Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Håp?

NYTT TEMA
Vigi
VigiInnlegg: 10790
12.07.16 20:46

Det har vært en skuffende juli for mange av oss, bedre nord for Stadt i perioder, men veldig ustabilt der også. Østlandet noen greie dager sist uke og i kyststrøkene sommervarme i dag, men ekstreme tordenvær har oppstått i den ustabile luften. 30-40 mm på få timer lokalt i dag! 

Men nå synes jeg at jeg ser en bedring, spesielt i sør og sørøst. Høytrykksryggen fredag blir ikke liggende så lenge for et lavtrykk kommer lørdag, men det kan holde seg fint på Østlandet. Videre utover helgen og i neste uke aner jeg konturene av høytrykk og sommervær i sørlige Norge. Foreløpig er frontene litt nærgående, men kartet er daft og jeg må si jeg har et håp nå om at det kan ordne seg i Sør-Norge. Det ser ikke like bra ut i nord, men spesielt østlige Finnmark har jo hatt noen fine perioder de første dagene av juli  

Hva tenker dere? Håp i neste uke for Sør-Norge? 

(Innlegget ble redigert 12.07.16 20:46)

Baal
BaalInnlegg: 1760
19.07.16 21:13
Vigi: Håp i neste uke for Sør-Norge?

Har da vært mange fine dager her i sør-øst, veldig bra sommer sålangt her.

Andriken
AndrikenInnlegg: 2465
20.07.16 18:42

Håp ja !

Begynte i går med såvidt over 20 og nå idag har jeg 25 i skyggen.

Ser at Stavanger ligger høyt på temp-skalaen

Vigi
21.07.16 00:06
Baal: Har da vært mange fine dager her i sør-øst, veldig bra sommer sålangt her.

Hehe, jo da, men innlegget mitt var jo over ei uke gammelt. Ting kan jo ting ha endret seg siden det. ;) Akkurat da jeg skrev dette så hadde det vært både fine dager og elendige, ustabile dager i øst. Deriblant hadde enkelte steder rundt Oslo hatt tordenbyger med 50 mm nedbør på få timer. Det var altså ustabilt på den tiden. Siden det har det blitt bedre i øst.

Svært varmt i dag med 27-28 grader i Stavanger om omegn i dag. Tropenatt mulig i natt, yr spår en maks på 26 grader også torsdag og minimum på 21 grader i natt. 

MEN det er ingenting mot Trondheim som kan gå over 30 grader kommende døgn!! Blir spennende å se hvor varmt det blir hos Nils Arne Eggen og co. ;)

Vigi
21.07.16 12:58

Tropenatt flere steder i Stavanger-området i natt. Frontene i havet har foreløpig ikke nådd inn og det er fortsatt meget varmt med allerede over 25 pluss tidlig i formiddag. 

stormkast
stormkastInnlegg: 932
21.07.16 23:17

Varmt i dag.

32,2 grader ved Brusdalsvatn nær Ålesund er varmest i landet så langt, og kan fort ende opp som varmest i 2016.

Også over 30 grader mange andre steder i Møre og Trøndelag. Værnes stoppet på 29,5 grader, men kl 22 er det fortsatt 25,2 grader.

Imponert over at det var så varmt på kysten. Blant annet 30,8 grader på Hitra, 30 grader i Brønnøysund (varmest i Nord-Norge i år) og 30 grader i Kristiansund.

(Innlegget ble redigert 21.07.16 23:17)

Vigi
23.07.16 18:42

27 pluss i Kirkenes! :) 

Sommerlig flere steder i landet i dag. Kysten av Nordland kanskje eneste sted uten skikkelig sommertemperaturer i dag. Over 20, lokalt 25 grader på Østlandet dog en del skyet vær flere steder. Flott på Sørlandet og Vestlandet med 21-23 grader og sol!  Rundt 18-19 i Trondheim og delvis skyet mens Tromsø har ligget på 20 tidligere i dag. Varmt i indre Finnmark. Varmen fra i sør har vandret nordover og forlater trolig snart Finnmark også. 

Ny deilig dag i vente i morgen for flere av oss. 

(Innlegget ble redigert 23.07.16 18:43)

Andriken
AndrikenInnlegg: 2465
25.07.16 00:37

Fine tall for stasjonen nærmest meg (kvithammar, bioforsk) siste 6 dagene,  max:

21,7 - 24,1 - 29,1 - 26,9 - 22 og 25,6

Og endelig i dag søndag lavere luftfuktighet.  Sjelden jeg ønsker meg mer vind i Stjørdalsområdet, men i det siste kunne det gjerne vært mer kjølende vind.

Fortsatt 17 grader kl. 00.37

Måtte det fortsette !

Baal
BaalInnlegg: 1760
29.07.16 16:26
Vigi: Det var altså ustabilt på den tiden

Nei, egentlig ikke. Veldig bra her hele sommeren. Et par byger som varer 10 min ødelegger ikke sommeren, hehe

lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 44748
07.08.16 08:41
Andriken: Og endelig i dag søndag lavere luftfuktighet.

Men här är det igen regn, regn och ännu mer regn:

Rekordmye regn i Oslo og Akershus

Vigi
08.08.16 12:36

14-15 grader i de fleste byer og værvarslet for sør, spesielt vest-landet, er fryktelig de neste 36 timer! Flom og storm er faktisk mulig! Hva er det som skjer? Strømmen er borte flere steder østafjells pga nedblåste trær. Her var det også ekstremnedbør for et par dager siden. Vestlandet er mettet av vann og får opp mot 100 mm til snart. 

Eneste hint av sommer i Norge i dag er en liten varmluftslomme øst i Finnmark der de nok kan klare å havne på rundt 20 grader både i dag og i morgen før det blir kaldere også der. 

Snø i høyfjellet fullt mulig onsdag! 

(Innlegget ble redigert 08.08.16 12:36)

Memelli
MemelliInnlegg: 3808
08.08.16 13:46

Været er direkte nitrist, føles som en hvilken som helst høststorm i oktober. Det regner vannrett, blåser stiv kuling fra sørvest og er 13 grader ute.

lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 44748
09.08.16 09:45
Memelli: Været er direkte nitrist, føles som en hvilken som helst høststorm i oktober. Det regner vannrett, blåser stiv kuling fra sørvest og er 13 grader ute.
tirsdag

Vestlandet Nordvestlig sterk kuling utsatte steder, i morgentimene stedvis liten storm på kysten, fra tirsdag ettermiddag gradvis minkende til nordlig liten kuling. Regn og regnbyger, lokalt mye nedbør, snø over ca 1400 m. I sør avtagende nedbørintensitet utover kvelden.

http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Bergen/Bergen/

(Innlegget ble redigert 09.08.16 09:46)

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 8174
09.08.16 10:38

Forferdelig vær. Høsten er kommet. Norge er landet med max en måned sommer (juli). Tror jeg flytter.

Memelli
MemelliInnlegg: 3808
09.08.16 11:40
lusekoftan: tirsdag
Vestlandet Nordvestlig sterk kuling utsatte steder, i morgentimene stedvis liten storm på kysten, fra tirsdag ettermiddag gradvis minkende til nordlig liten kuling. Regn og regnbyger, lokalt mye nedbør, snø over ca 1400 m. I sør avtagende nedbørintensitet utover kvelden.
http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Bergen/Bergen/

Ja, jeg kan slå fast at denne prognosen er spot on. Temperturen er 10 grader...

nocky
nockyInnlegg: 1018
09.08.16 17:43

Forferdelig vær på nordvestlandet siste døgnet. Og spesielt idag med nordvest sterk kuling og et fryktelig uavbrutt regnvær og 9 grader. Selv vi her i Ålesund som er vant med slikt drittvær, så kan jeg knapt huske at en sommermåned har hatt et slik drittvær kombinert på så sterk nordavind.

Men i neste uke er det prognoser for at et høytrykk kan bygge seg opp over hele Skandinavia. Samtidig får vi lavtrykk liggende ute i Atlanteren og surre og som ikke kommer inn pga. Høytrykket. Vi får da varme sørlige luftmasser transportert opp til oss. 

Vigi
02.10.16 23:40

Etter en ypperlig september slår oktober til med DET høytrykket!! Trykket er nærmest rekordhøyt og prognosene tyder på strålende vær i overskuelig fremtid. Dere som har høstferie denne uken kan glede dere. Vi i vest må håpe høytrykket også holder i neste uke for vi har ikke høstferie før i uke 41.

Godværet kan vare alt fra 7 til 12 dager slik det ser ut nå. 

Vigi
08.10.16 01:45

Fortsatt utsikter til fantastisk høytrykksvær de neste to ukene i Sør-Norge. Litt grums mot slutten av helgen østpå, men ellers bare sol og fint vær. I slutten av neste uke blir høytrykket litt svakere, men det ligger dønn over Sør-Norge og godværet bare varer og varer. Da blir det til gjengjeld elendig i nord. 

nocky
nockyInnlegg: 1018
09.10.16 12:38

Sjeldent superhøytrykk.  Ser ut som dette totalt kan bli liggende en måned fra begynnelse til slutt.  Tenk om dette hadde etablert seg i sommer.  Vi hadde vel noe lignende sommeren 2014 men ikke så kraftig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg