den ordinære værmeldingen og radartjenesten. Jeg bruker begge flittig og spesielt radaren er jo fin å følge.

Vigi
VigiInnlegg: 10797
29.06.16 23:03

Ja, dette er spennende saker. TV2-storm har hatt en lignende app, men siden storms værvarsel forøvrig er så dårlig bruker jeg den ikke lengre. Håper denne kan bli bra. 

VivaLV
29.06.16 23:44
Vigi: Ja, dette er spennende saker. TV2-storm har hatt en lignende app, men siden storms værvarsel forøvrig er så dårlig bruker jeg den ikke lengre. Håper denne kan bli bra.

Ja, de er håpløse. Merkelig ingen kan slakte de. Har vurdert å lege oversikt selv. I dag meldte de vel regnbyger over hele østlandet. Det ble det vel også etterhvert, men kan ikke huske de sa at det først ville bli på ettermiddagen.

Vigi
02.07.16 11:28
VivaLV: Ja, de er håpløse. Merkelig ingen kan slakte de. Har vurdert å lege oversikt selv. I dag meldte de vel regnbyger over hele østlandet. Det ble det vel også etterhvert, men kan ikke huske de sa at det først ville bli på ettermiddagen.

De er møkk elendige. Ja, faktisk så dårlige at jeg bare stikker innom storm.no sånn ca en gang hvert kvartal. Det gjør jeg for å se om de mot formodning har klart å forbedre sine modeller. Det ser det aldri ut som om de gjør så jeg holder meg nok unna. Kanskje jeg kan sjekke storm etter jul eller noe, jeg får se.

Yr sine kort-tidsprognoser synes jeg treffer meget bra for mitt distrikt, men jeg vet at det er andre som ikke er like enige for sine områder. Yrs langtidsvarsler er også noe tvilsomme av og til for østlandsbyer. Da tenker jeg på den grønne prikken som skal indikere hvor sikkert et varsel på 0,0 mm nedbør er. Selv ved lavtrykk over Skagerak og Sverige i alle prognoser om noen dager pleier yr å være svært så positive for Østlandet fra dag 4 og utover. De har kanskje lagt inn en slags sannsynlighets-beregning utifra hvordan været pleier å være. Men det blir litt ulogisk å være så bombastisk sikre på tørt vær når vinden ikke ligger på vest-nordvest, men gjerne på sør eller sørøst.

Men som sagt; for Stavanger-distriktet treffer yr godt. Dog kan de av og til finne på å varsle 17 grader i Tananger og 22 i Sandnes på "semi-varme" dager, og så stor forskjell på de km i luftlinje er det kanskje ikke. Mer 18-20 kanskje.

(Innlegget ble redigert 02.07.16 11:29)

VivaLV
02.07.16 20:49
Vigi: Yr sine kort-tidsprognoser synes jeg treffer meget bra for mitt distrikt, men jeg vet at det er andre som ikke er like enige for sine områder.

Treffer veldig bra her jeg bor (Krokstadelva utenfor Drammen). Men jeg forsøker jo også å lese litt igjennom linjene.

Har forøvrig startet 2-3 tråder når de har hatt ekstremvarsler. Både kulde- og varmegrader. Som regel blir det allikevel ikke så varmt/kaldt som de har meldt.

Mulig jeg er litt kaxig nå, men trur jeg skulle klart å forberede værmeldingen litt her og der. Rett og slett med å bruke "sunn fornuft" og ikke stole blindt på datamodellene.

Og som tidligere nevnt. Det å kombinere værradaren og timevarselet burde jo være noe de hadde klart å få til for 5+ år siden. Så det er en liten "skandale" at de enda ikke har fått til det. Selv om nedbør neste 90 minutter jo selvsagt er en bedring.

Men de burde jo også ha den på nettsiden og ikke bare på mobil!

VivaLV
02.07.16 20:57

Første test på Yr vs Storm i morgen.

Kanskje jeg starter egen tråd en dag jeg har lite å finne på!

Yr melder opphold og relativt kraftige ettermiddagsbyger mellom 18-20.

Storm derimot melder nedbør fra 05-20.

Trur det er det samme bildet over mesteparten av Østlandet. Opphold på yr helt til ettermiddag/kveld, men regn hele dagen på Storm.

Andriken
AndrikenInnlegg: 2465
03.07.16 01:33

Er tjenesten ny ?   Har brukt yr.no sin nedbørsradar ihvertfall i 2 år.

Den er suveren !   Trimmer fra 1 til 2 timer på sykkel hver kveld og via denne tjenesten har jeg stort sett unngått regn. 

I sjeldne tilfeller kan svært lokalt regn ikke sees på radaren, men da er ofte området med regn så lite at det ikke forpester sykkelturen nevneverdig.

Vigi
03.07.16 20:51
Andriken: Er tjenesten ny ?   Har brukt yr.no sin nedbørsradar ihvertfall i 2 år. Den er suveren !   Trimmer fra 1 til 2 timer på sykkel hver kveld og via denne tjenesten har jeg stort sett unngått regn.  I sjeldne tilfeller kan svært lokalt regn ikke sees på radaren, men da er ofte området med regn så lite at det ikke forpester sykkelturen nevneverdig.

Enig i det du sier her. Yrs nedbørsradar er virkelig bra. Jeg bruker også den når jeg planlegger ting jeg skal gjøre på ustabile dager. Eneste gangen den ikke ser ut til å fungere er i perioder med lavtrykk sør for landet og direkte østavind. Da ser det noen ganger ut til å regne her, det ligger liksom et område her med nedbør i følge radaren, men så kommer det ikke noe ned, det kan til og med være solskinn. Det er altså utelukkende når det blåser fra øst i gitte situasjoner, forøvrig synes jeg radaren er ypperlig! :) 

(Innlegget ble redigert 03.07.16 20:54)

Vigi
03.07.16 20:52
VivaLV: Trur det er det samme bildet over mesteparten av Østlandet. Opphold på yr helt til ettermiddag/kveld, men regn hele dagen på Storm.

Storms problem er at datamodellen slenger på et regnsymbol "uansett" virker det som. Det gir et fryktelig skjevt bilde av været ganske ofte det. Særlig på våren og forsommeren bommer de grovt med slike antakelser.

VivaLV
03.07.16 21:49
Andriken: Er tjenesten ny ? Har brukt yr.no sin nedbørsradar ihvertfall i 2 år. Den er suveren ! Trimmer fra 1 til 2 timer på sykkel hver kveld og via denne tjenesten har jeg stort sett unngått regn. I sjeldne tilfeller kan svært lokalt regn ikke sees på radaren, men da er ofte området med regn så lite at det ikke forpester sykkelturen nevneverdig.

Ja. Ny tjeneste på mobil.

Dvs. det den egentlig gjør er jo å lese nedbørsradaren og så gjøre en prediksjon på hva det kommer av nedbør de neste 90 minuttene. De "oppegående" av oss har jo allerede gjort det i praksis med og se radarens bevegelser.

VivaLV
03.07.16 21:49

Har vært i Sandefjord og Tønsberg i dag, men har vel ikke vært noe spesielt regn på Østlandet så var jo som vanlig en knock-out til Yr her. Dvs. mulig de også bommet på ettermiddagsbygene sine.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg